‘Mijn rijschool kan alleen groeien als ik me echt onderscheid’
Hij houdt precies bij hoe zijn leerlingen bij hem terecht zijn gekomen, heeft aandacht voor de aftersales en stunt bewust niet met zijn lesprijzen. Michel Mickers wilde zijn rijschool als een professionele onderneming in de markt presenteren en koos daarbij voor een serieuze aanpak. “Ik ben me inmiddels voornamelijk bewust van het belang van een goede administratie. Want die is nodig om te kunnen groeien binnen deze lastige branche.”
In maart 2011 startte de rijinstructeur als zzp’er met zijn eigen rijschool in Uden. “Ik heb mijn onderneming meteen stevig neergezet door middel van een degelijke website, een Facebookpagina en account op Twitter, bestickering en sponsoring van het plaatselijke voetbalteam. In mijn ogen hoort de administratie daar ook bij. Ik wil serieus met de zaken omspringen, anders kan ik geen bedrijf opbouwen”, aldus de rijschoolhouder.
Logistiek
Voordat hij in het diepe sprong en drie jaar geleden zijn eigen rijschool startte, werkte Mickers in logistieke dienst. “Van mijn hobby heb ik mijn beroep gemaakt. Ik reed voor mijn werk al heel veel rond, maar ben nu toch twee keer zo intensief bezig. Ik ben constant vooruit aan het kijken. Ik moet immers al zien wat er gebeurt, voordat het daadwerkelijk gebeurd is. Dat blijft een uitdaging.”
Sinds zijn carrièreswitch naar de rijschoolbranche lijkt het hem redelijk voor de wind te gaan. Per week brengt de rijschoolhouder nu zo’n 50 uur in de lesauto door. “We zijn bezig om een nieuwe instructeur aan te nemen, omdat we de vraag niet aankunnen. De tweede auto staat al klaar.”
Tarieven
Met een gemiddelde Udense lesprijs van zo’n 44 euro, valt de Mickers Rijopleidingen qua tarieven in de middenmoot. “We zijn niet de goedkoopste, maar zeker ook niet de duurste. Een bewuste keuze. Want met een lesprijs van 30 euro per uur kan ik gewoonweg geen bedrijf opbouwen.” Maar dat Rijopleiding Mickers niet aan stuntprijzen doet, lijkt voor potentiële leerlingen geen reden om naar goedkopere concurrenten toe te stappen, zo blijkt uit de uitbreidingsplannen.
“In plaats van onmogelijk lage bedragen voor mijn rijlessen te hanteren, probeer ik door middel van leuke aanbiedingen klanten aan me te binden. Zo krijgen geslaagde B-kandidaten een gratis slipcursus aangeboden en kunnen bestaande leerlingen een uur kosteloos bij me lessen als ze een nieuwe klant aandragen. Op die manier kan ik leven van mijn inkomsten en me tegelijkertijd onderscheiden van de rest. Want in deze tijd van wildgroei aan kleine rijscholen, is er volgens mij alleen maar bestaansrecht voor diegenen die zich profileren ten opzichte van het gros.”
Administratie
Belangrijk onderdeel van zijn ondernemersstrategie is het verzorgen van zijn administratie. “Ik hou bijvoorbeeld precies bij waar mijn leerlingen vandaan komen. Momenteel vindt 50 procent me door mond-tot-mondreclame, 30 procent via mijn website en in 20 procent van de gevallen werd mijn rijschool via Facebook gevonden. ”
“Ik zorg er bijvoorbeeld ook voor dat zowel huidige als oud-leerlingen van me tijdens de feestdagen kerstkaarten ontvangen. Gewoon als reminder. En een extra attentie voor mijn naamsbekendheid. Een degelijke administratie is dan ook nodig om als onderneming te kunnen groeien.”
Software
De vader van Mickers heeft wat betreft die visie een belangrijke rol gespeeld. “Hij is zelf ondernemer geweest en weet dus wat er nodig is om een gezond bedrijf te runnen. Hij heeft de boekhouding voor een groot deel op zich genomen, zodat ik me op de praktijk kan richten. Dat werkt heel prettig.”
Vader en zoon maken gebruik van de software van Dation. “We zijn ermee begonnen omdat we met de digitale agenda wilden werken, kilometerregistraties eenvoudig bij wilden houden en via die weg automatisch kunnen factureren. Het scheelt tijd en er wordt ons veel werk uit handen genomen. Per dag wordt ons gemiddeld 1,5 uur aan administratieve rompslomp bespaard. Tijd die op een andere manier in mijn bedrijf geïnvesteerd kan worden.”
App
Ook de recent verschenen RijbewijsApp van Dation is door de rijschool in gebruik genomen. Mickers’ leerlingen kunnen daarmee hun lesplanning en financiën zelf digitaal inzien en beheren. Ook worden vlak voor de rijlessen automatisch telefonische herinneringsberichten afgegeven. “Zo’n 80 procent van onze 45 leerlingen heeft de app inmiddels gedownload. Ze zeggen voornamelijk de reminder en het inzicht in hun lesplanning erg fijn te vinden.”
Mickers zegt in de afgelopen anderhalve maand de lesuitval af te hebben zien nemen. “Toen ik net begon vergaten leerlingen nog wel eens een rijles en daar sprong ik dan vrij luchtig mee om. Maar nu ik het zó druk heb dat ik moet uitbreiden, kan ik me lesuitval niet meer permitteren. Leerlingen moeten nu gewoon betalen als ze een les overslaan. Het gebruik van de app scheelt mijn leerlingen dus euro’s en mij loze uren. Ik krijg ook minder telefoontjes van leerlingen die niet meer weten wanneer hun les precies was ingepland. Zo kan ik me mooi concentreren op mijn leerlingen en de rijinstructie.”
Roosmarijn Dierick
Prachtig artikel.
Leuk zo die inkijk in de aanpak van een collega, ga zo door. Persoonlijk vind ik een kerstkaart sturen iets te veel van het goede. Je levert een klant gewoon een dienst en daarmee is het klaar. Ik krijg ook geen kerstkaart van mijn zonnenbankstudio, kapper en mijn garage.
Denk dat sommige leerlingen (vooral oude leerlingen, of vrouwen) het vreemd zullen vinden.
Een kerstkaart sturen is voor “rij bewijs” wellicht te veel van het goede, waar het echter om draait is dat je binnen de huidige omgeving van de rijschoolwereld op zoek moet naar écht onderscheidend vermogen, dat is op zich niet makkelijk, maar wel mogelijk en ieder vanuit zijn eigen visie en mogelijkheden.
Michel pakt het goed aan. Zo ben ik ook begonnen in 2005. Terdege met een goede bedrijfsplan en USP. Inmiddels rijden er al een aantal instructeurs voor mij. Veel succes Michel.