rijles, bus, rijopleiding, rijschool

Omstreden cursus buschauffeurs kost Connexxion mogelijk miljoenen

Vervoersbedrijf Connexxion krijgt mogelijk een miljoenenclaim van de belastingdienst vanwege een bijscholingstraject voor duizenden buschauffeurs dat niet aan de eisen voldoet. De Onderwijsinspectie constateert in de opleiding ‘ernstige tekortkomingen’. Bedrijven hoefden per werknemer 2.700 euro minder belasting af te dragen als zij die bijschoolden bij een ROC. Omdat de ROC-opleidingen niet aan de eisen voldoen, moet Connexxion de belasting nu alsnog betalen.

De Wet vermindering afdracht (WVA) was bedoeld om het opleidingsniveau van de Nederlandse beroepsbevolking te verbeteren. Bij vijf ROC’s zijn opleidingen gevonden die niet aan de eisen voldoen, zoals de opleiding voor buschauffeurs van Connexxion meldt de Volkskrant. De Inspectie vordert de subsidies terug bij de ROC’s, de Belastingdienst claimt de onterecht aangevraagde WVA terug bij de bedrijven. De Onderwijsinspectie en Belastingdienst onderzoeken sinds vorig jaar misbruik van de regeling.

Leerdoelen

“Geconstateerd is dat voor het leren in de praktijk geen leerdoelen en leeractiviteiten zijn geformuleerd en dat de voortgang en de eindbeoordeling daarvan niet is gevolgd en vastgelegd door de praktijkopleider van het bedrijf en de instelling”, zo concludeert de Onderwijsinspectie. Ook zou er geen onderwijs in de praktijk hebben plaatsgevonden door de praktijkbegeleider.

“De onderwijsinstelling is hiermee tekort geschoten in de uitvoering en beoordeling van de beroepspraktijkvorming en heeft hiermee niet voldaan aan de verplichtingen die de Wet educatie en beroepsonderwijs stelt om het onderwijs in de praktijk aan te laten sluiten op het kwalificatiedossier en de waarde van het diploma in het maatschappelijk verkeer te waarborgen”, aldus de Inspectie. Verder stelde de instelling vast dat het onderwijsproces en de examinering op een aantal essentiële punten niet aan de eisen voldeed.

Chauffeursdiploma

De deelnemers werken vaak al jaren als buschauffeur in het openbaar vervoer. Zij behoren daarvoor in het bezit te zijn van het chauffeursdiploma en een aantekening op het rijbewijs. “Er is niet zorgvuldig omgegaan of de opleiding passend is voor de wensen, het ervaringsniveau en de mogelijkheden van de individuele deelnemer op grond waarvan bijvoorbeeld vrijstellingen voor een deel van het programma gegeven hadden kunnen worden voor de examencommissie”, zo stelt de Inspectie. Wel zou het ROC zijn nagegaan of de deelnemer al in het bezit was van een diploma van de betreffende opleiding.

Volgens de Inspectie wordt er onvoldoende invulling gegeven aan rekenen, Nederland en Engels met één module van acht uur inclusief toetsing voor beide vakken. Per chauffeur zou Connexxion hierdoor 2.700 tot 5.400 belastingvoordeel hebben kunnen claimen via de WVA. Het belastingvoordeel dat nu in het geding is zou daarmee kunnen oplopen tot meer dan tien miljoen euro.

Tekortkomingen

In het onderzoek werd geconstateerd dat de opleiding de punten waarop de inspectie sinds 2009 ernstige tekortkomingen signaleert, niet essentieel heeft gewijzigd. “De veranderingen waren merendeel van administratieve aard en bestonden daarnaast uit het toevoegen van enkele modules waardoor de contacturen met 20 van 92 naar 112 toenamen.” In werkelijkheid werden minder uren uitgevoerd omdat een deel van de uren niet verplicht waren, zo stelt de Inspectie vast.

Connexxion zegt zich niet te herkennen in het beeld dat de Inspectie schept. “Al die chauffeurs hebben een keurig en officieel diploma gekregen. De opleiding was gewoon goed”, aldus een woordvoerder.

Kamervragen

Vanwege de opleidingen bij Connexxion zou er bij het ROC van Twente en het Summa College (voorheen het ROC van Eindhoven) in totaal acht miljoen euro zijn teruggevorderd. De ROC’s stappen binnenkort naar de rechter om onder de terugvordering uit te komen en imagoschade te claimen.

PvdA-Kamerlid Tanja Jadnanansing wil weten of het mogelijk is de vijf ROC’s juridisch te vervolgen. Dat blijkt uit Kamervragen die zij aan minister Bussemaker van Onderwijs heeft gesteld.

Lees ook:

Onderwijsinspectie wil miljoenen terug van buschauffeursopleiding

Auteur: Marieke Van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van RijschoolPro en hoofdredacteur van de online vakbladen van ProMedia Group.

1 reactie op “Omstreden cursus buschauffeurs kost Connexxion mogelijk miljoenen”

Theo Beumers|01.03.14|16:37

goed bezig door de belasting dienst. laat ze nu ook maar eens gaan kijken bij div. transport bedrijven die door deze constructie code 95 hebben laten halen.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Omstreden cursus buschauffeurs kost Connexxion mogelijk miljoenen | RijschoolPro
rijles, bus, rijopleiding, rijschool

Omstreden cursus buschauffeurs kost Connexxion mogelijk miljoenen

Vervoersbedrijf Connexxion krijgt mogelijk een miljoenenclaim van de belastingdienst vanwege een bijscholingstraject voor duizenden buschauffeurs dat niet aan de eisen voldoet. De Onderwijsinspectie constateert in de opleiding ‘ernstige tekortkomingen’. Bedrijven hoefden per werknemer 2.700 euro minder belasting af te dragen als zij die bijschoolden bij een ROC. Omdat de ROC-opleidingen niet aan de eisen voldoen, moet Connexxion de belasting nu alsnog betalen.

De Wet vermindering afdracht (WVA) was bedoeld om het opleidingsniveau van de Nederlandse beroepsbevolking te verbeteren. Bij vijf ROC’s zijn opleidingen gevonden die niet aan de eisen voldoen, zoals de opleiding voor buschauffeurs van Connexxion meldt de Volkskrant. De Inspectie vordert de subsidies terug bij de ROC’s, de Belastingdienst claimt de onterecht aangevraagde WVA terug bij de bedrijven. De Onderwijsinspectie en Belastingdienst onderzoeken sinds vorig jaar misbruik van de regeling.

Leerdoelen

“Geconstateerd is dat voor het leren in de praktijk geen leerdoelen en leeractiviteiten zijn geformuleerd en dat de voortgang en de eindbeoordeling daarvan niet is gevolgd en vastgelegd door de praktijkopleider van het bedrijf en de instelling”, zo concludeert de Onderwijsinspectie. Ook zou er geen onderwijs in de praktijk hebben plaatsgevonden door de praktijkbegeleider.

“De onderwijsinstelling is hiermee tekort geschoten in de uitvoering en beoordeling van de beroepspraktijkvorming en heeft hiermee niet voldaan aan de verplichtingen die de Wet educatie en beroepsonderwijs stelt om het onderwijs in de praktijk aan te laten sluiten op het kwalificatiedossier en de waarde van het diploma in het maatschappelijk verkeer te waarborgen”, aldus de Inspectie. Verder stelde de instelling vast dat het onderwijsproces en de examinering op een aantal essentiële punten niet aan de eisen voldeed.

Chauffeursdiploma

De deelnemers werken vaak al jaren als buschauffeur in het openbaar vervoer. Zij behoren daarvoor in het bezit te zijn van het chauffeursdiploma en een aantekening op het rijbewijs. “Er is niet zorgvuldig omgegaan of de opleiding passend is voor de wensen, het ervaringsniveau en de mogelijkheden van de individuele deelnemer op grond waarvan bijvoorbeeld vrijstellingen voor een deel van het programma gegeven hadden kunnen worden voor de examencommissie”, zo stelt de Inspectie. Wel zou het ROC zijn nagegaan of de deelnemer al in het bezit was van een diploma van de betreffende opleiding.

Volgens de Inspectie wordt er onvoldoende invulling gegeven aan rekenen, Nederland en Engels met één module van acht uur inclusief toetsing voor beide vakken. Per chauffeur zou Connexxion hierdoor 2.700 tot 5.400 belastingvoordeel hebben kunnen claimen via de WVA. Het belastingvoordeel dat nu in het geding is zou daarmee kunnen oplopen tot meer dan tien miljoen euro.

Tekortkomingen

In het onderzoek werd geconstateerd dat de opleiding de punten waarop de inspectie sinds 2009 ernstige tekortkomingen signaleert, niet essentieel heeft gewijzigd. “De veranderingen waren merendeel van administratieve aard en bestonden daarnaast uit het toevoegen van enkele modules waardoor de contacturen met 20 van 92 naar 112 toenamen.” In werkelijkheid werden minder uren uitgevoerd omdat een deel van de uren niet verplicht waren, zo stelt de Inspectie vast.

Connexxion zegt zich niet te herkennen in het beeld dat de Inspectie schept. “Al die chauffeurs hebben een keurig en officieel diploma gekregen. De opleiding was gewoon goed”, aldus een woordvoerder.

Kamervragen

Vanwege de opleidingen bij Connexxion zou er bij het ROC van Twente en het Summa College (voorheen het ROC van Eindhoven) in totaal acht miljoen euro zijn teruggevorderd. De ROC’s stappen binnenkort naar de rechter om onder de terugvordering uit te komen en imagoschade te claimen.

PvdA-Kamerlid Tanja Jadnanansing wil weten of het mogelijk is de vijf ROC’s juridisch te vervolgen. Dat blijkt uit Kamervragen die zij aan minister Bussemaker van Onderwijs heeft gesteld.

Lees ook:

Onderwijsinspectie wil miljoenen terug van buschauffeursopleiding

Auteur: Marieke Van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van RijschoolPro en hoofdredacteur van de online vakbladen van ProMedia Group.

1 reactie op “Omstreden cursus buschauffeurs kost Connexxion mogelijk miljoenen”

Theo Beumers|01.03.14|16:37

goed bezig door de belasting dienst. laat ze nu ook maar eens gaan kijken bij div. transport bedrijven die door deze constructie code 95 hebben laten halen.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.