CBR schrapt reeks weinig afgenomen CCV-examens

Het CBR gaat stoppen met het afnemen van de examens voor onder andere inboedelverhuizer, projectleider projectverhuizingen en containerheftruck-bestuurder. Het gaat om examens die wettelijk gezien niet verplicht zijn om de functies uit te mogen oefenen en sinds 2009 dan ook maar weinig door het CBR zijn afgenomen. Dat meldt minister Schultz van Haegen in de Staatscourant. 

De examens voor assistent-expediteur, assistent-verhuizer, inboedelverhuizer, voorman inboedelverhuizer, taxateur inboedelverhuizer, projectverhuizer, voorman projectverhuizer, projectleider projectverhuizingen, terminaltrekkerbestuurder, containerheftruckbestuurder, reachstackerbestuurder en administratief medewerker betrokken bij in- en uitvoer uit de Europese Unie worden met het besluit geschrapt van de lijst met CBR-examens, zo blijkt uit het document.

Examen

Omdat de examens maar weinig worden afgenomen, staat de benodigde kostendekkendheid bij het CBR onder druk, zo schrijft de minister. “Bovendien bestaan er in de markt voldoende alternatieven voor de genoemde examens. Op verzoek van het CBR zal het afnemen van deze examens niet langer tot de werkelijke taak van het CBR behoren”, zo schrijft ze in de Staatscourant.

De precieze datum waarop de CBR-examens komen te vervallen, is vooralsnog onduidelijk. “De datum van inwerkingtreding van deze regeling is een van de vaste verandermomenten”, zo schrijft de minister in haar brief. Die data zijn 1 januari, 1 april, 1 juli en 1 oktober.

CCV

De divisie CCV van het CBR verzorgt de examens voor professionals in wegvervoer, binnenvaart en logistiek en toetst de theoriekennis van beroeps- en privévliegers. CCV neemt jaarlijks circa 35.000 praktijkexamens en 90.000 theorie-examens af. Het gaat hierbij zowel om wettelijk verplichte examens en vakbekwaamheidsexamens als examens op verzoek van sociale partners uit de sector Transport en Logistiek.

Auteur: Roosmarijn Dierick

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

CBR schrapt reeks weinig afgenomen CCV-examens | RijschoolPro

CBR schrapt reeks weinig afgenomen CCV-examens

Het CBR gaat stoppen met het afnemen van de examens voor onder andere inboedelverhuizer, projectleider projectverhuizingen en containerheftruck-bestuurder. Het gaat om examens die wettelijk gezien niet verplicht zijn om de functies uit te mogen oefenen en sinds 2009 dan ook maar weinig door het CBR zijn afgenomen. Dat meldt minister Schultz van Haegen in de Staatscourant. 

De examens voor assistent-expediteur, assistent-verhuizer, inboedelverhuizer, voorman inboedelverhuizer, taxateur inboedelverhuizer, projectverhuizer, voorman projectverhuizer, projectleider projectverhuizingen, terminaltrekkerbestuurder, containerheftruckbestuurder, reachstackerbestuurder en administratief medewerker betrokken bij in- en uitvoer uit de Europese Unie worden met het besluit geschrapt van de lijst met CBR-examens, zo blijkt uit het document.

Examen

Omdat de examens maar weinig worden afgenomen, staat de benodigde kostendekkendheid bij het CBR onder druk, zo schrijft de minister. “Bovendien bestaan er in de markt voldoende alternatieven voor de genoemde examens. Op verzoek van het CBR zal het afnemen van deze examens niet langer tot de werkelijke taak van het CBR behoren”, zo schrijft ze in de Staatscourant.

De precieze datum waarop de CBR-examens komen te vervallen, is vooralsnog onduidelijk. “De datum van inwerkingtreding van deze regeling is een van de vaste verandermomenten”, zo schrijft de minister in haar brief. Die data zijn 1 januari, 1 april, 1 juli en 1 oktober.

CCV

De divisie CCV van het CBR verzorgt de examens voor professionals in wegvervoer, binnenvaart en logistiek en toetst de theoriekennis van beroeps- en privévliegers. CCV neemt jaarlijks circa 35.000 praktijkexamens en 90.000 theorie-examens af. Het gaat hierbij zowel om wettelijk verplichte examens en vakbekwaamheidsexamens als examens op verzoek van sociale partners uit de sector Transport en Logistiek.

Auteur: Roosmarijn Dierick

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.