Bovag Rijscholen zet beleid strenge lidmaatschapseisen voort
De economische tegenwind in de rijschoolbranche is nog niet gaan liggen. Hoewel er tekenen van herstel zijn, staan zaken als professionaliteit, kwaliteit en betrouwbaarheid nog altijd onder druk door het overschot aan rijscholen. Dat zei Bovag Rijscholen-voorzitter Frank Hoornenborg maandag tijdens het Bovag Rijscholen Congres. “Daarom gaan we verder met ons beleid om Bovag als kwaliteitsmerk neer te zetten.”
De brancheorganisatie is vorig jaar gestart met het invoering van harde lidmaatschapseisen voor nieuwe leden. Deze zomer wordt gecontroleerd of alle bestaande leden aan die eisen voldoen (het slagingspercentage mag maximaal vijf procentpunten onder het kringgemiddelde liggen, VOG voor instructeurs en kredietwaardigheidscheck). Volgend jaar worden de controles voor de overige kwaliteitseisen opgestart (gebruik Bovag-logo, juiste verzekeringen, goed onderhouden auto, gedragscode, review systeem, gebruik lesovereenkomst).
Vestigingseisen nieuwe rijscholen
“We hebben bij de overheid gelobbyd om het kaf beter van het koren te kunnen scheiden. De minister wilde helaas geen vestigingseisen voor nieuwe rijscholen, maar deed een beroep op het zelfreinigend vermogen van de branche. Daarom zijn we als Bovag daarmee aan de slag gegaan”, blikt Hoornenborg terug op zijn eerste jaar als voorzitter.
Het nieuwe beleid heeft Bovag Rijscholen 150 leden gekost. “We zijn teruggegaan van 900 naar 750 leden. Degene die opgezegd hebben wilden of konden niet aan de nieuwe eisen voldoen. Het zij zo”, aldus de voorzitter.
Beleid
De huidige leden steunen van harte het beleid tot kwaliteitsverbetering binnen de branchevereniging, onderstreept hij. “Er zijn in de branche vaak extern volop geluiden die klagen over ons beleid, maar zij dragen zelf weinig bij om de problemen in de branche op te lossen. Wij zoeken de oplossingen bij onszelf.”
Wel stoort de branchevereniging zich aan het feit dat rijscholen meerdere inschrijfnummers bij het CBR kunnen hebben. Hiermee is het mogelijk om bijvoorbeeld twee merken te voeren. Eén merk voor alle ‘goede’ leerlingen, om zo het slagingspercentage hoog te houden en daarmee te adverteren. Eén merk voor alle ‘slechte’ leerlingen, die qua marketing nergens terug te vinden is.
Inschrijfnummers CBR
“De consument wordt hiermee misleid”, vindt Hoornenborg. “We willen dat het CBR deze problemen aanpakt. Bijvoorbeeld door transparant te maken welke rijscholen meerdere nummers hebben en dat te vermelden bij de slagingspercentages op rijschoolgegevens.nl. Dan kan de consument tenminste zien met wie hij zaken doet.”
Verder is Bovag Rijscholen bezig om de structuur van het bestuur te vernieuwen. “We willen de leden meer betrekken bij het beleid binnen de vereniging”, zegt Hoornenborg. De brancheorganisatie gaat daarom meer met werkgroepen en communities aan de slag binnen Bovag Rijscholen. Zij gaan het bestuur adviseren, dat zich alleen nog met de hoofdlijnen bezig houdt.
Bovag Garantiefonds Rijscholen
Een voorbeeld is de vernieuwing van het Bovag Garantiefonds Rijscholen (BGF). Door de economische crisis ging er meer geld uit het fonds dan er aan premies binnen kwam. “BGF heeft haar nut bewezen de afgelopen jaren, maar moet wel toekomstbestendig gemaakt worden”, vertelt Hoornenborg. “De werkgroep is dat nu aan het uitwerken, in het najaar presenteren we dat aan de leden.”
Ook heeft Bovag het afgelopen jaar overleg gevoerd met de Inspectie Leefomgeving en Transport. “We zijn blij dat zij de WRM-bevoegdheid van rijinstructeurs op de weg gaan controleren”, licht Hoornenborg toe. “Het is nodig, want sommige rijinstructeurs voldoen niet op tijd aan de bijscholingsplicht waardoor ze hun bevoegdheid kwijtraken. En controle had bij de politie had het absoluut geen prioriteit. ILT heeft ons beloofd dat ze daarmee aan het einde van het jaar gaan beginnen. We zullen aangeven in welke regio’s daarmee problemen zijn, zodat ze daar van start gaan.”
Rijscholenkiezer
Ook de Rijscholenkiezer kwam nog even aan bod tijdens de Algemene Leden Vergadering. “De website heeft helaas te kampen gehad met aanloopproblemen. Zo zijn de reviews nog te makkelijk te beïnvloeden. Maar TeamAlert is bezig met het verbeteren van de website. Ze zijn op de goede weg. Bovag Rijscholen staat nog steeds vierkant achter de Rijscholenkiezer, want het zorgt voor transparantie”, aldus de voorzitter.
De brancheorganisatie maakte ook het beleid voor het komende jaar bekend tijdens de bijeenkomst. “We gaan door met de Bovag Next Level Visie”, vertelt Frans Bastiaansen, manager Bovag Rijscholen. “Hierbij gaat Bovag zich richten op de klanten van de leden. De boodschap is: ‘Ga in zee met een Bovag Rijschool, want dan zit je goed’. Binnen de vereniging gaan we daarom verder met de implementatie van de nieuwe lidmaatschapsvoorwaarden.”
Oneerlijke concurrentie
“En zoals altijd gaan we verder met het tegengaan van oneerlijke concurrentie in de rijschoolbranche, door samen te werken met de Belastingdienst en ILT. Ook gaan we onze lobby in Europa intensiveren. En zoals ieder jaar blijven we de rol van het CBR bijsturen”, aldus de Bovag Rijscholen-manager. Het beleid van zowel het afgelopen als het komende jaar werd door de leden van Bovag Rijscholen officieel vastgelegd met applaus.
Bart Pals
Weer dat slagingspercentage:: de grootste miskleun van de Bovag!!!!