Veertien nieuwe verkeersborden per 1 januari 2015 ingevoerd
Nederland kent vanaf 1 januari 2015 maar liefst veertien nieuwe verkeersborden. Het gaat om twaalf F- en twee L-borden. Dat blijkt uit een besluit van wijziging van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 dat minister Schultz van Haegen deze week naar buiten heeft gebracht. Volgens de minsiter moeten de nieuwe verkeersborden vooral bijdragen aan de duidelijkheid in het verkeer in een aantal situaties. Het is voor het eerst sinds jaren dat er zoveel borden tegelijk bij wet worden toegevoegd. In 2006 gebeurde dat voor het laatst: het waren er toen acht.
De minsiter stelt overigens dat wegbeheerders bij de invoering van het besluit niet op stel en sprong de bebording aan hoeven te passen. “Omdat deze borden in het teken staan van het bieden van mogelijkheden tot verduidelijking van de huidige praktijk en niet een drastische verandering tot doel hebben, kunnen wegbeheerders werken met hun eigen planning”, zo schrijft ze in haar besluit. Ze stelt daarbij dat het doorvoeren van de nieuwe verkeersborden ‘beperkte financiële lasten’ kan veroorzaken voor de wegbeheerder.
Verkeersbord
Met de nieuwe borden bestaat in de eerste plaats de mogelijkheid tram- of busbanen of -stroken en de combinatie daarvan aan te geven. Dit in plaats van de huidige algemene verkeersborden met op een onderbord de uitzonderingen voor bepaalde categorieën. Dezelfde verandering gaat gelden voor het aangeven van de rijbaan of rijstrook die alleen bestemd is voor lijnbussen en vrachtauto’s of uitsluitend voor vrachtauto’s.
Ook moet volgens de minister eenduidigheid in de bebording voor passeerstroken gecreëerd worden, waarin landbouwvoertuigen rijden of even stilstaan om het andere verkeer de gelegenheid te bieden sneller door te kunnen rijden. “Grote voordelen zijn dat er door plaatsing van het nieuwe bord een verplichting ontstaat voor bestuurders van landbouwvoertuigen om de passeerstroken werkelijk te gebruiken en dat de stroken niet meer door overig verkeer gebruikt kunnen worden als oneigenlijke parkeerplaats”, zo valt te lezen.
Verkeersveiligheid
Ten slotte wordt een nieuw informatief verkeersbord ingevoerd om een uitwijkplaats op smalle wegen mee aan te geven. “Dat is wenselijk, omdat er een duidelijke behoefte is gebleken om weggebruikers in dit soort gevaarlijke situaties te helpen. Daarom zijn in de praktijk inmiddels veel verschillende door wegbeheerders zelf bedachte borden geplaatst.”
Volgens Schultz van Haegen doet die veelvormigheid aan borden enigszins afbreuk aan de duidelijkheid, terwijl duidelijkheid scheppen juist het motief was om die zelf bedachte borden te plaatsen. “Er is is voldoende motief om nu een standaardmodel aan te bieden”, zo verduidelijkt de minister.
CBR
Het CBR gaat met de uitgevers van verkeersleermiddelen om tafel, zodat duidelijk is wanneer zij de nieuwe borden in hun lesboeken hebben verwerkt, zo laat het bureau voor rijvaardigheidsbewijzen weten. “Het CBR zal ruim van tevoren aan de opleiders en kandidaten aangeven vanaf wanneer het de nieuwe borden opneemt in de vragen voor de theorie-examens.” Voor het praktijkexamen geldt dat de examenkandidaten moeten weten wat de borden betekenen, zodra ze die op de weg tegenkomen, aldus het CBR.
Bekijk hieronder de veertien nieuwe verkeersborden die per 1 januari 2015 worden opgenomen in het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990:
Copyright: Verjo
Roosmarijn Dierick
Ik hoop dat deze borden in heel Europa voorkomen
zo niet dan hebben de buitenlandse automobilisten toch een probleem dacht ik zo !!
fijn dat ze die passeer stroken verplicht gaan stellen,, als ze ook gaan handhaven dat het gebeurt zou dat veel oponthoud schelen…..
Weer 14 nieuwe borden. En de gemiddelde rijbewijsbezitter kent de bestaande borden en regels al slecht. Een prachtig verhaal van onze Minister. 1 verhaal ontbreekt helaas weer. Hoe dacht zij de kennis van deze borden aan de rijbewijsbezitters aan te bieden?
Ik vind het prima deze borden. Alleen zoals John ook al zegt:
De gemiddelde rijbewijsbezitter kent de bestaande borden en regels al slecht. Hoe denkt zij de kennis van deze borden aan de rijbewijsbezitters aan te bieden.
Rijinstructeurs roepen het al jaren: Permanente verkeerseducatie! m.a.w. 1 keer in de zoveel tijd een theorie opfrislesje.Dat zal een positiever effect hebben op het verkeersgedrag dan 1 keer in de 5 jaar rijinstructeurs lastig te vallen met het verplicht opvoeren van een toneelstuk waarmee je ook nog eens je baan of bedrijf mee kunt kwijtraken.
het is al een rommeltje op de weg dit kan er wel bij
ik zou niet weten waar je welke snelheid mag rijden (zelfs koos overkomt dit)
met de borden gaat het de zelfde kant uit.
maar ja niets doen is ook niets nog even en het is weer het zelfde als eind jaren 70 elke paal versierd met 3 borden
Goed bezig.
Denk aan al diegene die er aan verdienen.
Zij die het bedacht hebben,
Zij die er over vergadert hebben
Zij die de borden ontworpen hebben
Zij die de borden gemaakt hebben
Zij die de borden geplaatst hebben
Zij die het publiceren
De lesstof die aangepast moet worden
Jammer dat half rijdend Nederland er niks mee kan
Ik mis het bord “ontsteek uw lichten”: rond blauw bord met koplamp-symbool erop. En het eind-bord: hetzelfde bord met rode streep erdoor. Dan kunnen alle toeristen die geen NL kunnen lezen, ook bij onze tunnels zien/begrijpen dat ze hun lichten moeten aandoen… Bord gezien in Spanje.
Wat is een minsiter?
Ja, Johan. Met een IQ van 52 zie je ook niet wat deze borden zouden kunnen betekenen. Ik vind ze nogal zelfverklarend, zoals eigenlijk alle borden wel in Nederland.
waar liggen er momenteel passeerstroken in Nederland speciaal tbv verkeer t/m 25 kilometer en zou een busbaan ook tegelijkertijd gebruikt kunnen worden als passeerstrook??
Het woordje MINSITER komt twee keer voor in de tekst. Waarom staat de correctie niet aan?