Cultuurproblemen CBR niet opgelost, directie wel goed op weg
Het CBR ligt nog steeds op koers om de problemen met klantbediening, prestaties, cultuur en pensioenen op te lossen. Al valt er nog wel veel winst te behalen op het gebied van professionalisering van de klantenservice. Ook moet de CBR-directie zich onverminderd in blijven zetten om de cultuurproblemen aan te pakken. Dat schrijft minister Melanie Schultz van Haegen aan de Tweede Kamer.
Met de brief informeert ze het parlement over haar vorderingen de problemen bij het CBR op te lossen.
Directie
“De directie heeft de blik op de toekomst gericht. Ik realiseer me echter zeer wel dat het collectief internaliseren van die houding niet moet worden onderschat en nu eenmaal tijd vergt”, zegt de minister. “De organisatie heeft immers de afgelopen jaren een flinke achterstand opgelopen, die niet in korte tijd is weg te nemen.”
Overigens geeft de sterk gestegen medewerkertevredenheid in 2012 volgens Schultz wel het vertrouwen dat het CBR hier op de goede weg is. Het gaat dan om de gesignaleerde problemen zoals een beperkt onderling vertrouwen, onvoldoende erkenning en respect voor elkaars rol en verantwoordelijkheden.
Pensioenen
“Daardoor zijn destijds grote verschillen van inzicht ontstaan over belangrijke kwesties, zoals de pensioenen”, meldt de minister. “Ik hecht eraan nogmaals te melden dat ook het meest recente onderzoek naar vermeende fraude met de pensioenen heeft uitgewezen dat van fraude geen sprake is geweest.”
Het CBR rekent vanaf volgend jaar met kostendekkende tarieven. Het tarief voor de Eigen Verklaring is op dit moment nog niet kostendekkend, meldt de minister. “Omdat ik een abrupte stijging van dit tarief niet wenselijk vind, wil ik dat handhaven op het niveau van 2012. Ik heb het CBR een periode van vier jaar gegeven om toe te groeien naar een kostendekkend niveau.”
Investeringen
Gelijktijdig werkt het CBR in het kader van het Verbeterprogramma aan het raliseren van efficiencyverbeteringen. Zo zal de professionalisering van de klantenservice op korte termijn gepaard gaan met grote investeringen in bijvoorbeeld het moderniseren van de ICT-systemen.
“Deze verbeteringen betalen zich op langere termijn uit in een efficiëntere taakuitvoering en kwalitatief betere dienstverlening”, schrijft de minister. Dat leidt mogelijk ook tot lagere tarieven, maar zorgen op korte termijn niet voor een tariefdaling.
Bart Pals
boven in de tekst staat het woord winst met deze prijzen gaan ze zeer zeker winst maken.