Derde rijbewijsrichtlijn: nieuwe regels voor motorrijbewijs A
De derde Europese rijbewijsrichtlijn gaat op 19 januari 2013 van start. Hierbij worden nieuwe regels voor de verschillende rijbewijscategoriën van kracht. Het ministerie van Infrastructuur heeft een aantal folders gepubliceerd met daarin de wijzingen. In deze folder staan de wijzigingen voor categorie A.
Voor bijna alle soorten rijbewijzen verandert iets vanaf deze datum. Het motorrijbewijs kent straks bijvoorbeeld 3 categorieën. Bij deze categorieën gelden verschillende minimumleeftijden. Voor bestuurders die vóór 19 januari 2013 al in het bezit zijn van een rijbewijs A, blijven de oude regels van kracht.
Waarom nieuwe regels?
De Europese Unie wil de regels voor rijbewijzen in alle lidstaten gelijktrekken. Het idee daarachter is dat bestuurders in alle lidstaten straks hetzelfde weten en kunnen. En dat overal dezelfde eisen worden gesteld. De afspraken hierover zijn vastgelegd in de derde Europese rijbewijsrichtlijn.
Vanaf 19 januari 2013 zijn er 3 verschillende categorieën motorrijbewijzen: A1, A2 en A. Het type rijbewijs dat mensen kunnen halen, hangt af van het vermogen van de motor, leeftijd en ervaring.
Motoren (categorie A)
- A1 is voor de lichtste motor. Vanaf 18 jaar mag een leerling hiervoor examen doen (vanaf 17 jaar praktijkles). Hij moet dan zowel een theorie- als praktijkexamen afleggen. Het praktijkexamen bestaat uit een onderdeel voertuigbeheersing en een onderdeel verkeersdeelneming.
- A2 is voor de middelzware motor. Vanaf 20 jaar mag een leerling hiervoor praktijkexamen doen, mist hij minstens 2 jaar rijbewijs A1 heeft.
- A is voor de zware motor. Vanaf 22 jaar mag een leerling hiervoor praktijkexamen doen. Mits hij minstens 2 jaar rijbewijs A2 heeft. Heeft hij geen rijbewijs A2? Dan moet hij minstens 24 jaar zijn. De leerling moet dan een theorie- en praktijkexamen doen. Het praktijkexamen bestaat in dat geval uit een examen voertuigbeheersing en een examen verkeersdeelneming.
Nieuwe regels voor het rijbewijs A
- Is een leerling jonger dan 24 jaar? Dan begint hij altijd met het lichtste rijbewijstype: A1.
- Voordat hij praktijkexamen mag doen voor het middelzware type motor (rijbewijs A2) moet hij minstens 2 jaar in het bezit zijn van A1.
- Hij kan een praktijkexamen doen voor type A, als hij minstens 2 jaar in het bezit is van A2. Dit A-examen bestaat dan alleen uit een praktijkexamen verkeersdeelneming.
- Is de leerling 24 jaar of ouder? Dan kan hij direct opgaan voor rijbewijs A. Hij hoeft niet eerst A1 en A2 te halen.
Geldigheid
De rijbewijzen A1, A2 en A zijn allemaal 10 jaar geldig.
Gemotoriseerde driewielers
Vanaf 19 januari 2013 vallen de gemotoriseerde driewielers onder categorie A1 of A, afhankelijk van het vermogen van het voertuig. Voor het besturen van een gemotoriseerde driewieler met een maximumver-mogen van 15 kW moet een leerling rijbewijs A1 halen. Voor het besturen van een gemotoriseerde driewieler met een vermogen van meer dan 15 kW, dient hij A te halen.
Rijbewijs afhalen bij gemeente
Op dit moment kennen we de categorieën A(licht) en A(zwaar). Vanaf 19 januari 2013 worden dit de categorieën A1, A2 en A(nieuw). Als de leerling nu nog geen rijbewijs van de categorie A heeft, is het volgende van belang.
- Als de leerling examen doet voor A(licht) vóór 19 januari 2013, ga dan tijdig naar de gemeente om het rijbewijs aan te vragen. Het moment waarop het besluit tot afgifte door de gemeente wordt genomen, is bepalend voor de vraag of hij een rijbewijs met het oude model (A(licht)) krijgt of het nieuwe model (A2).
- Als het besluit tot afgifte is genomen vóór 19 januari 2013, krijgt hij een rijbewijs met het oude model. Of hij het rijbewijs dan vervolgens pas na deze datum ophaalt, maakt geen verschil. Hij moet het rijbewijs wel binnen 3 maanden ophalen, want anders wordt het rijbewijs ongeldig.
- Wanneer het besluit tot afgifte op of ná 19 januari 2013 wordt genomen, krijgt hij een rijbewijs volgens het nieuwe model (A2). Dan zal hij niet automatisch de hogere categorie – A (onbeperkt) – krijgen.
- De leeftijdsnormen van voor deze datum gelden wel voor de leerling. Het rijbewijs A2 geeft in dit geval de bevoegdheid om op een motor te rijden van de categorieën A1 en A2. Als hij rijbewijs A (onbeperkt) wil, dan mag hij hiervoor praktijkexamen doen mits hij 2 jaar A2 hebt.
Type voertuigen en exameneisen voor het rijbewijs A.
A1
- Motorrijwielen met een maximale cilinderinhoud van 125 cm3, een maximumvermogen van 11 kW en een vermogen/gewichtsverhouding van minder dan 0,1 kW per kg.
- Motorrijwielen met een volledig elektrische aandrijving met een maximumvermogen van 11 kW en een vermogen/gewichtsverhouding van minder dan 0,1 kW per kg.
- Gemotoriseerde driewielers met een maximumvermogen van 15 kW.
A2
- Motorrijwielen met een maximumvermogen van 35 kW en een vermogen/gewichts-verhouding van minder dan 0,2 kW per kg, die niet zijn afgeleid van een voertuig met meer dan het dubbele vermogen.
A
- Motorrijwielen met onbeperkt vermogen en gemotoriseerde driewielers met een vermogen van meer dan 15 kW.
Examens
A1 – theorie- en praktijkexamen vanaf 18 jaar. Vanaf 17 jaar mag rijles worden gevolgd.
Het praktijkexamen is tweedelig: afzonderlijk examen voertuigbeheersing en afzonderlijk examen verkeersdeelneming.
A2 – alleen een praktijkexamen verkeersdeelneming (met aandacht voor voertuigbeheersing) vanaf 20 jaar en mits 2 jaar in bezit van A1.
A aanvullend – alleen een praktijkexamen verkeersdeelneming (met aandacht voor voertuigbeheersing). Vanaf 22 jaar en mits 2 jaar in bezit van A2.
A rechtstreeks – theorie- en tweedelig praktijkexamen (afzonderlijk examen voertuigbeheersing en afzonderlijk examen verkeersdeelneming) vanaf 24 jaar.
Hier een ovezichtelijk schema:
Lees ook: Derde rijbewijsrichtlijn: nieuwe regels voor rijbewijs B
Ik heb hierover al contact gehad met een collega. We hebben besloten op dit vlak een samenwerking aan te gaan. Want door deze regel zijn 2 motoren (43Kw) straks overbodig en hebben we 2 motoren nodig in de lichte cat. Door samen te werken drukken we de kosten. Voor ons werkt de derde rijbewijsrichtlijn dus redelijk positief.
Het laatste dat ik heb gehoord is dat de motoren voor het A-examen(onbeperkt) min. 50kW vermogen moeten hebben.
Het eerste jaar is hiervoor een overgangsregeling, met een min. vermogen van 40kW.
De huidige zware motoren zijn dus het eerste jaar sowieso nog bruikbaar.
De huidige lichte motoren van 25kW blijven bruikbaar voor A2, maar die heb je dus de eerste 2 jaar niet nodig omdat ze eerst 2 jaar op een A1 moeten rijden.
Er moet dus eventueel wel een A1 motor bijkomen van 125cc.
Klopt dit nog?
Ongelofelijk deze regels.
Hier snapt de consument helemaal niets van. Ik dacht dat het streven van de overheid minder regeldruk was, maar ja alle lidstaten van de EU mochten weer inspraak hebben.
Lang Leve Europa
Met deze regel gaat een vreemd fenomeen zich voordoen. Stel dat een leerling komt voor de zware cat. dus volledig A. En deze persoon zakt. Dan acht een examinator deze leerling dus niet in staat om veilig motor te rijden. Dan mag deze persoon gewoon motorrijden. Zij het dan op een lichtere motor. Krom toch?
Stel dat iemand in december avb doet op een lichte motor en na 19 januari avd examen is dan het avb gedeelte dan nog geldig omdat dit examen op een zwaardere motor is afgenomen als waar hij het avd examen mee doet
http://www.cbr.nl/vademecum/index.asp?pageid=94
Ik lees hier niks over 40 of 50Kw, wanneer krijgen we nou eens duidelijkheid wat we moeten aanschaffen?
Als startende motor-rijschool is het wel handig om iets te kopen waar je jaren mee kan doen.
Wie verschaft ons duidelijkheid???
Eisen aan examenvoertuigen
Kandidaten doen examen met het voertuig waar zij hun rijbewijs voor willen halen. Dit betekent dat elke categorie zijn eigen examenvoertuig kent. Het is wel toegestaan dat de rijlessen voor de categorieën A1 en A2 worden gevolgd op een motorrijtuig op twee wielen van een zwaardere categorie.
A1 – een motorrijtuig op twee wielen van de categorie A1,
zonder zijspan, met een cilinderinhoud van tenminste 120 cm3,
dat een snelheid kan bereiken van ten minste 90 km/h
of een motorrijwiel met volledig elektrische aandrijving,
met een maximumvermogen van 11 kW en een vermogen/
gewichtsverhouding van minder dan 0,1 kW per kg.
A2 – een motorrijtuig op twee wielen van de categorie A2, zonder zijspan, met een vermogen van tenminste 25 kW en ten hoogste 35 kW.
A – een motorrijtuig op twee wielen van de categorie A, zonder zijspan, met een vermogen van ten minste 40 kW.
De Europese Commissie heeft besloten om het minimum vermogen van examenvoertuigen van de categorie A te verhogen naar 50 kW. Deze wijziging gaat in per 1 januari 2014. Het Reglement rijbewijzen zal op dit punt worden aangepast.
Vraag….Ik heb een honda PCX 150. 153 CC en 10 KW. Welk rijbewijs moet ik hiervoor gaan halen?