Belgische rijscholenfederatie dringt aan op hervorming rijopleiding
De Belgische federatie van erkende rijscholen Federdrive pleit ervoor dat de Vlaamse regering meteen werk maakt van een hervorming van de rijopleiding. De bond wil zo snel mogelijk een rijopleiding in fases ingevoerd zien, waarbij rijbewijskandidaten onder andere 2.000 kilometer praktijkervaring op moeten doen en tussentijdse toetsen moeten afleggen. Het aantal dodelijke ongevallen zou met de hervorming van het rijbewijssysteem 15 tot 30 procent afnemen, zo wordt gesteld.
Het verzoek wordt nog voor 25 mei, de dag van de Belgische verkiezingen, naar alle politieke partijen verstuurd. Dat meldt de Gazet van Antwerpen. Na de verkiezingen wordt de opleiding immers niet langer landelijk, maar op regionaal niveau geregeld. De hervorming van de rijopleiding ligt al bij de Vlaams minister van Mobiliteit, Hilde Crevits op het bureau. Zij vroeg vorig jaar al aan experts om aanbevelingen uit te werken.
Hervorming
In België gaan al langer stemmen op om de rijopleiding te hervormen. Zo dringen experts er sinds maart van dit jaar bijvoorbeeld extra op aan om zowel kandidaat-bestuurders als hun begeleiders verplicht rijlessen te laten volgen. Dit nadat in die maand een dodelijk ongeval plaatsvond met een auto waarvan de eigenaar slechts over een voorlopig rijbewijs zou hebben beschikt. Zeven jongeren kwamen daarbij om het leven.
Voorzitter Jeroen Smeesters van de rijscholenfederatie stelt in de Vlaamse krant dat een radicale hervorming dringend nodig is. “De gefaseerde rijopleiding met professionele begeleiding is een must.” De federatie wil dat de nieuwe Vlaamse regering de aanpak van de rijopleiding als ’topprioriteit’ gaat zien.
Experts
Begin jaren 2000 toonde Europees onderzoek aan dat een opleiding met eerst verplichte lessen van de rijschool en dan van een niet-professiolele begeleider de kans op ongevallen doet talen. Verschillende mobiliteitsexperts willen op dat punt dan ook ingrijpen. De eisen liggen inmiddels al gebundeld bij de minister van Mobiliteit.
De voornaamste ingreep zou de invoering van het rijbewijs in fases kunnen zijn. De kandidaten voor het rijbewijs zouden allemaal verplicht 8 tot 24 uur moeten lessen via een rijschool. Een uur rijles bij een erkende rijopleiding kost momenteel gemiddeld 60 euro. Voor een rijbewijs zal dus minstens zo’n 500 euro en maximaal een kleine 1.500 euro neergeteld moeten worden als de plannen doorgaan.
Gewoontes
Na de uren met een professionele instructeur mogen leerlingen vervolgens met een familielid of vriend de weg op, zo is het voorstel. In het ontwerp staat omschreven dat ook de begeleiders voortaan rijlessen moeten volgen, omdat ze anders foute gewoontes doorgeven. De begeleider en leerling zullen daarnaast samen tussen de 1.500 en 3.000 kilometers af gaan leggen en een logboek bijhouden, alvorens die fase van de rijopleiding kan worden afgerond.
Het voorstel ligt politiek gevoelig, omdat met de uitvoering ervan veel extra kosten en verplichtingen moeten worden opgelegd aan zowel de bestuurders in de dop als aan hun begeleiders.
Rijschool
In België worden momenteel twee systemen gehanteerd. Leerlingen kunnen kiezen voor de vrije begeleiding of voor de route via een officieel erkende rijschool. Bij de laatste mogelijkheid krijgen leerlingen 20 uur rijles, waarna ze zelfstandig de weg op mogen met een voorlopig rijbewijs dat 18 maanden geldig is.
Nadat de leerling minimaal drie maanden heeft gereden, bestaat er anderhalf jaar lang de mogelijkheid om praktijkexamen te doen. Wanneer de leerling slaagt, krijgt hij zijn definitieve rijbewijs. Is dat niet het geval, dan mag hij zelfstandig verder oefenen.
Begeleiding
Het andere systeem is dat van de vrije begeleiding. De leerling behaalt op eigen gelegenheid een theorie-certificaat, waarna hij onder begeleiding de weg op mag. Wie twee maal achter elkaar voor het theorie-examen zakt, moet verplicht theoretisch onderwijs volgen bij een erkende rijschool. Dit voorkomt dat kandidaten onvoorbereid het theoretisch examen maken.
De begeleiding binnen het vrije systeem moet in handen zijn van personen die minimaal 8 jaar in het bezit zijn van het rijbewijs. Sinds enkele maanden worden de maximaal twee vaste begeleiders op het voorlopig rijbewijs vermeld. Zonder een of beide begeleiders die op het voorlopig rijbewijs vermeld staan, mag de kandidaat dus niet achter het stuur stappen. In die periode van begeleid rijden mogen dan ook geen andere passagiers worden vervoerd.
Het leuke is dat ik verschillende mensen ken (en het zelf ook van dichtbij heb aanschouwd) die door de politie worden aangehouden terwijl ze eigenlijk niet mogen rijden, want VRB36M (alleen met begeleider) maar doodleuk worden doorgelaten. “Niet te vaak doen, madammeke, een ander zou u kunnen bekeuren.” Het totale en complete gebrek aan handhaving is het allereerste dat België moet veranderen; anders maakt niets anders een verschil.
Gewoonweg absurd hoe ze het willen aanpassen. Tuurlijk willen de rijscholen dit. Meer geld in hun zakken. Er moet eerst en vooral gekeken worden naar de lengte van de opleiding. Drie maanden is absurd. Laat een jongere beginnen oefenen vanaf 16 jaar, maar pas praktijkexamen na minstens 1 jaar en een leeftijd van 18 jaar. DAT gaat effect hebben.
Ik weet niet wat het is, dat er niemand direct kan zeggen ” leren rijden doe je bij een Rijschool” punt uit; er is volgens mij geen enkele land in Europa of buiten waar zo veel zonder rijbewijs gereden worden als Belgie; op gebied van rijonderricht is Belgie een derde wereld land, net zoals Congo bijvoorbeeld. leren rijden van je opa van 78 jaar is abnormale gedachte, zelfs met de voorwetenschap dat opa nooit hoeft te leren rijden bij een Rijschool.