FAM ziet uitschrijving 650 rijscholen als sanering, VRB en Bovag denken aan slapende rijscholen

Brancheorganisaties VRB, FAM en Bovag Rijscholen zijn blij met de uitschrijving van 650 rijscholen bij het CBR naar aanleiding van het niet tekenen van de nieuwe inschrijvingsovereenkomst. Waar VRB-voorzitter Peter van Neck en Bovag-woordvoerder Paul de Waal echter spreken van een mooie ‘administratieve opschoning van slapende rijscholen’, ziet FAM-voorzitter Ruud Rutten een ‘eerste voorzichtige sanering’.

De nieuwe ‘overeenkomst CBR en opleider’ omvat onder andere de registratie van alle rijinstructeurs met WRM-pasnummer en een bepaling over integriteit. Gedurende een half jaar kregen alle ruim 8000 rijscholen meerdere herinneringen om de overeenkomst getekend terug op te sturen. De brancheorganisaties denken dan ook dat de ‘club van 650’ bijna compleet bestaat uit rijscholen die de overeenkomst bewust hebben laten verlopen.

Verbaasd

Voorzitter Rutten van de FAM was in eerste instantie meer verbaasd door het nieuws dan direct gelukkig. “We hadden een week eerder al een indicatie gehad van het CBR dat het ongeveer dit aantal ging worden. Maar het is toch een hele forse groep.” De bij het CBR uitgeschreven groep rijscholen bestrijkt acht procent van de complete branche. “Sommigen waren misschien toch te laks en moeten nu betalen. Van de FAM was in ieder geval iedereen op tijd.”

De Waal lijkt het sterk dat er Bovag-leden bij de uitschrijvers zitten. De woordvoerder denkt dat het gaat om slapende rijscholen. “De nieuwe overeenkomst was waarschijnlijk het laatste zetje voor deze inactieve rijscholen om er een punt achter te zetten”, zo stelt hij. VRB-voorzitter Van Neck denkt hetzelfde. “Misschien zijn een aantal het nog vergeten of hebben ze het niet meegekregen.”

Van Neck denkt echter dat deze groep erg klein is. “Een tijd geleden vroeg ik op een bijeenkomst aan vijftig rijscholen of ze de bijeenkomst hadden ondertekend. Twee hadden dit toen nog niet gedaan, naar eigen zeggen omdat ze hem niet ontvangen hadden. Dan denk ik: dan trek je toch aan de bel?”

Administratieve opschoning

Al met al wil Bovag niet spreken van een sanering maar van een mooie en noodzakelijke administratieve opschoning. “De nieuwe cijfers geven een veel betere weergave van de branche”, zo stelt De Waal. “Er is in de loop van de jaren een bepaalde vervuiling in het systeem gekomen”, zo wijst Van Neck op de vele slapende rijscholen en dubbele inschrijvingen van opleiders. “En eerlijk gezegd had ik de hoop dat het om een veel grotere groep ging. Ik had verwacht dat zo’n 1200 tot 1500 rijscholen zouden worden uitgefilterd. Wat dat betreft viel mij dit aantal tegen.”

Eerder dit jaar werd bekend dat het toegestaan is om je als rijschool twee keer in te schrijven bij het CBR om zo het slagingspercentage aan één kant kunstmatig hoog te houden. Alle brancheorganisaties denken dat mogelijk ook een gedeelte van deze groep onder de uitschrijvers valt. “We hopen in ieder geval dat dit hier ook effect op heeft gehad”, aldus De Waal van Bovag.

Voorzichtige sanering

Rutten denkt in tegenstelling tot Bovag en VRB niet dat het om slapende rijscholen gaat die zich bewust hebben laten uitschrijven. “Waarom zou je een slapende rijschool zijn?”, zo denkt de voorzitter van de FAM hardop. “Dan betaal je jaarlijks je bijdrage aan het CBR voor niets. Ik zie het als een stap in de opschoning van de branche. Een eerste voorzichtige sanering. We moeten niet vergeten dat veel rijinstructeurs noodgedwongen in het vak zijn beland.”

Rutten ziet dat veel starters hun rijschool niet van de grond krijgen. “Je schrikt je wezenloos als je ziet hoeveel rijscholen alleen al in mijn omgeving minder dan 25 examens per jaar hebben”, zo zegt hij. Daarnaast ziet de voorzitter dat met de aantrekkende economie kansen worden aangepakt om in loondienst te gaan werken in een andere branche. “Er zijn heel veel rijschoolhouders die niet van hun rijschool kunnen leven. Sommigen nemen er ook een parttime baan bij. Aan deze groep uitschrijvers kun je zien dat sommigen ook daadwerkelijk gestopt zijn.”

Niet bekendgemaakt

De rijschoolbranche bestaat na de grote krimp nog uit 7497 rijscholen. De groep van 650 wordt door het CBR niet naar buiten gebracht, maar zij worden in de loop van de tijd wel verwijderd van rijschoolgegevens.nl. De brancheorganisaties kunnen hier goed mee leven. “Misschien kunnen wij die lijst wel ontvangen, maar in het kader van de privacy lijkt me dat niet wenselijk”, zo zegt Van Neck.

Wel krijgen we mogelijk te maken met een groep rijscholen die geen examens meer kan boeken maar nog wel rijlessen blijft aanbieden. Bovag denkt dat dit niet handig is. “Dan bouw je niet de routine op om het gehele proces naar het rijbewijs te begeleiden. Maar het kan”, zo stelt de Waal.

Vaker opschonen

Ook al liggen de brancheorganisaties niet geheel op één lijn over het soort rijscholen dat is uitgeschreven, de algemene conclusie mag zijn dat de nieuwe inschrijfovereenkomst positief heeft gewerkt voor de branche. VRB, Bovag en FAM zijn er dan ook allemaal voorstander van om een dergelijke opschoning vaker te doen.

“Eens in de paar jaar zou dat een goed idee zijn. Misschien ook om kleine rijscholen net dat laatste duwtje te geven om er mee te stoppen”, aldus de Bovag-woordvoerder. Ook FAM-voorzitter Rutten vindt dat een goed idee. “Dat is niet verkeerd. Het CBR krijgt zo een beter overzicht van de daadwerkelijke omvang van de branche, en wij ook.”

Lars Verpalen

Lees ook:

Auteur: Lars Verpalen

5 reacties op “FAM ziet uitschrijving 650 rijscholen als sanering, VRB en Bovag denken aan slapende rijscholen”

Youran van Ark|13.08.15|14:04

“Eens in de paar jaar zou dat een goed idee zijn. Misschien ook om kleine rijscholen net dat laatste duwtje te geven om er mee te stoppen” van Neck kletst uit zijn nek. Wil dus zijn eigen ledenbestand inkorten? Weet ie wel hoeveel kleine bovag rijscholen er zijn? Wat nou als je besloten hebt het gewoon wat rustiger aan te doen in deze achterlijke ratrace? Ben je dan gelijk een mindere instructeur?

Hans Jeanson|15.08.15|11:14

“Misschien ook om kleine rijscholen net dat laatste duwtje te geven om er mee te stoppen”, aldus de Bovag-woordvoerder”

Hoezo???
Is dit een aanval op de zelfstandige en de gedreven instructeur?? Laat ieder doen met waarmee hij goed en gedreven mee is.
Of gaat het alleen om groter, groter, groter en dan geld, geld, geld, en dat iemand weer de ambitie heeft om een topmanager te gaan worden en zijn zakken te kunnen gaan vullen over de rug van een instructeur en dat zij gaan bepalen?
Ik denk het!

Krista de Witt|16.08.15|23:42

Helemaal met Hans J eens. Ik ben ook een kleine rijschool. Heb nog lang geen 25 examens per jaar, maar heb wel zeer tevreden klanten omdat ik een heel persoonlijke benadering heb en omdat ik heel veel plezier in lesgeven heb. Omdat ik geduldig ben trek ik ook klanten met examenangst. zij kunnen goed rijden maar zakken door het ijs bij een examen. Desondanks heb ik een bovengemiddeld slagingspercentage. Gelukkig krijg ik steeds meer nieuwe klanten. Maar ik zal met trots een eenpitter blijven!!!

Peter Hanemaaijer|18.08.15|11:45

Waar ik nu benieuwd naar ben is niet zozeer hoeveel rijscholen er uitgeschreven zijn maar naar het totaal aantal eerste examens dat deze rijscholen verzorgden. Het zou leuk zijn als deze informatie ook naar buiten kwam.

Kees Foks|30.08.15|15:58

rijscholen met minder dan 40 examens zijn geen beroeps rijscholen . m.u.v. van rijscholen die meer dan 35 km weg zitten van een oproepplaats Dat wil niet zeggen dat het slechte rijscholen zijn . Alleen zij zouden niet meer vermeld moeten worden op de slagingspercentage site. Omdat dit percentage bij weinig examens teveel varieert . slaagt er iemand dat is het percentage gelijk weer 5% hoger .Daarom geeft het percentage hier geen enkele indicatie omtrent de kwaliteit van de rijschool

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

FAM ziet uitschrijving 650 rijscholen als sanering, VRB en Bovag denken aan slapende rijscholen | RijschoolPro

FAM ziet uitschrijving 650 rijscholen als sanering, VRB en Bovag denken aan slapende rijscholen

Brancheorganisaties VRB, FAM en Bovag Rijscholen zijn blij met de uitschrijving van 650 rijscholen bij het CBR naar aanleiding van het niet tekenen van de nieuwe inschrijvingsovereenkomst. Waar VRB-voorzitter Peter van Neck en Bovag-woordvoerder Paul de Waal echter spreken van een mooie ‘administratieve opschoning van slapende rijscholen’, ziet FAM-voorzitter Ruud Rutten een ‘eerste voorzichtige sanering’.

De nieuwe ‘overeenkomst CBR en opleider’ omvat onder andere de registratie van alle rijinstructeurs met WRM-pasnummer en een bepaling over integriteit. Gedurende een half jaar kregen alle ruim 8000 rijscholen meerdere herinneringen om de overeenkomst getekend terug op te sturen. De brancheorganisaties denken dan ook dat de ‘club van 650’ bijna compleet bestaat uit rijscholen die de overeenkomst bewust hebben laten verlopen.

Verbaasd

Voorzitter Rutten van de FAM was in eerste instantie meer verbaasd door het nieuws dan direct gelukkig. “We hadden een week eerder al een indicatie gehad van het CBR dat het ongeveer dit aantal ging worden. Maar het is toch een hele forse groep.” De bij het CBR uitgeschreven groep rijscholen bestrijkt acht procent van de complete branche. “Sommigen waren misschien toch te laks en moeten nu betalen. Van de FAM was in ieder geval iedereen op tijd.”

De Waal lijkt het sterk dat er Bovag-leden bij de uitschrijvers zitten. De woordvoerder denkt dat het gaat om slapende rijscholen. “De nieuwe overeenkomst was waarschijnlijk het laatste zetje voor deze inactieve rijscholen om er een punt achter te zetten”, zo stelt hij. VRB-voorzitter Van Neck denkt hetzelfde. “Misschien zijn een aantal het nog vergeten of hebben ze het niet meegekregen.”

Van Neck denkt echter dat deze groep erg klein is. “Een tijd geleden vroeg ik op een bijeenkomst aan vijftig rijscholen of ze de bijeenkomst hadden ondertekend. Twee hadden dit toen nog niet gedaan, naar eigen zeggen omdat ze hem niet ontvangen hadden. Dan denk ik: dan trek je toch aan de bel?”

Administratieve opschoning

Al met al wil Bovag niet spreken van een sanering maar van een mooie en noodzakelijke administratieve opschoning. “De nieuwe cijfers geven een veel betere weergave van de branche”, zo stelt De Waal. “Er is in de loop van de jaren een bepaalde vervuiling in het systeem gekomen”, zo wijst Van Neck op de vele slapende rijscholen en dubbele inschrijvingen van opleiders. “En eerlijk gezegd had ik de hoop dat het om een veel grotere groep ging. Ik had verwacht dat zo’n 1200 tot 1500 rijscholen zouden worden uitgefilterd. Wat dat betreft viel mij dit aantal tegen.”

Eerder dit jaar werd bekend dat het toegestaan is om je als rijschool twee keer in te schrijven bij het CBR om zo het slagingspercentage aan één kant kunstmatig hoog te houden. Alle brancheorganisaties denken dat mogelijk ook een gedeelte van deze groep onder de uitschrijvers valt. “We hopen in ieder geval dat dit hier ook effect op heeft gehad”, aldus De Waal van Bovag.

Voorzichtige sanering

Rutten denkt in tegenstelling tot Bovag en VRB niet dat het om slapende rijscholen gaat die zich bewust hebben laten uitschrijven. “Waarom zou je een slapende rijschool zijn?”, zo denkt de voorzitter van de FAM hardop. “Dan betaal je jaarlijks je bijdrage aan het CBR voor niets. Ik zie het als een stap in de opschoning van de branche. Een eerste voorzichtige sanering. We moeten niet vergeten dat veel rijinstructeurs noodgedwongen in het vak zijn beland.”

Rutten ziet dat veel starters hun rijschool niet van de grond krijgen. “Je schrikt je wezenloos als je ziet hoeveel rijscholen alleen al in mijn omgeving minder dan 25 examens per jaar hebben”, zo zegt hij. Daarnaast ziet de voorzitter dat met de aantrekkende economie kansen worden aangepakt om in loondienst te gaan werken in een andere branche. “Er zijn heel veel rijschoolhouders die niet van hun rijschool kunnen leven. Sommigen nemen er ook een parttime baan bij. Aan deze groep uitschrijvers kun je zien dat sommigen ook daadwerkelijk gestopt zijn.”

Niet bekendgemaakt

De rijschoolbranche bestaat na de grote krimp nog uit 7497 rijscholen. De groep van 650 wordt door het CBR niet naar buiten gebracht, maar zij worden in de loop van de tijd wel verwijderd van rijschoolgegevens.nl. De brancheorganisaties kunnen hier goed mee leven. “Misschien kunnen wij die lijst wel ontvangen, maar in het kader van de privacy lijkt me dat niet wenselijk”, zo zegt Van Neck.

Wel krijgen we mogelijk te maken met een groep rijscholen die geen examens meer kan boeken maar nog wel rijlessen blijft aanbieden. Bovag denkt dat dit niet handig is. “Dan bouw je niet de routine op om het gehele proces naar het rijbewijs te begeleiden. Maar het kan”, zo stelt de Waal.

Vaker opschonen

Ook al liggen de brancheorganisaties niet geheel op één lijn over het soort rijscholen dat is uitgeschreven, de algemene conclusie mag zijn dat de nieuwe inschrijfovereenkomst positief heeft gewerkt voor de branche. VRB, Bovag en FAM zijn er dan ook allemaal voorstander van om een dergelijke opschoning vaker te doen.

“Eens in de paar jaar zou dat een goed idee zijn. Misschien ook om kleine rijscholen net dat laatste duwtje te geven om er mee te stoppen”, aldus de Bovag-woordvoerder. Ook FAM-voorzitter Rutten vindt dat een goed idee. “Dat is niet verkeerd. Het CBR krijgt zo een beter overzicht van de daadwerkelijke omvang van de branche, en wij ook.”

Lars Verpalen

Lees ook:

Auteur: Lars Verpalen

5 reacties op “FAM ziet uitschrijving 650 rijscholen als sanering, VRB en Bovag denken aan slapende rijscholen”

Youran van Ark|13.08.15|14:04

“Eens in de paar jaar zou dat een goed idee zijn. Misschien ook om kleine rijscholen net dat laatste duwtje te geven om er mee te stoppen” van Neck kletst uit zijn nek. Wil dus zijn eigen ledenbestand inkorten? Weet ie wel hoeveel kleine bovag rijscholen er zijn? Wat nou als je besloten hebt het gewoon wat rustiger aan te doen in deze achterlijke ratrace? Ben je dan gelijk een mindere instructeur?

Hans Jeanson|15.08.15|11:14

“Misschien ook om kleine rijscholen net dat laatste duwtje te geven om er mee te stoppen”, aldus de Bovag-woordvoerder”

Hoezo???
Is dit een aanval op de zelfstandige en de gedreven instructeur?? Laat ieder doen met waarmee hij goed en gedreven mee is.
Of gaat het alleen om groter, groter, groter en dan geld, geld, geld, en dat iemand weer de ambitie heeft om een topmanager te gaan worden en zijn zakken te kunnen gaan vullen over de rug van een instructeur en dat zij gaan bepalen?
Ik denk het!

Krista de Witt|16.08.15|23:42

Helemaal met Hans J eens. Ik ben ook een kleine rijschool. Heb nog lang geen 25 examens per jaar, maar heb wel zeer tevreden klanten omdat ik een heel persoonlijke benadering heb en omdat ik heel veel plezier in lesgeven heb. Omdat ik geduldig ben trek ik ook klanten met examenangst. zij kunnen goed rijden maar zakken door het ijs bij een examen. Desondanks heb ik een bovengemiddeld slagingspercentage. Gelukkig krijg ik steeds meer nieuwe klanten. Maar ik zal met trots een eenpitter blijven!!!

Peter Hanemaaijer|18.08.15|11:45

Waar ik nu benieuwd naar ben is niet zozeer hoeveel rijscholen er uitgeschreven zijn maar naar het totaal aantal eerste examens dat deze rijscholen verzorgden. Het zou leuk zijn als deze informatie ook naar buiten kwam.

Kees Foks|30.08.15|15:58

rijscholen met minder dan 40 examens zijn geen beroeps rijscholen . m.u.v. van rijscholen die meer dan 35 km weg zitten van een oproepplaats Dat wil niet zeggen dat het slechte rijscholen zijn . Alleen zij zouden niet meer vermeld moeten worden op de slagingspercentage site. Omdat dit percentage bij weinig examens teveel varieert . slaagt er iemand dat is het percentage gelijk weer 5% hoger .Daarom geeft het percentage hier geen enkele indicatie omtrent de kwaliteit van de rijschool

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.