Vijftigduizend vrachtwagenchauffeurs nodig na 2015
Nederland kampt vanaf 2015 met een tekort aan vrachtwagenchauffeurs. Dat verklaarde ondernemersorganisatie Transport en Logistiek Nederland (TLN) dinsdag. Reden van het tekort is het grote aantal chauffeurs dat met pensioen gaat. Het tekort wordt voor 2015 geschat op tienduizend chauffeurs.
TLN verwacht dat dit in de jaren daarna zal stijgen tot vijftigduizend vrachtwagenchauffeurs. In de totale logistieke sector zal het gebrek aan deskundig personeel nog groter zijn. Met zevenhonderdduizend logistieke arbeidsplaatsen wordt Nederland op dit moment gezien als een van de internationale koplopers in de transportwereld.
Studenten
Een woordvoerder van TLN laat weten dat de schaarste onder de binnenlandse vrachtwagenchauffeurs al eerder werd verwacht, maar dat de economische malaise ervoor heeft gezorgd dat chauffeurs langer doorwerken en later uitstromen. Daar tegenover staat dat jongeren steeds minder vaak kiezen voor een baan als vrachtwagenchauffeur.
Van de tienduizend jongeren die afstuderen aan een op logistiek gerichte mbo-opleiding, gaan slechts vierduizend jongeren aan de slag in de branche blijkt uit cijfers van TLN. Om studenten te wijzen op de mogelijkheden die de transport en logistieke sector te bieden heeft, is de organisatie dinsdag gestart met de campagne Hollands Goud.
Transportsector
Uit een arbeidsmarktonderzoek van onderzoeksbureau Motivaction komt naar voren dat driekwart van de ondervraagden jongeren, ouders, werknemers en zij-instromers de sector onvoldoende kent. Zij zeggen geen goed beeld te hebben van wat werken in de sector precies inhoudt.
Met Hollands Goud komt er meer aandacht voor het werken in de transportsector en worden jongeren gestimuleerd een logistieke opleiding te volgen. Hiermee hopen TLN en samenwerkingspartners FNV Bondgenoten en CNV Vakmensen het tekort dat vanaf 2015 ontstaat op te vangen.
Arbeidsmarkt
“Als Nederland haar toppositie in Europa wil behouden, hebben we meer goed gekwalificeerde werknemers nodig. Bij een topsector hoort ook de top van de arbeidsmarkt”, verklaart TLN-directeur Peter Sierat. De woordvoerder van TLN vult daarbij wel aan dat het tekort op dit moment nog niet zichtbaar is in de markt. “De vacatures zijn nu beperkt. Maar linksom of rechtsom, chauffeurs gaan toch met pensioen.” TLN verwacht daarbij dat het huidige aanbod chauffeurs niet groot genoeg is om het tekort op te vangen.
Karlien Korebrits
Zijn er mogelijkheden om als (momenteel) 61-jarige, ibv alle rijbewijzen en vrij recente rijervaring, bijv. in deeltijd aan de slag te gaan als vrachtwagenchauffeur?
Hebben we dit verhaal niet eerder gehoord over rijinstructeurs? Altijd hetzelfde verhaal. Eerst een opleiding en daarna werkloos. De transportbedrijven hebben de dure Nederlandse chauffeurs niet nodig. Ze ge(mis)bruiken liever polen en andere voormalig oostblokkers. Artikel was trouwens al langer bekend.
Ik heb bepaalde beperkingen maar rijden kan ik als de beste met aanhanger en als ik een baantje kian krijgen en misschien met een bakwagen(nog makkelijker) dan wil ik wel concurrerend werken als ik maar uren kan maken.
Voor 400 per week moet er wel wat te vinden zijn.
Ja ik zou het ook graag willen doen, maar ja dat gehele opleidingssysteem is mij te zwaar. Moeten ze eerst alles maar wat gemakkelijker en soepeler maken. Ik kan bijv. engels praten en dat is een wereld taal dat moet genoeg wezen.
Ik ben meer iemand met de handen, en alles moet toch met de handen gebeuren. Dus als jullie het nou eens meer stoppen met zoveel theorie dan zouden jullie meer kunnen opleiden.
Wat een onzin, over 5 tot 10 jaar zit er niemand meer achter het stuur. Honderdduizenden zullen hun baan verliezen. Financieel is het niet meer bij elkaar te houden. Wat een feest. We hoeven niet meer te werken. Woehoe