17 rijinstructeurs in 2014 bevoegdheid kwijt na bijscholing
Van de 76 rijinstructeurs die vorig jaar een herkansing voor de WRM-praktijkbegeleiding deden, raakten 17 rijinstructeurs hun lesbevoegdheid kwijt. Het slagingspercentage in de herkansingsgroep lag daarmee over heel 2014 gezien op 77,6 procent. In de B-categorie lieten 16 instructeurs tijdens hun derde poging onvoldoende zien rijles te kunnen geven. De 17e instructeur die zijn bevoegdheid moest inleveren, kwam uit de categorie E achter B. Dat blijkt uit jaarcijfers van het IBKI. De instructeurs die hun lesbevoegdheid kwijtraken kunnen alleen nog het herintrederstraject volgen om weer als instructeur in het lesvoertuig plaats te kunnen nemen.
In het afgelopen jaar vonden verdeeld over alle categorieën van de rijinstructie in totaal ruim 2.800 eerste en tweede praktijkbegeleidingen plaats. In diezelfde tijdsspanne maakten 76 instructeurs gebruik van de herkansingsmogelijkheid. Die rijinstructeurs kwamen met ruim 97 procent bijna alleen uit de categorie B.
Bijscholing
Gedurende 2014 deden ruim 1.250 rijinstructeurs in de B-categorie hun eerste praktische bijscholing. Van die groep slaagde ruim 63 procent voor de test. Zo’n 1.350 B-instructeurs deden daarnaast voor de auto de tweede praktijkbijscholing. Met een slagingspercentage van 93,5 procent lag het aantal voldoendes daar beduidend hoger.
Van de 76 herkansingen die vorig jaar plaatsvonden, ging het vrijwel uitsluitend om instructeurs uit de B-categorie. Uit de auto-categorie kwamen er 74. De overige herkansingen werden door instructeurs uit de D- en E achter B-categorie gereden.
Begeleiding
Voor de categorie E achter B werden in totaal 5 eerste praktijkbegeleidingen gevolgd. Alle 5 werden ze voldoende afgerond. De groep voor de tweede praktische bijscholing bestond uit 3 man, van wie er 1 onvoldoende scoorde. Tegelijkertijd werd in diezelfde periode dus 1 herkanser geregistreerd. Deze instructeur zakte voor de derde poging.
In de motor-categorie deden 44 instructeurs gedurende de aangegeven periode hun eerste praktijkbegeleiding. Van die instructeurs gingen er 41 met goed nieuws naar huis. De tweede praktische bijscholing werd door alle 51 kandidaten met goed gevolg afgelegd, zo blijkt uit de data. Van herkansingen was in de A-categorie geen sprake.
Examen
In de categorie C werden 63 eerste en tweede praktijkbijscholingen met een examen afgerond. Van die groep zakten 6 instructeurs. Gedurende de becijferde periode werd één herexamen gedaan. Dat examen werd met een voldoende afgerond.
De praktische bijscholingen D1 en D2 werden in het totaal 11 keer gereden. Alle rijinstructeurs slaagden en behielden hun WRM-bevoegdheid. In de D-categorie werden geen herkansingen gereden.
Herkansing
Een rijinstructeur krijgt door de op handen zijnde wijzigingen van de WRM overigens ruimere mogelijkheden om aan de eis van de praktijkbeoordeling te voldoen. Een voldoende eerste praktijkbeoordeling wordt in de toekomst toereikend, waardoor een tweede beoordeling dan niet meer nodig is. Nu moeten beide beoordelingen verplicht plaatsvinden, terwijl de tweede keer per se voldoende moet zijn. De uiteindelijke wetswijziging zal naar verwachting medio 2016 in werking treden.
Roosmarijn Dierick
“zien rijles te kunnen geven” moet zijn: Het protocol/toneelstuk uit het hoofd geleerd en onder enorme druk niet helemaal volgens het script uitgevoerd.
Alleen al bij het idee dat iemand over mijn enige inkomstenbron gaat beslissen maakt mij al zenuwachtig. Ze zouden moeten kijken hoe goed een instructeur presteert in het dagelijks leven en daarop een beslissing maken ipv een oordeel vellen in 1 uur tijd.
Ik ben van mening dat als je op een fatsoenlijke wijze de rijlessen verzorgt je niks te vrezen hebt, het enige wat dan nog moet gebeuren is een stukje voorbereiding (aldus het protocol) al begrijp ik wel dat sommigen dit meer zullen zien als een toneelspel. Toneelspel of niet, wil je je bevoegdheid kwijt raken lijkt het me dat er toch echt iets niet aan de haak is. Het komt genoeg voor dat een rijinstructeur van mening is dat hij of zij goed rijles kan geven terwijl dit zwaar onder de maat is.
en nu nog bij leraren ,kijken hoeveel er dan nog les mogen geven.
Daar kun je al ben je er 30 jaar uit gewoon les geven.
Of iedere 5 jaar ieder bestuurder opnieuw examen laten doen om zijn rijbewijs te behouden .
Wouw dan verdwijnen er heel wat hufters op de weg en deze mogen opnieuw lessen volgen wat weer goed is voor deze sector.
Het lijkt me echt heel goed om het in onderwijs breid toe te passen. Er zullen niet veel mensen slagen denk ik.
Ik vind opfris cursus prima maar al dat gedoe kost alleen maar meer geld.
En nu krijgen de “gezakte” rijinstructeurs een door de overheid betaalde opleiding om weer “op niveau te komen ” net zoals een onderwijzer ook geen enkele cursus zelf moet betalen? Ik zie de opstand al uitbreken onderwijzers /leraren die niet het gewenste niveau hebben zelf de cursus laten betalen.