Bovag Rijscholen is op stoom met aanscherping ledeneisen
Bovag Rijscholen maakt er serieus werk van om het kwaliteitsniveau van alle aangesloten rijscholen flink op te krikken. Een werkgroep heeft een lijst van diverse kwaliteitseisen opgesteld, die tijdens de najaarsbijeenkomsten zijn besproken met de leden. Hiermee wil de brancheorganisatie dat haar rijscholen zich weer duidelijk kunnen profileren ten opzichte van de concurrentie als het gaat om transparantie en kwaliteit. Ook als dat ertoe leidt dat er leden gaan afvallen.
Aanleiding van de aanscherping waren de uitgesproken zorgen van diverse rijscholen binnen de brancheorganisatie. Ze trokken aan de bel omdat ze constateerden dat er niet alleen in de hele rijschoolbranche, maar ook onder Bovag-rijscholen grote verschillen in de geleverde kwaliteit bestaan. Het bestuur benadrukte dat het om een actieplan in voorgestelde vorm gaat. “Er is nog niks beslist”, aldus Roger Keijbeck. De opmerkingen en bezwaren die tijdens de vergaderingen worden geuit, worden meegenomen in de besprekingen voor het definitieve plan, zo stelde de Bovag-voorzitter.
Slagingspercentage
De eisen waar nu over gesproken wordt zijn overigens niet mals, zo bleek dinsdagavond tijdens de regiobijeenkomst in Eindhoven. Zo moeten alle Bovag-rijscholen straks wellicht structureel minimaal het kringgemiddelde scoren als slagingspercentage. Valt hij er onder, krijgt de rijschool een beperkte periode om weer minimaal op het gemiddelde te komen. Lukt het niet, dan mag de rijschool het Bovag-logo niet meer voeren.
“Ik wil benadrukken dat het op dit moment allemaal slechts voorstellen zijn”, licht Frans Bastiaansen, manager Bovag Rijscholen toe. “Die worden nu besproken met de leden. We gaan op korte termijn een enquete houden onder alle aangesloten rijscholen, waarin zij hun mening mogen geven over de voorgestelde eisen.”
Kwaliteitsrijscholen
Maar het is nu wel duidelijk dat het de Bovag menens is om zich te profileren ten opzichte van de collega-rijscholen. Want hoewel de brancheorganisatie al jaren zichzelf neerzet als ‘kwaliteitsrijscholen’, stonden daar nooit echt harde kwaliteitscriteria tegenover waar alle leden aan moesten voldoen. Maar dat gaat nu veranderen.
Ook denkt de werkgroep er over na om rijscholen in de eerste paar jaar van hun bestaan te ondersteunen in de vorm van een voorlopig lidmaatschap. Dan kan de rijschoolhouder er met ondersteuning van Bovag naar toe groeien om een goede onderneming te runnen en de Bovag-kwaliteit te leveren”, licht bestuurslid Frank Hoornenborg toe tijdens de presentatie namens de werkgroep. “Zodra de rijschool dan aan alle kwaliteitseisen voldoen, kan hij pas lid worden.”
Aspirant-lid
“Maar de discussie over een dergelijk ‘voorlopig lidmaatschap’ wordt nog volop gevoerd”, voegt Bastiaansen eraan toe. “Welke mogelijkheden daartoe bestaan moet ook nader bekeken worden door onze Juridische Dienst.” Verder kan een kredietwaardigheidscheck straks onderdeel zijn van de aanmelding bij Bovag. Bovendien komt er en gedragscode voor zowel de rijschool als de instructeur.
De werkgroep kwam ook met de verplichting voor aangesloten rijscholen dat er bij alle leerlingen volgens een modulaire methode rijles gegeven worden, die afgesloten wordt met een toets. Dat hoeft overigens niet per se de RIS te zijn, maar wel volgens dat principe. Verder moeten alle rijinstructeurs straks een VOG overleggen. “We willen onomstreden gedrag van onze leden, omdat ze met jongeren in een auto zitten.” En er komt een werkmap voor de leerling, met allerlei informatie over de rijopleiding.
WRM-cursussen
Daarnaast denkt Bovag eraan zelf WRM-cursussen ontwikkelen, waarbij er een soort keuze-pakket voor de leden verplicht gesteld kan worden. “Bijvoorbeeld verplicht een ondernemersvaardighedencursus voor startende rijscholen”, voegt Hoornenborg eraan toe.
Verder werd de stelling gepresenteerd dat Groupon-achtige aanbiedingen straks nog wel toegestaan zijn voor Bovag-leden, maar moet er bij de advertentie duidelijk worden vermeld dat het lespakket mogelijk niet onder het Bovag Garantie Fonds valt. “Als de leerling kiest voor een spotgoedkoop pakket, dan moet hij ook zelf het risico maar dragen dat hij zijn geld kwijt is mocht de rijschool failliet gaan”, vindt Hoornenborg.
Prijs rijles
De werkgroep van Bovag pleit voor het terugrekenen van tariefsvermeldingen naar 60 minuten. Door prijsweergave bij een uniforme lesduur ontstaat meer transparantie voor de consument, zo is de gedachte. “We kunnen niet verplichten om lessen standaard 60 minuten te laten duren, maar we kunnen wel zorgen dat er eerlijk geadverteerd wordt. Er komt op die manier beter inzicht in de prijzen van onze leden”, aldus Bastiaansen. Verder wil de werkgroep Bovag-rijscholen verplichten hun leerlingen de beschikking te geven over een onafhankelijk online review-systeem, zoals dat van Klantenvertellen.nl.
Ook werd er gesproken om een Bovag-pasje te maken voor rijinstructeurs, met daarop hun WRM-nummer en pasfoto zichtbaar in de auto te dragen. Voordeel van een apart Bovag pasje ten opzichte van de originele WRM-pas, is dat een dergelijk pasje bij verlies makkelijker is te dupliceren.
Rijschool Administratie Kantoren
Wellicht wordt het Bovag-rijscholen straks verboden om gebruik te maken van zogenaamde Rijschool Administratie Kantoren (RAK). Daarbij kan er immers met de slagingspercentages van individuele rijscholen gesjoemeld worden, bijvoorbeeld door de praktijkexamens van alle ‘zwakke’ leerlingen door het RAK te laten reserveren.
Op dit moment zijn er 1005 rijscholen aangesloten bij de Bovag. Maar ook als mocht blijken dat diverse leden niet aan de eisen kunnen voldoen en daardoor afvallen, is dat een ingecalculeerd verlies, zo legt Bastiaansen uit. “Natuurlijk hoeft niet iedereen vanaf dag 1 aan alle eisen te voldoen. We gaan wel een ingroeiperiode hanteren. Maar er komt een moment dat alle aangesloten rijscholen aan alle criteria moeten voldoen. En dat we misschien afscheid moeten nemen van een aantal.”
Leden
Overigens konden eigenlijk alle stellingen wel op waardering rekenen van de ongeveer 30 leden die op de bijeenkomst voor regio Zuid waren kwamen opdagen. Hoewel er over sommige nog wel flink gediscussieerd werd. Reacties tijdens de bijeenkomst in regio Zuid waren volgens de voorzitter redelijk in lijn met de voorgaande vergaderingen.
“Onze plannen moeten nog verder uitgewerkt worden, maar hier wordt al op de kleinste details ingegaan. En iedereen gaat, heel logisch, op zijn eigen situatie in. We moeten nu gaan kijken naar wat de meerderheid zegt.” Keijbeck hoopt met de kwaliteitseisen voor elkaar te krijgen dat rijscholen die niet aan de eisen voldoen, alles in het werk te stellen om mee te kunnen. “Dat alles komt de algehele kwaliteit ten goede.” Ook verwacht hij dat door de scherpe eisen de rijlesprestaties en kwaliteit van de dienstverlening van Bovag-leden ‘meer naar elkaar toe zullen groeien’.
Ledenpeiling
Volgende week heeft Bovag Rijscholen de laatste najaarsbijeenkomst. “Alle feedback wordt verwerkt, waarna we de ledenpeiling starten met de voorstellen tot de verscherpte lidmaatschapseisen”, vertelt Keijbeck. De verwachting is dat dit kalenderjaar nog gebeurt. “Natuurlijk wordt er een ingroeiperiode vastgesteld, omdat niet iedereen vanaf de eerste dag aan de eisen kan voldoen. Maar als mijn termijn erop zit in mei 2014, dan is het schip gaan varen.”
Overigens was het de laatste regiovergadering van afgevaardigde Roger Diemant. Zijn maximale termijn van 2 x 3 jaar zit erop. Omdat er nog geen kandidaat is als opvolger, neemt Keijbeck, die immers ook uit het Zuiden komt, de honneurs waar. Het bestuur zal voor mei 2014 een nieuwe kandidaat-Regioafgevaardigde Zuid voorstellen.
Bart Pals en Roosmarijn Dierick
SITTARD-GELEEN
Aantal 1e examens:
2.505
Gemiddeld slagingspercentage (1e examen):
61 – 65 %
Verkeersschool Keijbeck B.V.
Rijschoolnummer: 9430R2
tot 200
46 – 50
56 – 60
Neemt de BOVAG dan ook afscheid van zijn voorzitter???
De BOVAG is echt niet zalig makend. Wat dacht je van het prijskaartje die de klant uiteindelijk moet betalen voor hun reclame campagne. Ik ben er van overtuigd eerlijk en transparant te zijn zonder BOVAG t.a.z. van mijn leerlingen.
Als slagingspercentages zo belangeijk wordt, moeten we aan de voordeur gaan selecteren…
– Leer je wat langzamer, heb je een psychische aandoening, adhd, autisme, faalangst, je hoort niet goed of ben je al wat ouder,jammer dan want mijn slagingspercentage moet hoog zijn
Hier dus alleen nog jongeren vanaf 17 jaar, met minimaal hbo nivo, die het woord zenuwachtigheid niet in het woordenboek hebben staan, en die de jeugdige elan en bravoure hebben.
Op deze manier ben ik klaar met de Bovag!!!
Beste mensen,
Bovag is zeker niet zalig makend, maar wel een goed referentiekader om duidelijk aantoonbaar te maken dat je een bepaalde gecontroleerde kwaliteit levert. Zo vind ik persoonlijk ook dat het slagingspercentage niet zaligmakend is. Al heb ik zelf een slagingspercentage van VER boven het kringgemiddelde, en voor de motor zelfs 100%.Maar niemand kan bestrijden, dat BOVAG een goed en geslaagd keurmerk is! Iedere nederlander kent BOVAG. En samen met de leden maken we regels, don’t forget
Dan wil ik graag ook nog even reageren op Arie Kox. Onze voorzitter, was wel de eerste rijschool van Nederland die ISO gecertificeerd was, en die kwaliteit hoog, zeer hoog in het vaandel heeft staan. Maar omdat bij deze verkeersschool iedereen welkom is, en niet gesjoemeld wordt met slagingspercentages, kan het wel eens even tegenzitten. Mocht het inderdaad een harde eis worden, weet ik zeker dat Roger Keijbeck zijn verlies zal nemen.
@ Diemant Rijopleiding,
Wel de zaken goed weergeven. Voor de goede orde: Ik ben Bovag lid. Maar waar je woorden als “Goed referentiekader”, “duidelijk aantoonbaar” en “gecontroleerde kwaliteit” vandaan haalt is mij een raadsel. Nooit heb ik enige controle gehad van welke Bovag functionaris dan ook. Daarnaast bestrijd IK dat Bovag een geslaagd keurmerk is. Er is geen enkel bewijs dat een Bovag aangesloten bedrijf een beter bedrijf is dan een niet Bovag aangesloten bedrijf.
Maar het staat de Bovag vrij eisen te stellen aan haar leden natuurlijk. Ik neem aan dat de Bovag de leden die niet aan hun eisen voldoen zal royeren. Uiteraard zal dan al het betaalde lidmaatschapsgeld terug moeten worden betaald. Je kunt n.l. niet zo maar de regels voor je bestaande leden veranderen.
@ Diemand rijopleiding. Ik ben het met John eens, daarnaast…
Over welke kwaliteit heb jij het eigenlijk. Heb jij het over verplichte normeringen die examen instituten sowieso stellen aan elke rijinstructeur of heb jij het over rijlessen van rijinstructeurs die altijd van mening zijn dat hun rijlessen exclusief zijn en er niet bij nadenken dat een geslaagd resultaat ook bij de concurrent mogelijk is. Wat is kwaliteit, wie, wat, waar dan? Dat geschreeuw is alleen maar lucht meer niet…
Bovag, het is te laat. Eerst zonder overleg met jullie achterban, maar wel met jullie partners in business een convenant voor het UWV gaan opstellen om zoveel mogelijk rijinstructeurs op te leiden, waardoor de branche verziekt is!! Dan het convenant zo snel mogelijk laten verdwijnen en dan het over laten komen “BOVAG stopt opleidingen UWV” en verwacht daarna een applaus. Dan dat “beunhazen” artikel en nu de eigen leden een trap nageven. Dit krijg je niet meer recht. Het is te laat BOVAG.
Volgens mij heeft een iso certificering betrekking op de organisatie en heeft niks de maken met de kwaliteit van de verzorgde lessen maar dat terzijde. Bovag kan natuurlijk eigen WRM cursussen maken maar die zijn dan niet voor de theoretische bijscholing neem ik aan. Die lopen via het IBKI en denk niet dat Bovag ook die regels met de leden kan bepalen. Overigens goed dat Bovag zich in wil zetten voor kwaliteit maar in deze plannen zie ik echt geen kwaliteit les verbetering
@ rijschool Twice
In de laatste zin spreek je over “kwaliteit les verbetering”
De marktwerking die de BOVAG graag wilde heeft haar doel niet bereikt.
Nieuwe rijinstructeurs maken plaats voor de ervaren rijinstructeurs Dat duurt minimaal 10 jaar wil men weer ervaren rijinstructeurs hebben die de fijne kneepjes kennen. “marktwerking” slechte rijinstructeurs er uit? Nee hoor? De goede rijinstructeurs verdwijnen ook. Ze zijn het zat Niet van hun werk, maar van de branche Kwaliteit is niet mogelijk