Nieuwe onderwerpen voor theoretische WRM-bijscholing
Het IBKI heeft een aantal nieuwe onderwerpen goedgekeurd voor de theoretische bijscholing WRM. De CEC WRM is voor de periode 2012 – 2015 akkoord gegaan met de volgende nieuwe onderwerpen:
- (25) Het lesgeven aan 16- en 17-jarigen in het kader van 2toDrive (2 dagdelen)
- (26) Coaching en feedback geven (2 dagdelen)
- (27) De rijprocedure in de praktijk [hoofdstuk 3 en de inhoud van bestaande bijscholing 03 en 04] (2 dagdelen)
- (28) Het RVV [nieuwste wijzigingen en belangrijkste onderdelen] (2 dagdelen)
- (29) Motorfietsdynamica en kinematica (KNMV) (2 dagdelen).
Inmiddels zijn de cursusontwerpen voor onderwerp (26) Coaching en feedback geven beoordeeld. Van onder meer de volgende aanbieders zijn de cursusontwerpen hiervoor gecertificeerd:
- Jongepier Opleidingen
- alle LBVI-leden:
- BOAA
- AVR Wesseldijk
- Dek Verkeersopleidingen
- Hoekstra instructeursopleidingen
- Knetemann Opleidingen Rotterdam
- ROC Heerlen
- Rijtechnisch Adviesbureau Nederland
- Rijinstructeursopleiding Van Buuren
- SAN Verkeersopleidingen
- Veldhovense Rijinstructeursopleiding VRO
- Verkeersschool Osseforth
- Verkeersschool Succes
- Wolf Opleidingen
- Kijk voor de volledige lijst van aanbieders op www.ibki.nl
Voor de onderwerpen ((27) (28) en (29) volgt medio januari het resultaat van de beoordeling.
Weer oude wijn in nieuwe zakken. Lesgeven aan 16 jarigen en Coaching bestonden al. De laatste wijzigingen RVV passen op een half A 4 tje. De Rijprocedure is sinds 2005 niet gewijzigd en ook deze opleiding bestond ook al vanaf het begin van de bijscholing. De opleiding die het KNMV aanbiedt zat vroeger standaard in de opleiding en is alleen maar voor motorinstructeurs. Van dit soort bijscholing worden de instructeurs echt niet beter hoor.
Het maakt geen bal uit welke cursus dat je doet. Zolang je maar aanwezig bent en veel geld betaald om je bevoegdheid te mogen houden. Afpersing is dit.
@Danielle, ik heb overigens vorige jaar de bijscholing gedaan. Ben een paar honderd euro’s armer en heb helemaal niets nieuws geleerd.
Sterker nog ik heb bij een “gerenomeerd instituut” te N de theoretische bijscholing gedaan.
Echt 3/4 van de tijd werd geouwehoerd hoe slecht het IBKI was en dat de RIS beter was.
Ik heb verschillende keren aangegeven dat ik voor bijscholing kwam en dat deze dag mij 195 euro kostte en ik wel wat wilde leren voor mijn geld.
Het maakte toch niets uitmaakte of je nu wel of niets leerde, het ging er over dat je aanwezig was dat was het belangrijkste.
Gewoon één grote schande en o ja ze zijn bovag lid
@ Jan,
Het lijkt wel of we met elkaar dezelfde cursus hebben gevolgd. Ook bij mij werd gesproken over de sanctie, de RIS (ik ben overigens Ris instructeur maar ga dit laten vervallen) de vriendin van de docent, en dat er geen meerwaarde aan de bijscholing zit. >>
>>Het ministerie zou eens “spookkandidaten” in moeten zetten om verschillende cursussen ongemerkt te volgen. Dat zou het einde van de bijscholing betekenen. Ik heb meer geleerd van de collega’s bij de koffie automaat dan in die 2 dagen bijscholing. Vroeger deden de opleiders hun best om goede bijscholing te maken. Het moest voor rijscholen aantrekkelijk zijn een extra cursus te volgen. Nu het verplicht is wordt men lui. Ze komen toch wel, want ze moeten! En dat gaat ten koste van de kwaliteit!
@Jan, echt iets nieuws leren dat leer je daar toch niet!
De praktische gedeelte dat kost nog meer en daar leer je ook niets nieuws! bovendien kunnen ze je bevoegdheid af pakken dat komt er ook nog eens om de hoek kijken!
John@ Wanneer heb jij je bijscholing gehad bij dat bijzonder “goede” bovag lid?
Wat mij opviel was hoe goed de opleider zich verbaal had voorbereid op de komst van boze rijinstructeurs. Er werd herhaaldelijk gezegd hoe slecht er wordt lesgegeven. De rotte appels moesten eruit. De opleider zou meegereden hebben met instructeurs die alleen maar om de zoveel tijd binnenspiegel binnenspiegel riepen. Instructeurs zouden niets anders doen dan zich van de ene naar de andere benzinepomp laten vervoeren. Tijdens de cursus stagementor werden er alleen maar instructeurs afgezeken.
@ Danielle,
Bij mij waren de docenten toch wat anders. Zij waren ook niet voor de bijscholing en waren zonder uitzondering allemaal tegen de sanctie. De stomste uitspraak werd gedaan door een docente die lessen gaf ter voorbereiding op de praktijkbegeleiding. Zij zei letterlijk “We weten allemaal dat je in de praktijk geen les kunt geven volgens het protocol. Dan loopt je rijschool leeg en hebben de leerlingen 150 lessen nodig. Maar je moet wel laten zien dat je weet hoe het hoort” >>
@Danielle,
Ik schaam me kapot als ze dat zeggen! de rijinstructeurs die hebben ze zelf opgeleid!
10.01.12 | 13:11 | Ronald
Ik schaam me kapot als ze dat zeggen! de rijinstructeurs die hebben ze zelf opgeleid!
De verkeersveiligheid laat te wensen over. dat ligt aan het feit dat de automobilsten niet goed zijn opgeleid. Dit komt omdat de instructeurs slecht zijn. Dat de instructeurs slecht zijn ligt niet aan de opleiders (krom toch) dus moeten die instructeurs om beter te worden nogmaals diezelfde slechte opleiding doen. Daar worden ze beter van. Is er iemand die de logica nog ziet?
Het wordt tijd voor een sociale beleid. Leven we in een sociaal land of in een dictatuur die mensen arbeidskreupel maakt omdat ze een toneelstuk niet naar hun wens hebben opgevoerd. De minister zou zich kapot moeten schamen. Zij wordt betaald met ons belastinggeld en dan worden wij zo behandeld. Deze minister zou eens wat educatie moeten krijgen over normen en waarden. Is er dan nog geen verbetering dan appelmoes van ze maken en inblikken in een bovagschild
@John,
Ben volledig met je eens. Wat ik wel weet is dat de laatste jaren de opleidingen nauwelijks zijn verbeterd, wat heeft dat voor nut om helemaal overnieuw te beginnen …
In de politiek zouden mensen eens behandeld mogen worden zoals ze ook met anderen omgaan. Ik vrees dat dit de enige manier zal zijn om ze tot inzicht te brengen. Alleen dit willen ze niet en dus gebeurd het ook niet. Hun kennen geen sancties maar alleen wachtgeld.
@John,
Wat ik heel vreemd vind, als je een her traject gaat volgen dan mag je wel onbeperkt herkansen, als je weer een hoop geld moet betalen kan ineens alles!
@ Ronald,
Het is nog veel gekker. Als je het herintrederstraject ingaat moet je voor elke bevoegdheid die je had opnieuw de rijproef afleggen (Kassa!!). Buiten dat dit een rechtsongelijkheid is t.o.v. de B instructeurs, was dat helemaal niet waar je op gezekt was. Nog iets kroms. Ik heb prijsopgaves gevraagd bij verschillende opleiders omdat ik de cat D erbij wil gaan doen. Prijsverschil nihil. Ook vreemd maar daar gaat het me niet eens zo om. Als ik aan de cat. D begin moet ik>>
>> fase 1a, fase 1b en fase 3 doen. Dus inclusief 20 uur stage én het toneelstukje. Is het toneelstukje voldoende dan moet je dat om je pas geldig te houden toch nog 2 x doen. Dus je doet een volledige cursus maar de bijscholing blijft in z’n geheel nodig. Ik heb daarover bij verschillende betrokkenen vragen over gesteld en het meest genuanceerde antwoord dat ik kreeg was: “Ja, dat is nu eenmaal zo” Want redenen geven ze de ….. instructeurs natuurlijk niet.
@John,
Dat is een lijst vol, bedankt voor de uitleg.