Nieuwe mbo-studie wil leemte in rijinstructeursopleiding opvullen
Als aanvulling op de reguliere opleiding voor rijinstructeurs start eind september in Enschede een nieuwe op maat gemaakte mbo-studie van twee tot tweeënhalf jaar. Het accent komt vooral te liggen op pedagogiek en didactiek. Ook ondernemerschap maakt deel uit van de lessen.
Het gaat om een initiatief van Bovag, Stichting Mobiliteit Nederland, opleider Da Vinci College, Verkeerscollege Brunen en Calibris, een kenniscentrum dat onder meer verantwoordelijk is voor de erkenning van leerbedrijven. De nieuwe opleiding ‘onderwijsassistent /rijinstructeur’ op mbo 4-niveau moet rijinstructeurs beter toerusten op de huidige lespraktijk. “We hebben vooral gekeken naar het pedagogische deel, want daar kun je wat winnen”, aldus Bob Legius, voorzitter van de Stichting Mobiliteit Nederland.
Verbreding
Dankzij het experiment voor begeleid rijden 2toDrive is er een groep leerlingen bijgekomen die jonger is dan instructeurs gewend waren. Sinds eind 2011 mogen jongeren al vanaf 16,5 jaar beginnen met rijlessen. Daarnaast hebben leerlingen vaker te kampen met autistische stoornissen als ADHD of PDD-NOS. In de opleiding leren cursisten hoe ze deze leerlingen het beste kunnen begeleiden.
Tegelijkertijd bereidt de opleiding instructeurs voor op een verbreding van hun werkzaamheden. Met de vaardigheden die ze leren moeten ze ook in staat zijn verkeerslessen te geven op basisscholen of in het voortgezet onderwijs.
Thema’s
De opleiding is opgebouwd rond een aantal thema’s, zoals pedagogisch handelen, doelgroepen en zorgverbreding en persoonlijke ontwikkeling. Daarnaast zijn er algemene vakken, zoals Nederlands, Engels, rekenen en loopbaan en burgerschap. De studiebelasting is ongeveer zes uur per week. Het grootste deel van de lessen verloopt virtueel, maar wel op vaste tijdstippen. Daarnaast zijn er workshops op locatie. Elke kandidaat moet een verplichte stage volgen bij een onderwijsinstelling.
Er hebben zich al zo’n twaalf kandidaten gemeld voor de opleiding. Het grootste deel daarvan zijn instructeurs die in dienst zijn van Verkeerscollege Brunen. Er zijn nog een aantal plekken open, want om uit de kosten te komen moet de groep uit zestien tot zeventien leerlingen bestaan. Mocht de streefdatum van 26 september niet haalbaar zijn, dan verschuift de aanvangsdatum wellicht wat. “We gaan wel doorzetten, want het is een hartstikke goed concept”, aldus Legius.
Kostenneutraal
De opleiding kan alleen gevolgd worden door kandidaten die in dienst zijn bij een verkeersschool. Eigenaren van verkeersscholen of eenmanszaken kunnen dus niet deelnemen. Werkgevers zijn per cursist 225 euro per maand kwijt aan de opleiding. Voor de hoogte van exact dat bedrag kunnen ze bij de belastingdienst een vermindering van loonbelasting vragen en daarmee dus kostenneutraal uit zijn.
Vooralsnog gaat het om een pilot. Blijkt na het eerste half jaar dat de opleiding voldoet, dan zal opleider Da Vinci op meer plekken in het land van start gaan.
wel wordt op deze manier onderscheid gemaakt binnen de beroepscategorie. Ik denk dat hier het woord discriminatie op zijn plaats is en zal gekeken worden bij de bovag e.d of hier een punt van discussie is. Wordt deze cursus erkend door het ministerie. Anders is het weer investeren in lucht.
Natuurlijk ben ik ook benieuwd wat de huidige opleiders van rijinstructeurs hiervan vinden.
Deze opleiders hebben de laatste jaren toch behoorlijk geïnvesteerd in dure locatie voorzieningen en docenten.
Ook dan zal het IBKI hier op in moeten haken door de MBO scholen tussentijds te bezoeken.
En is er vraag in de rijschoolwereld naar zoveel extra instructeurs die dan massaal erbij gaan komen, die ook zelfstandig gaan werken.
Het aantal rijbewijskandidaten daalt over een paar jaar en die daling zet minimaal dertien jaar door. Dat blijkt uit geboortecijfers van het CBS. In het jaar 2000 bereikte de geboortecurve het hoogtepunt van 203.000. Sindsdien is dat aantal gestaag gedaald naar ruim 170.000 in het afgelopen jaar. Dat betekent dat de rijschoolmarkt voor het rijbewijs B met bijna 15 procent zal krimpen in de jaren 2017-2030.
…en dan moeten nog meer rijinstructeur komen?
Oh? Is er dan een leemte in de opleiding tot rijinstructeur? Wisten wij dat?
We zijn net bezig de “troep” in de branche te weren! er zijn al genoeg rijscholen.
Eerst gaan we legaal oplichten: dat wil zeggen we verplichten de huidige rijinstructeurs 2 examens te doen (de eerste is absoluut niet van belang, voor de tweede moet je slagen). Is dit een idee van de BOVAG? dan vraag ik me wel af of het lidmaatschap wel nut heeft! Kost veel geld en wat krijgen we er eigenlijk voor terug? Niets tot weinig, de klant heeft wel een financiële garantie
@ Roelof. 1. Mag ik je eens vragen waarom het niet toegestaan is om onderscheid te maken? Dat lijkt me de normaalste zaak van de wereld. 2. Waarom spreek je van discriminatie? De rijschoolbranche is een vrije markt. Dat heeft de overheid bepaald. Wat is er dan op tegen dat iemand iets nieuws heeft ontwikkeld? 3. Waarom is het zo dat als de ministerie het niet erkent dat in jou ogen investeren in de lucht is?
@ Ger van den Berg 1. Er is door een instantie vaak genoeg een mailing ronde gedaan waarbij rijinstructeurs hun kwaliteit met een aanvullende opleiding kunnen verbeteren. Daar waar ze zichzelf kunnen verbeteren. Men kan hier gebruik van maken. Hier gaat het ook om kwaliteitsverbetering en niet om wat rijscholen zonder kennis ervan vinden!
@ Ger van den Berg
2. Het woord “docenten” mag alleen gebruikt worden als iets onder de ministerie van onderwijs valt. O.a om die reden wordt het woord “rijinstructeur” gebruikt bij ministerie van I en M. Deze ministerie mag nooit het woord “docenten gebruiken. De tweede reden hiervan is om de doodeenvoudige reden dat met het woord “rijinstructeur” alles laagdrempelig gehouden kan worden, waardoor er meer banen geschept kunnen worden. Althans dat is de mening van de overheid.
@ Ger van den Berg.
3. Het IBKI gaat niet verder dan een basis rijinstructeurs opleiding en kan nooit andere kennis controleren waar men zelf geen kennis van heeft. Het IBKI valt onder ministerie van I en M. Deze ministerie heeft verstand van verkeerszaken en “rijinstructie” en is niet thuis in de kennis op het gebied van onderwijszaken.
@ Ger van den Berg
4. Als je het verhaal goed gelezen hebt dan is er sprake van een omscholing van “rijinstructeur” tot “onderwijsassistent” Er is helemaal geen sprake van extra rijinstructeurs in de rijschoolbranche die masaal aan het werk kunnen gaan. Eerder een rem en concurrentie op de veel te simpele basisrijinstructeurs opleiding waarbij iedereen rijinstructeur kan worden.
@ Francesco Lo Prete
Er komen niet meer rijinstructeurs bij! Er wordt onderscheid gemaakt tussen “rijinstructeurs” en “onderwijsassistent” En ik denk dat dit een initiatief van Calibris is. Ik denk dus een initiatief van ministerie van onderwijs. Da Vinci college valt namelijk ook onder onderwijs. Dus onderscheid. Zo lees ik het.
@Irma van den Berg
Ja en dat is al jaren bekent en wordt door de overheid niet erkent.
Je hebt een basisschool en daarna voortgezet onderwijs.
Je hebt een basis rijinstructeursopleiding en nu dus ook een voortgezet onderwijs, zoals dit initiatief.
Kennelijk wordt dit initiatief erkent door ministerie van onderwijs en dat lijkt me beter dan de “baantjesmarkt” tot rijinstructeur zoals ministerie van I en M al jaren doet.
1. Je spreekt over “we” zijn de troep in de branche te weren. Wie zijn we?
2. Die troep waar jij het over hebt is door de filter van het IBKI gekomen. Het IBKI is een zelfstandig bestuursorgaan en moet geld hebben om hun eigen bestaan te realiseren. Dus dan zijn 2 examens inderdaad belangrijk. Dit initiatief is dus belangrijk om de concurrentie met het IBKI aan te gaan. Lijkt me. Bij het IBKI gaat het om banen en geld onder de noemer “kwaliteit”
Dus alleen maar goed dat de BOVAG dit ondersteunt.
@ Alex Weerwag
Beste Alex mijn vorige bericht was een reactie op jou bericht.
Alex je spreekt over troep in de branche weren. Ik zat me net te bedenken. Ik hoop dat de BOVAG een keer een inspectie hiermee inschakelt.
Wel jammer voor die “troep” die menen dat ze zelf geen troep zijn en die vinden dat ze zelf niets meer “bij” hoeven te leren. Die met grote monden net in de branche komen kijken en van mening zijn “ik ga het helemaal maken” punt nl.
Dat is apart, wat je zegt Roelof, Eénmanszaakjes mogen niet deelnemen dit riekt echt naar discriminatie. Je hebt nog niet eens de keuze of je het wel of niet wilt. Ik ben eigenaar van een eenmanszaakje en notabene nog BOVAG lid ook, een van de initiatiefnemers. Je zou toch denken dat zij hun eigen leden graag up to date houden.
Overigens ben ik van mening dat als dit de rijles te goeden komt elke rijschool de kans moet krijgen om deze opleiding, mits een sucses, te kunnen volgen.
Veel reacties hier en ik kan me in een hoop ervan wel vinden. De reacties van rijschoolbranche heeft een aantal goede punten. Toch zou ik en dat haal ik niet uit dit stuk willen weten wat de meerwaarde zal zijn van deze opleiding en waar deze opleiding nou echt overgaat. Verdieping in pedagogie en dus nog meer didactische werkvormen.Is dit voortborduren op de basis die we al kennen en wat blijkbaar niet goed genoeg is of zit er ook echt innovatie in.
Er is nergens info over te lezen.
Wat me wel tegen de borst stuit is dat alleen rij instructeurs in loondienst deze opleiding kunnen doen. Ik als kleine rijschool met personeel rij zelf ook maar kan zelf niet de opleiding doen maar mag mijn personeel wel sturen. Waar zit het gewin hier. Voor hele grote rijscholen waarbvan de eigenaar zelf niet meer rijdt maar manager is, is het dan interessant, hun rijschool kan zich onderscheiden,terwijl een eenmanszaak buitengesloten wordt. Al bij al weet ik nietof dit initiatief positief is
Het is leuk werk hoor. Alleen zo vervelend dat er steeds meer mensen komen met allerlij stoornissen. Je moet tegenwoordig meer ats zijn en weten waatr ale afkortingen voor staan. ADD ADHD PDD-NOS IBKI CBR BOVAG…
“Dankzij het experiment voor begeleid rijden 2toDrive is er een groep leerlingen bijgekomen die jonger is dan instructeurs gewend waren. Sinds eind 2011 mogen jongeren al vanaf 16,5 jaar beginnen met rijlessen”
Sorry hoor, maar ik en velen met mij, hadden al ervaring met deze groep. Die namen n.l. brommerrijles. En voor ADHD, ADD enz. is een aparte (heel goede) cursus die erkend is door Spectrum. Voeg daarbij een middenstandsdiploma en ik denk dat je een vergelijkende opleiding hebt.
@ Enne
Lastig he? Alleen een basis rijinstructeurs opleiding volgen die gericht is alleen op banen scheppen en op die manier laagdrempelig wordt gehouden. Je hebt met de mens te maken en daar horen studies en afkortingen bij.Weet je waar het op uit draait? met de nieuwe WRM? Onbeperkt herkansen. Wedden? Daar worden onze opleiders en exameninstituten allen maar beter van.Maar stel je eens voor dat we daar achter komen.
@ John
Dat klopt precies wat je hier schrijft. Het is niet duidelijk welk verschil er echt gemaakt wordt. Ook richting de consument niet. Voor de consument moet er toch duidelijk verschil komen.
WTF Omdat ik eigen baas ben kan ik niet mee doen maar als ik dienst was geweest wel. Kan iemand mij het verschil als rij-instructeur uitleggen.
Ik denk dat het laatste woord daarover nog niet is gezegd.
Ach @Martijn Matse. Je hebt natuurlijk gelijk maar wat zou je jezelf druk maken? Een cursus waar 17 deelnemers aan deel kunnen (moeten om kostendekkend te zijn) krijgt men niet vol. Daarnaast gaat men mensen in loondienst leren ondernemen! En dat terwijl Bovag vindt dat de rijschoolHOUDERS te weinig ondernemer zijn. Snapt u het nog.
Maar liefs 11 reacties van de rijschoolbranche, wie zijn jullie? Met welk recht stellen jullie de rijschoolbranche te vertegenwoordigen. Zelfs de Bovag vertegenwoordigd veel te weinig leden uit de branche om zich vertegenwoordiger van deze branche te mogen noemen, echter zijn ze druk bezig om te bepalen hoe deze ingericht moet worden. Er wordt feitelijk dus gesteld dat huidige opleiding en het door het ministerie erkende examen vanuit het Ibki niet deugd en het niveau onvoldoende zou zijn?
Alle participanten in het samenwerkingsverband welke met deze opleiding willen starten willen hier natuurlijk een commercieel slaatje uit slaan. Nu gaan ze op de scholen leerlingen ronselen en ze vertellen dat er een goede toekomst voor ze weggelegd is in de rijschoolbranche. Een opleiding tot toekomstig werkeloze? We brengen ze ondernemersvaardigheden bij om nieuwe scholen te starten? De volgende stap is het leuren bij het Ministerie dat deze opleiding verplicht moet worden? Bedankt branche!
23.08.13 | 13:46 | Hans Kuiper
Maar liefs 11 reacties van de rijschoolbranche, wie zijn jullie?
Anjo Joostens CRKN. Lijkt me duidelijk.
@ rijschoolbranche : als je reageert doe het dan met een naam zoals wij ook met elkaar kunnen discuseren als persoon,daarnaast vind ik het fijn als je zo graag overal op reageert je mijn naam goed schrijft.
De reactie die ik gaf is gewoon zoals het er aan komt en Anjo Joosten hoeft de vragen niet te beantwoorden, onder rijschool branche daar heb je leden voor nodig en geen eenmansaktie hier op het forum.
Voelen de Bovag-leden zich nog wel vertegenwoordigd door deze ”brancheorganisatie”?… of heb ik nu alleen het gevoel dat ze al enige tijd vanuit het bestuur hun eigen koers varen? Is de achterban vooraf geraadpleegd, of nemen de meeste leden kennis van deze standpunten via Verkeerspro? Ik zou me als lid gaan afvragen of ik maar onbeperkt mandaat moet blijven afgeven met het storten van de contributie.
Even een stukje beeldvorming: De medeoprichter van Stichting Mobiliteit Nederland is het Da Vinci College, Verkeersschool Brunen biedt al geruime tijd een Mbo niveau 2 chauffeursopleiding onder de naam ”de Vakschool” via Stichting Mobiliteit Nederland aan. Calibris is een bedrijf wat erkenning aanvraagt voor leerbedrijven. Vanuit de branche (Bovag) wordt al een tijdje aangegeven dat het imago van de rijschoolwereld slecht is en de opleiding onvoldoende. Volgen jullie het?
Beste John en Ger,
Vanochtend kreeg ik een telefoontje van een collega. Hij had mijn naam hier zien staan.
Zoals jullie van mij weten hou ik me met andere dingen bezig dan een belangenvereniging.
Dus het is niet nodig om te gaan speculeren of ik dat ben. Wel fijn dat jullie aan mij denken, maar ik hou me liever met datgene bezig waar ik al mee bezig was.
Ik sluit me verder dan ook uit van verdere berichten. Ik ga niet inhoudelijk in op de andere berichten die hier zijn geplaatst. Fijne werkdag.