‘Niks mis met rijvaardigheid chauffeurs Midden- en Oost-Europa’
Particuliere chauffeurs of vrachtwagenchauffeurs uit Midden- en Oost-Europa rijden niet onveiliger dan Nederlandse bestuurders. Ook hun rijvaardigheid doet niet onder voor die van de Nederlanders. Dat schrijft minister Schultz van Haegen van Infrastructuur en Milieu in een brief aan de Tweede Kamer. Al met al ziet ze daarom geen aanleiding voor verder onderzoek of actie.
Ze baseert zich op onderzoeken van de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) en de Onderzoeksraad voor Veiligheid. Met haar brief komt de minister tegemoet aan een motie van oud-Kamerlid Léon de Jong (PVV) van ruim een jaar geleden. Hij vroeg daarin om een inventarisatie van de eisen die gesteld worden aan de rijvaardigheid in andere EU-landen. De minister beloofde die inventarisatie te maken en gaf ook aan te kijken naar het rijgedrag van chauffeurs uit andere EU-lidstaten in Nederland.
Eisen rijexamens identiek
Op grond van SWOV-onderzoek concludeert Schultz van Haegen dat de basisrijopleiding in Midden- en Oost-Europa op papier niet slechter is dan die in Nederland. Ook de rijvaardigheid van chauffeurs uit dat gebied doet niet onder voor die van Nederlanders. De Europese eisen aan rijexamens zijn identiek voor alle EU-landen, schrijft de minister.
Of het aantal ongevallen of overtredingen per gereden kilometer van de chauffeurs uit Midden- en Oost-Europa hoger ligt dan die van Nederlanders kon SWOV niet nagaan.
Niet vaker betrokken bij ongevallen
Schultz heeft zich eveneens verdiept in een onderzoek van de Onderzoeksraad voor Veiligheid naar vrachtwagenongevallen op snelwegen, dat eind vorig jaar verscheen. Uit dat onderzoek blijkt volgens de minister dat vrachtwagenchauffeurs uit Midden- en Oost-Europa niet vaker betrokken zijn bij ongevallen dan Nederlandse chauffeurs.
De Jong stelde in zijn motie dat het aantal ongelukken met internationale weggebruikers, met name die afkomstig zijn uit Midden- en Oost-Europa, de laatste jaren stijgt op Nederlandse wegen.
Op papier geen verschil, nee. Ik heb zelf een paar keer door Polen en Oekraïne gestuurd. Die paar duizend kilometer maken mij uiteraard geen expert van het verkeer daar, maar op de weg gaat het daar wel eens wat anders dan op papier.
Dicht bij de grens van Duitsland is hier veel internationaal vrachtverkeer te zien. Toegegeven, Nederlandse chauffeurs halen vaker in, dwingen dat meer af. Maar als er een vrachtauto echt van zijn koers afwijkt is het wel vaker eentje met een wit kenteken.
Ik zou graag die onderzoeksrapporten willen zien.
Wat zijn de criteria en hoe heeft men de variabelen ingevuld.
Ik krijg wel eens de indruk dat de politiek dingen zo uitleggen als het in hun winkel goed van pas komt.
Kom eens gezellig op de A15 rijden richting Rotterdam of Nijmegen en probeer eens in te voegen. Wedden dat het bijna onmogelijk is door onze Oost-Europese vrienden die de term afstand houden vertalen in zo weinig mogelijk. En als er dan een L op het dak staat is het zeker polonaise. Laat de
minister maar een keer met me meerijden. Achter het stuur dan wel :-)
Ik heb een aantal jaren internationaal gereden, ik vraag me af waar deze beste man dit allemaal op baseert. chauffeurs die proberen te keren op de snelweg, overdadig zijn aan rij uren.. (> 36 uur sturen is niet gek). Super hoog alcohol gebruik, agressief. Ik weet je mag niet generaliseren echter veel witte kentekenplaten idd! Ow ja.. voor 50 euro aldaar heb je je chauff papieren weer verlengd (code 95) aldaar…
jaja.. veiligheid kunnen ze wel omkopen aldaar :) Ons NL rapport ook al ?
Ik woon aan de grens met Duitsland dus dan zie je heel veel Poolse en Litauwse en ander nationaliteiten over de A7 rijden.
Maar inderdaad ik heb daar niet altijd een veilig gevoel bij.
Vaak zijn deze chauffeurs oververmoeid te veel uren achter elkaar rijden.
Slingeren kunnen soms ternouwernood uit de berm blijven of als je ze inhaalt komen ze zonder aanleiding naar links zodat je hard op de remmen moet om een aanrijding te voorkomen.
Ze zijn met alles bezig zijn behalve met vrachtautorijden.
De politiek in NL haalt gewoon datgene uit de kast wat op dat moment in hun kraam te pas komt.
Onderzoeken worden geïnterpreteerd op die manier zoals het in hun straatje past.