CBR, hoofdkantoor

Voortaan geen logo’s meer op overzicht Rijschoolgevens.nl

Logo’s van brancheorganisaties worden vanaf volgende week niet meer getoond bij het overzicht rijscholen op www.rijschoolgegevens.nl. Het CBR draait deze beslissing terug. Dat is vrijdag samen met de rijschoolbranche besloten tijdens het voorzittersoverleg, waarbij CBR, VRB en FAM aanwezig waren.

“Door het tonen van de logo’s kon het misverstand bestaan dat er sprake is van een soort keurmerk. En dat is met alleen het lidmaatchap van een belangenvereniging niet het geval”, licht CBR-woordvoerder Coen Sleddering toe. “We draaien alles terug naar de oude situatie.”

Rijscholen

Bovag Rijscholen heeft deze week besloten niet meer deel te nemen aan het Branche Voorzittersoverleg (BVO). Het CBR benadrukt nog eens dat er maar één BVO is, waar formeel overleg gevoerd wordt met de rijschoolbranche. Het overleg is vrijdag dan ook gewoon doorgegaan.

“Weliswaar hanteert onze directie een ‘open-deur-politiek’. Het BVO is en blijft ons platform voor overleg met de rijschoolbanche”, zegt Sleddering. ““Naast het niet meer tonen van de logo’s hebben we gesproken over 2toDrive, het probleem van de wachttijden dat is opgelost en gevolgen van de Derde Rijbewijsrichtlijn.”

Logo

Vooral Bovag had aangedrongen op het tonen van de logo’s. VRB was eigenlijk geen voorstander. Nu worden logo’s weer alleen getoond als er op een rijschool ‘geklikt’ wordt. En niet meer meteen bij het overzicht.

Bart Pals

Lees ook: Logo’s Bovag, VRB of FAM per rijschool zichtbaar op Rijschoolgegevens.nl

Onderwerpen: , , , , ,

Auteur: Bart Pals

42 reacties op “Voortaan geen logo’s meer op overzicht Rijschoolgevens.nl”

Nic|30.03.12|17:33

Perfect besluit! Een lidmaatschap van een brancheorganisatie is echt geen keurmerk voor leerlingen zoals nu wel werd gesuggereerd
Voor Bovag een slechte dag want nu is gebleken dat ze met hun arrogante opstelling niet meer bereiken wat ze altijd wel dachten te kunnen . In de hoop dat CBR zou buigen voor hun chantage hebben ze niet alleen de gratis reclame campagne verspeeld. VRB heeft namens vele instructeurs dit recht kunnen zetten. Klasse! Hoogmoed komt eens ten val Eye opener voor velen!

John|30.03.12|17:42

Prima besluit!! CBR dient onafhankelijk te zijn!

Bert|30.03.12|18:40

De brancheorganisaties mogen wel blij zijn. Het is soms om te janken als je ziet welke rijscholen er soms bij aangesloten zijn.

Ronaldo Cok|30.03.12|18:42

Goed gedaan VRB en FAM en een pluim voor het CBR die zich niet voor het karretje laten spannen van de Bovag.
Hulde, Hulde, Hulde.

Bert de Weerd|30.03.12|20:02

Helemaal goed!

ko|30.03.12|22:34

dit staat dan weer in een groot contrast met de bovagkrant “bovag blijft de belangen behartigen”
de waarheid blijkt nu toch echt anders te zijn!!! de witte boorden criminaliteit krijgt klappen!!! ze vissen achter het net voorlopig, daar is elke rijschoolbij gebaat.
FAM en VRB dank je voor de inzet. en BOVAG dank je voor het wegblijven van een belangrijke vergadering.

michael|30.03.12|23:02

Wat een niveau!, meteen een tegen reactie omdat een partij tijdelijk niet wil meepraten omdat het ontbreekt aan democratie in de raad.
Kan iemand me een link geven van de voordelen die ik heb als leerling bij een VRB rijschool?
Voor de andere 2 hoef ik alleen te googlelen.
Misschien een idee voor de Bovag om de aangesloten leden te laten communiceren met “Bovag rijschool Jansen” om maar een voorbeeld te noemen,

Ronaldo Cok|30.03.12|23:10

@ko maar dat doen ze toch ook ze luisteren toch naar de leden het is toch zo’n enorme democratische club en als een club als de Bovag democratisch is dan luisteren ze naar de leden NOT. Ik ben zelf een aantal jaren lid geweest van de Bovag maar ik had nooit het idee dat er naar mij geluisterd werd (kleine rijscholen)
Vandaar mijn overstap naar de VRB een club waar men wel luisterd naar zijn leden.
Ik heb het net ook al gezegd een hele dikke pluim voor de VRB, de FAM en het CBR.

Ronaldo Cok|30.03.12|23:15

@michael je wordt op je wenken bediend bij deze.
http://www.rijschoolbelang.nl/index.php/home

Frank|31.03.12|00:33

Michael, word eens duidelijk SVP. Wat bedoel je te zeggen?

Richard|31.03.12|16:04

Door het tonen van de slagingspercentage’s kan het misverstand ontstaan dat er sprake is van wel of geen kwalitatief goede rijschool. En dat is niet bewezen. Als het cbr consequent is zou het ook hieraan niet meewerken!

michael|31.03.12|16:15

@ronald, ik zie geen voordelen voor cursisten,alleen voor rijscholen, bij de Bovag hebben de leerlingen voordelen,

@frank Ik bedoel, als jij niet meer met mij speelt dan ik ook niet meer met jou. Dat hoor ik mijn kinderen altijd zeggen.

michael|31.03.12|16:16

@ronald, ik zie geen voordelen voor cursisten,alleen voor rijscholen, bij de Bovag hebben de leerlingen voordelen,

@frank Ik bedoel, als jij niet meer met mij speelt dan ik ook niet meer met jou. Dat hoor ik mijn kinderen altijd zeggen.
@ Richard, je hebt een punt

Ronaldo Cok|31.03.12|16:34

@michael dan heb jij niet goed gekeken, maar wat zijn de voordelen bij de Bovag? Als dat alleen de BGF is dan is dat ook al aardig terug gedraaid.

donna|31.03.12|16:38

Goed gedaan van VRB, FAM en CBR
In zekere zin heb je gelijk Michael.alleen ligt het anders Door verkeerde belangen te behartigen hebben ze een prijzenoorlog teweeg gebracht en dat is zeker in voordeel van de leerling De rest van de voordelen die ze noemen voor leerlingen is een wassen neus en worden ook door bovag niet gecontroleerd want door contributie te betalen voldoe je aan de eisen Belangenverenigingen horen hun “leden” te steunen en niet over de ruggen van hun leden geld te verdienen.

Bert de Weerd|31.03.12|16:46

Zi is’t maar net.

Willy|31.03.12|16:59

Op dit moment verwijst het logo van Rijschool Belang naar een pagina waar geen informatie te vinden is voor de leerling. Hier komt verandering in. Het logo gaat verwijzen naar een speciale pagina voor potentiele leerlingen. Hier zal duidelijk worden wat het voordeel is voor de consument. Hier zal duidelijk worden dat voor een potentiele leerling een Rijschool Belang rijschool een must is.

Peter Jansen|31.03.12|18:03

reachtie op michael van 30-03- 23.02

Geen Bovag rijschool Jansen want die is geen bovaglid (hij gaat van de contributie gelden op vakantie) Dus Michael graag autorijschool Jansen

John|31.03.12|18:13

31.03.12 | 16:04 | Richard
Als het cbr consequent is zou het ook hieraan niet meewerken

Het CBR heeft in deze niets te willen. Deze site was een idee van Vara’s Kassa. Zij vonden dat de consument door de slagingspercentage’s vrij te geven voor kwaliteit kon kiezen. Het CBR weigerde hier aan mee te werken maar werd later door de rechter verplicht dit wel te doen.

Bert de Weerd|31.03.12|21:14

@Michael, Je schrijft “Bij de Bovag hebben de leerlingen voordelen” Heb net even op rijschoolgegevens.nl op een logo van de Bovag geklikt en moet zeggen dat het goed en netjes uit ziet. Het jammere is alleen dat van het beloofde aan de leerlingen in de praktijk niets terecht komt.
– De Bovaggarantie geldt niet voor leerlingen die goedkoop rijles hebben gehad bij een Bovag rijschool.
– Er zijn genoeg ‘Bovag’ rijscholen waar de leerlingen telkens een andere instructeur en/of auto krijgen.
>>>

Bert de Weerd|31.03.12|21:22

>>>
– 60 minuten = 60 minuten. Er zijn genoeg Bovag rijscholen die geen 60 minuten rijles geven. Op zich niet zo’n punt, maar vermeld dat dan eerlijk. Hier in de buurt zit een Bovag rijschool die leerlingen lokt met een lage prijs, zonder daarbij te vermelden dat het om 45 minuten gaat.

Kortom, er wordt van alles beloofd, maar niets waar gemaakt. Sterker nog, op de opgesomde punten op de site wordt niet eens gecontroleerd.

michael|01.04.12|10:20

Die 60 minuten is mij ook een doorn in het oog, voor de rest, bij een 2e hands autohandelaar kan je goede en slechte auto’s kopen, bij een Bovag garage ook. Maar zeg is eerlijk? Waar had je hem liever gekocht als het blijkt een slechte te zijn. Over de verandering in de garantieregeling staat nog niks op de Bovag site. Er mogen geen prijsafspraken gemaakt worden. Maaike denk dat er wel over nagedacht wordt. Je zou kunnen zeggen dat niet elke rijschool dat label mag dragen. Dat doet de prijs goed

michael|01.04.12|10:24

Maaike= maar ik (iPad suggestie)
Verder zijn het vooral de nieuwe leden die laag scoren, ik weet dat een lid die geroyeerd is, door de Bovag, wegens vele klachten, dus er word wel degelijk actie ondernomen.
Sowieso ben je meer op je hoede als lid.

Bert|01.04.12|11:08

@ Bert de Weerd;
Dat de Bovaggarantie niet geldt voor prijsstunters is alleen maar te prijzen. Als je als rijschool om één of andere reden ver onder de kostprijs kunt lessen dan klopt er ergens iets niet. Ga je daardoor kapot dan is het onzin dat andere rijscholen die wel een normale prijs rekenen daar voor op moeten draaien.
@ Michael; vooral de nieuwe leden die laag scoren? Ik loop lang genoeg mee om te weten dat dat echt niet zo is.

Bert de Weerd|01.04.12|12:11

@Bert, Eens. Wat te denken van BV’s die door ‘omstandigheden’ waar ze zogenaamd zelf niets aan konden doen failliet gaan zoals Compact opleidingen. Ik wil hier als ‘kleine’ rijschool echt niet voor betalen.
Verder is het nogal misleidend te noemen naar de consument toe dat deze niet altijd de Bovaggarantie krijgt. De consument kan denken, ik les bij een Bovag rijschool, dus dan zit het wat betreft garantie betreft wel goed, mooi niet dus.

Els|01.04.12|16:01

Het CBR heeft de uitslagen van een examen binnen 2 uur in de mailbox van de rijschool en leerling. Waarom dan niet dagelijks een update binnen rijschoolgegevens?
Nu kan een (startende) rijschool die in de laatste maand van het kwartaal een paar extra eerste geslaagde leerlingen heeft maar liefst 3 maanden “adverteren” met een % van 65% of meer, dit word getoond door het CBR dus zal het wel een goede rijschool zijn!!Dagelijks verversen kan helpen maar het slagingspercentage is niet objectief!!

Joris|02.04.12|00:05

Slagingspercentages met een 3 maandelijkse update is juist prima zo. Logo’s eraf zeer goed van het CBR zo blijft het objectief, immers die vakbewegingen zijn er niet voor de leerlingen maar voor de rijschoolhouders.

Rijschoolbelang hebben wij onze rijschool uitgeschreven zij zeggen met autorijles.nl voor offerte-aanvragen te zorgen maar wij hebben in 1 jaar tijd nog niet EEN leerling aan over gehouden!! Zou verboden moeten worden dit soort lokkertjes. De verzekeringen regelen wij zelf wel.

Judith|05.04.12|10:37

Fijn dat het CBR het heeft teruggedraaid, maar ze hadden die logo’s er nooit op mogen zetten. Of ze hadden alle rijscholen in NL de gelegenheid moeten geven om hun logo te vermelden.

Saskia|05.04.12|11:12

Hallo allemaal,

Ik vind dat als het slagingspercentage genoemd wordt er ook wel bij mag staan in hoeveel uur iemand gelest heeft.
Want als je pas na 60 lessen examen aanvraagt dan zal je percentage hoger liggen dan iemand die het in 30 uur doet.
Ook heb ik gezien hoe het werkt met die keurmerken op ned 3 bij keuringsdienst van waarden en het is eigenlijk niks waard.
Gewoon goed lesgeven!

Nic|05.04.12|11:37

Het vermelden van de slagingspercentages is toen der tijd afgedwongen door kassa en had kwaliteit moeten laten zien van een rijschool maar inderdaad had het het CBR gesiert om hier beter mee om te gaan. Nu zeggen de slagingspercentages helemaal niks en worden wel als kwaliteit van de rijschool gebruikt. Misschien kan het CBR nu ze blijkbaar open staan voor verbeteringen of veranderingen daar nu ook eens veranderingen in aan gaan brengen zodat het wel een objectief beeld geeft

peter|05.04.12|11:51

eindelijk weer eens goed nieuws ,nu nog het slagingspercentage van het CBR er af wat niets zegt over de kwaliteit van de rijschool , kunnen veel rijscholen stoppen met selecteren van de goede leerlingen en de slechte en oudere gewoon aannemen en ook deze groep een kans geven. of het voeren van diverse namen.
Nu nog de wrm sanctie er af en kunnen we weer gewoon ons bezig houden met rijles geven.

Martha|05.04.12|11:54

Goed gedaan VRB en FAM. Ik ben blij dat ik de overstap naar de VRB gedaan heb! (ook een kleine rijschool, die zich niet gesteund voelde door de Bovag)

Hans|05.04.12|12:06

Bert,

De rijschool die leerlingen lokt met een lage prijs (in werkelijkheid 45 minuten), zit deze misschien in het Sallandse gebied van Overijssel.

Hans|05.04.12|12:14

De slagingspercentages op de site van het CBR zijn niet objectief, een startende rijschool die nog niet 1 examen heeft laten plaats vinden, krijgt gelijk een score mee van 96-100%.
Wat een vertekend beeld (op het verkeerde been zetten) geeft naar de leerling toe.

Jan Dirk|05.04.12|17:29

Soms heben mensen geniale ideeën en hoe simpel kan het zijn. De juiste informatie op de juiste plek. Niets te danken graag gedaan.

Complimenten aan alle betrokken organisaties en mensen.

Dit was service van de zaak. Dat hoeft niet veel te kosten en levert veel op.
Dan kom je gelijk bij de discussie; wel of geen belangenvereniging. Ik zeg eerst dat ik niets tegen CBR, Bovag, FAM, VBR of wie dan ook heb, doe lekker wat je fijn vindt. Maar ik heb ook niets met deze “instanties”.
Zo terug

Jan Dirk|05.04.12|18:34

heben moet zijn hebben, pardon. Cbr komen we niet onderuit, dus die mag de kroon op mijn werk zetten. De belangenbehartigers laten in statuten en/ of voorwaarden zien dat ik niet geschikt ben om aan te sluiten. Teveel punten die recht tegen mijn gevoel en logica indruisen. Daarom geen aansluiting bij deze ‘gabbers’.
Over de slagingspercentages kun je veel kwaad spreken maar het is wel voor iedereen gelijk. Aantal lessen zegt meer over de kwaliteit van de leerling in verhouding tot de eisen die

Jan Dirk|05.04.12|19:16

gesteld worden dan over de kwaliteit van de rijschool of instructeur. Ik voel me een dief, als ik een klant zodanig opleidt dat deze meer dan eens examen moet doen. Voor dat examengeld had de klant zoveel lessen meer kunnen hebben en wel in één keer slagen. Daar hebben we geen organisaties voor nodig. Dat moet je gewoon zelf doen, zelf kwaliteit leveren.
Wie zakt doet dat zelden omdat ze teveel lessen genoten, meestal net ff te weinig om echt zelfstandig te rijden en dat valt de examinator op.

Benny|05.04.12|21:09

Daarnaast vind ik het ook jammer dat het slagingspercentage gepubliceerd wordt.
Deze mensen voelen zich buiten gesloten en dat is onaanvaardbaar.
Ik ken rijscholen die leerlingen meer dan 50 lesuren laten autorijden en op deze wijze alles op alles zetten om hun in een keer te laten slagen en dit terwijl deze leerlingen vaak al lang klaar zijn om praktijkexamen te doen. In een woord …. geldklopperij !!!!!
Ook dit geeft een subjectief beeld.

Benny|05.04.12|21:12

Schaf dan meteen ook het slagingspercentage af want dat geeft enkel een subjectief beeld.

willy|05.04.12|23:00

Heren,
De discussie gaat veel verder dan men in eerste instantie zou denken. Er is gewoon geen enkel zuiver instrument te bedenken waarmee de kwaliteit van instructructeur bepaalt kan worden. Slagingspercentages zeggen echt niet alles over de instructeur, maar ook over veel meer zaken. Kwaliteit meten zoals nu bij de praktijkbegeleiding WRM gebeurt zegt eigenlijk nog minder. Op welke wijze kun je nu de kwaliteit van een instructeur weergeven?

Jan Dirk|06.04.12|18:13

Zoals nu het slagingspercentage wordt berekend is voor allen gelijk. Echter 1 gezakte kandidaat tikt 1% af als de rijschool 100 examens doet en 10% voor een kleine rijschool met 10 examens. (door de rekenfactor soms wel 20%; randje van de hoge- naar randje lagere %%categorie) Maar verder is het een volkomen eerlijk systeem; gelijke monniken gelijke . Dit is een rekenkundige feit. Verder heeft ieder zijn mening. Voor mij is het een uitdaging om het percentage hoog te houden.Voor de tevreden klant

Ruud Kraan|08.04.12|12:34

Ik denk als je een leskaart netjes invult, dat je dan precies weet hoeveel lessen iemand nodig heeft. Dus geen 50 of 40. Gewoon leskaart vol is afrijden toch? Als het CBR zo democratisch is, dan zou men ook eens het percentage van de onderlinge examinators prijs moeten geven.
Daar zit z.g. nooit veel verschil in….! Ik denk kunstmatig. Of heb ik het mis? Jaarlijks komen ze altijd op hetzelfde percentage uit, met 1 of 2 tiende verschil. Vreemd volgens mij….!Ik geloof het niet.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Voortaan geen logo’s meer op overzicht Rijschoolgevens.nl | RijschoolPro
CBR, hoofdkantoor

Voortaan geen logo’s meer op overzicht Rijschoolgevens.nl

Logo’s van brancheorganisaties worden vanaf volgende week niet meer getoond bij het overzicht rijscholen op www.rijschoolgegevens.nl. Het CBR draait deze beslissing terug. Dat is vrijdag samen met de rijschoolbranche besloten tijdens het voorzittersoverleg, waarbij CBR, VRB en FAM aanwezig waren.

“Door het tonen van de logo’s kon het misverstand bestaan dat er sprake is van een soort keurmerk. En dat is met alleen het lidmaatchap van een belangenvereniging niet het geval”, licht CBR-woordvoerder Coen Sleddering toe. “We draaien alles terug naar de oude situatie.”

Rijscholen

Bovag Rijscholen heeft deze week besloten niet meer deel te nemen aan het Branche Voorzittersoverleg (BVO). Het CBR benadrukt nog eens dat er maar één BVO is, waar formeel overleg gevoerd wordt met de rijschoolbranche. Het overleg is vrijdag dan ook gewoon doorgegaan.

“Weliswaar hanteert onze directie een ‘open-deur-politiek’. Het BVO is en blijft ons platform voor overleg met de rijschoolbanche”, zegt Sleddering. ““Naast het niet meer tonen van de logo’s hebben we gesproken over 2toDrive, het probleem van de wachttijden dat is opgelost en gevolgen van de Derde Rijbewijsrichtlijn.”

Logo

Vooral Bovag had aangedrongen op het tonen van de logo’s. VRB was eigenlijk geen voorstander. Nu worden logo’s weer alleen getoond als er op een rijschool ‘geklikt’ wordt. En niet meer meteen bij het overzicht.

Bart Pals

Lees ook: Logo’s Bovag, VRB of FAM per rijschool zichtbaar op Rijschoolgegevens.nl

Onderwerpen: , , , , ,

Auteur: Bart Pals

42 reacties op “Voortaan geen logo’s meer op overzicht Rijschoolgevens.nl”

Nic|30.03.12|17:33

Perfect besluit! Een lidmaatschap van een brancheorganisatie is echt geen keurmerk voor leerlingen zoals nu wel werd gesuggereerd
Voor Bovag een slechte dag want nu is gebleken dat ze met hun arrogante opstelling niet meer bereiken wat ze altijd wel dachten te kunnen . In de hoop dat CBR zou buigen voor hun chantage hebben ze niet alleen de gratis reclame campagne verspeeld. VRB heeft namens vele instructeurs dit recht kunnen zetten. Klasse! Hoogmoed komt eens ten val Eye opener voor velen!

John|30.03.12|17:42

Prima besluit!! CBR dient onafhankelijk te zijn!

Bert|30.03.12|18:40

De brancheorganisaties mogen wel blij zijn. Het is soms om te janken als je ziet welke rijscholen er soms bij aangesloten zijn.

Ronaldo Cok|30.03.12|18:42

Goed gedaan VRB en FAM en een pluim voor het CBR die zich niet voor het karretje laten spannen van de Bovag.
Hulde, Hulde, Hulde.

Bert de Weerd|30.03.12|20:02

Helemaal goed!

ko|30.03.12|22:34

dit staat dan weer in een groot contrast met de bovagkrant “bovag blijft de belangen behartigen”
de waarheid blijkt nu toch echt anders te zijn!!! de witte boorden criminaliteit krijgt klappen!!! ze vissen achter het net voorlopig, daar is elke rijschoolbij gebaat.
FAM en VRB dank je voor de inzet. en BOVAG dank je voor het wegblijven van een belangrijke vergadering.

michael|30.03.12|23:02

Wat een niveau!, meteen een tegen reactie omdat een partij tijdelijk niet wil meepraten omdat het ontbreekt aan democratie in de raad.
Kan iemand me een link geven van de voordelen die ik heb als leerling bij een VRB rijschool?
Voor de andere 2 hoef ik alleen te googlelen.
Misschien een idee voor de Bovag om de aangesloten leden te laten communiceren met “Bovag rijschool Jansen” om maar een voorbeeld te noemen,

Ronaldo Cok|30.03.12|23:10

@ko maar dat doen ze toch ook ze luisteren toch naar de leden het is toch zo’n enorme democratische club en als een club als de Bovag democratisch is dan luisteren ze naar de leden NOT. Ik ben zelf een aantal jaren lid geweest van de Bovag maar ik had nooit het idee dat er naar mij geluisterd werd (kleine rijscholen)
Vandaar mijn overstap naar de VRB een club waar men wel luisterd naar zijn leden.
Ik heb het net ook al gezegd een hele dikke pluim voor de VRB, de FAM en het CBR.

Ronaldo Cok|30.03.12|23:15

@michael je wordt op je wenken bediend bij deze.
http://www.rijschoolbelang.nl/index.php/home

Frank|31.03.12|00:33

Michael, word eens duidelijk SVP. Wat bedoel je te zeggen?

Richard|31.03.12|16:04

Door het tonen van de slagingspercentage’s kan het misverstand ontstaan dat er sprake is van wel of geen kwalitatief goede rijschool. En dat is niet bewezen. Als het cbr consequent is zou het ook hieraan niet meewerken!

michael|31.03.12|16:15

@ronald, ik zie geen voordelen voor cursisten,alleen voor rijscholen, bij de Bovag hebben de leerlingen voordelen,

@frank Ik bedoel, als jij niet meer met mij speelt dan ik ook niet meer met jou. Dat hoor ik mijn kinderen altijd zeggen.

michael|31.03.12|16:16

@ronald, ik zie geen voordelen voor cursisten,alleen voor rijscholen, bij de Bovag hebben de leerlingen voordelen,

@frank Ik bedoel, als jij niet meer met mij speelt dan ik ook niet meer met jou. Dat hoor ik mijn kinderen altijd zeggen.
@ Richard, je hebt een punt

Ronaldo Cok|31.03.12|16:34

@michael dan heb jij niet goed gekeken, maar wat zijn de voordelen bij de Bovag? Als dat alleen de BGF is dan is dat ook al aardig terug gedraaid.

donna|31.03.12|16:38

Goed gedaan van VRB, FAM en CBR
In zekere zin heb je gelijk Michael.alleen ligt het anders Door verkeerde belangen te behartigen hebben ze een prijzenoorlog teweeg gebracht en dat is zeker in voordeel van de leerling De rest van de voordelen die ze noemen voor leerlingen is een wassen neus en worden ook door bovag niet gecontroleerd want door contributie te betalen voldoe je aan de eisen Belangenverenigingen horen hun “leden” te steunen en niet over de ruggen van hun leden geld te verdienen.

Bert de Weerd|31.03.12|16:46

Zi is’t maar net.

Willy|31.03.12|16:59

Op dit moment verwijst het logo van Rijschool Belang naar een pagina waar geen informatie te vinden is voor de leerling. Hier komt verandering in. Het logo gaat verwijzen naar een speciale pagina voor potentiele leerlingen. Hier zal duidelijk worden wat het voordeel is voor de consument. Hier zal duidelijk worden dat voor een potentiele leerling een Rijschool Belang rijschool een must is.

Peter Jansen|31.03.12|18:03

reachtie op michael van 30-03- 23.02

Geen Bovag rijschool Jansen want die is geen bovaglid (hij gaat van de contributie gelden op vakantie) Dus Michael graag autorijschool Jansen

John|31.03.12|18:13

31.03.12 | 16:04 | Richard
Als het cbr consequent is zou het ook hieraan niet meewerken

Het CBR heeft in deze niets te willen. Deze site was een idee van Vara’s Kassa. Zij vonden dat de consument door de slagingspercentage’s vrij te geven voor kwaliteit kon kiezen. Het CBR weigerde hier aan mee te werken maar werd later door de rechter verplicht dit wel te doen.

Bert de Weerd|31.03.12|21:14

@Michael, Je schrijft “Bij de Bovag hebben de leerlingen voordelen” Heb net even op rijschoolgegevens.nl op een logo van de Bovag geklikt en moet zeggen dat het goed en netjes uit ziet. Het jammere is alleen dat van het beloofde aan de leerlingen in de praktijk niets terecht komt.
– De Bovaggarantie geldt niet voor leerlingen die goedkoop rijles hebben gehad bij een Bovag rijschool.
– Er zijn genoeg ‘Bovag’ rijscholen waar de leerlingen telkens een andere instructeur en/of auto krijgen.
>>>

Bert de Weerd|31.03.12|21:22

>>>
– 60 minuten = 60 minuten. Er zijn genoeg Bovag rijscholen die geen 60 minuten rijles geven. Op zich niet zo’n punt, maar vermeld dat dan eerlijk. Hier in de buurt zit een Bovag rijschool die leerlingen lokt met een lage prijs, zonder daarbij te vermelden dat het om 45 minuten gaat.

Kortom, er wordt van alles beloofd, maar niets waar gemaakt. Sterker nog, op de opgesomde punten op de site wordt niet eens gecontroleerd.

michael|01.04.12|10:20

Die 60 minuten is mij ook een doorn in het oog, voor de rest, bij een 2e hands autohandelaar kan je goede en slechte auto’s kopen, bij een Bovag garage ook. Maar zeg is eerlijk? Waar had je hem liever gekocht als het blijkt een slechte te zijn. Over de verandering in de garantieregeling staat nog niks op de Bovag site. Er mogen geen prijsafspraken gemaakt worden. Maaike denk dat er wel over nagedacht wordt. Je zou kunnen zeggen dat niet elke rijschool dat label mag dragen. Dat doet de prijs goed

michael|01.04.12|10:24

Maaike= maar ik (iPad suggestie)
Verder zijn het vooral de nieuwe leden die laag scoren, ik weet dat een lid die geroyeerd is, door de Bovag, wegens vele klachten, dus er word wel degelijk actie ondernomen.
Sowieso ben je meer op je hoede als lid.

Bert|01.04.12|11:08

@ Bert de Weerd;
Dat de Bovaggarantie niet geldt voor prijsstunters is alleen maar te prijzen. Als je als rijschool om één of andere reden ver onder de kostprijs kunt lessen dan klopt er ergens iets niet. Ga je daardoor kapot dan is het onzin dat andere rijscholen die wel een normale prijs rekenen daar voor op moeten draaien.
@ Michael; vooral de nieuwe leden die laag scoren? Ik loop lang genoeg mee om te weten dat dat echt niet zo is.

Bert de Weerd|01.04.12|12:11

@Bert, Eens. Wat te denken van BV’s die door ‘omstandigheden’ waar ze zogenaamd zelf niets aan konden doen failliet gaan zoals Compact opleidingen. Ik wil hier als ‘kleine’ rijschool echt niet voor betalen.
Verder is het nogal misleidend te noemen naar de consument toe dat deze niet altijd de Bovaggarantie krijgt. De consument kan denken, ik les bij een Bovag rijschool, dus dan zit het wat betreft garantie betreft wel goed, mooi niet dus.

Els|01.04.12|16:01

Het CBR heeft de uitslagen van een examen binnen 2 uur in de mailbox van de rijschool en leerling. Waarom dan niet dagelijks een update binnen rijschoolgegevens?
Nu kan een (startende) rijschool die in de laatste maand van het kwartaal een paar extra eerste geslaagde leerlingen heeft maar liefst 3 maanden “adverteren” met een % van 65% of meer, dit word getoond door het CBR dus zal het wel een goede rijschool zijn!!Dagelijks verversen kan helpen maar het slagingspercentage is niet objectief!!

Joris|02.04.12|00:05

Slagingspercentages met een 3 maandelijkse update is juist prima zo. Logo’s eraf zeer goed van het CBR zo blijft het objectief, immers die vakbewegingen zijn er niet voor de leerlingen maar voor de rijschoolhouders.

Rijschoolbelang hebben wij onze rijschool uitgeschreven zij zeggen met autorijles.nl voor offerte-aanvragen te zorgen maar wij hebben in 1 jaar tijd nog niet EEN leerling aan over gehouden!! Zou verboden moeten worden dit soort lokkertjes. De verzekeringen regelen wij zelf wel.

Judith|05.04.12|10:37

Fijn dat het CBR het heeft teruggedraaid, maar ze hadden die logo’s er nooit op mogen zetten. Of ze hadden alle rijscholen in NL de gelegenheid moeten geven om hun logo te vermelden.

Saskia|05.04.12|11:12

Hallo allemaal,

Ik vind dat als het slagingspercentage genoemd wordt er ook wel bij mag staan in hoeveel uur iemand gelest heeft.
Want als je pas na 60 lessen examen aanvraagt dan zal je percentage hoger liggen dan iemand die het in 30 uur doet.
Ook heb ik gezien hoe het werkt met die keurmerken op ned 3 bij keuringsdienst van waarden en het is eigenlijk niks waard.
Gewoon goed lesgeven!

Nic|05.04.12|11:37

Het vermelden van de slagingspercentages is toen der tijd afgedwongen door kassa en had kwaliteit moeten laten zien van een rijschool maar inderdaad had het het CBR gesiert om hier beter mee om te gaan. Nu zeggen de slagingspercentages helemaal niks en worden wel als kwaliteit van de rijschool gebruikt. Misschien kan het CBR nu ze blijkbaar open staan voor verbeteringen of veranderingen daar nu ook eens veranderingen in aan gaan brengen zodat het wel een objectief beeld geeft

peter|05.04.12|11:51

eindelijk weer eens goed nieuws ,nu nog het slagingspercentage van het CBR er af wat niets zegt over de kwaliteit van de rijschool , kunnen veel rijscholen stoppen met selecteren van de goede leerlingen en de slechte en oudere gewoon aannemen en ook deze groep een kans geven. of het voeren van diverse namen.
Nu nog de wrm sanctie er af en kunnen we weer gewoon ons bezig houden met rijles geven.

Martha|05.04.12|11:54

Goed gedaan VRB en FAM. Ik ben blij dat ik de overstap naar de VRB gedaan heb! (ook een kleine rijschool, die zich niet gesteund voelde door de Bovag)

Hans|05.04.12|12:06

Bert,

De rijschool die leerlingen lokt met een lage prijs (in werkelijkheid 45 minuten), zit deze misschien in het Sallandse gebied van Overijssel.

Hans|05.04.12|12:14

De slagingspercentages op de site van het CBR zijn niet objectief, een startende rijschool die nog niet 1 examen heeft laten plaats vinden, krijgt gelijk een score mee van 96-100%.
Wat een vertekend beeld (op het verkeerde been zetten) geeft naar de leerling toe.

Jan Dirk|05.04.12|17:29

Soms heben mensen geniale ideeën en hoe simpel kan het zijn. De juiste informatie op de juiste plek. Niets te danken graag gedaan.

Complimenten aan alle betrokken organisaties en mensen.

Dit was service van de zaak. Dat hoeft niet veel te kosten en levert veel op.
Dan kom je gelijk bij de discussie; wel of geen belangenvereniging. Ik zeg eerst dat ik niets tegen CBR, Bovag, FAM, VBR of wie dan ook heb, doe lekker wat je fijn vindt. Maar ik heb ook niets met deze “instanties”.
Zo terug

Jan Dirk|05.04.12|18:34

heben moet zijn hebben, pardon. Cbr komen we niet onderuit, dus die mag de kroon op mijn werk zetten. De belangenbehartigers laten in statuten en/ of voorwaarden zien dat ik niet geschikt ben om aan te sluiten. Teveel punten die recht tegen mijn gevoel en logica indruisen. Daarom geen aansluiting bij deze ‘gabbers’.
Over de slagingspercentages kun je veel kwaad spreken maar het is wel voor iedereen gelijk. Aantal lessen zegt meer over de kwaliteit van de leerling in verhouding tot de eisen die

Jan Dirk|05.04.12|19:16

gesteld worden dan over de kwaliteit van de rijschool of instructeur. Ik voel me een dief, als ik een klant zodanig opleidt dat deze meer dan eens examen moet doen. Voor dat examengeld had de klant zoveel lessen meer kunnen hebben en wel in één keer slagen. Daar hebben we geen organisaties voor nodig. Dat moet je gewoon zelf doen, zelf kwaliteit leveren.
Wie zakt doet dat zelden omdat ze teveel lessen genoten, meestal net ff te weinig om echt zelfstandig te rijden en dat valt de examinator op.

Benny|05.04.12|21:09

Daarnaast vind ik het ook jammer dat het slagingspercentage gepubliceerd wordt.
Deze mensen voelen zich buiten gesloten en dat is onaanvaardbaar.
Ik ken rijscholen die leerlingen meer dan 50 lesuren laten autorijden en op deze wijze alles op alles zetten om hun in een keer te laten slagen en dit terwijl deze leerlingen vaak al lang klaar zijn om praktijkexamen te doen. In een woord …. geldklopperij !!!!!
Ook dit geeft een subjectief beeld.

Benny|05.04.12|21:12

Schaf dan meteen ook het slagingspercentage af want dat geeft enkel een subjectief beeld.

willy|05.04.12|23:00

Heren,
De discussie gaat veel verder dan men in eerste instantie zou denken. Er is gewoon geen enkel zuiver instrument te bedenken waarmee de kwaliteit van instructructeur bepaalt kan worden. Slagingspercentages zeggen echt niet alles over de instructeur, maar ook over veel meer zaken. Kwaliteit meten zoals nu bij de praktijkbegeleiding WRM gebeurt zegt eigenlijk nog minder. Op welke wijze kun je nu de kwaliteit van een instructeur weergeven?

Jan Dirk|06.04.12|18:13

Zoals nu het slagingspercentage wordt berekend is voor allen gelijk. Echter 1 gezakte kandidaat tikt 1% af als de rijschool 100 examens doet en 10% voor een kleine rijschool met 10 examens. (door de rekenfactor soms wel 20%; randje van de hoge- naar randje lagere %%categorie) Maar verder is het een volkomen eerlijk systeem; gelijke monniken gelijke . Dit is een rekenkundige feit. Verder heeft ieder zijn mening. Voor mij is het een uitdaging om het percentage hoog te houden.Voor de tevreden klant

Ruud Kraan|08.04.12|12:34

Ik denk als je een leskaart netjes invult, dat je dan precies weet hoeveel lessen iemand nodig heeft. Dus geen 50 of 40. Gewoon leskaart vol is afrijden toch? Als het CBR zo democratisch is, dan zou men ook eens het percentage van de onderlinge examinators prijs moeten geven.
Daar zit z.g. nooit veel verschil in….! Ik denk kunstmatig. Of heb ik het mis? Jaarlijks komen ze altijd op hetzelfde percentage uit, met 1 of 2 tiende verschil. Vreemd volgens mij….!Ik geloof het niet.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.