NXXT Verkeersscholen zet in op volume in marketingbudget
Jan Catsburg, directeur van NXXT Verkeersscholen, gelooft in volume. “Enerzijds het aantal leerlingen met wie ik mijn franchisenemers tevreden houd, anderzijds de grootte van de franchise-orgnisatie en het daarbij behorende marketingbudget om nieuwe consumenten aan ons te binden.” Het volume van zijn bedrijf neemt dan ook toe. Waar hij in 2010 nog stelde binnen twee jaar veertig lesauto’s op de weg te willen hebben, heeft hij inmiddels het aantal van zestig bereikt. “Voor een goede instructeur is bij ons altijd werk.”
Een van de grootste succesfactoren voor NXXT is naar zeggen van Catsburg de marketingstrategie. “Wij verzorgen dat gedeelte, zodat de aangesloten franchisenemers zich bezig kunnen houden met waar zíj goed in zijn. Een goede instructeur hoeft immers niet per definitie ook een goede ondernemer te zijn.”
Marketing
NXXT Verkeersscholen reserveert jaarlijks forse bedragen voor het reclamebudget, zo vertelt de directeur. “Veel mensen, ook binnen onze branche, denken er nog wel eens gemakkelijk over. Maar de realiteit is dat het voeren van een goede strategie kostbaar en intensief is. Wij adverteren online en zijn herhaaldelijk in de grotere kranten terug te vinden. Als eenpitter is een dergelijke aanpak onhaalbaar. Door ons volume kunnen wij het financieel opbrengen en halen we er vervolgens weer voordeel voor onze franchisenemers uit.”
Hij realiseert zich dan ook wat dat betreft een flinke streep voor te hebben op de kleinere rijscholen. “Het vullen van de lesauto’s van onze franchisenemers is centraal georganiseerd. De agenda van een ondernemer zit vanaf het begin van de samenwerking binnen twee maanden gegarandeerd vol. Daarna kunnen we ons op verdere groei richten.”
Garantie
Op de leerlingengarantie die NXXT haar ondernemers biedt, heeft hij nog niet terug hoeven komen, zo stelt Catsburg. “Het komt door een combinatie van goede marketing, het trainen en begeleiden van de franchisenemers en het daadwerkelijk leveren van kwaliteit naar de klant toe. Auto’s die vol zitten door sterke promotie, hebben tevreden franchisenemers tot gevolg. Zij blijven gemotiveerd en enthousiast in wat ze doen en stralen dat uit naar de leerlingen in de lesauto. En dat is heel belangrijk, want die houding gaat vervolgens de wereld in.”
Catsburg zegt inmiddels veel broertjes en zusjes van eerder opgeleide rijbewijskandidaten terug te zien. “Dat geeft aan dat de consument tevreden is met de lessen die we geven. En ook daar ben je naar mijn mening als grote onderneming in het voordeel ten opzichte van de kleinere rijscholen. Mocht het onverhoopt niet goed klikken tussen een kandidaat en de instructeur, wat altijd kan gebeuren, dan kan er gewisseld worden. Er zijn immers instructeurs genoeg. Je bent die leerling niet meteen kwijt aan een andere rijschool.”
Volume
Daarnaast brengt de grootte van de franchise-organisatie verschillende andere voordelen met zich mee. “We hebben de mogelijkheid om instructeurs te monitoren en zo nodig te begeleiden naar betere prestaties. Lukt dit niet of onvoldoende, dan zijn we genoodzaakt die samenwerking op te zeggen. Vorig jaar bijvoorbeeld hebben we na een aantal controles contracten met elf mensen stopgezet. In het belang van zowel de consument en de andere franchisenemers moet je de knoop doorhakken en ermee stoppen.”
De kritieken op franchiseconstructies vindt de directeur tweeledig. “Het is waar dat er vaak allerlei onrealistische zaken worden beloofd door franchisegevers. En als je gouden bergen verwacht, dan valt de realiteit natuurlijk tegen.
Franchise
“Ik denk dat wij als organisatie heel duidelijk laten zien dat het in op het gebied van franchise-ondernemerschap ook anders kan. Het is bij ons nog nooit voorgekomen dat een instructeur doorlopend minder dan 15 leerlingen had. Als je inzet op het trekken van 25 tot 30 personen, dan kom je gewoonweg nooit in de gevarenzone”, aldus Catsburg.
Hij wijst daarbij op het voorbeeld van een van zijn franchisenemers die overstapte naar een voor hem goedkopere rijschool. “Althans, goedkoper leek het alleen op voorhand. De rijschool kon haar beloften niet waarmaken en de instructeur stopte de samenwerking. Hij wilde graag bij ons terugkomen, dus inmiddels is hij gewoon weer bij ons aan het werk.”
Merk
Volgens Catsburg is de naam NXXT in de afgelopen jaren uitgegroeid tot een merk om rekening mee te houden. “Mensen zien ons inmiddels echt. En door het gehele land. Iemand die studeert in Groningen en ons ziet rijden, kan een week later in Zeeland op vakantie zijn en weer onze naam zien. Vervolgens gaat hij bij zijn ouders in Utrecht op bezoek en ziet NXXT wederom langskomen. Dat geeft herkenning, maar wekt ook vertrouwen.”
Om die verwachtingen waar te maken, worden bij NXXT regelmatig kwaliteitscontroles uitgevoerd, zo laat de directeur weten. “We rijden bijvoorbeeld mee tijdens lessen en houden doorlopend klantenenquêtes. Je moet steeds vinger aan de pols blijven houden en weten wat er gebeurt. Want met een bekende naam als de onze kun je het je niet permitteren dat er ontevredenheid heerst en verhalen rondgaan. Ik wil dat nieuwe rijbewijsbezitters met een goed gevoel afscheid van ons nemen. Dat is immers de beste reclame die er is.”
Opleider
Naast de franchise-onderneming startte Catsburg twee jaar geleden ook met FIRSTT, een opleidingsinstituut voor rijinstructeurs. “We willen met de opleiding zelf zo veel mogelijk de kwaliteit van instructeurs in de hand houden. Dit met het oog op de mogelijke samenwerking met die instructeurs binnen NXXT. Maar ook wanneer personen die we opleiden ervoor kiezen om voor een andere rijschool aan de slag te gaan, weten we in ieder geval dat we vakmensen met een goede basis aan de branche hebben afgeleverd.”
Zo’n 75 procent van de personen die via FIRSTT zijn opgeleid tot rijinstructeur, gaat uiteindelijk voor NXXT aan de slag, zo stelt de ondernemer. “Er zijn altijd mensen die ervoor kiezen om bijvoorbeeld in het familiebedrijf van hun ouders te gaan werken en dat is hun goed recht. Maar het blijft natuurlijk mooi om te zien dat het overgrote deel zich via NXXT aan ons wil binden.”
Branche
Volgens Catsburg is het vooral de negativiteit binnen de branche die het voor rijinstructeurs op dit moment moeilijk maakt. “Velen worden alleen al negatief van alle omgevingsgeluiden. Het zijn bijzondere tijden in een uitdagende branche, maar het gaat erom hoe je ermee omspringt. Wij zijn op dit moment bijvoorbeeld gewoon nog naar nieuwe ondernemers op zoek.” De directeur is zelf duidelijk in zijn koers. “Acties aanbieden via websites als Groupon bijvoorbeeld, dat doen we absoluut niet. Er worden belachelijke lesprijzen aangeboden, waar je het écht niet voor kunt doen. Daar moet je stelling tegen nemen.”
Maar zo niet nog belangrijker vindt hij hetgeen een rijschool ermee uitstraalt. Catsburg: “Ga je stunten met je lesprijzen, dan laat je zien dat het niet goed met je gaat. Het is een overduidelijke wanhoopsactie. Een timmerman vraagt ook 50 euro per uur en rekent voorrijkosten, terwijl zijn bus de helft van de tijd stilstaat, dus waarom wíj dan niet. Je moet geloven in je eigen product en dat uitdragen. Én geloven in volume. Want dat groeien kan, dat blijkt. Let maar op: eind 2016 rijden wij met 80 auto’s rond.”
Roosmarijn Dierick
Niet echt een kritisch journalistiek stuk zeg. Inhoudelijk wel oké, maar het leest nogal als een advertorial. Of ís dat het ook?
Dat volume mag ook wel voor €200 franchise fee per week.
Persoonlijk vond ik het concept erg op dat van de rijbewijs concurrent lijken. Ook met aangesloten opleiding etc.
We zullen zien of ze landelijk doordringen en dat ook vasthouden.
Over stunten met les prijzen gesproken. Hebben jullie de website van nxxt al gezien. Wie stunt er hier nou eigenlijk met prijzen? Kan een instructeur daar fatsoenlijk mee rondkomen? Daarnaast bieden zij 50 minuten per rijles. Dat lijkt mij ook niet goed voor de leerling.