Groei van aantal rijscholen vlakt af
De forse toename van het aantal rijscholen lijkt voorbij te zijn. Hoewel het aantal rijscholen nog altijd toeneemt, kwamen er de laatste maanden minder rijscholen bij dan dezelfde periode vorig jaar. Zowel in april als in mei lag de toename per saldo onder de tien. Dat blijkt uit cijfers van de Kamer van Koophandel.
In mei van dit jaar kwamen er 65 rijscholen bij. Dat is ruim 10 procent minder dan in dezelfde maand vorig jaar. Daar tegenover staan 58 rijscholen die zijn gestopt. Dat is ongeveer 30 procent meer dan in mei 2012. Het aantal starters neemt dus af en het aantal stoppers neemt toe.
Rijscholen
Ook in april van dit jaar was er een minimale toename van het aantal bedrijven. In tegenstelling tot de maand maart, waarin er per saldo zo’n 40 rijscholen bij kwamen. Momenteel zijn er in Nederland in totaal 8.587 geregistreerde rijscholen.
Het gros van de in mei gestarte bedrijven is gevestigd in de Randstad. De provincies Zuid-Holland, Noord-Holland en Utrecht telden respectievelijk 22, 11 en 6 starters. In zowel Noord-Brabant als in Gelderland kwamen er 7 bij. Ook de meerderheid van de gestopte bedrijven is gecentreerd in de Randstad met 20 rijscholen in Zuid-Holland en 11 in Noord-Holland.
Wildgroei
Peter van Neck van brancheorganisatie VBR ziet ook een afvlakking van wat hij noemt ‘een wildgroei van rijscholen.’ Van Neck denkt dat het aantal aanbieders van auto- of motorrijlessen steeds meer stabiliseert, wat hij een goede ontwikkeling noemt.
Toch is rijschoolhouder nog steeds een populaire business om in te starten. De cijfers van de KvK laten zien dat er in het afgelopen jaar elke maand minimaal 50 rijscholen bijkomen, met in januari zelfs een piek van boven de 90 starters.
Eerste examens
Het aantal eerste examens voor het personenauto- of motorrijbewijs was in 2012 ruim 256.000. Bij een aantal van 8.587 rijscholen komt dit neer op een gemiddelde van iets minder dan 30 eerste examens per rijschool per jaar.
Tom van Gurp
Bij een gemiddelde van 35 uur per leerling zou de lesprijs dan tussen de 50 en 60 euro moeten komen! Bij die lesprijzen verdiend een rijschoolhouder een normale boterham en kan een instructeur in loondienst een normaal salaris betaald krijgen!
Wat mij zo verbaast is dat vrijwel iedere instructeur dit werk zo leuk leuk vind! Waarom dan nog rijden voor 30 of minder euro uur? Met 50 euro of meer per uur heb je de helft aan leerlingen nodig, zijn de kosten een stuk lager dus de verdiensten hoger!
De groei vlakt af. Dus het aantal rijscholen groeit nog steeds. En dat terwijl over 3 jaar het aantal leerlingen met 15 % af gaat nemen. De klap komt nog. En dan zullen de prijzen nog verder dalen. Gewoon een simpele keiharde economische wet!
De prijzen liggen ook te laag en worden ook kunstmatig laag gehouden door (startende) zelfstandigen die puur voor prijsconcurrentie gaan en dus ver onder de gangbare prijzen gaan zitten. Deze houden het vaak ook niet lang vol maar voor iedere rijschool die hier aan kapot gaat, komt er wel weer een nieuwe voor in de plaats. Vraag je namelijk 50-55 euro per uur krijg je geen klant omdat je verreweg het duurste bent. We gaan de klap inderdaad nog krijgen over een paar jaar ben ik bang…
Dat er rijscholen stoppen komt omdat er zo veel bij zijn gekomen.
De bestaande rijscholen met normale prijzen kunnen zich niet meer handhaven, tegen die bodemprijzen van de nieuwe rijscholen.
Dus onderzoek ook eens wat er bij komt en wat voor prijzen die berekenen, en wie er stopt en wat hun prijzen waren en waarom ze zijn gestopt, dat lijkt mij een beter onderzoek.
Dan zie je pas dat de markt kapot wordt gemaakt,waar moet dit heen ?
@john van den kieboom
Ben het roerend met je eens.
Het gaat niet meer om kwaliteit dat is een illusie.
Wat men nog niet weet dat het om banen gaat. Alleen maar banen. Als er van de 1000 nieuwe rijinstructeurs 900 eruit stappen dan hebben ze toch weer honderd banen geschept. Kwaliteit boeit niet. Consument ziet dat toch niet.
Vandaag.!Een buurman van mij (41 jaar) nog nooit auto gereden. Mocht een opleiding tot rijinstructeur volgen. En ervaren mensen stoppen met dit vak
@Erma
De prijzen interesseert de overheid niet meer. Kwaliteit al evenmin. De consument weet toch niet wat de kwaliteit inhoud. Als je maar een aardige instructeur bent. Wat de markt kapot maakt? diegene die je nooit op forums ziet staan en aan hun eigen portemonnee denken en goed naar de overheid luisteren. Banen scheppen.