vrachtauto, rijles, Martien Don

Bovag en FAM: schaf automaatcode rijbewijs C en D af

Bovag, FAM en EVO willen dat de automaatcode voor de rijbewijzen C en D (vrachtauto en bus) wordt afgeschaft. Daartoe pleiten zij bij de Europese Commissie. Reden is dat tegenwoordig tussen 80 en 90 procent van alle nieuwe vrachtwagens en bussen uitgeleverd met een vorm van automatische versnellingsbak (automatisch, halfautomatisch, hybride).

Er zijn halfautomatische versnellingsbakken waar een beginneling probleemloos mee wegrijdt en waarvoor men toch een schakelbevoegdheid krijgt in het C rijbewijs. Of hybride bakken die voorzien zijn van een koppelingspedaal, dat echter niet noodzakelijk hoeft te worden gebruikt bij het schakelen of wegrijden.

“Zolang deze technische ontwikkelingen voortschrijden, heeft het geen zin om deze continu veranderende techniek te vangen in definities en reguleringen, die bijna onmiddellijk worden achterhaald”, meldt Bovag.

Automaatcode

Beroepschauffeurs met een automaatcode in hun rijbewijs worden momenteel echter geconfronteerd met een probleem als hen een vrachtwagen wordt toegewezen, waar een schakelbevoegdheid voor vereist is. Men moet dan op zoek naar een rijschool die nog een schakelvrachtwagen heeft als lesvoertuig en een aanvullende rijopleiding volgen en opnieuw examen doen. “Erg omslachtig en belastend voor zowel de chauffeur als het transportbedrijf”, vinden de brancheverenigingen.

“En de vraag rijst dan meteen hoeveel chauffeurs en transporteurs deze omslachtige route daadwerkelijk zullen nemen. Bovendien: moet een rijschool met het oog op de invoering van de Derde Rijbewijs Richtlijn in januari 2013 nu gaan investeren in lesvoertuigen met of zonder handbak?”, stellen zij de vraag.

Auteur: Bart Pals

5 reacties op “Bovag en FAM: schaf automaatcode rijbewijs C en D af”

John|27.01.12|20:17

Daar ben ik het 100 % mee eens. Maar dan alleen voor de Cat. C en D omdat de kans dat deze chauffeurs in een automaat gaan rijden inderdaad 80 tot 90 % is. Wel zou men dan
verplicht moeten stellen dat zij een rijbewijs B hebben zonder de beperking automaat.

Menzo|27.01.12|20:40

Er zijn anders nog genoeg transportbedrijven die wel met handgeschakelde auto’s rijden. Als je dan niet kunt schakelen heb je een (levensgevaarlijk) probleem.

nico|29.01.12|14:06

Het is jammer dat er nu pas wat gedaan word alle rijscholen die C en D les geven hebben dit al een aantal jaren geroepen maar er werd niets gedaan ofwel er was geen luisterend oor.

Maar nu zijn er instanties die het ei gevonden hebben, en ik vraag mij nog steeds af wie of wat is de brancheverenigingen zoals J Schouten zich ook af vraagt.

Adam|29.01.12|16:56

Ik ben voor. Voorwaarde zou dan wel moeten zijn dat de chauffeur in kwestie een gewoon B rijbewijs heeft en niet een B rijbewijs met de automaatbeperking.

Jeroen|23.06.12|22:23

ik vind t zeker een goed plan. alleen schaf t af dat je dus met c rijbwijs vol automaat ook semi/half automaat mag rijden maar geen handbak. scaffen ze t helemaal af dan zullen de mensen in de problemen komen omdat ze idd totaal niet met een handbak kunnen rijden. hiervoor is ervaring vereist doormiddel van rijlessen met ene handbak. ook idd als je b rijbewijs voor automaat hebt je alleen mag lessen en rijden op een semi/half of vol automaat vrachtwagen.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Bovag en FAM: schaf automaatcode rijbewijs C en D af | RijschoolPro
vrachtauto, rijles, Martien Don

Bovag en FAM: schaf automaatcode rijbewijs C en D af

Bovag, FAM en EVO willen dat de automaatcode voor de rijbewijzen C en D (vrachtauto en bus) wordt afgeschaft. Daartoe pleiten zij bij de Europese Commissie. Reden is dat tegenwoordig tussen 80 en 90 procent van alle nieuwe vrachtwagens en bussen uitgeleverd met een vorm van automatische versnellingsbak (automatisch, halfautomatisch, hybride).

Er zijn halfautomatische versnellingsbakken waar een beginneling probleemloos mee wegrijdt en waarvoor men toch een schakelbevoegdheid krijgt in het C rijbewijs. Of hybride bakken die voorzien zijn van een koppelingspedaal, dat echter niet noodzakelijk hoeft te worden gebruikt bij het schakelen of wegrijden.

“Zolang deze technische ontwikkelingen voortschrijden, heeft het geen zin om deze continu veranderende techniek te vangen in definities en reguleringen, die bijna onmiddellijk worden achterhaald”, meldt Bovag.

Automaatcode

Beroepschauffeurs met een automaatcode in hun rijbewijs worden momenteel echter geconfronteerd met een probleem als hen een vrachtwagen wordt toegewezen, waar een schakelbevoegdheid voor vereist is. Men moet dan op zoek naar een rijschool die nog een schakelvrachtwagen heeft als lesvoertuig en een aanvullende rijopleiding volgen en opnieuw examen doen. “Erg omslachtig en belastend voor zowel de chauffeur als het transportbedrijf”, vinden de brancheverenigingen.

“En de vraag rijst dan meteen hoeveel chauffeurs en transporteurs deze omslachtige route daadwerkelijk zullen nemen. Bovendien: moet een rijschool met het oog op de invoering van de Derde Rijbewijs Richtlijn in januari 2013 nu gaan investeren in lesvoertuigen met of zonder handbak?”, stellen zij de vraag.

Auteur: Bart Pals

5 reacties op “Bovag en FAM: schaf automaatcode rijbewijs C en D af”

John|27.01.12|20:17

Daar ben ik het 100 % mee eens. Maar dan alleen voor de Cat. C en D omdat de kans dat deze chauffeurs in een automaat gaan rijden inderdaad 80 tot 90 % is. Wel zou men dan
verplicht moeten stellen dat zij een rijbewijs B hebben zonder de beperking automaat.

Menzo|27.01.12|20:40

Er zijn anders nog genoeg transportbedrijven die wel met handgeschakelde auto’s rijden. Als je dan niet kunt schakelen heb je een (levensgevaarlijk) probleem.

nico|29.01.12|14:06

Het is jammer dat er nu pas wat gedaan word alle rijscholen die C en D les geven hebben dit al een aantal jaren geroepen maar er werd niets gedaan ofwel er was geen luisterend oor.

Maar nu zijn er instanties die het ei gevonden hebben, en ik vraag mij nog steeds af wie of wat is de brancheverenigingen zoals J Schouten zich ook af vraagt.

Adam|29.01.12|16:56

Ik ben voor. Voorwaarde zou dan wel moeten zijn dat de chauffeur in kwestie een gewoon B rijbewijs heeft en niet een B rijbewijs met de automaatbeperking.

Jeroen|23.06.12|22:23

ik vind t zeker een goed plan. alleen schaf t af dat je dus met c rijbwijs vol automaat ook semi/half automaat mag rijden maar geen handbak. scaffen ze t helemaal af dan zullen de mensen in de problemen komen omdat ze idd totaal niet met een handbak kunnen rijden. hiervoor is ervaring vereist doormiddel van rijlessen met ene handbak. ook idd als je b rijbewijs voor automaat hebt je alleen mag lessen en rijden op een semi/half of vol automaat vrachtwagen.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.