Meeste kou over CBR-inschrijvingsovereenkomst uit de lucht
De onrust over de nieuwe inschrijvingsovereenkomst van het CBR is nog niet helemaal verdwenen, al lijkt de ergste kou wel uit de lucht. Dat is de indruk van de brancheorganisatie VRB en de Nijmeegse Autorijscholen Combinatie (NAC). Toch heeft nog maar de helft van de rijschoolhouders de nieuwe overeenkomst getekend. De deadline was 1 april. Het CBR stuurt nog een reminder naar de rijscholen die nog niet getekend hebben. Als ze dat niet doen, kunnen ze vanaf 1 augustus geen examens meer reserveren, waarschuwt het CBR.
De inschrijvingsovereenkomst tussen rijscholen en CBR verandert per 1 augustus met als doel om verschillende vormen van fraude tegen te gaan. Dat gebeurde in samenspraak met de brancheorganisaties. Onderdeel van de nieuwe overeenkomst is dat rijscholen van al hun rijinstructeurs het WRM-pasnummer, de einddatum en de personalia doorgeven. Ook is er een bepaling over integriteit opgenomen en moet met de nieuwe overeenkomst de naam van de opleider die examens reserveert overeenkomen met de naam op het examenvoertuig én met de naam die bij het CBR bekend is.
Uitleg
Het CBR erkent dat de overeenkomst de nodige vragen heeft opgeroepen in de branche. “We krijgen natuurlijk vragen, en beantwoorden die graag. Of dat nou via mail, onze klantenservice, of persoonlijk is op de bijeenkomsten die we bezoeken”, aldus woordvoerster Nathalie Dingeldein. Ze benadrukt dat de overeenkomst samen met de drie brancheorganisaties tot stand is gekomen om de kwaliteit van de sector te verhogen. “Het is een steun in de rug voor de partijen die op een professionele manier met hun beroep bezig zijn.”
Een paar weken geleden nog leek het verzet hevig, onder meer bij NAC, een organisatie met ruim tachtig leden. Secretaris Willy van Summeren, die aanvankelijk erg kritisch was, is inmiddels een stuk positiever gestemd. De recente bijeenkomst bij NAC, waarbij CBR aanwezig was om vragen te beantwoorden en nadere uitleg te geven, heeft daar een belangrijke rol in gespeeld. Juridisch zijn er volgens Van Summeren nog steeds wat zaken die niet helemaal kloppen, maar de intentie van de overeenkomst is goed, vindt hij. “Het is puur de bedoeling om kwaadwillenden te weren.” Hij denkt wel dat het CBR veel onrust had kunnen voorkomen door beter en vroegtijdiger te communiceren over de nieuwe inschrijvingsovereenkomst. “”Communiceer! Een toelichting werkt beter. Zeg je niks, dan begint het te etteren.”
Compromissen
Ook voorzitter Peter van Neck van de VRB heeft dat de indruk dat de onrust in de branche grotendeels is weggenomen. De vereniging, die ook aanwezig was bij de bijeenkomst van NAC, heeft zelf heeft de nodige vragen gehad van leden, die inmiddels beantwoord zijn. Dat het CBR niet de wensen van alle rijscholen kan honoreren, vindt Van Neck logisch. “Je moet ergens compromissen sluiten, maar we blijven openstaan voor kritiek.”
Rijschoolhouder Luc Sluimer uit Hardinxveld is niet van plan zijn handtekening te zetten. “Een wurgcontract”, zo omschrijft hij de nieuwe inschrijvingsovereenkomst . Omdat hij het niet eens is met de in zijn ogen eenzijdig opgelegde bepalingen in die overeenkomst, is Sluimer samen met een aantal collega-bedrijven in zijn regio Gorinchem bezig met de oprichting van een belangenvereniging. Zo’n veertig rijscholen zijn volgens hem bereid om zich aan te sluiten.
‘Boven de wet’
Er staan veel zaken in de overeenkomst die er in zijn ogen niet in thuishoren: of omdat ze overbodig zijn en al wettelijk geregeld zijn of omdat het CBR “zich daarmee boven de wet stelt”. Het verstrekken van gegevens over instructeurs bijvoorbeeld of de extra eisen – bovenop de wettelijke – aan het examenvoertuig ten aanzien van spiegels. En wanneer een rijschoolhouder verdacht wordt van een strafbaar feit, is het volgens Sluimer aan Justitie om daarover te oordelen en niet aan het CBR.
Hij voelt zich in zijn kritiek onvoldoende gesteund door de Vereniging Rijschool Belang (VRB), waarbij hij is aangesloten. En bij ook bij het CBR zegt hij weinig gehoor te vinden met zijn vragen en opmerkingen. “Als eenling word je niet gehoord en ik heb moeite met het standpunt van de brancheorganisatie.” Sluimer heeft niet alleen moeite met de nieuwe bepalingen in het contract, maar ook veel bestaande regels gaan hem te ver. De overgang naar een nieuwe overeenkomst vinden de verontruste rijschoolhouders uit Gorinchem dan ook een goed moment om aan de bel te trekken.
NAC-secretaris Van Summeren schat in dat er landelijk zo’n twintig regionale verenigingen zijn. NAC, die al tientallen jaren bestaat, heeft er verschillende geholpen om de organisatie op poten te zetten.
Yvonne Ton
Lees ook:
Discussie over nieuwe inschrijvingsovereenkomst CBR
Gewoon collectief niet tekenen?
Dan zijn ze 1 augustus de helft van hun klanten kwijt.
Lijkt me sterk dat ze het dan doorzetten.
Zo werken ze fraude juist in de hand.
Stel ik heb wel getekend dan kun je straks bij mij examens kopen en mijn dakbord huren, omdat je zelf geen overeenkomst hebt met CBR.
Dat kan niet helemaal de bedoeling zijn.
Dat de helft niet getekend heeft zegt al genoeg.
Artikel 22 is ook behoorlijk onredelijk.