Minister Schultz: reguleren rijschoolmarkt niet nodig
Extra eisen stellen aan de markt om de rijschoolbranche te reguleren is niet nodig in de ogen van minister Schultz van Haegen van Infrastructuur en Milieu. Dat maakt ze duidelijk in een brief aan de Tweede Kamer waarin ze de vragen van Farshad Bashir (SP) beantwoordt. Ze vindt bovendien dat de branche zelf ook wel actie kan ondernemen om het imago te verbeteren.
Kamerlid Bashir maakte zich zorgen over de forse groei van het aantal rijscholen. Hij vreest dat die concurrentieslag ten koste gaat van kwaliteit in de sector. Schultz van Haegen ziet niets in aanvullende eisen. Ze beantwoordt de vragen ook namens staatssecretaris Jetta Klijnsma van Sociale Zaken.
Vrije markt
De rijscholen opereren in een vrije markt, waarin rijscholen zelf hun prijzen kunnen bepalen. De enige eisen waaraan de minister vasthoudt zijn de WRM-bevoegdheid en de verplichte bijscholing, maar ook op dat vlak ziet ze geen noodzaak van verscherping.
Het langgekoesterde voorstel van de Bovag om aankomende rijschoolhouders te verplichten eerst hun ondernemersvaardigheden op peil te brengen voordat ze een eigen bedrijf kunnen starten, is voor haar dan ook geen optie, zo schrijft ze. Bashir vroeg er de minister expliciet naar.
Ondernemersvaardigheden
“Het beschikken over een diploma ‘algemene ondernemersvaardigheden’ is niet noemenswaardig van invloed op de overlevingskansen van een bedrijf. Dat is gebleken uit onderzoek in het kader van de voorbereiding van de deregulering van de Vestigingswet Bedrijven: ter zake de overlevingstermijn dan wel de faillissementskans werd er geen verschil gevonden tussen de (vergelijkbare) gereguleerde en niet gereguleerde branches”, meldt Schultz van Haegen.
In haar brief kaatst ze de bal terug naar de branche, die niet alleen moet verwachten dat de overheid het allemaal regelt. “Ik vind het belangrijk dat de branche zelf initiatieven ontplooit, zodat de consument het vertrouwen in de rijschoolbranche weer terugwint”, aldus Schultz van Haegen.
UWV
Bashir vroeg de minister verder in hoeverre de forse groei van het aantal rijscholen veroorzaakt wordt door het beleid van het UWV om veel mensen met een uitkering op te leiden tot rijinstructeur. Volgens de minister speelt het UWV-beleid daarbij nauwelijks een rol. Ze noemt geen aantallen, maar “er is geen sprake van bovenmatige inkoop van opleidingen rijinstructeur”.
Nu het re-integratietraject voor WW’ers inmiddels leeg is, worden er hooguit nog kleine aantallen uitkeringsgerechtigden met een arbeidsbeperking omgeschoold. Hoeveel uitkeringsgerechtigden de gemeenten eventueel de kans bieden om zich te laten omscholen tot rijinstructeur, meldt de minister niet. Dat is volgens haar de volledige vrijheid van de gemeenten zelf.
Belastingdienst
De minister maakt in haar brief verder nog melding van het onderzoek waar de Belastingdienst mee is bezig naar frauderende rijschoolhouders.
Yvonne Ton
Lees ook
stja. niet Bovenmatig, vooral de reactie
Echt een topper die Melanie ! Ze mag blijven.
De minister houdt dus niet zo van onnodige regeltjes.Mooi zo!! Dan zal de sanctie op het volgens de regeltjes van het IBKI verzonnen manier van lesgeven er binnenkort ook wel afgaan.
Die zoete broodjes komen wel wat aan de late kant
inmiddels zijn er al “ondernemende” rijscholen die
al dan niet vrijwillig de pijp aan Maarten gegeven hebben
tsja……
@mevrouw de minister
doet u maar een overheidskeurmerk waarbij iedereen die slaagt
voor de IBKI protocolletjes en een ondernemersdiploma bezit
een mooi veelkleurig stickertje op de lesauto mag plakken,
..
iedereen met een instructiepas die daar geen behoefte aan heeft
gaat dan op eigen houtje zonder dat I&M stickertje lesgeven.
als dat plakkertje echt meerwaarde heeft, zal de consument er zelf voor kiezen
dan hoeven er geen CBR examen kandidaten medegedupeerde te worden na die WRM Sancties
Grappig, verkeersveiligheid wil men omhoog, aantal slachtoffers naar beneden maar de opleiders van verkeersdeelnemers hebben de vrije hand en men is niet van plan daar ook maar iets aan te doen. Wanneer krijgen we eens een zakenkabinet met mensen die wel verstand van zaken hebben op de plekken waar ze handig in plaats van mensen die alleen maar geven om hun eigen huidige en toekomstige gage.
Verkeersveiligheid heeft helemaal niets te maken met ondernemersschap om vervolgens met commerciële middelen zoveel mogelijk rijschoolkandidaten binnen te kunnen harken.
Dus even terug naar de basis:
Rijinstructeur zijn heeft heel veel te maken met de gedrevenheid om aspirant bestuurders de kunst van het autorijden bij te willen brengen.
Dat laatste is meetbaar door iemand er een vakbekwaamheidsexamen in te laten doen. En dat is in Nederland het geval. Zo simpel kan het zijn.
Ben het er mee eens dat wij vanuit de branche zelf veeeel meer kunnen doen om de wanpraktijken tot een minimum te beperken. Openheid, eerlijkheid en respect voor (aspirant) leerlingen zijn daarbij de belangrijkste middelen. Dan hoef je idd niet “te harken”. Rijscholen zouden bijv. meer gebruik van FB kunnen maken voor voorlichting naar “de markt” (leerlingen) toe. Heeft een veel lagere drempel dan bijv. CBR website. Ik ben daar al mee bezig!
@ autorijschool Pve: Als je daadwerkelijk FB wilt gaan gebruiken als media, dan moet je er een zakelijke FB van maken, nu is het “prive”, dat is bij FB niet toegestaan. gr
Daar komt ie vanzelf achter als FB het profiel blokkeert… ;)
Regels van het IBKI kloppen gewoon.
CBR controleert de vaardigheden van de leerling en dus de verkeersveiligheid.
Ik ben een ondernemer in een vrije markt en dat wil ik graag zo houden.
Ik ook en zit dan ook helemaal niet te wachten op de onzinnige regeltjes van het IBKI protocol en nog veel minder op die absurde sanctie!
De consument/leerling zit er ook niet op de wachten en kan prima zelf bepalen waar hij/zij les wil hebben en op welke manier. Ik kan met de beste wil niet begrijpen wat het protocol en de sanctie toevoegt aan de verkeersveiligheid. Het enige wat ik begrijp is dat het IBKI, de opleidingsinstituten er financieel bij gebaat zijn.
@Autorijschool Bert 22.50
Het risico is wanneer men vrij spel krijgt met die ondernemers regeltjes
dat de protocollen naar believen kunnen worden bijgesteld,
zonder dat de 2e Kamer er zeggenschap in krijgt
Net betaald parkeren, betaalde je eerst 90 cent Pu
2 jaar later betaal je 3 Euro
…
Straks ben je verplicht een theorielokaal in eigendom te hebben
met 40 zitplaatsen of staat er iedere maand een brandweerwagen voor je deur de nooduitgangen en ontruimingsprotocollen te controleren.
Ik KAN ook 200 op de snelweg maar MAG er maar 130.
Regels zijn nodig om ergens een grens te trekken.
IBKI regels kan ik mij goed in vinden.
Net weer instructiebewijs A gehaald en kon niks raars ontdekken in het protocol.
Sterker nog ik geef al 5 jaar les op deze manier. Weet niet eens meer beter.
Leerlingen zijn altijd tevreden en ons slagingspercentage in zwaar bovengemiddeld.
@youran van Ark 18.08
Het is niet alleen het Protocol maar ook regeltjes daar omheen
alleen al ’t feit dat je je bedrijf in handen geeft van het al of niet
beschikken over ’n geschikte leerling die wil meewerken aan je
praktijkrit, wat doe jij bijvoorbeeld als die leerling
op het moment van je “examen” besluit zich ziek te melden
of liever een dagje met z’n vriendin naar Walibi gaat ?
of je volgens het protocol een heel verhaal moet afsteken
tegen een leerling die slechts Chinees spreekt ?
Wanneer jij graag op deze manier les geeft, wil dat nog niet betekenen dat ik het dan ook maar op die manier moet doen. Het protocol kan zichzelf prima bewijzen wanneer het geen verplicht onderdeel is van de bijscholing maar een keuze vrijheid. Dat moet toch kunnen in een “vrije markt”?
Het gaat erom dat toekomstige bestuurders goed voorbereid de weg op gaan.
Om dit te controleren is er het CBR. Wat het protocol van het IBKI daaraan bijdraagt ontgaat mij volledig.
Kan me vinden in Berts reactie. Er is onderwijsvrijheid er is een vrije markt maar de uitvoering voor de praktijkbijscholing hangt vol van regeltjes juist beperking van vrijheid zijn. Niet kijken of een instructeur een leerling verder helpt in zijn opleiding en werkt aan verkeersveiligheid maar strak volhouden aan een protocolSommige instructeurs zijn doorgegroeid naar ervaren goede instructeurs die vaak zelfs meer te bieden hebben dan het afdraaien van een uit het hoofd geleerd protocol.
“Ik vind het belangrijk dat de branche zelf initiatieven ontplooit, zodat de consument het vertrouwen in de rijschoolbranche weer terugwint”, aldus Schultz van Haegen.
En in plaats van hierover een inhoudelijke discussie te voeren, wordt de IBKI kaart gespeeld.
Ik stel voor om een pagina te starten waar men zijn grieven kwijt kan en verder iedereen op te roepen om zich inhoudelijk over een item uit te laten.
Ik schaam me onderhand voor mn “vakbroeders” hier.
t Lijkt GeenStijl wel.
Er is overleg:
http://www.verkeerspro.nl/rijschool/2013/05/01/rijschoolbranche-trekt-gezamenlijk-op-om-kwaliteit-te-verhogen/
Welke initiatieven hieruit komen is mij niet bekend.
Wat ik overigens wel vreemd vind, is dat de kop van het artikel doet vermoeden dat de rijschoolbranche gezamenlijk op trekt, terwijl FAM, VRB en de Bovag de rijschoolhouders vertegenwoordigen en de vakbonden welke rijinstructeurs vertegenwoordigen niet bij het overleg zijn betrokken.
Wat niet is kan nog komen.
zojuist 21 Mei op Radio 1 om 18.15hrs een woordvoerder van de Bovag
die weer een blunder begaat.. roemde de 1000 Bovag rijscholen
die de helft van de examens verzorgen en zei dat de overblijvende rijscholen
die de andere helft van de examens verzorgen “de kluit belazeren”
zonder enige nuance, bovag is goed de rest belazerd de kluit.
Als de wind anders is in de branche, moet je de zeilen omgooien en niet door blijven varen zoals men gewend is. Je krijgt in dat geval door de sterke wind water in je boot, die je met een emmer vol met extra belangenbehartiging moet bestrijden. Daar geloof ik dus niet in, ook niet bij politiek Den Haag.
Volgens mij moet men eerst eens leren dat er een verschil is tussen een instructeur en een rijschoolhouder, dan zijn we al een heel eind.