Flinke wijzingen cat. A en C/D door Derde Rijbewijsrichtlijn
DEN HAAG – Er komen drie categorieën van het motorrijbewijs. Verder wordt de leeftijd om direct op te gaan voor de zwaarste categorie motor (onbeperkt vermogen) in 2013 verhoogd van 21 naar 24 jaar. En er komt een klein C en klein D-rijbewijs. Dat is allemaal een direct gevolg van de Derde Rijbewijsrichtlijn, die donderdag is aangenomen door de Tweede Kamer.
Als het gaat om de motorfiets, komen er per januari 2013 in totaal drie categoriën: A1, A2 en A. Jongeren mogen op 17-jarige leeftijd starten met rijles voor de lichtste categorie. De automatische instroom in een hogere categorie na twee jaar ervaring vervalt, de kandidaat moet steeds opnieuw examen doen bij het CBR.
Derde Rijbewijsrichtlijn
De Tweede Kamer heeft donderdag ingestemd met het voorstel van minister Schultz van Haegen (Infrastructuur en Milieu) voor de wijziging van de Wegenverkeerswet 1994 en de Wet rijonderricht motorrijtuigen 1993 die nodig is voor de implementatie van deze Derde Rijbewijsrichtlijn. De verwachte ingangsdatum voor de nieuwe regels is 19 januari 2013.
Met de nieuwe regels worden er nieuwe rijbewijscategorieën geïntroduceerd voor de motor, vrachtwagen en bus en wordt de geldigheidsduur voor de rijbewijscategorieën C (vrachtwagen) en D (bus) teruggebracht van 10 naar 5 jaar.
Examens
Ook worden de eisen die aan examens worden gesteld in de Europese Unie uniform. De rijbewijscategorie B voor de personenauto blijft grotendeels hetzelfde als voorheen. Alleen de regel dat de aanhangwagen niet zwaarder mag zijn dan het ledig voertuig komt te vervallen. Mensen die op 19 januari 2013 al een rijbewijs hebben, behouden hun rechten.
De categorie A1 (lichte motor tot 125cc en 11kW) kan straks behaald worden vanaf 18 jaar (rijles met 17). De categorie A2 (middelzware motor tot 35 kW) kan voortaan na een examen behaald worden na twee jaar A1, dus minimaal op 20-jarige leeftijd. Twee jaar later kan de kandidaat (22 jaar) bij het CBR opgaan voor de zwaarste categorie A (onbeperkt vermogen). Als iemand rechtstreeks in de zware cateogorie wilt instromen, moet hij 24 jaar zijn.
Rijscholen
De huidige aangenomen wet zou betekenen dat rijscholen die alle drie de categorieën willen aanbieden moeten beschikken over drie motorfietsen. In de praktijk zal een grote groep jongeren wachten tot 24-jarige leeftijd om meteen op te gaan voor de zare categorie.
Met ingang van de nieuwe richtlijn gaat ook de leeftijd waarop jongeren een motorrijbewijs mogen halen in de rest van Europa omlaag. Voor een lichte motor tot 125 cc geldt straks een minimumleeftijd van 16 jaar. Nederland houdt echter vast aan aan de huidige minimumleeftijd van 18 jaar.
Vrachtwagenrijbewijs
Ook voor vrachtwagens komt er een lichte en zware categorie. Naast de categorie C wordt de categorie C1 ingevoegd. Met een rijbewijs uit de categorie C1 kan gereden worden in een voertuig met een toegestane maximum massa tussen de 3500 kg en 7500 kg. Voor dit rijbewijs geldt een minimumleeftijd van 18 jaar. Voor rijbewijscategorie C geldt een minimumleeftijd van 21 jaar.
Wanneer echter de code vakbekwaamheid is gehaald, kan een bestuurder vanaf 18 jaar zijn examen doen. Daarnaast zal de geldigheidsduur van het rijbewijs voor de categorieën C1 en C vijf jaar worden vanaf de invoering van de derde rijbewijsrichtlijn. De categorie C geeft automatisch recht op de categorie C1.
Busrijbewijs
Naast de categorie D wordt de categorie D1 ingevoegd. Met een rijbewijs uit de categorie D1 mogen maximaal 16 personen, exclusief chauffeur, vervoerd worden. Voor dit rijbewijs geldt een minimumleeftijd van 21 jaar. Wanneer echter de code vakbekwaamheid is gehaald, kan een bestuurder vanaf 18 jaar zijn/haar examen doen.
Voor het rijbewijscategorie D geldt een minimumleeftijd van 24 jaar. Wanneer echter de code vakbekwaamheid is gehaald, kan een bestuurder vanaf 21 jaar zijn examen doen. Daarnaast zal de geldigheidsduur van het rijbewijs voor de categorieën D1 en D vijf jaar worden vanaf de invoering van de derde rijbewijsrichtlijn.
Welke uitwerkingen de Derde Europese Rijbewijs Richtlijn precies heeft voor de rijschoolbranche, zal in de loop van 2012 pas duidelijk worden.
Bart Pals
Ongelofelijk, wat een belachelijke regeling. ik quote “De huidige aangenomen wet zou betekenen dat rijscholen die alle drie de categorieën willen aanbieden moeten beschikken over drie motorfietsen”. Weer een investering meer en een droom minder. Jammer dit. Geen worden voor. goed bezig die Schultz……………….NOT!
Ach het CBR heeft in de toekomst weer flink wat examens af te nemen.
Zou dit de achterliggende gedachte zijn|?
Waarom die lichte cat. niet naar 16 jaar? Nu zie ik 16 jarigen op opgevoerde scooters met 80 km per uur over het fiets/bromfietspad scheuren. Dit na een brommer “opleiding” van 4 uurtjes. Schaf het hele AM rijbewijs af en maak daar het A1 rijbewijs van. Dan rijdt men die 80 km per uur op de plaatsen waar het veiliger is dat te doen en heeft men een gedegen rijopleiding gedaan. Voor de rijscholen ook aantrekkelijker want dan kunnen de lesbrommers worden ingeruild voor de lichte motoren.
@ John, dat is eigenlijk best een goed plan.
Jongeren kunnen maar beter hard rijden op een voertuig waar ze tenminste een gedegen opleiding voor hebben gehad dan op zo’n gammele plastic rotscootertje.Ik ben alleen bang dat de Bovag (daar is ie weer) er niet blij mee is. Hun bromfietshandelaren knijpen ‘m de laatste jaren al behoorlijk vanwege het inzakken van de bromfietsverkopen.
@John, zo zie ik het ook, prima verwoord!
@Bert, Het ministerie en de tweede kamer zal neem ik aan de verkeersveiligheid boven de belangen van de bromfietshandelaren laten gaan. Handelaren zijn over het algemeen handig genoeg om een nieuw gat in de markt te ontdekken, denk bv aan lichte motorfietsen verkopen!
Jou reactie geeft weer eens aan dat de Bovag de belangen van rijinstructeurs en rijschoolhouders niet goed kan behartigen omdat men telkens weer aanloopt tegen belangenverstrengeling
De bovag is goed in lobbyen, dat moet je ze na geven.
Dus dat houd in dat ze nooit zullen kiezen voor een motorrijbewijs op 16 jaar.
Eerst moet de markt volgezet worden met scooters en dan 2 jaar later komen de motorhandelaren weer aan de beurt, zo hou je iedereen aan het werk.
Daarom kan de bovag nooit een goede vertegenwoordiger zijn van de rijschoolbranch inderdaad belangenverstrengeling.
Dus mensen zoek een organisatie op die wel onze belangen behartigd!!!!!
Kan het niet nog ingewikkelder? Nu snapt de consument er tenminste helemaal niks meer van!
Belachelijk dat Nederland weer vansthoud aan 18 jaar terwijl de lichte categorie in europa 16 wordt. Ik onderschrijf John’s verhaal en zie dan echt niet in hoe dit gegeven aan de verkeersveiligheid zal bijdragen Onder het mom van verkeersveiligheid je economische belangen zeker stellen daar is Nederland toch groot in. Een Europa maar Nederland moet het altijd net anders doen.
Ik ben het voor de verandering gedeeltelijk eens met john, maar hou het am2 examen toch maar in stand, wil je die 16 jarige meisjes een heel traject insturen met een AVB examen??
Zou het A1 examen in andere landen ook niet voornamelijk bedoelt zijn voor de motorscooters.
Leuk een AVB examen met een motorscooter. BE klopt trouwens niet helemaal, er komt ook een beperking in de toegestane massa aanhanger (3500 KG)
fijne kerst nog allemaal
Nog even dit : Een motorrijschool die aan twee leelingen tegelijk les wil geven,
moet zes motoren aanschaffen…
Als die persoon, met b.v. eenmanszaak, ook auto-rijlessen verzorgt, staan er wel veel voertuigen te niksen?
Ook voor een wat grotere rijschool is dit niet echt rendabel te maken.
Maar dit komt voort uit Europa. Daar kan de Bovag ook niet veel aan doen.
De leeftijd van 16 -17-18- jaar, is de visie van het Ministerie.
En die doen wel meer dingetjes waar wij niet zo heel blij van worden!
De leeftijd van 24 jaar kon er met 500 tekens niet meer bij,
maar dat begrijpen de meeste wel.
Ook dit (24Jaar) komt voort uit Eur-opa`s derde rijbewijsrichtlijn.
En we hebben voor Europa gekozen, een poosje geleden.
Dat begrijpen de meesten ook wel.
Vrachtwagen rijbewijs? Vrachtauto rijbewijs klinkt toch echt iets verkeerspro(fesioneler)?
Als we nou eens beginnen om met het B rijbewijs niet automatisch de bromfiets erbij geven.
We gaan straks zien dat een 17 jarige zijn autorijbewijs haalt, een jaar lekker op de brommer gaat (want met je begeleider rijden is niet leuk) en daarna “gewoon” in de auto stapt!
Weggen dat er meer ongevallen gaan gebeuren?
Of zou het iets zijn dat na een jaar begeleid rijden nogmaals een toets/examen wordt afgelegd om te zien of er inderdaad meer dan het minimale aan ervaring is opgedaan?
Beste mensen wordt het nu niet eens tijd om ons werkelijk te organiseren en een vuist te maken tegen de bovag en al die opleidingsinstituten.
Laten we eens onder toeziend oog van een notaris al die nep advertenties bellen die bij de opleiders aan het bord hangen en zo aantonen dat het pure misleiding is.
Dan kunnen we een aanklacht indienen en misschien hebben de misleide cursisten dan een poot om op te staan om schedevergoeding te eisen.
Het zijn niet alleen nep advertenties. Ik heb in mijn zoektocht naar een instructeur ooit de fout begaan om zo’n advertentie te laten plaatsen DD 2007 en tot op heden ook na veelvuldig bellen, mailen en persoonlijk contact is het niet gelukt om hem weer eraf te krijgen. Wekelijks krijg ik reacties erop die ik er dan uitleg over geef en dus teleur stel.
Ik heb zelfs gehoord dat een van de advertenties behoord aan iemand die overleden is, wrang als daar nog reacties op komen bij nabestaanden
Nic@ Staat die advertentie op de site van één van de opleiders?
Beste Anjo ik krijg de indruk dat er een smerig spelletje gespeelt wordt.
Er schijnt alles aan gelegen te zijn om de bovag opleidingsinstituten in het zadel te houden.
Dan maar de markt overspoelen met wel of niet gemotiveerde instructeurs.
Die grote opleidingsinstituten brengen heel wat contributie binnen bij de bovag veel meer dan die kleine rijschoolhouders.
Dus moet je zuinig zijn op die grote instituten en ze aan alle kanten helpen zelfs ten koste van de belastingbetaler >>>>
Wat nou precies die derde richtlijn inhoudt is mij nog niet helemaal duidelijk. Wat speurwerk :(http://www.swov.nl/rapport/Factsheets/NL/Factsheet_A1_motorrijbewijs.pdf) leverde mij op dat er 3 categorieen komen: A1:125CC en 11kW, A2: tot 35kW (was 25kW) en meer dan 35kW A3. Wat ook nog niet duidelijk is is of iemand vanaf 22jaar meteen A2 mag rijden of eerst 2 jaar A1. En moet er vervolgens bij iedere categorie AVD en AVB examen worden gedaan? Kortom nog veel vragen.
@ Menzo,
Je kunt inderdaad lessen vanaf 17 jaar. Je kunt dat lezen in het factsheet van het ministerie: http://www.rijksoverheid.nl/documenten-en-publicaties/brochures/2011/12/23/factsheet-veranderingen-in-rijbewijscategorieen.html
Maar wat minder de aandacht krijgt is dat je nu met rijbewijs B nog 3 wielige motorvoertuigen mag besturen (b.v. een trike) maar dat mag vanaf 2013 niet meer. Tenminste als je na in werking treding van de 3de rijbewijsricctlijn het B rijbewijs behaalt.