theorie-examen, CBR

Bovag stuurt brief aan CBR over ongenoegen locatiebeleid

Bovag Rijscholen heeft een brief naar de CBR-directie gestuurd om haar ongenoegen over de sluiting van tien theorie-examencentra te uiten. De brancheorganisatie vreest dat de langere reistijden en hogere vervoerskosten jongeren afschrikken. Ook is Bovag ‘uitgesproken tegenstander’ van het verplaatsen van de CCV theorie-examens op locatie naar de CBR-centra. “Investeringen door rijscholen hebben een bepaalde terugverdiencapaciteit en terugverdientijd nodig. Door het weghalen van de theorie-examens lijden de rijscholen schade”, aldus Bovag-manager Frans Bastiaansen. 

Daarnaast moeten CCV-kandidaten vaak al minimaal acht hele dagen vrij nemen om naar school te kunnen gaan. “Nu wordt het theorie-examen RV1 en V2C gekoppeld aan een les- of examen-trainingsdag. Als ze in het vervolg eerst minimaal een uur moeten reizen, heeft zo’n combinatie geen zin meer en moeten kandidaten nog eens twee dagen extra vrij nemen”, aldus de Bovag-manager. “Dit kan voor mensen een reden zijn om de opleiding niet te gaan volgen.”

Balie

Met het onderbrengen van het CCV theorie-examen bij het CBR kunnen klanten ook niet meer direct na het examen worden geholpen bij bijvoorbeeld het afspreken van rijlessen of het plannen van een praktijkexamen. “Als een leerling gezakt is kunnen nu nog direct extra theorielessen worden afgesproken bij de rijschool. Of worden geadviseerd bij de aanschaf van studiemateriaal”, aldus Bastiaansen.

“De leerling voelt zich klant van de rijschool en wil door deze optimaal bediend worden. De leerling heeft niets met het CBR/CCV.” Ook hoeft het CBR momenteel niet te investeren in huurpanden en personeel, werpt hij op. “Dat heeft de rijschool al gedaan.”

Locatie

“Er zijn nu veel beroepsexamens voor bestaande chauffeurs die op zaterdagen op locatie van de rijschool worden afgenomen”, voegt hij toe. “De CBR examenlocaties zullen de zaterdag waarschijnlijk niet in het examenrooster opnemen, waardoor de chauffeur op een doordeweekse dag zijn examen moet doen. Deze chauffeurs rijden vaak op het buitenland van maandag tot en met vrijdag en zijn alleen in het weekend vrij.”

Door de nieuwe maatregel zullen ze volgens Bastiaansen een hele week vrij moeten nemen. “Een grote schadepost voor het transport.”

CBR

Eind oktober maakte het CBR daarnaast bekend tien van de dertig theorie-examencentra te zullen sluiten. Alle examecentra moeten voor het einde van 2014 grote veranderingen ondergaan, omdat de nieuwe theorie-examens via computers worden afgenomen. Een derde van de locaties gaat dicht om de totale verbouwingskosten te drukken. Er wordt 7 miljoen euro in de nieuwe lokalen en systemen voor het theorie-examen geïnvesteerd.

De eerste vier theoriezalen worden in de zomer opnieuw ingericht. De overige 16 zijn naar verwachting eind van dit jaar gereed. Het is nog niet definitief bekend waar de centra komen, maar het is waarschijnlijk dat het CBR in ieder geval vasthoudt aan de plekken waar het eigen panden bezit. Het CBR noemde Apeldoorn, Assen, Bergen op Zoom, Berkel-Enschot, Den Bosch, Doetinchem, Dordrecht, Heerlen, Horn, Leiden, Nijmegen en Terneuzen als mogelijke locaties die hun deuren gaan sluiten. In Deventer en Gorichem moeten twee nieuwe centra komen.

Theorie

Examenkandidaten voor B-theorie in de regio’s Leiden, Nijmegen, Tilburg, West-Brabant en Limburg dreigen door het verdwijnen van de centra straks meer dan een uur te moeten reizen om theorie-examens te kunnen doen, zo laat Bovag weten. Bastiaansen: “Over die examenlocaties zijn bij ons signalen binnengekomen.” Bastiaansen benadrukt in zijn brief dat de verbetering en actualisatie van de CBR-dienstverlening toe te juichen valt. “Maar ons bereiken berichten dat de voorgenomen locatiekeuze in de praktijk vaak zal wringen.”

De hoofdmoot van de bezwaren richt zich op de uitzonderlijk hoge reistijd van B-theoriekandidaten waar examenlocaties worden gesloten. Ook de daarmee gepaard gaande toenemende reiskosten voor openbaar vervoer worden aangemerkt als drempel voor leerlingen om een rijopleiding te gaan volgen. “Deze toenemende reistijd en reiskosten voor kandidaten in de plaatsen waar locaties sluiten, betekenen een forse toename van de administratieve lasten voor deze groep burgers.”

Roosmarijn Dierick

Auteur: Roosmarijn Dierick

10 reacties op “Bovag stuurt brief aan CBR over ongenoegen locatiebeleid”

Willy Davina|09.01.14|21:45

Het CBR bepaalt het CBR doet en altijd zijn de rijscholen de klos ik denk dat het CBR niet in de gaten heeft dat de uiteindelijke klanten van hun de rijscholen zijn en niet de leerlingen want dat zijn weer klanten van de rijscholen CBR gebruik je verstand want ook het CBR loopt de kans om gepivatiseerd te worden.

Frank te Grotenhuis|09.01.14|22:08

Laat de bovag zich maar inzetten voor rijinstructeurs, en de het er voor zorgen dat het bijscholingsexamen omgezet wordt tot alleen bijscholing, dan doen ze echt iets voor hun leden.

Mvg frank

Willy Davina|09.01.14|23:06

Als dat zou kunnen Frans maar wat door de Bovag is begonnen neemt niet zo gauw zijn keer op de manier zoals wij het moeten doen is het geen examen maar een belachelijke vertoning als ik zo les zou geven staat de auto meer dan de helft stil Als men de instructeur zijn les laat draaien kom je er sneller achter of hij of zij les kan geven inzicht heeft en weet waar hij mee bezig is ik zou me als leerling blauw ergeren als ik op deze manier les zou krijgen brrrrrrrrrr.

Bert de Weerd|11.01.14|08:00

Voor alle duidelijkheid: het bijscholingsexamen komt uit de koker van de Bovag! Op de Eé’n of andere manier maakt de Bovag zich altijd weer druk om de verkeerde dingen. Zo hoorde ik van de zomer op het nieuws dat het volgens de Bovag verboden moet worden om de auto te wassen op straat.

John van den Kieboom|11.01.14|08:38

En daarnaast Bert, zoals Dhr. Rasker van FAM in zijn nieuwjaarstoespraak opmerkt: de hele WRM bijscholing draagt niet bij aan verbetering van de kwaliteit van de rijinstructeurs. Dit zegt hij n.a.v. een onderzoek van de SWOV naar de rijopleiding in de ons omringende landen. Dit onderzoek is uitgevoerd in opdracht van onze Minister.

On: Toch vind ik het wel een goede zaak dat BOVAG het locatiebeleid aan de kaak stelt. Ik voorzie grote problemen als jongeren een halve dag moeten “spijbelen

Bert de Weerd|11.01.14|13:43

Klopt. Daar heeft Rasker een punt! Bovendien is voor zover ik weet, sinds de invoering van het examen op het protocol het slagingspercentage bij het CBR niet gestegen en de verkeersveiligheid in Nederland niet verbeterd.

Ik kan het locatiebeleid van het CBR wel begrijpen. Al zal er vast ergens een locatie zijn die beter geopend kan blijven.

Rijschool Jansen|12.01.14|17:55

@Bert en John. Hoezo heeft Rasker daar een punt? De FAM zit zelf in de Centrale Examen Commissie, waar de bijscholing (mede) wordt geregeld.
Het is meer de ondeskundigheid hoe er over de kleine rijscholen wordt gesproken en gehandeld.Wat zijn de beweegredenen om zonder gedegen kennis en waardevol onderzoek de kleinere rijscholen op deze wijze letterlijk een trap te geven. Ze verraden hun eigen ondeskundigheid nog een keer door de reacties uit het vorige artikel op verkeerspro te veroordelen!!!

Rijschool Jansen|12.01.14|18:23

En dan nog iets. Nooit zal de verkeersveiligheid vanuit de rijschool branche kunnen worden verbeterd zolang er gedacht wordt dat wij d.m.v rijinstructie “de aap een kunstje” moeten leren. Nooit! Nooit! Nooit! Het is slechts een illusie. Tot nu toe is verkeersveiligheid grotendeels te danken aan infrastructuur.

De Bovag doet hier z’n ding en dat is zaken gaan regelen. Dat hoort bij een belangenvereniging. Bemoei je nou niet weer met zaken waar je geen kennis van hebt Bovag?

Rijschool Jansen|12.01.14|18:41

Als laatste en stop ik ook hier te reageren. Ik ben het met Rasker en vele anderen eens dat we genoeg gemopperd hebben. Luister een keer naar mensen die iets voor de branche te bieden hebben en hoor wat ze zeggen!! Dit gegeven lijkt me een goed uitgangspunt voor 2014, zeker om mee te beginnen. Met deze regel wil ik afsluiten. Innovatie in de rijles is geen innovatie zonder te praten over de ontwikkeling van de leerling binnen de rijles.

John van den Kieboom|12.01.14|20:00

@ Rijschool Jansen,

De invloed van de rijopleiding op de verkeersveiligheid is NUL !!!! Dat is wat ook de conclusie is van het rapport van de SWOV.

En zowel Bert als ik hadden het over dat ene punt. Het gaat te ver om nu ook zijn mening over de kleine rijscholen te bespreken.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Bovag stuurt brief aan CBR over ongenoegen locatiebeleid | RijschoolPro
theorie-examen, CBR

Bovag stuurt brief aan CBR over ongenoegen locatiebeleid

Bovag Rijscholen heeft een brief naar de CBR-directie gestuurd om haar ongenoegen over de sluiting van tien theorie-examencentra te uiten. De brancheorganisatie vreest dat de langere reistijden en hogere vervoerskosten jongeren afschrikken. Ook is Bovag ‘uitgesproken tegenstander’ van het verplaatsen van de CCV theorie-examens op locatie naar de CBR-centra. “Investeringen door rijscholen hebben een bepaalde terugverdiencapaciteit en terugverdientijd nodig. Door het weghalen van de theorie-examens lijden de rijscholen schade”, aldus Bovag-manager Frans Bastiaansen. 

Daarnaast moeten CCV-kandidaten vaak al minimaal acht hele dagen vrij nemen om naar school te kunnen gaan. “Nu wordt het theorie-examen RV1 en V2C gekoppeld aan een les- of examen-trainingsdag. Als ze in het vervolg eerst minimaal een uur moeten reizen, heeft zo’n combinatie geen zin meer en moeten kandidaten nog eens twee dagen extra vrij nemen”, aldus de Bovag-manager. “Dit kan voor mensen een reden zijn om de opleiding niet te gaan volgen.”

Balie

Met het onderbrengen van het CCV theorie-examen bij het CBR kunnen klanten ook niet meer direct na het examen worden geholpen bij bijvoorbeeld het afspreken van rijlessen of het plannen van een praktijkexamen. “Als een leerling gezakt is kunnen nu nog direct extra theorielessen worden afgesproken bij de rijschool. Of worden geadviseerd bij de aanschaf van studiemateriaal”, aldus Bastiaansen.

“De leerling voelt zich klant van de rijschool en wil door deze optimaal bediend worden. De leerling heeft niets met het CBR/CCV.” Ook hoeft het CBR momenteel niet te investeren in huurpanden en personeel, werpt hij op. “Dat heeft de rijschool al gedaan.”

Locatie

“Er zijn nu veel beroepsexamens voor bestaande chauffeurs die op zaterdagen op locatie van de rijschool worden afgenomen”, voegt hij toe. “De CBR examenlocaties zullen de zaterdag waarschijnlijk niet in het examenrooster opnemen, waardoor de chauffeur op een doordeweekse dag zijn examen moet doen. Deze chauffeurs rijden vaak op het buitenland van maandag tot en met vrijdag en zijn alleen in het weekend vrij.”

Door de nieuwe maatregel zullen ze volgens Bastiaansen een hele week vrij moeten nemen. “Een grote schadepost voor het transport.”

CBR

Eind oktober maakte het CBR daarnaast bekend tien van de dertig theorie-examencentra te zullen sluiten. Alle examecentra moeten voor het einde van 2014 grote veranderingen ondergaan, omdat de nieuwe theorie-examens via computers worden afgenomen. Een derde van de locaties gaat dicht om de totale verbouwingskosten te drukken. Er wordt 7 miljoen euro in de nieuwe lokalen en systemen voor het theorie-examen geïnvesteerd.

De eerste vier theoriezalen worden in de zomer opnieuw ingericht. De overige 16 zijn naar verwachting eind van dit jaar gereed. Het is nog niet definitief bekend waar de centra komen, maar het is waarschijnlijk dat het CBR in ieder geval vasthoudt aan de plekken waar het eigen panden bezit. Het CBR noemde Apeldoorn, Assen, Bergen op Zoom, Berkel-Enschot, Den Bosch, Doetinchem, Dordrecht, Heerlen, Horn, Leiden, Nijmegen en Terneuzen als mogelijke locaties die hun deuren gaan sluiten. In Deventer en Gorichem moeten twee nieuwe centra komen.

Theorie

Examenkandidaten voor B-theorie in de regio’s Leiden, Nijmegen, Tilburg, West-Brabant en Limburg dreigen door het verdwijnen van de centra straks meer dan een uur te moeten reizen om theorie-examens te kunnen doen, zo laat Bovag weten. Bastiaansen: “Over die examenlocaties zijn bij ons signalen binnengekomen.” Bastiaansen benadrukt in zijn brief dat de verbetering en actualisatie van de CBR-dienstverlening toe te juichen valt. “Maar ons bereiken berichten dat de voorgenomen locatiekeuze in de praktijk vaak zal wringen.”

De hoofdmoot van de bezwaren richt zich op de uitzonderlijk hoge reistijd van B-theoriekandidaten waar examenlocaties worden gesloten. Ook de daarmee gepaard gaande toenemende reiskosten voor openbaar vervoer worden aangemerkt als drempel voor leerlingen om een rijopleiding te gaan volgen. “Deze toenemende reistijd en reiskosten voor kandidaten in de plaatsen waar locaties sluiten, betekenen een forse toename van de administratieve lasten voor deze groep burgers.”

Roosmarijn Dierick

Auteur: Roosmarijn Dierick

10 reacties op “Bovag stuurt brief aan CBR over ongenoegen locatiebeleid”

Willy Davina|09.01.14|21:45

Het CBR bepaalt het CBR doet en altijd zijn de rijscholen de klos ik denk dat het CBR niet in de gaten heeft dat de uiteindelijke klanten van hun de rijscholen zijn en niet de leerlingen want dat zijn weer klanten van de rijscholen CBR gebruik je verstand want ook het CBR loopt de kans om gepivatiseerd te worden.

Frank te Grotenhuis|09.01.14|22:08

Laat de bovag zich maar inzetten voor rijinstructeurs, en de het er voor zorgen dat het bijscholingsexamen omgezet wordt tot alleen bijscholing, dan doen ze echt iets voor hun leden.

Mvg frank

Willy Davina|09.01.14|23:06

Als dat zou kunnen Frans maar wat door de Bovag is begonnen neemt niet zo gauw zijn keer op de manier zoals wij het moeten doen is het geen examen maar een belachelijke vertoning als ik zo les zou geven staat de auto meer dan de helft stil Als men de instructeur zijn les laat draaien kom je er sneller achter of hij of zij les kan geven inzicht heeft en weet waar hij mee bezig is ik zou me als leerling blauw ergeren als ik op deze manier les zou krijgen brrrrrrrrrr.

Bert de Weerd|11.01.14|08:00

Voor alle duidelijkheid: het bijscholingsexamen komt uit de koker van de Bovag! Op de Eé’n of andere manier maakt de Bovag zich altijd weer druk om de verkeerde dingen. Zo hoorde ik van de zomer op het nieuws dat het volgens de Bovag verboden moet worden om de auto te wassen op straat.

John van den Kieboom|11.01.14|08:38

En daarnaast Bert, zoals Dhr. Rasker van FAM in zijn nieuwjaarstoespraak opmerkt: de hele WRM bijscholing draagt niet bij aan verbetering van de kwaliteit van de rijinstructeurs. Dit zegt hij n.a.v. een onderzoek van de SWOV naar de rijopleiding in de ons omringende landen. Dit onderzoek is uitgevoerd in opdracht van onze Minister.

On: Toch vind ik het wel een goede zaak dat BOVAG het locatiebeleid aan de kaak stelt. Ik voorzie grote problemen als jongeren een halve dag moeten “spijbelen

Bert de Weerd|11.01.14|13:43

Klopt. Daar heeft Rasker een punt! Bovendien is voor zover ik weet, sinds de invoering van het examen op het protocol het slagingspercentage bij het CBR niet gestegen en de verkeersveiligheid in Nederland niet verbeterd.

Ik kan het locatiebeleid van het CBR wel begrijpen. Al zal er vast ergens een locatie zijn die beter geopend kan blijven.

Rijschool Jansen|12.01.14|17:55

@Bert en John. Hoezo heeft Rasker daar een punt? De FAM zit zelf in de Centrale Examen Commissie, waar de bijscholing (mede) wordt geregeld.
Het is meer de ondeskundigheid hoe er over de kleine rijscholen wordt gesproken en gehandeld.Wat zijn de beweegredenen om zonder gedegen kennis en waardevol onderzoek de kleinere rijscholen op deze wijze letterlijk een trap te geven. Ze verraden hun eigen ondeskundigheid nog een keer door de reacties uit het vorige artikel op verkeerspro te veroordelen!!!

Rijschool Jansen|12.01.14|18:23

En dan nog iets. Nooit zal de verkeersveiligheid vanuit de rijschool branche kunnen worden verbeterd zolang er gedacht wordt dat wij d.m.v rijinstructie “de aap een kunstje” moeten leren. Nooit! Nooit! Nooit! Het is slechts een illusie. Tot nu toe is verkeersveiligheid grotendeels te danken aan infrastructuur.

De Bovag doet hier z’n ding en dat is zaken gaan regelen. Dat hoort bij een belangenvereniging. Bemoei je nou niet weer met zaken waar je geen kennis van hebt Bovag?

Rijschool Jansen|12.01.14|18:41

Als laatste en stop ik ook hier te reageren. Ik ben het met Rasker en vele anderen eens dat we genoeg gemopperd hebben. Luister een keer naar mensen die iets voor de branche te bieden hebben en hoor wat ze zeggen!! Dit gegeven lijkt me een goed uitgangspunt voor 2014, zeker om mee te beginnen. Met deze regel wil ik afsluiten. Innovatie in de rijles is geen innovatie zonder te praten over de ontwikkeling van de leerling binnen de rijles.

John van den Kieboom|12.01.14|20:00

@ Rijschool Jansen,

De invloed van de rijopleiding op de verkeersveiligheid is NUL !!!! Dat is wat ook de conclusie is van het rapport van de SWOV.

En zowel Bert als ik hadden het over dat ene punt. Het gaat te ver om nu ook zijn mening over de kleine rijscholen te bespreken.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.