Dodehoekverklikker tot september verboden bij praktijkexamen

Het gebruik van de dodehoekverklikker in de auto tijdens het praktijkexamen is verboden totdat hier in september een officieel besluit over wordt genomen. Dat heeft het CBR besloten naar aanleiding van bezwaar van een Dordrechtse rijschoolhouder, die vond dat het hulpmiddel in de lesauto goedgekeurd moest worden tot het moment dat dit besluit definitief is. Examinatoren zijn geïnformeerd over het besluit.

Het gaat om Erma Pieper – van der Post van autorijschool Arnold in Dordrecht. In haar lesauto zit automatisch een dodehoekverklikker ingebouwd, en zij ervaarde dat alle examinatoren hier wisselend mee omgingen: soms mocht het hulpmiddel aan blijven, soms moest hij direct uitgeschakeld worden. Eerder bleek ook al dat andere rijinstructeurs tegen wisselende reacties van examinatoren aanlopen.

Hulpmiddelen verboden

Het CBR is naar aanleiding van het bezwaar van de rijschoolhouder uit Dordrecht in gesprek gegaan over de kwestie van de dodehoekverklikker en andere hulpmiddelen die het autorijden gemakkelijker maken. De instelling is hier ook over in gesprek gegaan met de brancheverenigingen. “De algemene boodschap is op dit moment dat hulpmiddelen niet zijn toegestaan, maar dat er wordt gekeken naar de mogelijkheden”, zo stelt het CBR in een bericht.

Er wordt dus gekeken naar mogelijkheden om hulpmiddelen in de toekomst wel te gaan gebruiken tijdens het praktijkexamen. Hierover wordt momenteel een voorstel opgesteld dat op 4 september tijdens het branchevoorzittersoverleg aan de VRB, de FAM en de Bovag wordt aangeboden. Volgens het CBR gebeurt dit ook in het kader van het project rondom de nieuwe examens.

Uniform handelen

De overgebleven dagen van juli en heel de maand augustus kunnen daarom worden gezien als een overbruggingsperiode, waarvoor besloten is dat hulpmiddelen in het geheel niet worden toegelaten. “De examinatoren zijn hierover via het management geïnformeerd”, aldus CBR-woordvoerder Irene Heldens. “Daarnaast organiseren we speciale studie-avonden voor onze examinatoren waarin we de materie uitgebreid gaan uitdiepen.”

Rijschoolhouder Pieper-Van der Post is gepikeerd over de gang van zaken rondom de hele kwestie, maar legt zich er nu bij neer dat de dodehoekverklikker tot september uit moet. “Ook al is het niet wettelijk geregeld en spreekt mijn advocaat zelfs van machtsmisbruik. Maar ik wil mijn kandidaten niet duperen.”

Lars Verpalen

Lees ook: Gebruik dodehoekverklikker bij rijexamen leidt tot verdeeldheid

Auteur: Lars Verpalen

13 reacties op “Dodehoekverklikker tot september verboden bij praktijkexamen”

André Meupelenberg|24.07.15|13:20

Alle nieuwe snufjes om het autorijden te vergemakkelijken is in het voordeel van de automobilist en ik juich het dan ook van harte toe net als het rijden in de nieuwste modellen auto, maar……. een rijbewijs kandidaat die tijdens de les en het rijexamen gebruik maakt van al de moderne voorzieningen heeft hier na het behalen van zijn/haar rijvaardigheidsbewijs alleen maar nadelen van m.i.

André Meupelenberg|24.07.15|13:20

Ze leren tijdens de les deze voorzieningen te gebruiken maar als ze zelf een auto gaan kopen zal dat in het algemeen geen nieuwe auto zijn met al deze voorzieningen en zullen ze deze missen waardoor ze mijn inziens gevaarlijke bestuurders zullen zijn dan de kandidaten die deze vernieuwingen niet heeft gehad. Dit in ogenschouw nemend zal ik zeggen doe al deze snufjes uit tijdens het examen.

André Meupelenberg|24.07.15|13:21

Hierdoor wordt je als rijinstructeur verplicht om de kandidaten ook te leren rijden zonder deze voorzieningen. (Anders weten ze dus niet wat ze moeten doen). Ik ken iemand die heeft een hele oude auto gekocht en opgeknapt nog 1 met een hand choke hij weet/wist niet hoe hij daar mee om moest gaan. Dat zal ook gebeuren met de nieuwste snufjes. Zolang er nog teveel rond rijden zonder deze hulpmiddelen dan tijdens het examen uit.

Michel Kerkhof|24.07.15|15:05

Beetje vreemd besluit van het CBR. Aan de ene kant keuren ze de auto goed voor les / examenvoertuig maar mogen de daarin gebouwde hulpmiddelen niet gebruikt worden. Klinkt naar meten met twee maten. Een navigatiesysteem is tenslotte ook een hulpmiddel en die moet wel in de auto aanwezig zijn.Moeten we nu ook de andere hulpmiddelen uitzetten, zoals start stop systeem, hellingproefhulp, achteruitrijhulp en zo kunnen we een heel lijstje maken. Nee dan moet je de auto gewoon niet goed keuren

Sjoerd Balfoort|24.07.15|15:07

Ach…. het heeft tijd nodig, dode-hoek verklikker, automatisch inparkeren straks met losse handjes rijden…. wen er maar alvast aan, vroeg of laat gaat een hoop veranderen in het rijlesgebeuren.
Alle hulpmiddelen kunnen nadelig zijn; gooi de verkeerslichten uit en je kunt er op wachten….

Theo Lemm|28.07.15|17:33

@ Michel,
Dan kan mijn Clio eruit gegooid worden. Daar zit een hellingproef assistent op en deze kan, helaas, niet uitgeschakeld worden.
Leerlingen moeten kunnen rijden in een ‘kale’ auto. Meer prioriteit geven aan het “Oriëntatiepunt’ i.p.v. de navi gebruiken.

Bob Boon|30.07.15|13:02

In Belgie is dit toegelaten indien origineel voorzien. Volgens mij is dit geen enkel probleem men kan de ll. leren zonder en met (dode hoek,achterrijcamera enz) Zo kan men de stress in de beginfase voor een groot deel wegnemen en de ll. zelfzekerder laten rijden. Misschien een beetje extreem waarom niet de eerste 2 lesuren met automaat? dit is in de nabije toekomst iets van alle dagen en men kan de ll. eenvoudiger bochtentechniek aanleren, de rijbaan overzien enz.
grt
bob

Erma Pieper|30.07.15|17:20

Juist Michel, jij begrijpt het, wel goedkeuren zonder voorbehoud, zit standaard op de auto en zelfs bij gezichtsveld zeggen ze, als veiligheidsmiddel aanwezig zijn in het gezichtsveld mogen ze niet worden verwijderd, maar op examen afkeuren, snap jij het nu ?En bij hun besluit blijven,terwijl er niets geregeld is hierover.

Erma Pieper|30.07.15|17:22

Ze mogen het niet weigeren tot september, ze mogen hun eigen wetje niet maken, maar doen het toch,maar om de kandidaat niet te schaden zet ik ze uit,mijn advocaat zegt dat het machtsvertoon is, waar moet ik anders heen met mijn kandidaat.Maar als het in september niet vast is volgens de wet, komt er een rechtzaak

Rob Kunst|30.07.15|17:36

Ex-examinator en instructeur bij de Audi driving experience in Duitsland. Een deel van mijn werk is het introduceren van nieuwe technieken. De site-assist is alweer een paar jaar oud. Bij een voorgenomen rijstrook-wissel waarschuwt het met een fel lichtsignaal indien al richting is aangegeven en er is een auto in de dode hoek. Het is een hulpmiddel, functioneert goed. De leerling moet altijd nog conform de rijprocedure “kijken”. Gebruiken maar NIET verplicht stellen!
Viele Grüße uit München.

Ronald de Graaf|31.07.15|07:17

Ach ze hebben bij het CBR altijd wat te zeiken. De dodehoekverklikker zat standaard in mijn Mazda 6. Examinator Wielart o.a. in Haarlem had altijd wat te zeiken over mijn auto. Maar ja, hij is toch goed gekeurd door de examencommissie en ze wisten dat die dodehoekverklikker erin zat, dus gewoon gebruiken klaar! Ik heb nergens destijds bij aanschaf van mijn auto een uitzondering gezien bij de lijst goedgekeurde auto’s van het CBR. Bij het niet toestaan tijdens rijexamens dan maar naar de rechter.

Richard Uljee|04.08.15|16:42

Geen namen gaan noemen, Ronald de G. Dat is niet chique. De man doet zijn werk in opdracht van het CBR. Als je vindt dat je moet klagen over zijn functioneren, weet je waar je moet zijn. Ik liep altijd wat vooruit op zaken. Zo kreeg ik in een ver verleden problemen met het gebruik van 3de remlicht, extra buitenspiegels, vroeg opschakelen en 50km in z’n 4 en 5 rijden. Nu verplicht, destijds verboden. Je gaat echt nog meemaken dat die dodehoekverklikker verplicht wordt en moet worden gebruikt.

Els van Voren|06.08.15|16:28

Beste Richard,
Hiermee leg je wel meteen de vinger op de zere plek! Het CBR kan dingen verplichten omdat de rijscholen nergens anders terecht kunnen. Straks alleen nog elektrische auto’s??
Oplossing? Eenvoudig, iedere examinator krijgt (verplicht) een eigen les(lease)auto die aan alle door het CBR opgelegde verplichtingen voldoen en daar worden de examens in afgenomen! Ben je ook meteen van het gel.. af over schade aan de lesauto tijdens het examen.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Dodehoekverklikker tot september verboden bij praktijkexamen | RijschoolPro

Dodehoekverklikker tot september verboden bij praktijkexamen

Het gebruik van de dodehoekverklikker in de auto tijdens het praktijkexamen is verboden totdat hier in september een officieel besluit over wordt genomen. Dat heeft het CBR besloten naar aanleiding van bezwaar van een Dordrechtse rijschoolhouder, die vond dat het hulpmiddel in de lesauto goedgekeurd moest worden tot het moment dat dit besluit definitief is. Examinatoren zijn geïnformeerd over het besluit.

Het gaat om Erma Pieper – van der Post van autorijschool Arnold in Dordrecht. In haar lesauto zit automatisch een dodehoekverklikker ingebouwd, en zij ervaarde dat alle examinatoren hier wisselend mee omgingen: soms mocht het hulpmiddel aan blijven, soms moest hij direct uitgeschakeld worden. Eerder bleek ook al dat andere rijinstructeurs tegen wisselende reacties van examinatoren aanlopen.

Hulpmiddelen verboden

Het CBR is naar aanleiding van het bezwaar van de rijschoolhouder uit Dordrecht in gesprek gegaan over de kwestie van de dodehoekverklikker en andere hulpmiddelen die het autorijden gemakkelijker maken. De instelling is hier ook over in gesprek gegaan met de brancheverenigingen. “De algemene boodschap is op dit moment dat hulpmiddelen niet zijn toegestaan, maar dat er wordt gekeken naar de mogelijkheden”, zo stelt het CBR in een bericht.

Er wordt dus gekeken naar mogelijkheden om hulpmiddelen in de toekomst wel te gaan gebruiken tijdens het praktijkexamen. Hierover wordt momenteel een voorstel opgesteld dat op 4 september tijdens het branchevoorzittersoverleg aan de VRB, de FAM en de Bovag wordt aangeboden. Volgens het CBR gebeurt dit ook in het kader van het project rondom de nieuwe examens.

Uniform handelen

De overgebleven dagen van juli en heel de maand augustus kunnen daarom worden gezien als een overbruggingsperiode, waarvoor besloten is dat hulpmiddelen in het geheel niet worden toegelaten. “De examinatoren zijn hierover via het management geïnformeerd”, aldus CBR-woordvoerder Irene Heldens. “Daarnaast organiseren we speciale studie-avonden voor onze examinatoren waarin we de materie uitgebreid gaan uitdiepen.”

Rijschoolhouder Pieper-Van der Post is gepikeerd over de gang van zaken rondom de hele kwestie, maar legt zich er nu bij neer dat de dodehoekverklikker tot september uit moet. “Ook al is het niet wettelijk geregeld en spreekt mijn advocaat zelfs van machtsmisbruik. Maar ik wil mijn kandidaten niet duperen.”

Lars Verpalen

Lees ook: Gebruik dodehoekverklikker bij rijexamen leidt tot verdeeldheid

Auteur: Lars Verpalen

13 reacties op “Dodehoekverklikker tot september verboden bij praktijkexamen”

André Meupelenberg|24.07.15|13:20

Alle nieuwe snufjes om het autorijden te vergemakkelijken is in het voordeel van de automobilist en ik juich het dan ook van harte toe net als het rijden in de nieuwste modellen auto, maar……. een rijbewijs kandidaat die tijdens de les en het rijexamen gebruik maakt van al de moderne voorzieningen heeft hier na het behalen van zijn/haar rijvaardigheidsbewijs alleen maar nadelen van m.i.

André Meupelenberg|24.07.15|13:20

Ze leren tijdens de les deze voorzieningen te gebruiken maar als ze zelf een auto gaan kopen zal dat in het algemeen geen nieuwe auto zijn met al deze voorzieningen en zullen ze deze missen waardoor ze mijn inziens gevaarlijke bestuurders zullen zijn dan de kandidaten die deze vernieuwingen niet heeft gehad. Dit in ogenschouw nemend zal ik zeggen doe al deze snufjes uit tijdens het examen.

André Meupelenberg|24.07.15|13:21

Hierdoor wordt je als rijinstructeur verplicht om de kandidaten ook te leren rijden zonder deze voorzieningen. (Anders weten ze dus niet wat ze moeten doen). Ik ken iemand die heeft een hele oude auto gekocht en opgeknapt nog 1 met een hand choke hij weet/wist niet hoe hij daar mee om moest gaan. Dat zal ook gebeuren met de nieuwste snufjes. Zolang er nog teveel rond rijden zonder deze hulpmiddelen dan tijdens het examen uit.

Michel Kerkhof|24.07.15|15:05

Beetje vreemd besluit van het CBR. Aan de ene kant keuren ze de auto goed voor les / examenvoertuig maar mogen de daarin gebouwde hulpmiddelen niet gebruikt worden. Klinkt naar meten met twee maten. Een navigatiesysteem is tenslotte ook een hulpmiddel en die moet wel in de auto aanwezig zijn.Moeten we nu ook de andere hulpmiddelen uitzetten, zoals start stop systeem, hellingproefhulp, achteruitrijhulp en zo kunnen we een heel lijstje maken. Nee dan moet je de auto gewoon niet goed keuren

Sjoerd Balfoort|24.07.15|15:07

Ach…. het heeft tijd nodig, dode-hoek verklikker, automatisch inparkeren straks met losse handjes rijden…. wen er maar alvast aan, vroeg of laat gaat een hoop veranderen in het rijlesgebeuren.
Alle hulpmiddelen kunnen nadelig zijn; gooi de verkeerslichten uit en je kunt er op wachten….

Theo Lemm|28.07.15|17:33

@ Michel,
Dan kan mijn Clio eruit gegooid worden. Daar zit een hellingproef assistent op en deze kan, helaas, niet uitgeschakeld worden.
Leerlingen moeten kunnen rijden in een ‘kale’ auto. Meer prioriteit geven aan het “Oriëntatiepunt’ i.p.v. de navi gebruiken.

Bob Boon|30.07.15|13:02

In Belgie is dit toegelaten indien origineel voorzien. Volgens mij is dit geen enkel probleem men kan de ll. leren zonder en met (dode hoek,achterrijcamera enz) Zo kan men de stress in de beginfase voor een groot deel wegnemen en de ll. zelfzekerder laten rijden. Misschien een beetje extreem waarom niet de eerste 2 lesuren met automaat? dit is in de nabije toekomst iets van alle dagen en men kan de ll. eenvoudiger bochtentechniek aanleren, de rijbaan overzien enz.
grt
bob

Erma Pieper|30.07.15|17:20

Juist Michel, jij begrijpt het, wel goedkeuren zonder voorbehoud, zit standaard op de auto en zelfs bij gezichtsveld zeggen ze, als veiligheidsmiddel aanwezig zijn in het gezichtsveld mogen ze niet worden verwijderd, maar op examen afkeuren, snap jij het nu ?En bij hun besluit blijven,terwijl er niets geregeld is hierover.

Erma Pieper|30.07.15|17:22

Ze mogen het niet weigeren tot september, ze mogen hun eigen wetje niet maken, maar doen het toch,maar om de kandidaat niet te schaden zet ik ze uit,mijn advocaat zegt dat het machtsvertoon is, waar moet ik anders heen met mijn kandidaat.Maar als het in september niet vast is volgens de wet, komt er een rechtzaak

Rob Kunst|30.07.15|17:36

Ex-examinator en instructeur bij de Audi driving experience in Duitsland. Een deel van mijn werk is het introduceren van nieuwe technieken. De site-assist is alweer een paar jaar oud. Bij een voorgenomen rijstrook-wissel waarschuwt het met een fel lichtsignaal indien al richting is aangegeven en er is een auto in de dode hoek. Het is een hulpmiddel, functioneert goed. De leerling moet altijd nog conform de rijprocedure “kijken”. Gebruiken maar NIET verplicht stellen!
Viele Grüße uit München.

Ronald de Graaf|31.07.15|07:17

Ach ze hebben bij het CBR altijd wat te zeiken. De dodehoekverklikker zat standaard in mijn Mazda 6. Examinator Wielart o.a. in Haarlem had altijd wat te zeiken over mijn auto. Maar ja, hij is toch goed gekeurd door de examencommissie en ze wisten dat die dodehoekverklikker erin zat, dus gewoon gebruiken klaar! Ik heb nergens destijds bij aanschaf van mijn auto een uitzondering gezien bij de lijst goedgekeurde auto’s van het CBR. Bij het niet toestaan tijdens rijexamens dan maar naar de rechter.

Richard Uljee|04.08.15|16:42

Geen namen gaan noemen, Ronald de G. Dat is niet chique. De man doet zijn werk in opdracht van het CBR. Als je vindt dat je moet klagen over zijn functioneren, weet je waar je moet zijn. Ik liep altijd wat vooruit op zaken. Zo kreeg ik in een ver verleden problemen met het gebruik van 3de remlicht, extra buitenspiegels, vroeg opschakelen en 50km in z’n 4 en 5 rijden. Nu verplicht, destijds verboden. Je gaat echt nog meemaken dat die dodehoekverklikker verplicht wordt en moet worden gebruikt.

Els van Voren|06.08.15|16:28

Beste Richard,
Hiermee leg je wel meteen de vinger op de zere plek! Het CBR kan dingen verplichten omdat de rijscholen nergens anders terecht kunnen. Straks alleen nog elektrische auto’s??
Oplossing? Eenvoudig, iedere examinator krijgt (verplicht) een eigen les(lease)auto die aan alle door het CBR opgelegde verplichtingen voldoen en daar worden de examens in afgenomen! Ben je ook meteen van het gel.. af over schade aan de lesauto tijdens het examen.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.