Bovag: automaatcode C/D verdwijnt medio 2014
De automaatcode voor de C- en D-rijbewijzen verdwijnt medio 2014. Dat meldt Bovag op basis van bronnen binnen het ministerie van Infrastructuur en Milieu. De brancheorganisatie is blij dat de einddatum nu in zicht komt. Samen met collega-brancheorganisatie FAM ijvert de Bovag daar al sinds begin 2012 voor.
Eerder was er onduidelijkheid over de termijn waarop de automaatcode afgeschaft zou worden. De Bovag verwachtte vanwege besluitvorming door de Europese Commissie eerst dat dat 1 januari 2014 zou worden. Begin dit jaar werd duidelijk dat die termijn voor Nederland niet haalbaar is.
Exacte datum nog niet bekend
Bovag heeft nu de bevestiging van het ministerie gekregen dat het medio 2014 wordt. Tegen VerkeersPro laat een woordvoerder van het ministerie weten dat er nog geen termijn bekend is. Bovag weet het echt zeker zegt de brancheorganisatie in reactie daar weer op, alleen de exacte datum moet nog vastgesteld worden.
Wat de Bovag betreft komt er zo snel mogelijk een einde aan de automaatcode 78 op de C- en D-vrachtwagen. De code is in de ogen van de Bovag en FAM overbodig geworden omdat inmiddels het grootste deel van de nieuwe vrachtauto’s is uitgerust met een eenvoudig te bedienen automatische of semi-automatische versnellingsbak. Daar komt bij dat beroepschauffeurs al een regulier B-rijbewijs hebben, dus zonder de automaatbeperking.
Aanvullende rijlessen
Beroepschauffeurs met een automaatcode in hun rijbewijs die ineens in een vrachtauto moeten rijden waarvoor een schakelbevoegdheid vereist is, hebben een probleem. Ze moeten aanvullende rijlessen gaan volgen bij een rijschool die nog een schakelvrachtauto heeft en daarna examen doen.
“Erg omslachtig en belastend voor zowel de chauffeur als het transportbedrijf. Goed dat daar nu snel een einde aan komt”, zegt Frans Bastiaansen, manager Bovag Rijscholen in de Bovagkrant.
Hier heb ik toch mijn bedenkingen tegen. Een chauffeur die nog nooit met een vrachtauto heeft geschakeld, kan niet zo maar in een vrachtauto met een schakelbak rijden. Ik ken chauffeurs die moeite hebben met schakelen als ze van de automaat naar een schakelauto gaan, hoewel ze ook jaren geschakeld hebben. Ook ik moet mijn hoofd er even bij hebben als ik weer eens een dagje met een schakelauto rij. Een bedenkelijke zaak dus.
Onbegrijpelijk dat men dit op zo een korte termijn doet.
Het klopt dat 80 a 90 % van de nieuwe vrachtwagens automaat is maar de oudere vrachtwagens en bussen van voor 2004 zijn nog bijna allemaal schakel. Vrachtauto’s en bussen gaan gemiddeld 15 jaar mee dus het grootste gedeelte is nog schakel.
Als je dan weet dat nieuwe chauffeurs altijd op de oudste wagens bij een bedrijf gaan rijden dan moet je er toch niet aan denken dat zo iemand met 50 ton gaat rijden met 16 versnellingen een kruising nadert onvoldoende snelheid eruit remt koppeling ingetrapt houdt gaat remmen in de bocht en schakelen. ( dit doet iedere nieuwe chauffeur op vrachtwagen en bus als hij hier niet op getraind is)
Bovag Fam en instanties hebben het alleen maar over veiligheid en dan vraag ik me af hoeveel verstand deze mensen van de praktijk hebben.
Dat binnen nu en 5 jaar die code eraf kan is duidelijk maar dan wel met een goede overgangsregeling.
Overigens wat helemaal van de zotte is dat 1 jaar geleden het C1 en D1 rijbewijs is ingevoerd en hier wel de eis op zit dat men moet schakelen op examen .
Dus op kleine vrachtwagen/bus waar dezelfde versnellingen op zitten als personenauto moet je nu laten zien dat je schakelen kunt vanaf 1 april en op de grote hoeft het niet.
Zo zie je maar weer wat voor idiote beslissingen er genomen worden door mensen die er voor de veiligheid op de weg zouden moeten zijn en er dadelijk voor zorgen dat dodelijke ongelukken gaan gebeuren en het halve land in de file staat als er weer een vrachtauto ergens kanteld.
Nico Lardinois vrachtwagen/bus rij-instrukteur. Verkeerschool Creemers-Belfort Maastricht.