Bovag introduceert online review-systeem voor rijscholen
In het huidige internettijdperk zijn klantbeoordelingen van zeer grote waarde voor bedrijven. Zo ook voor rijscholen. Daarom kunnen Bovag-rijscholen tegenwoordig gebruik maken van de tool ‘Klanten Vertellen’. Dat heeft Bovag maandag tijdens het Rijscholen Congres bekend gemaakt.
Kwaliteit gaat boven prijs, zo vindt ook brancheorganisatie Bovag. Maar hoe laat je je kwaliteit als tevreden klanten zien aan nieuwe klanten? Met een online review-systeem.
Review plaatse
“Met de tool kunnen rijscholen hun leerlingen per email actief uitnodigen een review te plaatsen”, vertelt Jeroen van Opbergen van Bovag. “Ook kan er een widget op de website worden geplaatst. Zo kun je meer doen met tevreden klanten. Bijvoorbeeld door de prijs/kwaliteit-verhouding te vragen en te laten zien aan potentiële klanten.”
Er bestaat een gratis en een betaalde versie (395,- euro per jaar) voor de Bovag-rijscholen. De betaalde versie heeft extra functionaliteiten, zoals eigen logo, eigen teksten, eigen vragen, etc. Ook kunnen met deze versie de resultaten geëxporteerd worden naar Excel, voor interne beoordelingen.
Rijschool
Mochten er reviews geplaatst worden door kwaadwillenden, bijvoorbeeld door iemand die een negatieve beoordeling plaatst maar niet eens klant is geweest, dan kan de rijschool dat aangeven bij Bovag. Dan voldoet een beoordeling niet aan de richtlijnen en wordt deze verwijderd. Dat kan ook als een slecht cijfer niet is onderbouwd.
“Onterechte beoordelingen worden verwijderd, maar wel in overleg met de klant”, licht Van Opbergen toe. “Het systeem moet wel betrouwbaar zijn. Het is juist extra sterk om een keer een kritische review te laten staan. Want daardoor komen de positieve ervaringen extra sterk over.”
Beoordeling
Om ervoor te zorgen dat een leerling niet tientallen beoordelingen schrijft, zijn er restricties ingebouwd als ip-adres- en emailcontrole. Van Opbergen: “Hiermee kunnen we forums als die van Tros Radar een stapje voor zijn. Want daar komen alleen ontevreden klanten. En zo kun je mooi gebruik maken van positieve klanten.”
Bart Pals
Leuk de opmerking van Opbergen, maar een “ontevreden” klant hou niet tegen met ip- en mail controle! En “ontevreden” leerling die een rijschool wil beschadigen heeft in 2 minuten een nieuw email en een ander ip-adres! Berichten in de Bovag site worden snel door Google opgepakt en probeer ze er maar eens uit te krijgen! Bovag zet je in voor de belangen van de rijscholen en geef en ontevreden klant geen tools om anoniem hun gal te spuien over je leden! Waar is de geschillencommissie dan nog voor?
Theo, als mensen gal over je willen spuien, kan dit toch wel. Via de Bovag-site heeft Bovag het in ieder geval nog zelf in de hand! Dan kunnen reviews die niet kloppen weggehaald worden. Dat kan op allerlei andere forums niet.
Bovendien, als je per jaar tientallen tevreden klanten hebt, bepalen zij het beeld. En niet die ene negatieve.
Je kunt van de bovag zeggen wat je wil en denkt.
Maar ze gebruiken dit medium goed.
Daar zouden anderen groeperingen nog iets van kunnen leren!!
Aleen : Het is actie / reactie.
En de reactie ontbreekt.
Dat is dan weer een beetje jammer.
We zouden met zijn allen ook wat meer gebruik moeten gaan maken van het FORUM.
208 ingeschreven, bekende leden is toch nog een beetje magertjes.