Verkeersschool ‘zwaar de dupe’ van uitstel T-rijbewijs
Verkeersschool Nederveen uit Hardinxveld-Giessendam is totaal niet te spreken over de uitgestelde invoering van de nieuwe rijbewijscategorie T. Haar gloednieuwe trekker was al helemaal lesklaar om per 1 januari 2015 meteen van start te kunnen gaan met T-leerlingen, maar moet nu nog minimaal een half jaar langer ongebruikt blijven staan. “Wij voelen ons zwaar de dupe van bureaucratie. We hebben het nieuws daarnaast per toeval online moeten lezen. Zwaar teleurstellend”, zo laat rijschoolhouder Ferdy van Well weten.
De invoering van het T-rijbewijs wordt met een half jaar uitgesteld, zo bevestigde het ministerie van Infrastructuur en Milieu deze week. Dit omdat de Eerste Kamer nog wat dingen helder wilde hebben, voordat de parlementaire behandeling volledig wordt afgerond. “Onder andere het zomerreces maakt dat de originele streefdatum niet meer gehaald kan worden”, zo liet een woordvoerder van het ministerie weten.
T-rijbewijs
Verkeersschool Nederveen is op zijn zachtst gezegd teleurgesteld in over de vertraging. “We balen ontzettend. Dit is het zoveelste bewijs dat de overheid niet meedenkt met ondernemers”, zo reageert Van Well op het nieuws. “Terwijl alles al die tijd lekker op schema lag, is het nu dus eigenlijk een bureaucratisch orgaan dat het ons moeilijk maakt. Want de Tweede Kamer was akkoord en het CBR heeft haar taak naar ons idee professioneel uitgevoerd en hield zich aan de planning.”
Het bedrijf nam naar zeggen van de directeur de kosten en baten voor het nieuwe rijbewijs eerder al op in de begroting. “Maar nu hebben we een hoop kosten gemaakt, terwijl we de komende tijd inkomsten mislopen. En we hebben de afgelopen tijd potentiële klanten zo veel mogelijk over de veranderingen proberen te informeren. Nu moeten we ze weer een heel ander verhaal gaan vertellen. Wíj komen voor schut te staan, terwijl wijzelf niet degenen zijn die dit bedacht hebben.”
Leerling
Maar wat de directeur het meeste tegen de borst stuit, is de manier waarop de uitgestelde implementatiedatum naar rijscholen toe gecommuniceerd is, zo laat hij weten. “Niks. Het kwam voor ons als donderslag bij heldere hemel. We moesten een overheidspersbericht online lezen. Er is niet eens de moeite genomen om ons even persoonlijk op de hoogte te stellen. Het is een mededeling waar wij geen invloed kunnen uitoefenen, want de zomer komt eraan. Er is dus geen mogelijkheid meer om de invoering op tijd rond te krijgen.”
Nederveen liet in april van dit jaar al een gloednieuwe trekker van dubbele bediening voorzien. Dit terwijl de CCV-voertuigeisen voor het T-rijbewijs toen nog niet bekend waren. De trekker werd in de afgelopen maanden op verschillende evenementen ingezet om als rijschool de aandacht van potentiële trekkerleerlingen te krijgen. “En dat zullen we ook blijven doen. Al wordt de boodschap nu dus anders”, zo merkt de rijschoolhouder op.
Implementatie
“We merkten dat er de laatste weken, zo richting de eigenlijke implementatiedatum, steeds meer concrete vragen kwamen en er interesse was om bij ons rijlessen te nemen. Maar dat kan voorlopig dus niet doorgaan. Voor jongeren is het waarschijnlijk een geluk, omdat de overgangsregeling wordt doorgetrokken en ze dus langer zonder trekkerrijbewijs rond mogen blijven rijden. Maar wij zitten met de gebakken peren”, aldus Van Well.
Wie een tractor of trekker bestuurt, heeft op dit moment nog geen rijbewijs nodig. Jongeren van 16 en 17 jaar die de voertuigen beroepsmatig besturen, moeten wel een ‘trekkerbewijs jeugdigen’ hebben. Dit is geen officieel rijbewijs, maar een bewijs van vaardigheid. De overheid wilde oorspronkelijk per januari 2015 dan ook het T-rijbewijs voor alle bestuurders van tractoren invoeren. Het huidige groene papiertje zou dan vervallen. Maar door het besluit van de Eerste Kamer zal de invoeringsdatum op zijn vroegst pas 1 juli 2015 zijn.
Roosmarijn Dierick
Lees ook: