Inzet social media biedt kansen voor rijschoolhouder
De rijschoolhouder die alleen maar adverteert in lokale en regionale kranten om aan leerlingen te komen krijgt het lastig. De inzet van social media is immers veel effectiever, betoogt Tim van Doesburg van multimedia uitgever Stipto Media.
Marketing is voor veel rijscholen een lastig punt. Vaak ontbreekt het aan specifieke kennis hierover. Adverteren in print media zoals kranten lijkt dan een veilige keuze, maar Van Doesburg denkt dat dat middel zijn langste tijd gehad heeft. “Hiermee wordt de doelgroep niet meer effectief bereikt.”
Verschuiving
Van Doesburg ziet dan ook een verschuiving naar social media. Niet zo vreemd, want het is effectiever en goedkoper, meent hij. Bovendien bieden social media de kans om even goed gebruik te maken van een aloude nog steeds succesvolle methode: de mond-tot-mond reclame.
“Mond-tot-mond reclame blijft heel belangrijk en waar kan dat nou beter plaatsvinden dan op Facebook als je bedenkt dat een jongere gemiddeld 180 vrienden heeft”, aldus Van Doesburg. “Zeker binnen de groep van 17 tot en met 24 jaar heeft 90 tot 95 procent een account. Het gebruikersaantal is hoog, net als het aantal uren dat jongeren erop spenderen.”
Rijlesapp
Met die wetenschap ontwikkelde Stipto Media een paar maanden geleden de Rijlesapp, die rijschoolhouders kunnen gebruiken om nieuwe klanten te winnen. De app koppelt de Facebook-pagina van de rijschool aan de Facebook-profielen van de leerlingen.Tijdens een rijles kan een leerling de gereden route bijhouden en die ervaringen vervolgens delen met zijn Facebook-vrienden. Bij iedere post bereikt de rijschool zo op een eenvoudige manier een grote potentiële doelgroep. Aan deze post wordt een actieslogan of korting gekoppeld.
Om leerlingen te stimuleren gebruik te maken van de app kunnen ze punten sparen voor het plaatsen van hun gereden routes. De rijschoolhouder koppelt daar prijzen aan, zoals een gratis rijles. Die kosten wegen volgens Van Doesburg niet op tegen de aandacht die een rijschool ermee genereert. Voor de leerling is de app gratis, een rijschool betaalt wel voor het gebruik.
Twitter en Hyves vindt Van Doesburg minder geschikt voor de marketing van de rijschool. Hyves is veel minder populair onder jongeren dan Facebook. “Twitter is minder interessant omdat je alleen je eigen leerlingen bereikt.”
De nieuwe marketingtool werkt, constateert Van Doesburg als hij kijkt naar de ervaringen van de eerste gebruikers van de app. “Als je de app effectief inzet, krijg je een hoog bereik.” De gebruikersgroep is heel divers. Het zijn zeker niet alleen de jonge rijschoolhouders die ermee beginnen. Ook ouderen zien de toegevoegde waarde. Met de toenemende concurrentie in de branche kan het ook een manier zijn om je te onderscheiden, meent Van Doesburg.
Feedback
De Rijlesapp blijft in ontwikkeling. “Wanneer je een applicatie bouwt, ben je nooit klaar. Je bent altijd bezig met nieuwe toevoegingen. Alle feedback vanuit de rijscholen is welkom.”
Yvonne Ton
Maar als je gewoon vrienden bent op fb met al je leerlingen en je tagd ze in bv foto’s met je rijschool, dan bereik je hetzelfde.
Whatsapp erbij om gratis te kunnen communiceren met ze.
En deze hele app blijkt al te bestaan, met GRATIS en bestaande middelen.
Van Doesburg zegt dat het werkt, maar ik lees hele andere verhalen.
2,5 sterren van de 5.