Secuur werken het belangrijkst bij inbouw dubbele bediening in lesauto
Een goed ingebouwde dubbele bediening in de lesauto is niet alleen van levensbelang voor een rijinstructeur. Er speelt ook een groot financieel belang. Immers, als hij door slijtage niet goed meer functioneert en gerepareerd moet worden, kan een rijschoolhouder die dag geen rijles geven. “Daarom testen wij ons product met 100.000 trappen van 100 kg. op de testbank, terwijl een gemiddelde noodstop maximaal 50 kg. druk geeft”, vertelt Peter Claassen. “Zo weten we zeker dat ons systeem de dagelijkse praktijk jarenlang aankan.”
Peter Claassen is eigenaar van het gelijkname inbouwstation en fabrikant van het dubbele bedieningen merk Peheja. Hij is zo overtuigd van de kwaliteit van deze dubbele bedieningen, dat hij levenslang garantie geeft op de inbouw en het product zelf.
Dubbele bediening
Er verlaten jaarlijks tussen de 1500 en 2000 wagens het inbouwstation in Waalwijk. “Om een dubbele bediening goed in te bouwen, is secuur werken het allerbelangrijkst”, weet Claassen. “Het is immers geen rocket science. Maar bij slechte inbouw kan bijvoorbeeld de koppeling of de remschoen eerder kapot gaan.”
In Nederland bestaan er vrijwel geen eisen waaraan een de dubbele bediening moet voldoen. Examinatoren van het CBR kijken alleen of het functioneert en er genoeg ruimte is om de dubbele bediening te gebruiken. Er wordt niet gekeken of er bijvoorbeeld een ‘houtje-touwtje-constructie’ is gebruikt.
Peter Claassen geeft levenslange garantie op de inbouw. “Maar na 200.000 kilometer kan het zijn dat de kabel van de koppeling begint te slijten. Die wordt immers heel vaak ingetrapt. Maar meestal is een lesauto dan al lang ingeruild. Maar mocht dat het geval zijn, repareren we het gratis. En de kabels bij de rem slijten niet als wij het hebben ingebouwd.”
TÜV-keuring
Claassen: “Wij leveren de Peheja dubbele bediening ook aan Duitsland. Om dat te mogen hebben we een uitgebreide TÜV-keuring ondergaan en een type goedkeuring verkregen. Daarbij zijn zowel de kwaliteit van de productielijn als de producten intensief bekeken.”
Volgens het ministerie van Infrastructuur en Milieu staat een verplichte type-goedkeuring in Nederland, bijvoorbeeld door de RDW, niet op de agenda. “Het is ons niet bekend dat er ongelukken gebeuren in Nederland door een ondeugdelijke dubbele bediening”, laat de woordvoerster weten.
Universeel systeem
Peheja is al tientallen jaren producent en leverancier voor de hele wereld. Het in eigen beheer ontwikkelde universele systeem is geschikt voor alle soorten voertuigen en opnieuw monteerbaar in elk volgend voertuig.
Duizenden lesauto’s per jaar verlaten het inbouwstation in Waalwijk, waar het kabel dubbele bedieningssyteem nog steeds in eigen beheer wordt gefabriceerd. “Wij zijn continue bezig het systeem te verbeteren en het productieproces te optimaliseren”, zegt Claassen.
Lesauto
Als een rijschoolhouder zijn dubbele bediening over laat bouwen naar een nieuwe lesauto, wordt de gehele bekabeling vervangen, alles nagekeken en gesmeerd. De inbouwtijd voor personenauto’s varieert van 1 tot 2,5 uur. Voor vrachtwagens bedraagt de inbouwtijd ongeveer 4 uur, afhankelijk van het type.
De Peheja-dubbele bediening is universeel. Het inbouwen gebeurt met minimale schade door het gebruik van flexibele kabels en inbouw supplementen. Claassen: “Die ontwikkelen en gebruiken we steeds meer zelf. Dit om met zo min mogelijke schade aan de wagen de inbouw te realiseren.”
De levenslange garantie op de Peheja-dubbele bediening geldt alleen als hij door Peter Claassen zelf is ingebouwd. “Want zoals gezegd. Ook al is het product nog zo goed, een secure inbouw is essentieel”, weet Claassen.
Bart Pals