Opleiding onderwijsassistent/rijinstructeur officieel van start
De mbo-opleiding tot onderwijsassistent/rijinstructeur is woensdagochtend officieel van start gegaan. Een groep van zestien rijinstructeurs zal zich de komende 2,5 jaar verder ontwikkelen op onder meer didactisch en pedagogisch vlak. “De maatschappij vraagt tegenwoordig veel meer dan vroeger, terwijl de opleiding tot rijinstructeur de afgelopen dertig jaar redelijk hetzelfde is gebleven. We willen de bestaande instructeurs dan ook de kans te geven om zich door die verdieping te onderscheiden binnen de branche”, zo laat mede-initiatiefnemer Rene Brunen weten.
Geen uitgebreide speeches of lintjes die werden doorgeknipt in Enschede. “De lessen zijn even onderbroken voor wat woorden namens de betrokken partijen. Onder andere Bovag-voorzitter Roger Keijbeck heeft een en ander verteld. Maar daarna is meteen een begin gemaakt aan de 200 uur les die jaarlijks gegeven moet worden. Je hebt personen die tevreden zijn als ze hun instructeurspapier binnen hebben, maar je hebt ook een groep die gaat voor zelfontplooiing. En met die laatste groep hebben wij tijdens deze pilot te maken”, aldus Brunen.
Opleiding
Door deelname aan de mbo 4-opleiding zijn de instructeurs uiteindelijk breder inzetbaar binnen de branche en kunnen bijvoorbeeld onderwijs gaan ondersteunen of verzorgen. De bestaande groep krijgt ‘extra bagage’ mee om met alle soorten leerlingen om te kunnen gaan. Het is dus nadrukkelijk niet de bedoeling om nieuwe instructeurs voor het vak op te leiden. Brunen: “We hebben het over verschillende niveau’s, leeftijden, problematieken en etnische achtergronden in de lesauto. Want met alle soorten mensen krijgt een instructeur te maken: van jong tot oud en van mbo’er tot gymnasiast.”
Volgens de initiatiefnemer wordt er tijdens de reguliere opleiding tot rijinstructeur weinig aandacht besteed aan de manier van informatie overdragen aan de doelgroep. “Wat ik merk is dat de papiertjes wel gehaald worden, maar dat de nieuwbakken instructeur vaak niet weet hoe op de verschillende leerlingen in de lesauto ingespeeld kan worden. Zodra je dat juist wél weet, kan er veel efficiënter les worden gegeven.”
Initiatief
Het initiatief voor de opleiding komt van Bovag, Stichting Mobiliteit Nederland, opleider Da Vinci College, Verkeerscollege Brunen en Calibris, een kenniscentrum dat onder meer verantwoordelijk is voor de erkenning van leerbedrijven. De opleiding is opgebouwd rond een aantal thema’s, zoals pedagogisch handelen, doelgroepen en zorgverbreding en persoonlijke ontwikkeling. Daarnaast zijn er algemene vakken, zoals Nederlands, Engels, rekenen en loopbaan en burgerschap die de instructeurs moeten volgen.
Er moet daarnaast verplicht stage worden gelopen bij een onderwijsinstelling of erkend leerbedrijf. Een werkgever is per maand 225 euro aan scholing van de werknemer kwijt. Maar bij de belastingdienst kan een vermindering van loonbelasting worden aangevraagd, waardoor het een kostenneutrale investering wordt.
School
Brunen hoopt met de nieuwe opleiding in de toekomst naar een model te gaan waarbij de verschillende rijscholen zich van elkaar kunnen onderscheiden. “Dat gebeurt in het onderwijs bijvoorbeeld al met zogenaamde Excellente Scholen. Die onderscheiden zich op basis van kwaliteitseisen.”
“Binnen de rijschoolbranche is zoiets ook mogelijk. Als je als ondernemer niets extra’s wil doen, dan is dat je eigen keuze. Maar die keuze moet wel transparant zijn. Je hebt de Bijenkorf en de Primark, en bij allebei kan de consument terecht. Maar voordat ze kan kiezen waar ze naartoe wil gaan om te winkelen, moet wel duidelijk worden wat ze ervoor terugkrijgt.”
Beroepsopleiding
Brunen heeft zelf veertien van de zestien studenten voor de opleiding geleverd. “Omdat ze van mijn eigen rijschool komen, is het gemakkelijker om tijdens de pilot te kunnen controleren. En ik geloof erin. We proberen zelfs te kijken of het haalbaar is om het traject op de lange termijn als beroepsopleiding weg te zetten.”
Vooralsnog vindt hij de start van vandaag een mooie eerste stap voor verbetering van de branche. “De rijschoolbranche is toch een zorgenkindje. Wij zijn geen supermarkt, waar de politiek zich mee gaat bemoeien als er verkeerde producten worden geleverd. Wij moeten zelf voor een kwaliteitsslag zorgen. En daar wordt op deze manier toe aangezet.”
Begeleiding
De mbo-opleiding kan overigens alleen gevolgd worden door kandidaten die in dienst zijn bij een verkeersschool. Eenmanszaken zijn dus uitgesloten van deelname. Dit omdat het onderwijs volgens de beroepsbegeleidende leerweg (BBL) wordt gegeven. Een belangrijk deel van de opleiding vindt dus onder begeleiding van een werkgever of leidinggevende plaats. Zonder die stagebegeleiding van de werkgever is een BBL-opleiding vooralsnog niet mogelijk.
De pilot zou overigens eigenlijk in september 2013 al van start gaan. Er werd uitgesteld wegens een tekort aan leerlingen. Brunen: “Maar inmiddels hebben we zelfs twee leerlingen die uit Limburg en Utrecht heen en weer komen reizen. We hebben ze geattendeerd op de lange reistijd die het met zich mee zou brengen als ze steeds naar Enschede toe moeten komen, maar ze waren te enthousiast om zich daardoor af te laten schrikken. Dat laat volgens mij wel zien hoe uniek we bezig zijn.”
Roosmarijn Dierick
Dit vind ik een uitstekend initiatief. Inderdaad elk beestje is anders en je kunt de instructie niet als een blauwdruk op elke leerling leggen. Zelf heb ik nog dagelijks profijt van mijn vooropleiding bij het begeleiding van de leerlingen. Jammer alleen dat het start als een BBL opleiding, dat sluit een grote groep weer uit.
Gefeliciteerd met zo’n geweldig initiatief…goed gedaan BOVAG, hier zaten we op te wachten.
Onzin allemaal ……… we hebben het hier over auto rijden. 3 pedalen een stuur wat knopjes en een paar medeweggebruikers … and that itsss ..!!!!
Geef 99% van alle slechte instructeurs een fatsoenlijke cao en alle ondernemers een lesprijs waarbij ze rustig na 40 lesuren in de week hun vrij weekend in kunnen gaan en het fatsoenlijk rijles geven is geboren …..!!!! en niet iedere 10 jaar weer opnieuw het een of ander didactisch wiel uitvinden.
@blablabla. Je verhaal is ook bla bla bla. Ik weet niet wie je bent maar je hebt geen verstand van rijles geven. Een auto heeft inderdaad 3 pedalen, een stuur en wat knopjes. Feitelijk heb je het over een auto en het ondernemersschap. De leerling maakt een ontwikkeling mee. Dat is in totaliteit nog nooit onderzocht. 1 iemand heeft dat wel gedaan en dat is bij de initiatiefnemer van het bovengenoemd concept wel bekend. Wie dat is wordt in de toekomst samen met anderen wel bekend gemaakt.
Het is goed dat er veranderingen komen en dat er mensen zijn die veranderingen weten doorvoeren. Mensen die denken dat rijles alleen maar bestaat uit instructies geven, les prijzen, ondernemen, leerling wil niet luisteren weten te benoemen en eigen belangen voorop willen stellen zijn geen vakmensen. Die horen niet thuis in de rijschool branche. Diegene die nu hier kritiek op heeft begrijpt rijles geven ook niet.
Voor de zoveelste keer het gaat om de ontwikkeling van de leerling tijdens rijles. Niet om rijinstructie. Zolang dit niet doordringt bij de basis rijinstructeursopleiding blijft de rijschool branche (blijvend) achterstand opbouwen De eerste tekenen zijn zichtbaar. De gevolgen van een basis rijinstructeurs opleiding worden naar mate in de komende jaren erger. Je kunt studeren wat je wil, zolang er geen focus is op de ontwikkeling van de leerling zal elk plan mislukken en daar wil ik het bij laten
Zowel blabla als die eronder hebben gelijk als je het goed bekijkt. Er wordt niks nieuws gebracht maar voortgeborduurt op. Verdieping kan goed zijn maar de verdieping in deze branche lijkt een bodemloze put en wordt een leerling niet meer beter van en instructeurs alleen maar moe. Verrnieuwing wordt tegengehouden omdat economische belangen meer tellen dan wat leerlingen willen en verkeersveiligheid tegoede komt. Nederland loopt straks achter omdat Europa wel vernieuwing wil(uit betrouwbare bron)
Professionalisering in de branche is noodzakelijk. Noodzakelijk voor kwaliteit, noodzakelijk voor onderscheidend vermogen in een sector onder druk, noodzakelijk voor gezonde bedrijfsvoering.
Een interessant initiatief waarbij zowel in de breedte als in de diepte een kwaliteitsslag gemaakt kan worden.
Een vooruitstrevende match van enerzijds behoeften van de sector en anderzijds het aanbod in het mbo.
Beste Ronald, professionalisering gaat niet lukken, dat is een illusie. De bedoeling van marktwerking was de ervaren rijinstructeurs te vervangen voor nieuwe rijinstructeurs. Dat kan maar dan moet je de basis rijinstructeurs beter opleiden dan dat er nu gebeurt. Het duurt minimaal tien jaar wil men dezelfde kwaliteit weer opnieuw bereiken en dan is het te laat. Nederland loopt dan achter op andere landen. Noteer deze notitie alvast maar…