CBR

Buurtbewoners Haarlem protesteren tegen komst CBR-examencentrum

Omwonenden van het nieuwe CBR-examencentrum in het Haarlemse stadsdeel Schalkwijk dreigen naar de rechter te stappen om de recente verhuizing van het centrum naar hun buurt aan te vechten. Sinds de opening van het kantoor aan de Professor Eijkmanlaan eind oktober, klagen buurtbewoners over een tekort aan parkeerplekken, oponthoud door lesauto’s en rotzooi op straat. Na de ontstane ophef voerde de gemeenteraad van Haarlem een verkeersanalyse uit, maar daaruit blijkt dat het de overlast beperkt is. De omwonenden stellen dat het onderzoek niet op de juiste tijden is uitgevoerd.

Het CBR laat weten de ingang van het examencentrum in het eerste kwartaal van 2014 te verplaatsen. “Die komt aan de kant van het parkeerterrein te liggen”, meldt woordvoerder Wim ten Buren. “Kandidaten hoeven daardoor niet meer door de straat met omwonenden te lopen.”

Parkeerterrein

Ook verzoekt het CBR via de reserveringsbevestiging kandidaten om gebruik te maken van het parkeerterrein van de nabijgelegen hockeyclub. Ten Buren: “We hebben voldoende capaciteit, het parkeerterrein staat eigenlijk nooit vol. We houden wel vinger aan de pols. Gelukkig hebben we goed contact met de buurt. Ze bellen ons als er iets is.

Gedurende twee weken werd dagelijks een verkeersobservatie uitgevoerd. Dit op twee momenten op de dag: tussen 8.00 en 10.00 uur en van 14.30 tot 15.30 uur. Ook werd twee keer buiten de openingstijden van het CBR gemeten. Maar tijdens de pieken tussen 12.00 en 14.00 uur is er nooit geteld, zo laat een woordvoerder van de omwonenden in het Haarlems Dagblad weten. Ze nemen de gemeente voornamelijk de slechte communicatie kwalijk en voelen zich niet serieus genomen door de Noord-Hollandse gemeenteraad. “Daarom stappen we naar de rechter”, zo stelt hij in de krant.

Verhuizing

Het CBR-kantoor verhuisde dit jaar vanaf de Kleverlaan naar Schalkwijk. Al voor de daadwerkelijke verhuizing verzette de buurt zich tegen de komst van het examencentrum. Het zou in strijd zijn met het bestemmingsplan en de gebiedsvisie.

Het pand waarin het CBR haar intrek heeft genomen, heeft volgens de tegenpartij een kantoorbestemming. Activiteiten zouden dus in het gebouw afgehandeld moeten worden. Het afnemen van theorie- en praktijkexamens zou te veel verkeersstromen opleveren. Daarnaast vallen de omwonenden over de geluidsoverlast, milieuvervuiling en de gevolgen voor de verkeersveiligheid.

Bestemmingsplan

De Haarlemse wethouder Cassee van Ruimtelijke Ordening liet toentertijd weten dat de komst van een CBR-kantoor wel degelijk binnen het bestemmingsplan past, met name door de loketfunctie van het gebouw. Die functie zou automatisch met zich meebrengen dat er meer mensen dan alleen het vaste personeel langskomen. Er was dan ook geen grond om de komst van het CBR af te wijzen.

Maar ook na de komst van het CBR-kantoor bleef het rommelen in de buurt. Zo zeggen buurtbewoners moeilijk te kunnen parkeren en wordt de doorstroming naar hun zeggen belemmerd. Ook moeten examen-kandidaten omlopen door de woonwijk om bij de ingang van het gebouw te komen. In het geval van theorie-examens kan het gaan om groepen van zo’n dertig man. Een buurtbewoner liet zich aan het dagblad ontvallen zijn straat op sommige momenten op de Kalverstraat te vinden lijken.

Resultaten

De onrust in de buurt leidde ertoe dat een meerderheid van de gemeenteraad aandrong op een analyse van het verkeer in de buurt. Uit de verkregen data blijkt bijvoorbeeld de gemiddelde parkeerdruk niet zodanig dat bewoners hun auto niet meer kunnen parkeren.

Volgens de wethouder wordt de grootste overlast door taxibusjes voor een nabijgelegen school voor speciaal onderwijs veroorzaakt. Daarom heeft Cassee laten weten een gedeeltelijk stopverbod in te willen voeren.

Haarlem

De bewoners denken dat enkel de auto’s met een ‘L’ boven op hun dak in de telling zijn meegenomen. Ook de overlast van blikjes en sigarettenpeuken van de examenkandidaten komt in de telling niet naar boven, zo stellen ze. Ze blijven daarnaast bij hun standpunt dat de verhuizing van het CBR niet in het bestemmingsplan past.

Het CBR koos voor het nieuwe onderkomen in Haarlem, omdat de wegenstructuur daar meer geschikt zou zijn voor het examen. Dit onder meer door de nabijheid van de autosnelwegen A9 en A5, zo liet de organisatie weten. Daarnaast is het gebouw toegankelijk per rolstoel en heeft het een eigen parkeerterrein met ruim vijftig parkeerplaatsen.

Auteur: Roosmarijn Dierick

2 reacties op “Buurtbewoners Haarlem protesteren tegen komst CBR-examencentrum”

Nico Greveling|29.11.13|12:23

Het is weer holland op zijn smalst

En ik ben er blij mee, bij ons om de hoek.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Buurtbewoners Haarlem protesteren tegen komst CBR-examencentrum | RijschoolPro
CBR

Buurtbewoners Haarlem protesteren tegen komst CBR-examencentrum

Omwonenden van het nieuwe CBR-examencentrum in het Haarlemse stadsdeel Schalkwijk dreigen naar de rechter te stappen om de recente verhuizing van het centrum naar hun buurt aan te vechten. Sinds de opening van het kantoor aan de Professor Eijkmanlaan eind oktober, klagen buurtbewoners over een tekort aan parkeerplekken, oponthoud door lesauto’s en rotzooi op straat. Na de ontstane ophef voerde de gemeenteraad van Haarlem een verkeersanalyse uit, maar daaruit blijkt dat het de overlast beperkt is. De omwonenden stellen dat het onderzoek niet op de juiste tijden is uitgevoerd.

Het CBR laat weten de ingang van het examencentrum in het eerste kwartaal van 2014 te verplaatsen. “Die komt aan de kant van het parkeerterrein te liggen”, meldt woordvoerder Wim ten Buren. “Kandidaten hoeven daardoor niet meer door de straat met omwonenden te lopen.”

Parkeerterrein

Ook verzoekt het CBR via de reserveringsbevestiging kandidaten om gebruik te maken van het parkeerterrein van de nabijgelegen hockeyclub. Ten Buren: “We hebben voldoende capaciteit, het parkeerterrein staat eigenlijk nooit vol. We houden wel vinger aan de pols. Gelukkig hebben we goed contact met de buurt. Ze bellen ons als er iets is.

Gedurende twee weken werd dagelijks een verkeersobservatie uitgevoerd. Dit op twee momenten op de dag: tussen 8.00 en 10.00 uur en van 14.30 tot 15.30 uur. Ook werd twee keer buiten de openingstijden van het CBR gemeten. Maar tijdens de pieken tussen 12.00 en 14.00 uur is er nooit geteld, zo laat een woordvoerder van de omwonenden in het Haarlems Dagblad weten. Ze nemen de gemeente voornamelijk de slechte communicatie kwalijk en voelen zich niet serieus genomen door de Noord-Hollandse gemeenteraad. “Daarom stappen we naar de rechter”, zo stelt hij in de krant.

Verhuizing

Het CBR-kantoor verhuisde dit jaar vanaf de Kleverlaan naar Schalkwijk. Al voor de daadwerkelijke verhuizing verzette de buurt zich tegen de komst van het examencentrum. Het zou in strijd zijn met het bestemmingsplan en de gebiedsvisie.

Het pand waarin het CBR haar intrek heeft genomen, heeft volgens de tegenpartij een kantoorbestemming. Activiteiten zouden dus in het gebouw afgehandeld moeten worden. Het afnemen van theorie- en praktijkexamens zou te veel verkeersstromen opleveren. Daarnaast vallen de omwonenden over de geluidsoverlast, milieuvervuiling en de gevolgen voor de verkeersveiligheid.

Bestemmingsplan

De Haarlemse wethouder Cassee van Ruimtelijke Ordening liet toentertijd weten dat de komst van een CBR-kantoor wel degelijk binnen het bestemmingsplan past, met name door de loketfunctie van het gebouw. Die functie zou automatisch met zich meebrengen dat er meer mensen dan alleen het vaste personeel langskomen. Er was dan ook geen grond om de komst van het CBR af te wijzen.

Maar ook na de komst van het CBR-kantoor bleef het rommelen in de buurt. Zo zeggen buurtbewoners moeilijk te kunnen parkeren en wordt de doorstroming naar hun zeggen belemmerd. Ook moeten examen-kandidaten omlopen door de woonwijk om bij de ingang van het gebouw te komen. In het geval van theorie-examens kan het gaan om groepen van zo’n dertig man. Een buurtbewoner liet zich aan het dagblad ontvallen zijn straat op sommige momenten op de Kalverstraat te vinden lijken.

Resultaten

De onrust in de buurt leidde ertoe dat een meerderheid van de gemeenteraad aandrong op een analyse van het verkeer in de buurt. Uit de verkregen data blijkt bijvoorbeeld de gemiddelde parkeerdruk niet zodanig dat bewoners hun auto niet meer kunnen parkeren.

Volgens de wethouder wordt de grootste overlast door taxibusjes voor een nabijgelegen school voor speciaal onderwijs veroorzaakt. Daarom heeft Cassee laten weten een gedeeltelijk stopverbod in te willen voeren.

Haarlem

De bewoners denken dat enkel de auto’s met een ‘L’ boven op hun dak in de telling zijn meegenomen. Ook de overlast van blikjes en sigarettenpeuken van de examenkandidaten komt in de telling niet naar boven, zo stellen ze. Ze blijven daarnaast bij hun standpunt dat de verhuizing van het CBR niet in het bestemmingsplan past.

Het CBR koos voor het nieuwe onderkomen in Haarlem, omdat de wegenstructuur daar meer geschikt zou zijn voor het examen. Dit onder meer door de nabijheid van de autosnelwegen A9 en A5, zo liet de organisatie weten. Daarnaast is het gebouw toegankelijk per rolstoel en heeft het een eigen parkeerterrein met ruim vijftig parkeerplaatsen.

Auteur: Roosmarijn Dierick

2 reacties op “Buurtbewoners Haarlem protesteren tegen komst CBR-examencentrum”

Nico Greveling|29.11.13|12:23

Het is weer holland op zijn smalst

En ik ben er blij mee, bij ons om de hoek.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.