CBR, Rijswijk, examencentrum, rijexamen

Lichte stijging van aantal leerlingen in rijschoolbranche

Het ging vorig jaar iets beter met de rijschoolbranche dan in het rampjaar 2010. Vrijwel alle rijbewijscategoriën laten een lichte stijging zien van het aantal kandidaten dat is opgeleid voor hun eerste CBR-praktijkexamen. Vooral de motor- en bromfietsrijscholen hadden meer leerlingen. Alleen de D-opleidingen hebben het nog zwaarder dan in 2010.

Dat blijkt uit voorlopige cijfers van het CBR over 2011.

B-rijbewijs

Het aantal leerlingen dat hun B-rijbewijs wilde halen in 2011 is met 2,67 % gestegen vergeleken met een jaar eerder. Heeft de rijschoolbranche in 2010 nog 194.568 mensen bij het CBR opgeleid voor hun eerste examen, vorig jaar was dat toegenomen tot 199.755. Dat komt neer op gemiddeld 27 B-leerlingen per rijschool.

Overigens is het aantal van 2009 nog niet gehaald. Toen werden maar liefst 209.184 B-kandidaten opgeleid voor het eerste examen. Verder moet opgemerkt worden dat begin 2011 zo’n 12.500 eerste en herexamens voor de categorie B zijn afgenomen, die eind 2010 waren uitgesteld vanwege winterse weersomstandigheden.

Motorrijbewijs

Met de motoropleidingen ging het vorig jaar weer een stuk beter. In totaal werden er 27.079 aankomende motorrijders opgeleid voor het eerste AVD-examen. Dat is een stijging van maar liefst 13%.  Zelfs meer dan in het jaar 2009; toen waren dat er 26.332.

Datzelfde geldt voor de bromfietsrijscholen. Gingen er in 2010 na invoering van het praktijkexamen op 1 maart in totaal 23.794 kandidaten op voor hun eerste examen. Vorig jaar is dat aantal met 35,67% gestegen tot 32.281.

Aanhanger

Het aantal BE-opleidingen bleef enigszins stabiel. In 2010 werden er 23.794 mensen opgeleid voor het eerste examen, in 211 waren dat er 24.170. Een stijging van 1,58%.

De CCV-opleidigen hebben het nog steeds erg zwaar. Al is het aantal C-opleidingen wel toegenomen. Werden er vorig jaar 6.519 aankomende vrachtwagenchauffeurs klaargestoomd voor hun eerste examen, een jaar eerder waren dat er 5.952. Een stijging van 9,53%. Echter, in 2008 bedroeg waren er nog maar liefst 11.125 leerlingen opgeleid voor het eerste examen.

Vrachtwagenrijbewijs

Met de D-opleidingen gaat het nog steeds dramatisch slecht. Vorig jaar werden er maar liefst 15,27% minder buschauffeurs opgeleid. Slechts 899 aankomende buschaffeurs gingen op voor het eerste examen, een jaar eerder waren dat er 1061.

De CE/DE/LZ-opleidingen deden het iets beter dan in 2010. Vorig jaar werden daarvoor 5.111 eerste examens afgenomen. Een stijging van 3,48%. Het aantal taxichauffeurs dat is opgeleid voor het eerste praktijkexamen is licht toegenomen. Dat aantal steeg met 2,27% van 8.740 naar 8.938.

Niet afgenomen examen

Verder is duidelijk te merken dat de weersomstandigheden vorig jaar veel beter waren om praktijkexamen te doen. Het aantal niet afgenomen praktijkexamens daalde van 70.708 naar 14.269.

In totaal nam het CBR vorig jaar 1.206.457 examens en toetsen af. Een stijging van 4,39%

Bart Pals

Auteur: Bart Pals

13 reacties op “Lichte stijging van aantal leerlingen in rijschoolbranche”

Berrie|10.03.12|01:15

je ziet het he.. dollar is 2 cent meer waard geworden en de economie trekt aan (cinisch) Maar kortom wel goed nieuws natuurlijk!

aky|13.03.12|14:07

nou eindelijke zeg en ikhoop ook dat overal ook zelfde prijs komt

wim|15.03.12|11:03

Jawel er is een lichte stijging van het aantal leerling alleen men verklaart er niet bij dat er een zeer zware stijging is van het aantal rijscholen die ver benedenmaats presteren en ook verbenedenmaatse prijzen rekenen .
En dat gaat de komende 5 jaar nog gewoon door want dan krijgend eze jinegens geen uitkering meer erbij en leggen het loodje

Piet|15.03.12|12:55

Zo lang wij elkaar als “concurenten” zien, blijf je bij het feit dat rijscholen voor € 25 of minder per uur rijles geven. De leerling vergeet inderdaad, dat de rijschoolhouder in kwestie naast zijn inkomen een uitkering geniet. Voor de leerling niet interessant, want die kijkt “terecht”naar zijn uitgaven.

liza|15.03.12|13:31

Tot mijn verbazing lees ik dat er een lichting stijging van de leerlingen is.
Ik heb het nog niet meegemaakt nu de leerlingen slagen heel fijn maar er komt niemand voor in de plaats.Misschien omdat mijn lesprijs 45 euro per uur is.

Piet|15.03.12|14:48

Klopt. Zo lang er nog collega’s rond rijden ver onder de prijs, dan hou je dat. En dat kunnen ze nu nog doen van gesubsidieerde gelden. Maar dan…..

Jan|15.03.12|15:49

Het is niet zo vreemd dat er een lichte stijging is van het aantal leerlingen.
Maar laten we ons niet rijk rekenen, als we de leeftijd om rijles te nemen nog meer verlagen naat 15 jaar zal er meer dan een lichte stijging zijn.
Dus waar komt deze lichte stijging door?
Juist door de leeftijd te verlagen, maar dat is slechts tijdelijk over 1 1/2 jaar zitten we weer op het oude niveau.
En de opleidingsinstituten zien hier weer een mogelijkheid om nog meer instructeurs op te leiden.

Roger|15.03.12|16:51

@ Liza, zo zat ik ook jarenlang, nu na 7 jaar de halve (640 euri) uitkering van mijn vrouw vervalt, moet ik stoppen.

En voor iedereen: Leer rekenen!!!!!!

27 l.lingen per rijschool gemiddeld.
27 x (vul maar in) 40 uur werk!!!!!!
Oftewel iedereen heeft maar een de helft? salaris uit zijn zakie!!!!

En dan nog rijscholen die helemaal vol zitten?

Dit vak is een dood paard .
Hier is werk voor een kleine 4000 van de 12000 instructeurs.
.
Eindelijk echt gaan studeren.

wens iedereen veel succes.

piet|16.03.12|08:25

Mocht je besluiten om een opleiding te gaan volgen om het beroep van rijinstructeur uit te willen voeren zou ik mij eerst eens de nadelen en voordelen tegen elkaar op wegen. Het is financieel een hele dobber om de eindjes aan elkaar te knopen.

Roger|16.03.12|08:56

Ja Piet, en dan verdacht gemaakt worden omdat je de bijstand niet in wilt.
Gevolgd worden om te zien of je alles wel opgeeft bij de Belasting.
Knal je dan 100-en euro”s onder bijstandsnivo, en wil je toch huur betalen?
Iets eten af en toe?
Is dat ook nog een optie?

Neuh. de instanties zij belangrijker met hun regels.

Kheb veel geleerd, en het voornaamste is dat onze overheid vanuit domheid hele branche”s kapot maakt.
Nu dus verpl. 12 jaar bijstand en dromen van werk.
Hup holland

John|24.03.12|00:08

Zoals in de Bovagkrant staat te lezen: Het LIJKT een groei. Maar de stijging komt omdat er eind 2010 12.500 examens zijn afgelast en doorgeschoven naar 2011. Dus in 2010 – 12.500 en voor 2011 + 12.500. Kortom geen stijging!!!!!!

Theo Lemm|25.03.12|22:09

Jan,
De lichte stijging van het aantal gaat over de examens. Niet noodzakelijkerwijs het aantal leerlingen. En daarnaast zijn die nieuwe leerlingen uit de jongste categorie nog geen 17 en hebben dus nog geen examen gedaan.
M.a.w. Eerst denken voordat je wat schrijft.

Piet|25.03.12|22:55

Het fijne beroep van rijschoolhouder gaat je heden ten dage niet in de kouwe kleren zitten.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Lichte stijging van aantal leerlingen in rijschoolbranche | RijschoolPro
CBR, Rijswijk, examencentrum, rijexamen

Lichte stijging van aantal leerlingen in rijschoolbranche

Het ging vorig jaar iets beter met de rijschoolbranche dan in het rampjaar 2010. Vrijwel alle rijbewijscategoriën laten een lichte stijging zien van het aantal kandidaten dat is opgeleid voor hun eerste CBR-praktijkexamen. Vooral de motor- en bromfietsrijscholen hadden meer leerlingen. Alleen de D-opleidingen hebben het nog zwaarder dan in 2010.

Dat blijkt uit voorlopige cijfers van het CBR over 2011.

B-rijbewijs

Het aantal leerlingen dat hun B-rijbewijs wilde halen in 2011 is met 2,67 % gestegen vergeleken met een jaar eerder. Heeft de rijschoolbranche in 2010 nog 194.568 mensen bij het CBR opgeleid voor hun eerste examen, vorig jaar was dat toegenomen tot 199.755. Dat komt neer op gemiddeld 27 B-leerlingen per rijschool.

Overigens is het aantal van 2009 nog niet gehaald. Toen werden maar liefst 209.184 B-kandidaten opgeleid voor het eerste examen. Verder moet opgemerkt worden dat begin 2011 zo’n 12.500 eerste en herexamens voor de categorie B zijn afgenomen, die eind 2010 waren uitgesteld vanwege winterse weersomstandigheden.

Motorrijbewijs

Met de motoropleidingen ging het vorig jaar weer een stuk beter. In totaal werden er 27.079 aankomende motorrijders opgeleid voor het eerste AVD-examen. Dat is een stijging van maar liefst 13%.  Zelfs meer dan in het jaar 2009; toen waren dat er 26.332.

Datzelfde geldt voor de bromfietsrijscholen. Gingen er in 2010 na invoering van het praktijkexamen op 1 maart in totaal 23.794 kandidaten op voor hun eerste examen. Vorig jaar is dat aantal met 35,67% gestegen tot 32.281.

Aanhanger

Het aantal BE-opleidingen bleef enigszins stabiel. In 2010 werden er 23.794 mensen opgeleid voor het eerste examen, in 211 waren dat er 24.170. Een stijging van 1,58%.

De CCV-opleidigen hebben het nog steeds erg zwaar. Al is het aantal C-opleidingen wel toegenomen. Werden er vorig jaar 6.519 aankomende vrachtwagenchauffeurs klaargestoomd voor hun eerste examen, een jaar eerder waren dat er 5.952. Een stijging van 9,53%. Echter, in 2008 bedroeg waren er nog maar liefst 11.125 leerlingen opgeleid voor het eerste examen.

Vrachtwagenrijbewijs

Met de D-opleidingen gaat het nog steeds dramatisch slecht. Vorig jaar werden er maar liefst 15,27% minder buschauffeurs opgeleid. Slechts 899 aankomende buschaffeurs gingen op voor het eerste examen, een jaar eerder waren dat er 1061.

De CE/DE/LZ-opleidingen deden het iets beter dan in 2010. Vorig jaar werden daarvoor 5.111 eerste examens afgenomen. Een stijging van 3,48%. Het aantal taxichauffeurs dat is opgeleid voor het eerste praktijkexamen is licht toegenomen. Dat aantal steeg met 2,27% van 8.740 naar 8.938.

Niet afgenomen examen

Verder is duidelijk te merken dat de weersomstandigheden vorig jaar veel beter waren om praktijkexamen te doen. Het aantal niet afgenomen praktijkexamens daalde van 70.708 naar 14.269.

In totaal nam het CBR vorig jaar 1.206.457 examens en toetsen af. Een stijging van 4,39%

Bart Pals

Auteur: Bart Pals

13 reacties op “Lichte stijging van aantal leerlingen in rijschoolbranche”

Berrie|10.03.12|01:15

je ziet het he.. dollar is 2 cent meer waard geworden en de economie trekt aan (cinisch) Maar kortom wel goed nieuws natuurlijk!

aky|13.03.12|14:07

nou eindelijke zeg en ikhoop ook dat overal ook zelfde prijs komt

wim|15.03.12|11:03

Jawel er is een lichte stijging van het aantal leerling alleen men verklaart er niet bij dat er een zeer zware stijging is van het aantal rijscholen die ver benedenmaats presteren en ook verbenedenmaatse prijzen rekenen .
En dat gaat de komende 5 jaar nog gewoon door want dan krijgend eze jinegens geen uitkering meer erbij en leggen het loodje

Piet|15.03.12|12:55

Zo lang wij elkaar als “concurenten” zien, blijf je bij het feit dat rijscholen voor € 25 of minder per uur rijles geven. De leerling vergeet inderdaad, dat de rijschoolhouder in kwestie naast zijn inkomen een uitkering geniet. Voor de leerling niet interessant, want die kijkt “terecht”naar zijn uitgaven.

liza|15.03.12|13:31

Tot mijn verbazing lees ik dat er een lichting stijging van de leerlingen is.
Ik heb het nog niet meegemaakt nu de leerlingen slagen heel fijn maar er komt niemand voor in de plaats.Misschien omdat mijn lesprijs 45 euro per uur is.

Piet|15.03.12|14:48

Klopt. Zo lang er nog collega’s rond rijden ver onder de prijs, dan hou je dat. En dat kunnen ze nu nog doen van gesubsidieerde gelden. Maar dan…..

Jan|15.03.12|15:49

Het is niet zo vreemd dat er een lichte stijging is van het aantal leerlingen.
Maar laten we ons niet rijk rekenen, als we de leeftijd om rijles te nemen nog meer verlagen naat 15 jaar zal er meer dan een lichte stijging zijn.
Dus waar komt deze lichte stijging door?
Juist door de leeftijd te verlagen, maar dat is slechts tijdelijk over 1 1/2 jaar zitten we weer op het oude niveau.
En de opleidingsinstituten zien hier weer een mogelijkheid om nog meer instructeurs op te leiden.

Roger|15.03.12|16:51

@ Liza, zo zat ik ook jarenlang, nu na 7 jaar de halve (640 euri) uitkering van mijn vrouw vervalt, moet ik stoppen.

En voor iedereen: Leer rekenen!!!!!!

27 l.lingen per rijschool gemiddeld.
27 x (vul maar in) 40 uur werk!!!!!!
Oftewel iedereen heeft maar een de helft? salaris uit zijn zakie!!!!

En dan nog rijscholen die helemaal vol zitten?

Dit vak is een dood paard .
Hier is werk voor een kleine 4000 van de 12000 instructeurs.
.
Eindelijk echt gaan studeren.

wens iedereen veel succes.

piet|16.03.12|08:25

Mocht je besluiten om een opleiding te gaan volgen om het beroep van rijinstructeur uit te willen voeren zou ik mij eerst eens de nadelen en voordelen tegen elkaar op wegen. Het is financieel een hele dobber om de eindjes aan elkaar te knopen.

Roger|16.03.12|08:56

Ja Piet, en dan verdacht gemaakt worden omdat je de bijstand niet in wilt.
Gevolgd worden om te zien of je alles wel opgeeft bij de Belasting.
Knal je dan 100-en euro”s onder bijstandsnivo, en wil je toch huur betalen?
Iets eten af en toe?
Is dat ook nog een optie?

Neuh. de instanties zij belangrijker met hun regels.

Kheb veel geleerd, en het voornaamste is dat onze overheid vanuit domheid hele branche”s kapot maakt.
Nu dus verpl. 12 jaar bijstand en dromen van werk.
Hup holland

John|24.03.12|00:08

Zoals in de Bovagkrant staat te lezen: Het LIJKT een groei. Maar de stijging komt omdat er eind 2010 12.500 examens zijn afgelast en doorgeschoven naar 2011. Dus in 2010 – 12.500 en voor 2011 + 12.500. Kortom geen stijging!!!!!!

Theo Lemm|25.03.12|22:09

Jan,
De lichte stijging van het aantal gaat over de examens. Niet noodzakelijkerwijs het aantal leerlingen. En daarnaast zijn die nieuwe leerlingen uit de jongste categorie nog geen 17 en hebben dus nog geen examen gedaan.
M.a.w. Eerst denken voordat je wat schrijft.

Piet|25.03.12|22:55

Het fijne beroep van rijschoolhouder gaat je heden ten dage niet in de kouwe kleren zitten.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.