Toezicht op WRM-bevoegdheid rijinstructeur door Inspectie
Minister Schultz van Haegen gaat Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) inzetten om de verplichte WRM-bevoegdheid voor rijinstructeurs te controleren. Ze zegt in het voorjaar van 2014 naar buiten te komen met plannen voor toezicht door de ILT. Dit laat de minister weten in een brief aan de Tweede Kamer. Ze reageert hiermee op enkele Kamervragen over het bericht dat rijinstructeurs onbevoegd lesgeven.
De minister stelt dat de WRM-bevoegdheid van instructeurs voor iedereen via het IBKI te controleren is, maar wil door middel van ILT aanvullend handhaven. De Inspectie onderzoekt op dit moment hoe aan die aanvullende handhaving vorm kan worden gegeven. Het aantal van 1200 rijinstructeurs dat naar schatting van de VRB onbevoegd lesgeeft, zegt ze echter niet te herkennen.
Handhaving
“De politie is wettelijk bevoegd om te handhaven. Dit doet de politie zowel structureel als meer incidenteel, bijvoorbeeld op basis van concrete signalen van de brancheverenigingen”, zo laat de minister in haar brief weten. “Tijdens die controles wordt op geldige WRM-bevoegdheid, dubbele bediening en L-bord gehandhaafd.”
De keuze om al dan niet structureel de regelgeving te handhaven, wordt volgens minister Schultz per politie-eenheid gemaakt. “Zo heeft de politie Venlo in oktober en de politie Haaglanden in november lesauto’s op de weg gecontroleerd. Bij beide controles trof de politie geen onbevoegde instructeurs aan.”
Melding
Het aantal van 1200 rijinstructeurs dat zonder bevoegdheid les zou geven, zegt de minister niet te herkennen. “Ik heb in mijn overleg met de brancheorganisaties gevraagd om concrete gevallen van onbevoegd lesgevende instructeurs bij de politie en ook bij mij te melden. Ik heb tot nu toe slechts één melding gekregen.”
Op de vraag of ook de minister van mening is dat de vijfjaarlijkse bijscholing te duur is en instructeurs deze daarom niet meer zouden kunnen betalen, reageerde ze bevestigend, noch ontkennend. “In overleg met de Kamer en op verzoek van de rijschoolbranche is in 2009 de vijfjaarlijkse applicatietoets vervangen door de verplichte bijscholing. Dit zodat de kwaliteit van een rijinstructeur beter wordt.”
Prijs
Dat rijscholen in financiële problemen kunnen komen door de wildgroei aan nieuwe rijscholen, daarop reageert ze stellig: “Prijsbepaling is aan de markt. Ook het starten van een nieuw bedrijf wordt niet door de overheid gereguleerd.”
Het verbeteren van de kwaliteit van rijinstructeurs en het extra controleren van rijscholen door de Belanstingdienst zijn volgens haar overheidsinstrumenten om de kwaliteit van de rijschoolbranche te verbeteren. “Hiernaast heb ik jongerenorganisatie TeamAlert opdracht gegeven om samen met de branche een platform op te richten om extra te ondersteunen bij de keuze voor een goede rijschool. Hierbij zal ook aandacht aan de prijzen en actietarieven worden besteed en worden ervaringen van kandidaten op de site gepubliceerd.”
Het begint voor de ILT wel heel erg veel op werken te gaan lijken. Controle op naleving rij-en rusttijden, (illegale) cabotage, (over)belading om zo maar enkele taken te noemen.
Ben benieuwd waar de prioriteiten komen te liggen en wat er van terecht komt.
Dit is toch heel makkelijk…. net als taxi chauffeurs je bevoegdheidspas zichtbaar in de auto plaatsen. Dit doen wij al. Zo kan de leerling, examinator en handhaver in 1 oogopslag zien of de instructeur bevoegd is en verdwijnen de rotte appels vanzelf.
Lachen zeg! eigenlijk zegt de minister: wat een gezeur ik laat het anderen wel oplossen!
Over de verplichte bijscholing hebben we het maar even niet! Trouwens wat heeft die BOVAG nou eigenlijk voor ons gedaan in deze? volgens mij toch ook heel weinig!
Gewoon af en toe eens een politieagent laten vragen naar de instructie bevoegdheid kan toch niet zo heel moeilijk zijn?
Ik wil die controle’s tegen kleine vergoeding ook wel op me nemen hoor! NO PROBLEM!
Pasjes zichtbaar in de lesauto? Voor wie? Een leerling is daar al helemaal niet is geïnteresseerd. En hoe ga ik dat op de motor doen? En als ik op een dag heen en weer ga van de motor naar de vrachtauto en dan weer naar de auto? Een examinator hoeft al helemaal niet te weten of een pas geldig is. Het enige wat deze kan doen bij een ongeldige pas is het meerijden verbieden. Het examen zal toch afgenomen moeten worden.
Waarom voert het CBR deze taak niet uit?
@Richard Omdat het CBR geen opsporingsbevoegdheid heeft.
http://www.ilent.nl/contact/melden/
Rijles staat er niet eens tussen.
Het is echt geen prio van ze.
Toen ik belde wisten ze niet eens dat het hun taak is.
Ik weet locaties waar onbevoegd les wordt gegeven.
1 controle zou genoeg zijn.
Groot probleem: ik kan het nergens melden.
ILT al 2x gemeld maar doen er dus niks mee.