Lens Media daagt Apple voor de rechter wegens app iTheorie
Apple maakt inbreuk op de handelsnaam iTheorie van Lens Media Verkeersleermiddelen. Dat zegt Peter Somers, directeur bij het Zwolse bedrijf dat sinds 2004 producten ontwikkelt onder de naam iTheorie. Lens Media bereidt zich nu voor om Apple voor de rechter te dagen, omdat het elektronicabedrijf een app verkoopt onder de naam iTheorie.
De app zelf is ontwikkeld door een Zwitsers bedrijf. Maar omdat deze verkocht wordt via de digitale winkel van Apple, is het miljardenconcern hiervoor wel verantwoordelijk.
Apple
“Ondanks meerdere sommaties aan Apple Nederland, iTunes S.a.r.l in Luxemburg en zelfs het hoofdkantoor in de Verenigde Staten om de verkoop te staken, blijft Apple de app verkopen”, zegt Somers. Lens Media vindt dat Apple daarmee doelbewust en onrechtmatig handelt ten opzichte van iTheorie.
Lens Media verzorgt cursussen voor theorie-examens bij het CBR voor het auto-, motor- en bromfietsrijbewijs. In de online winkel iTunes verkoopt Apple nu een app voor de iPhone en iPad onder diezelfde naam. Die app is eveneens bedoeld voor het oefenen van verkeerstheorie.
Handelsnaamwet
Volgens de directeur van LENS Media handelt Apple in strijd met de Handelsnaamwet. “Dit schept verwarring bij onze cursisten. Zij denken dat de app van hetzelfde merk is als onze website. Naast het eisen van een verkoopverbod zullen we Apple dan ook aansprakelijk stellen voor alle schade die hieruit voortkomt.”
Het blijven aanbieden van de app door Apple is onbegrijpelijk, vindt ook advocaat mr. H. Ter Horst van Te Biesebeek Advocaten, het advocatenkantoor dat Lens Media ondersteunt in deze zaak. “Het feit dat Apple de app niet onmiddellijk verwijdert, veroorzaakt verwarring bij gebruikers van iTheorie. Dat zorgt voor veel schade, die onterecht voor rekening is van mijn cliënt.”
De app is ook verkrijgbaar in de Google Play Store. “Daar gaat onze volgende brief naar toe”, kondigt Somers alvast aan. “Ik vind het erg vervelend dat cursisten denken onze opleiding te kopen, terwijl deze van iemand anders is. En bovendien nogal wat slechte beoordelingen krijgt ook.”
Niet alles waar een i voor staat is automatisch van Apple. Ik hoop voor Lens Media dat het dat oplevert wat ze wensen.
Het is wel tekenend voor de arrogantie van Apple.
Zullen wij het dan meteen ook even hebben over het gebruik van de merknaam CBR ?
Samsung slaan ze overal met rechtszaken om de oren en zelf reageren ze niet eens op een gewoon verzoek? Inderdaad arrogant. Meer dan terecht dat Lens Media stappen onderneemt.