vrachtwagenchauffeur

Overheid neemt C-rijopleidingen in buitenland onder de loep

Het ministerie van Buitenlandse Zaken heeft alle ambassades in Oost-Europa een vragenlijst gestuurd om de kwaliteit van de rijopleidingen te inventariseren. Aanleiding is de discussie over de rijvaardigheid van met name Oost-Europese vrachtwagenchauffeurs.

Buitenlandse Zaken is daarom op verzoek van de Vern een onderzoek gestart naar de rijvaardigheid van deze vrachtwagenchauffeurs. Dat heeft voorzitter Klaas de Waardt van Stichting Vern woensdag aan Transport Online bevestigt.

Rijbewijs

Volgens zowel chauffeurs als transporteurs zouden de vereisten voor een rijbewijs in deze landen vele malen lager zijn dan in Nederland. Dit zou er voor zorgen dat er gevaarlijke situaties op de weg ontstaan en dat Oost-Europese chauffeurs vaker betrokken zijn bij een ongeval dan hun Nederlandse collega’s.

Binnen de Europese Unie bepaalt Brussel aan welke voorwaarden vrachtwagenchauffeurs moeten voldoen. Het is alleen niet duidelijk in hoeverre Brussel ook daadwerkelijk controleert op de kwaliteit van de rijopleidingen en arbeidsvoorwaarden.

Onderwerpen: ,

Auteur: Bart Pals

5 reacties op “Overheid neemt C-rijopleidingen in buitenland onder de loep”

John|18.01.12|16:14

Heel goed! Het zou trouwens ook goed voor de verkeersveiligheid zijn om de technische staat van de vrachtauto’s uit de Oost-Europeese landen wat vaker te controleren.

Jan|19.01.12|14:53

De politie brand daar de handen niet aan. Ik kwam uit een heel dicht mistgebied en had mijn mistlampen nog aan. De politie reed achter een Poolse vrachtauto waar alles echt met draadjes aan elkaar hing en die veel te hard reed en ook nog slingerde over de rechterrijstrook zodat regelmatig tot 1 meter over de vluchtstrook gereden werd.
Ik haalde deze vrachtauto in met de toegestane 120 km/u en wat verbaasde mij de Politie liet die Pool gaan en ging achter mij aan.

Jan|19.01.12|14:54

Achteraf ik had mijn miniscule mistlampjes nog aan en kreeg een dikke prent.
Op de vraag waarom ze niet achter die Pool aan gingen wilden ze niet reageren.
Toen moesten de agenten nog hun quotum halen betreffende het uitschrijven van boetes en ik was een makkelijke prooi geen gezeur met de taal enz.
Dus ik denk dat men niet zo snel zal overgaan tot het controleren van oost europese vrachtauto’s.

Jan|19.01.12|14:54

En vragenlijsten aan het buitenland sturen is ook een belachelijke zet.
Beter is het om zelf polshoogte te nemen bij het afnemen van examens.
Corruptie in deze landen is heel normaal en een paar A 4 tjes invullen is echt niet moeilijk om de zaken anders voor te stellen.

Walter|27.01.12|10:31

Dat er veel mankeert aan de rijvaardigheid van de oost europese bestuurder is een bekend feit.
Echter om te zeggen dat dit alleen aan de rijvaardigheid ligt is niet helemaal juist, de mentaliteit van deze mensen is totaal anders. Vooral sociaal denkend lopen ze ver achter. Je kan niet verwachten dat je 5 jaar geleden les had op de paarden wagen en nu in een Ferrari rijdt.
De vrachtwagens zelf zijn meestal nieuwer dan hier … SUBSIDIE (uit West Europa) is het toverwoord.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Overheid neemt C-rijopleidingen in buitenland onder de loep | RijschoolPro
vrachtwagenchauffeur

Overheid neemt C-rijopleidingen in buitenland onder de loep

Het ministerie van Buitenlandse Zaken heeft alle ambassades in Oost-Europa een vragenlijst gestuurd om de kwaliteit van de rijopleidingen te inventariseren. Aanleiding is de discussie over de rijvaardigheid van met name Oost-Europese vrachtwagenchauffeurs.

Buitenlandse Zaken is daarom op verzoek van de Vern een onderzoek gestart naar de rijvaardigheid van deze vrachtwagenchauffeurs. Dat heeft voorzitter Klaas de Waardt van Stichting Vern woensdag aan Transport Online bevestigt.

Rijbewijs

Volgens zowel chauffeurs als transporteurs zouden de vereisten voor een rijbewijs in deze landen vele malen lager zijn dan in Nederland. Dit zou er voor zorgen dat er gevaarlijke situaties op de weg ontstaan en dat Oost-Europese chauffeurs vaker betrokken zijn bij een ongeval dan hun Nederlandse collega’s.

Binnen de Europese Unie bepaalt Brussel aan welke voorwaarden vrachtwagenchauffeurs moeten voldoen. Het is alleen niet duidelijk in hoeverre Brussel ook daadwerkelijk controleert op de kwaliteit van de rijopleidingen en arbeidsvoorwaarden.

Onderwerpen: ,

Auteur: Bart Pals

5 reacties op “Overheid neemt C-rijopleidingen in buitenland onder de loep”

John|18.01.12|16:14

Heel goed! Het zou trouwens ook goed voor de verkeersveiligheid zijn om de technische staat van de vrachtauto’s uit de Oost-Europeese landen wat vaker te controleren.

Jan|19.01.12|14:53

De politie brand daar de handen niet aan. Ik kwam uit een heel dicht mistgebied en had mijn mistlampen nog aan. De politie reed achter een Poolse vrachtauto waar alles echt met draadjes aan elkaar hing en die veel te hard reed en ook nog slingerde over de rechterrijstrook zodat regelmatig tot 1 meter over de vluchtstrook gereden werd.
Ik haalde deze vrachtauto in met de toegestane 120 km/u en wat verbaasde mij de Politie liet die Pool gaan en ging achter mij aan.

Jan|19.01.12|14:54

Achteraf ik had mijn miniscule mistlampjes nog aan en kreeg een dikke prent.
Op de vraag waarom ze niet achter die Pool aan gingen wilden ze niet reageren.
Toen moesten de agenten nog hun quotum halen betreffende het uitschrijven van boetes en ik was een makkelijke prooi geen gezeur met de taal enz.
Dus ik denk dat men niet zo snel zal overgaan tot het controleren van oost europese vrachtauto’s.

Jan|19.01.12|14:54

En vragenlijsten aan het buitenland sturen is ook een belachelijke zet.
Beter is het om zelf polshoogte te nemen bij het afnemen van examens.
Corruptie in deze landen is heel normaal en een paar A 4 tjes invullen is echt niet moeilijk om de zaken anders voor te stellen.

Walter|27.01.12|10:31

Dat er veel mankeert aan de rijvaardigheid van de oost europese bestuurder is een bekend feit.
Echter om te zeggen dat dit alleen aan de rijvaardigheid ligt is niet helemaal juist, de mentaliteit van deze mensen is totaal anders. Vooral sociaal denkend lopen ze ver achter. Je kan niet verwachten dat je 5 jaar geleden les had op de paarden wagen en nu in een Ferrari rijdt.
De vrachtwagens zelf zijn meestal nieuwer dan hier … SUBSIDIE (uit West Europa) is het toverwoord.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.