Studenten maken online spel om theorie te leren

Twee studenten van de opleiding Game Art in Eindhoven hebben een online spel ontwikkeld om rijbewijskandidaten de theorie van het autorijden te leren. De twee jongens, Yorick Muskens en Nico Fieten, maakten de game als afstudeerproject in opdracht van rijschoolhouder Hans van Hoorn en zijn compagnon Olivier Verstappen. “Door de lesstof op deze manier visueel te maken kan een rijlesleerling ook oefenen op inzicht”, aldus Van Hoorn. 

Gedurende hun stageperiode hebben de twee studenten de game vanaf de grond opgebouwd. Zij kwamen bij de stageplaats terecht via hun school en maakten het spel ‘Haal je Theorie’. De jongens zijn inmiddels afgestudeerd en werkzaam bij het gelijknamige bedrijf. Daar onderhouden ze het spel en zullen ze het verder ontwikkelen onder leiding van hun leidinggevenden.

Rijbewijs

De twee jonge game designers hebben zelf hun rijbewijs al. Zij laten weten door de ontwikkeling van de game wel weer op scherp te zijn gesteld wat de theorie betreft. Nico: “Mijn kennis over de theorie is weer opgefrist.” Het spel is dan ook niet alleen bedoeld voor mensen die hun theorie-examen nog moeten halen, zo wordt gesteld. “Mensen die het rijbewijs al hebben, kunnen door middel van de game ook op de hoogte blijven van de regels.”

“De lesstof wordt gevisualiseerd door middel van een online game. Het animatie-spel kan up-to-date gehouden worden, omdat het via het internet gespeeld wordt”, zo leggen de jongens uit. “Veranderingen in verkeersregels kunnen we op die manier meteen aanpassen.” Het spel wordt gratis aangeboden. Om de game toch te bekostigen, worden in het spel advertenties verwerkt in gebouwen en in het verkeer.

Game

Student Nico legt uit hoe het spel werkt: “De game begint in een garage. Daar worden vragen over de auto gesteld, zoals dat in het echt ook aan het begin van een examenrit gebeurt. Vervolgens wordt een speler met een auto door een virtuele stad met verschillende verkeerssituaties geleid. Wanneer de auto bij een van die situatie uitkomt, bevriest het beeldscherm en komt er een theorievraag in beeld. Na het beantwoorden daarvan rijdt de auto door naar de volgende situatie.”

Een speler krijgt niet direct te zien of het antwoord goed of fout is. Daarvan krijgt hij aan het einde van de rit een overzicht, waarin de vragen worden toegelicht. “Wanneer iemand zich aanmeldt via een e-mailadres krijgt hij een uitgebreide analyse van zijn resultaat in zijn postvak. Hij weet dan waar hij staat en kan zijn kennis bijspijkeren”, vertellen de initiatiefnemers. “We willen daarnaast dat een leerling door de game verkeersinzicht krijgt. Zo proberen we spelers te triggeren om gebruik te maken van het taakproces.”

Ontwikkelen

Samen met de rijopleider gaan de jongens naar de game kijken om het steeds verder te ontwikkelen. “Soms kom je erachter dat bijvoorbeeld een brommer iets meer naar rechts geplaatst moet worden of dichter bij de haaientanden moet stoppen om het geheel geloofwaardiger te maken”, vertelt Nico. “Het spel wordt realistischer wanneer we op dat soort details letten en daaraan werken.” Daarnaast laten ze de al te spelen game zo nu en dan testen door andere rijopleiders. “Het spel moet kwaliteit hebben”, legt de rijopleider uit. “Als ik er zelf tien keer achter elkaar naar kijk, zijn er altijd dingen die ik over het hoofd zal zien. Het is daarom goed om andere opleiders kritisch naar de game te laten kijken.”

Van het spel ‘Haal je Theorie’ staat een Bèta-versie online. Het bestaande ontwikkel-team is uitgebreid met twee andere studenten. In de toekomst zullen de vragen en vraagstellingen worden veranderd en komen er extra vragen bij. Daarnaast willen de mannen de virtuele stad verder uitgebreid. En er wordt nog nagedacht over het vrijspelen van nieuwe gebieden waar theorie geoefend kan worden. Daar zal waarschijnlijk voor betaald moeten worden, zo wordt gesteld.

Ralph Klaassen

Bekijk hier een korte video over de inhoud van het online spel:

Auteur: Ralph Klaassen

3 reacties op “Studenten maken online spel om theorie te leren”

Natalie Fortes Vaca|05.05.16|21:26

wanneer kan je dit spel spelen ???

Jd Dok|01.09.23|13:27

allemaal leuk geschreven, maar een speelbare versie is nergens te vinden zelfs 10 jaar later niet

Jd Dok|01.09.23|13:28

of deze pagina verwijderen, of aangeven hoe je aan het spel kunt komen dit is inmiddels van 9 jaar geleden en nog steeds geen spel te vinden die aan bovenstaande voldoet

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Studenten maken online spel om theorie te leren | RijschoolPro

Studenten maken online spel om theorie te leren

Twee studenten van de opleiding Game Art in Eindhoven hebben een online spel ontwikkeld om rijbewijskandidaten de theorie van het autorijden te leren. De twee jongens, Yorick Muskens en Nico Fieten, maakten de game als afstudeerproject in opdracht van rijschoolhouder Hans van Hoorn en zijn compagnon Olivier Verstappen. “Door de lesstof op deze manier visueel te maken kan een rijlesleerling ook oefenen op inzicht”, aldus Van Hoorn. 

Gedurende hun stageperiode hebben de twee studenten de game vanaf de grond opgebouwd. Zij kwamen bij de stageplaats terecht via hun school en maakten het spel ‘Haal je Theorie’. De jongens zijn inmiddels afgestudeerd en werkzaam bij het gelijknamige bedrijf. Daar onderhouden ze het spel en zullen ze het verder ontwikkelen onder leiding van hun leidinggevenden.

Rijbewijs

De twee jonge game designers hebben zelf hun rijbewijs al. Zij laten weten door de ontwikkeling van de game wel weer op scherp te zijn gesteld wat de theorie betreft. Nico: “Mijn kennis over de theorie is weer opgefrist.” Het spel is dan ook niet alleen bedoeld voor mensen die hun theorie-examen nog moeten halen, zo wordt gesteld. “Mensen die het rijbewijs al hebben, kunnen door middel van de game ook op de hoogte blijven van de regels.”

“De lesstof wordt gevisualiseerd door middel van een online game. Het animatie-spel kan up-to-date gehouden worden, omdat het via het internet gespeeld wordt”, zo leggen de jongens uit. “Veranderingen in verkeersregels kunnen we op die manier meteen aanpassen.” Het spel wordt gratis aangeboden. Om de game toch te bekostigen, worden in het spel advertenties verwerkt in gebouwen en in het verkeer.

Game

Student Nico legt uit hoe het spel werkt: “De game begint in een garage. Daar worden vragen over de auto gesteld, zoals dat in het echt ook aan het begin van een examenrit gebeurt. Vervolgens wordt een speler met een auto door een virtuele stad met verschillende verkeerssituaties geleid. Wanneer de auto bij een van die situatie uitkomt, bevriest het beeldscherm en komt er een theorievraag in beeld. Na het beantwoorden daarvan rijdt de auto door naar de volgende situatie.”

Een speler krijgt niet direct te zien of het antwoord goed of fout is. Daarvan krijgt hij aan het einde van de rit een overzicht, waarin de vragen worden toegelicht. “Wanneer iemand zich aanmeldt via een e-mailadres krijgt hij een uitgebreide analyse van zijn resultaat in zijn postvak. Hij weet dan waar hij staat en kan zijn kennis bijspijkeren”, vertellen de initiatiefnemers. “We willen daarnaast dat een leerling door de game verkeersinzicht krijgt. Zo proberen we spelers te triggeren om gebruik te maken van het taakproces.”

Ontwikkelen

Samen met de rijopleider gaan de jongens naar de game kijken om het steeds verder te ontwikkelen. “Soms kom je erachter dat bijvoorbeeld een brommer iets meer naar rechts geplaatst moet worden of dichter bij de haaientanden moet stoppen om het geheel geloofwaardiger te maken”, vertelt Nico. “Het spel wordt realistischer wanneer we op dat soort details letten en daaraan werken.” Daarnaast laten ze de al te spelen game zo nu en dan testen door andere rijopleiders. “Het spel moet kwaliteit hebben”, legt de rijopleider uit. “Als ik er zelf tien keer achter elkaar naar kijk, zijn er altijd dingen die ik over het hoofd zal zien. Het is daarom goed om andere opleiders kritisch naar de game te laten kijken.”

Van het spel ‘Haal je Theorie’ staat een Bèta-versie online. Het bestaande ontwikkel-team is uitgebreid met twee andere studenten. In de toekomst zullen de vragen en vraagstellingen worden veranderd en komen er extra vragen bij. Daarnaast willen de mannen de virtuele stad verder uitgebreid. En er wordt nog nagedacht over het vrijspelen van nieuwe gebieden waar theorie geoefend kan worden. Daar zal waarschijnlijk voor betaald moeten worden, zo wordt gesteld.

Ralph Klaassen

Bekijk hier een korte video over de inhoud van het online spel:

Auteur: Ralph Klaassen

3 reacties op “Studenten maken online spel om theorie te leren”

Natalie Fortes Vaca|05.05.16|21:26

wanneer kan je dit spel spelen ???

Jd Dok|01.09.23|13:27

allemaal leuk geschreven, maar een speelbare versie is nergens te vinden zelfs 10 jaar later niet

Jd Dok|01.09.23|13:28

of deze pagina verwijderen, of aangeven hoe je aan het spel kunt komen dit is inmiddels van 9 jaar geleden en nog steeds geen spel te vinden die aan bovenstaande voldoet

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.