IBKI wil prijzen van WRM-praktijkbegeleiding fors verhogen
De prijs die rijinstructeurs betalen voor de verplichte praktijkbegeleiding gaat omhoog. De kosten die IBKI ervoor maakt zijn fors hoger zijn dan bij de invoering van de nieuwe WRM in 2009 werd verwacht, zo meldt het exameninstituut. Het huidige bedrag van 210 euro is hiervoor niet toereikend. IBKI is nog in overleg met het ministerie over de tariefwijzigingen.
“Door het afnemen op individuele locaties is de bezettingsgraad van de IBKI-examinatoren veel lager dan voorheen. Daardoor zijn de kosten veel hoger”, licht IBKI-directeur Jim Schouten toe. “Overigens zijn de de tarieven sinds 2009 nooit verhoogd.”
Praktijkbegeleiding
Het effect van de flexibele organisatie van de praktijkbegeleiding is vooral in 2011 zichtbaar geworden, zo zegt de IBKI-directeur. Hoewel de nieuwe WRM al op 1 juni 2009 is ingegaan, hoefden rijinstructeurs de eerste twee jaar nog geen praktijkbegeleiding te volgen om hun lesbevoegdheid te verlengen.
De LBVI en de VVB, de vertegenwoordigers van de Rijinstructeurs-opleidingen die dagelijks te maken hebben met IBKI, zijn fel tegen een prijsverhoging. Volgens hen kan de planning en inzet van IBKI-examinatoren veel efficiënter geregeld worden.
Examenkosten
“Dat hebben we overwogen”, vertelt Schouten. “Door de flexibiliteit weer terug te draaien, zullen de examenkosten lager worden. Daar staat voor de rijinstructeur tegenover dat zijn rijbewijsleerling en hijzelf veel meer reis- en verletkosten zullen hebben naar de centrale examenlocaties. En er is dan veel minder keuzevrijheid voor examendata en examentijden. Dat maakt de afstemming met de rijbewijsleerling lastiger.”
De branche heeft regelmatig aangegeven onvoldoende te worden betrokken bij wijzigingen in de WRM. Dat was voor Schouten aanleiding om de rijinstructeurs rechtstreeks verschillende opties voor te leggen. Alle rijinstructeurs waarvan het email-adres bekend is, zijn uitgenodigd om te reageren op de verschillende opties.
Reguliere praktijkbegeleidingen
Schouten: “Bij de reguliere praktijkbegeleidingen was optie 1 de flexibiliteit handhaven. We introduceren dan twee examentarieven; voor het centraal geplande examen en een individueel georganiseerd examen. Denk daarbij aan een tariefverschil van € 100,-.”
“Optie 2 was de flexibiliteit handhaven en de examentarieven over de hele linie verhogen. Denk daarbij aan een verhoging met € 40,– voor zowel centraal gepland als indiviueel examen. Optie 3 was de flexibiliteit terugdraaien en de praktijkexamens alleen nog organiseren op de bekende IBKI-locaties. Of op locaties waar we gegarandeerd drie examens per dag per examinator kunnen afnemen. Naar verwachting is dan geen tariefverhoging nodig.”
Rijinstructeur
De meeste rijinstructeurs geven in hun reacties de voorkeur aan een algemene tariefverhoging. Schouten: “Kennelijk wordt die flexibiliteit goed gewaardeerd en kiest men voor de goedkoopste optie met handhaving van de flexibiliteit. En om misverstanden te voorkomen: met de bedragen in de enquête wilden we vooral de richting duidelijk maken. Over de exacte tarieven vindt nog overleg plaats met het ministerie. En daar is men uiteraard kritisch op zulke tariefverhogingen.”
Bij de herkansing voor de praktijkbegeleiding speelt nog iets anders, zegt Schouten. Die wordt altijd afgenomen door twee examinatoren vanwege het grote belang en is daardoor bijna twee keer zo duur voor IBKI. Als een rijinstructeur er voor zakt, raakt hij zijn lesbevoegdheid kwijt. De examentarieven zijn echter voor de verschillende praktijkbegeleidingen gelijk.
Verhoging
Schouten: “Optie 1 is de kosten van de praktijkbegeleiding in het algemeen verhogen. Denk daarbij aan een verhoging met € 40,–. In dit geval betalen alle rijinstructeurs samen de kosten van de verschillende praktijkbegeleidingen. Optie 2 is de kosten van de laatste praktijkbegeleiding min of meer verdubbelen. Denk aan een tarief van € 350,–. In dit geval draait de rijinstructeur die een laatste praktijkbegeleiding nodig heeft, zelf op voor de extra kosten.”
De rijisntructeurs geven in dit geval de voorkeur aan een forse tariefverhoging voor degenen die een herkansing nodig hebben. Schouten: “Men veronderstelt waarschijnlijk dat men zelf geen herkansing nodig heeft en de slagingspercentages tot nu toe bevestigen dat ook. Ook speelt mee dat bij de herkansing de rijinstructeur geen keuze heeft of hij door één of twee examinatoren wordt beoordeeld; bij de reguliere praktijkbegeleiding kan hij wel zelf kiezen voor een centrale of een eigen locatie.”
Peiling
VerkeersPro.nl heeft IBKI gefaciliteerd voor de peiling. In totaal 951 rijinstructeurs hebben de enquête ingevuld. Schouten over het nut van deze peiling: “Dat slechts ruim 10% van de benaderde rij-instructeurs heeft gereageerd, is minder dan ik had verwacht. Het aantal is wel groot genoeg om een beeld te krijgen. In die zin zullen we dit middel wat mij betreft vaker gaan gebruiken.”
De exacte resultaten van de enquête zijn:
Individuele examens:
Laatste herkansing met 2 examinatoren:
Bart Pals
Dat gaat dus € 620,= in 2 jaar kostten. Als je een herkansing moet doen € 930,= En de eerste € 310,= is weggegooid geld. Want de uitslag doet niet ter zake. Schaf de sanctie af, maak van de “praktijkbegeleiding” een adviesrit en klaar. Met 1 praktijkbegeleiding per 5 jaar en het afschaffen van de sanctie wordt de bezettingsgraad van de IBKI examinatoren vanzelf hoger. Schermen met de enqute is niet echt eerlijk. Deze begon met “het gaat er niet om of u voor of tegen de praktijkbegeleiding bent”
Dat er bij een herkansing 2 eximinatoren nodig zijn is in het belang van het ikbi. Men is in de uitslag altijd unamiem. twee tegen een. Dit om de doodsteek aan de instructeur te kunnen geven. Rechtzaken zouden het ikbi veel meer geld gaan kosten. Dus het ikbi kan kosten besparen door één man in te zetten. Dan kan er een fatsoenlijke rechtzaak komen. En zijn we eindelijk af van dit onmenselijk examen.
@john ik ben het helemaal eens met jou verhaal, dat vindt ik ook een erg goed alternatief.
@John.Schaf de sanctie af, maak van de “praktijkbegeleiding” een adviesrit en klaar.??
hiermee maak je het wel heel makkelijk voor de prutsers en beunhazen.
Eens dat de praktijk begeleiding niet de manier is om de kwaliteit te verbeteren, maar kom met iets wat te meten valt, (slagingspercentage valt daar buiten omdat het niks zegt)
ik zeg 1 diploma voor loondienst instructeurs en 2 diploma’s voor ondernemers.
theorie met examen zoals vroeger. en steekproeven bij CBR, je komt niets vermoedend met
een Leerling bij CBR, er rijd een IKBI man mee.
Of leerling slaagt maakt niet uit, maar hoe is deze opgeleid, ris of instructie kaarten moeten worden getoond, (online kan ook)
De manier om elke instructeur altijd op zijn tenen te laten lopen, en leerlingen niet probeert te ronselen met minder lessen (wetend dat die op zijn bek gaat)
bij twijfelachtige steekproef, wederom een steekproef, net als APK zeg maar, waar ook bevoegdheid ingetrokken word. reken maar dat de kwaliteit en prijzen beter wor
22.02.12 | 21:33 | michael
hiermee maak je het wel heel makkelijk voor de prutsers en beunhazen.
En met dat toneelstukje niet? Elke opleider geeft een cursus. 1 dag in de schoolbanken en succes verzekerd! Beunhazen kun je er juist met de slagingspercentages uit halen. tot 40 examens per jaar en een percentage van 15-20% zie ik regelmatig staan. DAT zijn beunhazen. Maar de meesten hopen dat door deze maatregel de veel te goedkope concurrent verdwijnt. En dat gaat hierdoor niet gebeuren.
zoals je kan lezen ben ik het ook niet eens met het toneelstukje. maar op slagings percentages te beoordelen? iemand in de 4 grote steden zal lager scoren dan platte land.
bovendien als je gemiddeld bent en iedereen onder jou die lager scoort moet verplicht stoppen, dan wordt je vanzelf ook minder dan gemiddeld.
22.02.12 | 23:22 | michael
iemand in de 4 grote steden zal lager scoren dan platte land.
O ja……. Natuurlijk. Krijgen we dat weer. Sorry hoor maar in de grote stad of niet 15-20 % met tot 40 eerste examens is een beunhaas. Punt uit! Maar niet beoordelen op slagingspercantages, niet op een toneelstukje maar wel op het bijhouden van een leskaart en het kijken hoe de leerling is opgeleid. Hoe ga je dat in godsnaam doen?? Onuitvoerbaar.
Wat mij nu zo bevreemd in deze is dat er geroepen wordt dat deze proef vooralsnog eerder bekeken wordt dan de eerder genoemde einddatum. En dat er nu in een keer gesproken wordt over een verhoogd tarief. Ik ben dan geneigd te denken… “inhaalslag voordat het voorbij is?” nu jah.. ik moet niet al te conspiracy gaan denken ;-)
Maar kortom.. hoger tarief maakt de haat naar dit examen nog groter natuurlijk. Mij heeft dit examen toch veel geleerd. dus of het heel slecht is durf ik niet te beweren.
@ Berrie,
Als het examen je veel geleerd heeft is dat mooi meegenomen voor je. Maar zou dit examen je minder geleerd hebben als de sanctie er niet zou zijn en als je dat 1 x i.p.v. 2 x in 5 jaar zou moeten doen? En heb je dezelfde ervaring met de theoretische bijscholing?
Waar dachten jullie dan dat die Enquête voor diende. Deze diende alleen maar om de prijs te verhogen het waren allemaal sturende vragen waaruit naar voren kwam dat het zgn. in het belang van ons instructeurs was om de prijs te verhogen.En al dat gezeur over slagingspercentages moet ook ophouden het licht ook vaak aan de leerling zelf en de instructeur die dan maar aanvraagt omdat de klant anders wegloopt.
Het moet eens tijd worden voor nog zo’n exameninstantie gaan de prijzen ook zakken dat noemen ze dan concurentie.
Die is er nu niet IBKI/Innovam heeft een monopoly positie dus kunnen ze vragen wat ze willen al maken ze het € 500,– dan vangen ze dat ook.
Alles over de rug van de instructeurs.
Waar zijn al die Brance organisaties die moeten hier een stokje voor steken en niet alleen contributie innen maar er ook wat voor doen
Jan@,
ze weten dat het verplicht is! daarom kunnen ze doen wat ze willen!
Ze hebben te veel macht en daar maken ze gebruik van!!!!
Mensen, beunhazen zijn mensen die geen belasting afdragen. Het woord beunhaas zegt niets over de geleverde kwaliteit, maar dat even ter zijde.
Afschaffen die handel en wel zo gauw mogelijk. De oveheid heeft dit gewild en er moet bezuinigd worden. Dus als dit de staat geld kost z.s.m. afschaffen!! Je hebt eenmaal ooit een diploma gehaald en ik vind dat ze nog net mogen verplichten aantoonbaar theoretisch bij te scholen en daar moet het dan mee ophouden.
Optie 4. De Beste optie. Deze waardeloze praktijkbegeleiding (herexamen!) afschaffen. Praktijkbegeleiding in de 6 dagdelen theorie stoppen. Alleen sancties bij het niet volgen van de verplichte bijscholing.
Wel aardig om te lezen hoeveel taalfouten er in de stukjes tekst voorkomen. Jammer dat er zo ongenuanceerd geroepen wordt. Wat moet de onafhankelijke lezer hier niet van denken? :-(
Al dat gezeur over Beunhazen moet inderdaad eens afgelopen zijn.Het is alleen maar Broodnijd.Inderdaad de meesten die het gebruiken weten niet wat het betekend,willen hun eigen onkunde verhullen.Omdat je lid bent van een organisatie ben je geen “BEUNHAAS” wanneer je, je lidmaatschap stopt ben je ineens een “BEUNHAAS” geachte collega’s het wel/geen lid zijn van een organisatie doet niets af of bij aan de kwaliteit die je levert.Misschien is het wel zo dat diegenen- ZIE VERVOLG
VERVOLG -die slecht presteren zich snel aansluiten bij een organisatie om hun slechte kwaliteit te verhullen en alleen maar schermen met hun lidmaatschap van het één of ander en dan zeggen dat ze zo goed zijn. Neen je moet niet van jezelf zeggen dat je goed bent laat je huidige klanten en je oude klanten dat over je zeggen dan heb je er pas wat aan en let wel dat is nog gratis ook en de beste gratis reclame die je voor jezelf kunt maken.
De hele bijscholing is te triest voor woorden. Heb 1 dag bij Jongepier opgezeten. Werkelijk niks geleerd. Wel € 190 betaald. Heb daarna het kunstje bij het examen opgevoerd en gelukkig geslaagd. Weer € 210 weggegooid geld. Maar ik mag weer 5 jaar lesgeven. Het is jammer dat het in de rijschoolwereld ieder voor zich is en God voor ons allen. Wij maken elkaar op deze manier kapot en verdienen nooit het respect wat we zouden mogen verwachten voor een mondaal inkomen.
Deze bijscholing is een grote geld afpersing.
ben het eens met danielle.
kunnen we niet terug naar het oude gewoon theorie toets en daar aan gekoppeld ,
een advies rit die dan door de cbr regio wordt gegeven .en dit te samen verlening van je
instrukteursbewijs voor 5 jaar.
Of worden de kosten zo hoog dat ze hopen dat er velen afvallen.
Dan kunnen ze de prijsen nog hogermaken dan nu het geval is.
Mogelijk een goede bond op richten maar is hier voor wel animo voor.
we moeten met z’n allen er i.d.d. maar eens een toneelstukje van maken
een standaard stukje les dat we met z’n allen consequent uitvoeren
allemaal hetzelfde onderwerp kiezen “minirotonde 3/4”
en dat die IBKI gasten bij elke praktijk begeleiding onder de neus duwen
jarenlang iedere keer opnieuw hetzelfde kunstje net zolang ze er genoeg van krijgen
kunnen we dat lesplan met elkaar uitruilen compleet uitgewerkte kopietjes maken
en gratis uitdelen.
Kunnen ze je niet wegjagen en onderuit schoppen met de kwaliteit van je lessen
dan pakken ze je wel met de steeds hoger wordende prijzen
wat wordt de volgende selectie methode, dat je als 1 mans zaak een eigen theorielokaal moet hebben waar minstens 60 leerlingen les kunnen krijgen,
en je dan pakken op brandveiligheid ?
STOP met deze onzin. Elke examinator kan vertellen welke instructeur goed, matig of slecht presteert. Een toneelstukje opvoeren om een puntenlijstje te kunnen invullen is niet relevant aan de kwaliteit van het dagelijkse lesgeven. Gewoon weer een theorie examen waarbij de instructeur zijn kennis kan tonen. Zijn praktijkvaardigheden komen tijdens de rij-examens tevoorschijn. Lever je veilige bestuurders af dan zal je het wel goed doen.
Laten we er eerst voor zorgen dat de kennis van de theorie wordt beheerst en misschien dat we de instructeur daarna wel een keer kunnen opleiden tot ster acteur voor RTL of SBS dan kan John de Mol deze acteerkunsten gaan beoordelen in de Xfactor of de instructor got talent.
Kwaliteit krijg je niet daardoor alleen hele goeie acteurs.
john 23/2 00:12
wat een bizare insteek !,examens tot 40 zal inhouden dat deze,bij omrekenen tenminste een werkweek van 60 uur aan het draaien zal zijn
blijkbaar zijn dit de rijscholen welke voor € 25,= per uur de markt kapot maken en hierdoor half slapend hun leerling denken te begeleiden naar een rijbewijs
een beunhaas met 2 tot6 LL welke het niet opgeeft aan de belasting, is toch voor ons geen probleem ? of is je nood zo hoog ????
we mogen ineens mee stemmen hoeveel we meer moeten betalen !!!
Het gaat precies zoals bij het invoeren van betaald parkeren
in het begin betaal je een dubbeltje, dan zijn er zelfs mensen blij mee
want meer parkeerruimte op straat, uiteindelijk slaat de overheid dan toe
en je betaalt 4 euro per uur waarna uiteindelijk niemand meer tevreden is
zoethoudertjes… uiteindelijk doet niet de praktijkbegeleiding je de das om
maar de hoge prijzen
Evenzo de slechts 1% die nu zakt voor het IBKI toneelstukje
dat kan na ’t aandraaien van de schroeven zomaar 9% worden
Het IBKI kan beter zelf een opleiding plannen gaan volgen!
Ik zit dan nog wel in de opleiding voor rij instructeur maar wat ik dan zie????
Dan denk ik dat kan toch beter gepland worden, 2 of 3 stage controleurs naar in adres op de zelfde dag, met 1 of 2 uur ertussen.
Plan er dan 1 in, die drie stages tegelijk controlleerd.
En een examinator kan toch ook de controlle uitvoeren als die daar is?
Ik heb het idee dat dit alles de kas van het IBKI goed vult.
G.kleine@
Precies ze beginnen eerst met 1% en dan een paar jaar later is het 9% en dan weer 15% . Misschien over een paar jaar is het 75%.
Je weet toch maar nooit dat kan zo maar in keer heel hard gaan tot 99%.
John,
Echte beunhazen zijn de rijschoolhouders die jonge onervaren instructeurs tegen minimum loon laten werken, en zelf thuis gaan zitten en de grote jongen uit hangen naar de buitenwereld.
Maar zelf niets presteren of gepresteerd hebben ! Maar wel trappen tegen de(eenmans)rijscholen die zelf les geven en dus wel zelf presteren
De minister gaat in 2012 evalueren. Sommige “belangenorganisatie” gaan daar pleiten voor het onbeperkt herkansen. Stel dat de minister daarmaa akkoord gaat. Dan dus onbeperkt herkansen à € 310,= per keer. Toeval of wederom handjeklap in achterkamertjes????? U mag het zeggen. Er is maar 1 oplossing: Afschaffing van de sanctie. Dat zullen de “belangenorganisaties” nu toch ook wel vinden??
in elk geval die eerste praktijkbegeleiding afschaffen
want of je nu slaagt of zakt die 1e telt niet mee
( je moet er alleen dik 310 euro voor aftikken )
belachelijk geregeld allemaal ….zak je voor de praktijk
dan wordt je verplicht bij herintreding de theorie over te doen
kan het nog gekker ?
ik denk dat ik zelf maar eens een advokaat ga zoeken
nog vóór ik met al die ellende te maken krijg’
G.Kleine,
310 euro vind ik een hoop geld voor een examen dat maximaal 1 uur duurt! Bovendien moet je ook nog eens met je eigen materialen komen!
Een zo’n examen mag niet meer dan 95 euro kosten! Even duur als een CBR examen.
G. Klein,
Hoeveel verdient een IBKI examinator per uur! Ik denk niet meer dan een gewone CBR examinator!
310 euro dat is te gek voor woorden zo worden ze slapend rijk door ons.
@steven
en wat te denken van de verplichte theoretische bijscholingen
dan zit je daar voor een bedrag van 200 euro 6 uur lang in een zaaltje opgesloten
waar ze dan in die 6 uur een stukje stof bespreken dat je in 20 minuten
van het internet kunt plukken.
krijg je na afloop wel een heus “diploma” en de felicitaties via Email van het IBKI
je hebt er verder niks voor hoeven doen alleen maar 6 uur aanwezig zijn is voldoende.
@ G. Klein
Ik heb nog nooit een zo’n beroep gezien! het is echt een puinhoop geworden.
Het het zoeken naar een naald in een hooiberg!
Ik kan me herrinneren dat ik voor de theoretische bijscholing ook een bedrag heb betaald aan het ikbi zodat ze kunnen komen controleren of ik er inderdaad zit. Ik vraag me af of iemand weet of er ook regelmatig een controle is geweest. We moeten er immers wel voor betalen.
Waarom maakt iedereen zich hier zo druk? Als je goed les geeft hoef je je toch nergens zorgen om te maken? Je zult dan misschien geen 100 punten behalen maar met een lagere score kun je je werk nog steeds op en behoorlijk niveau doen.Wat te denken van de cijfers van de praktijkbegeleiding. Ook openbaar maken? Net zoals de CBR slagingspercentages. Of zijn we daar niet goed genoeg voor? :-(
Hoop dat de rotte appels er vanzelf uitvallen. Dan kunnen we weer terug naar een serieuze lesprijs per uur.
Ruud om een serieuze lesprijs te rekenen heb je niemand anders nodig, behalve het te durven rekenen zonder dat je bang bent voor de concurrentie.Heb je ook geen slagingspercentages nodig. het enige dat je nodig hebt is durf en verzekerd zijn van je eigen kwaliteiten en materiaal. dus niet zeuren over anderen die het niet durven.Ik geef toe wij hebben er ook last van maar ik weiger om mijn prijs te laten zakken hierin Rotterdam zou ik hem dan zelfs moeten halveren.Kan je beter gaan vakken vullen.
25.02.12 | 11:34 | Ruud
Hoop dat de rotte appels er vanzelf uitvallen.
Ja hoor. Dream on! Via een omweg dit jaar gaat men weer 1000 mensen gesubsidieerd naar de cursus sturen. Daar helpt geen enkele praktijkbegeleiding iets aan.
De rijschoolbrance staat al onder geweldige financieele druk en tóch kan het nog erger.
Sowieso vind ik dat de praktijkbegeleiding discutabel is, mede omdat bijna iedere rij-instructeur kandidaten afleverd bij het CBR.
Hoe het doel (slagen bij het CBR) gehaald wordt is van ondergeschikt belang.
Tot zover, grtn Koen.
#RUUD
waar we ons druk over maken ?
dat er IBKI examinatoren zijn die zich zelf zo goed vinden dat ze zich niet aan de regels hoeven te houden, dat ze de prijzen voor de praktijkbegeleiding enorm willen ophogen
dat ze je voor 20 minuten lesstof voor 6 uur opsluiten in een zaaltje voor de theoriebijscholing
dat wanneer je zakt je je zaak kwijt bent,
en je bij het zakken voor de praktijk “voor staf” de theorie moet overdoen
dit is geen bijscholing dit is een hindernisbaan met 1 doel sanering
Ruud@
Wil jij je bevoegdheidspas binnen 7 dagen leveren! Nee Ruud dat wil jij natuurlijk niet!
Of maakt het jou helemaal niets uit, jou bevoegdheidspas is tot 2019 vandaar dat harde taal van je!
Denk aan je collega’s die binnen kort op examen moeten gaan, mensen met een gezin huis etc.
volgens mij kan er geeneens een bevoegdheidpas zijn
die geldig is tot 2019
die krengen zijn max 5 jaar geldig
G. Klein,
Klopt wat je zegt die krengen zijn maar 5 jaar geldig!
25.02.12 | 13:54 | Ruud Kraan
Ik mag weer tot 2019.
http://www.verkeerspro.nl/rijschool/2012/02/13/ministerie-gaat-nieuwe-wrm-toch-dit-jaar-al-evalueren/#comments
25.02.12 | 19:23 | G.Klein
volgens mij kan er geeneens een bevoegdheidpas zijn
die geldig is tot 2019
Ja dat kan wel. Als je pas nu tot 2016 geldig is (dus je pas was geldig tot 2011 en je hebt volaan aan de bijscholingseisen) kun je in 1 jaar alle bijscholingen doen. Dan is je pas zelfs geldig tot 2021.
@Stefen: Ik weet niet waar je het over hebt of hoe je aan die kennis komt.
In de politiek heeft in de wrm een enorme verschuiving in normen en waarden plaatsgevonden. De rijinstructeur is een gepukt wegwerp artikel. Scholing is een totaal misplaatst woord die men gebruikt om totaal andere doelstellingen te verhullen. Het is volgens de minister niet erg als instructeurs in de bijstand komen. Zij gaat ervan uit dat deze groep weer een andere plaats inneemt in de arbeidsmarkt. Kansloze langdurig werkeloze krijgen zo een betere kans. Verkeersveiligheid betere instructeurs?
De evaluatie zal over haar eigen doelsteliingen gaan. Het gevolg van de evaluatie zal zijn dat wij waarschijnlijk alleen nog maar harder worden geplukt. Wij als instructeur zullen door de politiek als en slechte beunhazen en achterlijk domme rijleraren worden neergezet. En zo wil men de prijsverhoging dan weer rechtvaardigen. Hoe meer scholing dat wij volgen en hoevaak wij ook examen hebben moeten doen dit zullen ze blijven roepen. en zo kunnen we eindeloos examen blijven doen. enz enz enz. enz.
@john 19.23
ik berijp er kennelijk niks van
ik heb een pas die geldig is tot half 2013 en ik moet dus voor 2013
2 bijscholingen en 2 praktijk-ritten doen
en dan krijg ik weer een pas die geldig is tot 2018 en voor 2018 moet ik opnieuw
3 bijscholingen en 2 x praktijk doen, iedere keer krijg je een 5 jaarlijkse verlenging
en stel je pas is geldig tot 2014 maar je zakt nu voor 2 x praktijk
dan is je pas nu in 2012 tot binnen 7 dagen ongeldig ondanks oorspronkelijke datum van 2014 ?
Als je vandaag geslaagd ben en je pas is 5 jaar geldig dus tot 26.02.2017. Dan kun je morgen alvast gaan beginnen aan de volgende ikbi sponsortocht en examen protocol spelen. Dan nog even 3 willekeurige bijscholingen volgen. Dan is je pasje nog steeds geldig tot 26.02.2017 in afwachting totdat je vanzelf weer een nieuw pasje krijgt toegestuurd vlak voor het verstijken van de geldigheidsdatum. Voor dit pasje heb je dan al betaald. De geldigheid van dit pasje blijft 5 jaar.
@danielle
help me eens even rekenen mijn pas is geldig tot augustus 2013
heb ik gehaald in 2008 dus
als ik nu niks doe aan bijscholingen en praktijkritten dan heb ik in Sept: 2013 toch een probleem ?
of is alles wat ik nu aan deelcertificaten haal bestemd voor na 2013 ?
m.a.w. ik kan tot 2018 certificaten gaan halen en dat hoeft feitelijk niet voor 2013 ?
je merkt het.. ik snap er niks meer van :-(
Ik snap er ook niets meer van!
Sterker nog als je nu op examen gaat en je zakt dan moet je je pas binnen 7 dagen leveren! Ook al is je pas tot augustus 2013 geldig.
Dit is toch Bullshit!!!
@ G. Klein
Als je nu niets doet aan bijscholingen en praktijkritten dan heb je in sept. 2013 inderdaad een probleem. Je moet dit dus vóór augustus 2013 wel doen. Dan krijg je een pasje dat geldig is tot augustus 2018. Tussen sept. 2013 en augustus 2018 begint alles weer helemaal opnieuw. Weer die verplichte cursussen en weer dat zeik protocol. Je mag bijv. ook alles in 2014 doen. Dan kun je al in 2014 zeggen dat je tot augustus tot 2023 onder de pannen bent.
@daniëlle
duidelijk…, alleen stel dat je in dat geval in 2014 zakt voor het ( dan nog onnodige )
2e praktijkgedeelte
dat zou betekenen dat ik na 2014 gelijk in het herintreders traject kom ?
want dat zakken zou dan het bewijs zijn van mijn incompetentie :p
dus in 2013 slaag ik voor het 2e praktijk deel met een 10
en een maand later bak ik er geen hout van en toch mag ik dan tot 2018 door klooien
( niet dat ik dat van plan ben he.., ’t is maar hypothetisch ghegheghe. )
@Daniëlle
duidelijk.
hypothetisch kan je dus dat stomme kunstje 2 x kort na elkaar doen
en daarvoor bij de 2e x voor zakken maar toch nog 5 jaar doorgaan
omdat je het eerste setje praktijk wel hebt gehaald
het wordt steeds gekker die regels.
kun je 5 jaar van tevoren al zeggen / weten dat je het herintreders traject in moet
@ G.Klein
Je weet dan in ieder geval dat je nog maar een laatste herkansing krijgt om het protocol goed te spelen.
Of je hebt dan in ieder geval ruim de tijd om een andere baan te vinden. Of je bedrijf op te ruimen zodat jij en je leerlingen niet van de een op de andere dag de lesauto niet meer in kunnen.
@ Danielle
Stel je voor je hebt 30 leerlingen en je haalt de toneelstukje niet! Dan moet je je bedrijf opruimen en 30 leerlingen weg sturen zonder iets terug te betalen.
Op deze manier lopen je leerlingen ook risico dat ze de geld kwijt zijn!
Wat ik niet begrijp is wat de moeite toch iedere keer is met dat protocol van het IBKI ? Print het uit, pas het toe in je praktijk les.. zo moeilijk is het niet. Iedereen heeft toch een werkwijze met zijn les? Echter de beunhazen die er een beetje naast zitten en geen les geven maar stukkie rond rijden die zullen het moeilijk gaan krijgen. Want voor hen zal het ff doorlezen en leren van dit protocol lastiger zijn ;-) En tja die kosten.. is natuurlijk vervelend. Maar ehh kosten door berekenen?
Het protocol uitprinten van het ikbi is inderdaad aan te bevelen. Ik zelf heb de cursus stage mentor gedaan. Ik heb meer dan 300 euro moeten betalen voor die blaadjes. Plus 2 dagen vast gezeten.
27.02.12 | 09:43 | Berrie
Echter de beunhazen die er een beetje naast zitten en geen les geven maar stukkie rond rijden die zullen het moeilijk gaan krijgen. Want voor hen zal het ff doorlezen en leren van dit protocol lastiger zijn
Iedereen doet altijd alsof die beunhazen allemaal domme jongens zijn. Iemand die bij mij in de buurt lesgeeft voor € 20,= heeft bij mij op het VWO gezeten hoor. Daarnaast krijg je de “beunhazen” er nooit uit. Ook niet door de “praktijkbegeleiding” Echt NOOIT.
27.02.12 | 11:57 | Danielle
Het protocol uitprinten van het ikbi is inderdaad aan te bevelen. Ik zelf heb de cursus stage mentor gedaan. Ik heb meer dan 300 euro moeten betalen voor die blaadjes. Plus 2 dagen vast gezeten.
Maar hamvraag moet blijven: Krijgen we door dat protocol en door de praktijkbegeleiding betere instructeurs?? Want DAAR is deze hele poppenkast om begonnen. Ik zeg: NEE. ONMOGELIJK!!
Berrie@
Beunhazen kom je overal tegen…….
Zelfs bij de beste dokter zal nog wel iemand ooit iets slechts/negatiefs ervaren hebben.
Dit vraagt toch om actie.
Doe dit in de bouw en heel Nederland ligt plat.
Wat doen wij? Wij laten gewoon weer over ons heen lopen.
Gewoon allemaal naar Den Haag en alle op en afritten rond Den Haag dichtzetten met leswagens
Misschien dat er dan iemand in Den Haag aan ONS gaat vragen wat er aan de hand is.
A C T I E NU
als het IBKI er kennelijk niet uitkomt met het bedrag dat is afgesproken
stop er dan mee
er zijn bepaalde spelregels en die moet je niet achteraf gaan veranderen
zeker niet als dat veranderen van de regels in het (financiële ) nadeel is
van de instructeurs die hebben daar geen schuld aan
misshien moeten we ons zelf gaan organiseren in een landelijk vereniging. en niet in elke kring een belangen clubje. die kunnen ook weinig voor elkaar krijgen. dus met z’n allen, of we blijven aan het rommelen.
hier kunnen we met alle instructeur iets aan doen!!!!!!!!!
@S. Dirksen 15.15 uur.
Jezelf als rijinstructeurs organiseren en een goede woordvoerder regelen. Dan niet schreeuwen maar praten met de minister. Pas dan zijn we een goede gesprekspartner.Daar haal je je winst als rijschool/verkeersbranche. :-)
Dit forum draagt nauwelijks bij aan een goed beeld van een georganiseerde branche met vakmensen
zijn er onder ons echt nog instructurs die denken dat je beunhazen eruit kan werken met welke bijscholing of examencijfer wat dan ook? beunhazen zijn mensen die na hun reguliere baan een aantal uren rijles geven, zonder daarvoor belasting te betalen. dit zijn dus niet per definitie slechte instructeurs, alleen mensen die minder hoeven te vragen voor een rijles. niet het IBKI, CBR of Opleidingsinstituut moet en kan hier iets aan doen, DAT IS DE BELASTINGDIENST!
LET WEL Stefen, ook het UWV hoor want deze sponsoren deze valse concurrentie en zij verlagen de waarde van ons beroep door zomaar werklozen op kosten van de werkenden de instructeurs opleiding te laten volgen alsof het werk hier voor het oprapen ligt en ons beroep dus afwaarderen tot een baan die een ieder zou kunnen doen.Het levert gewoon elke vijf jaar geld op voor het IBKI , CBR en nhoud hun aan het werk want andere instructeurs worden dan weer werkloos.
Charles@
Klopt helemaal wat je zegt! De UWV hebben een zooitje van gemaakt! En wie krijgt uiteindelijk de schuld de rijinstructeur natuurlijk!
Al deze achterlijke prijsverhogingen zijn mogelijk omdat de zgn branche-organisaties werkelijk niets voor de branche doet, laat staan voor hun leden en monopolisten hebben het zoals altijd voor het zeggen…
snap niet wat jullie allemaal zeuren,Je moet het alleen ff slim plannen
Voorbeeld:pas verloopt op 15 dec. 2012, plan dan 3 weken vacantie (doet iedereen toch eens per jaar,dus geen derving van inkomsten), plan ook via “MIJN IBKI” de examens voor de herintreding (lukt meestal wel in die 3 weken)
1A-1B-2A-2B kosten bij elkaar € 545,-(is € 109,- per jaar afschrijving)
A: je hoeft niet 3×6 uur opgesloten te zitten voor onzin lessen
B: je hoeft geen protokol-lesen te geven
Ben je van al het gezeur af
Als we het bovenstaande met z’n alle doen kunnen de examinatoren weer gewoon bij de IBKI lokatie blijven kunnen ze daar gewoon de 1A-1B-2A-2B examens afnemen.
Scheelt hun een berg onkosten.(dus geen tarief verhoging nodig)
En er van uit gaande dat examens waar geen kandidaten voor zijn na verloop van tijd vanzelf afgeschaft gaan worden.
EIND GOED AL GOED (zij blij wij blij)
@eric
bij het herintreden kunnen ze je laten zakken op je praktijk-rijtest
kan jij wel vinden dat je de theorie goed kent
maar je praktijk rijden kunnen ze “subjectief” beoordelen
net als bij je “toneelstukje” overigens
ervanuitgaande dat het probleem bij de praktijkbegeleiding de subjectiviteit is
denk ik dat de subjectiviteit bij de herintreders rit ook problemen zullen ontstaan
ze zeggen gewoon dat je niet fatsoenlijk kunt autorijden en klaar ben je.