Felle reacties uit branche op nieuwe examendienst zonder rijles
De opstart van een rijschool die CBR-examens aanbiedt zonder rijlessen heeft flink wat stof doen opwaaien in de rijschoolbranche. Brancheorganisatie Bovag Rijscholen vindt dat geen enkele zichzelf respecterende rijschoolhouder een dergelijke dienst aan zou moeten bieden, VRB vindt het nieuwe concept ‘stinken naar misdaad’ en de FAM zegt zeker actie te gaan ondernemen om dit nieuwe fenomeen in de kiem te smoren. Het CBR is voorzichtig: “De tijd zal leren hoe het gaat met deze dienst.”
Vorige week meldde VerkeersPro de opstart van het nieuwe concept in de branche: het bedrijf De Rijexamen Service. Deze nieuwe rijschool biedt kandidaten de kans om zonder rijles op praktijkexamen bij het CBR te gaan voor het autorijbewijs. Het initiatief komt van een rijschoolhouder uit het midden van het land.
Opleiding is cruciaal
Woordvoerder Tom Huyskens van Bovag erkent dat een rijopleiding niet verplicht is in Nederland en een examen afleggen uiteraard wel. “Zoals de initiatiefnemer zelf al zegt, is zo’n opleiding echter wel cruciaal voor je slagingskans en om een goede, verantwoordelijke automobilist te worden”, zo stelt hij. “Eigenlijk zou geen enkele zichzelf respecterende rijschoolhouder een dergelijke dienst aan moeten bieden.”
Huyskens vervolgt: “Deze ondernemer ziet nu blijkbaar een gat in de markt, maar het zou van nog meer ondernemersgeest getuigen als hij zulke mensen juist wel alsnog een opleiding weet te verkopen. Bovendien heb je als rijschoolhouder een verantwoordelijkheid voor de verkeersveiligheid en daarvoor hoort jouw gedegen opleiding de basis te vormen. De tijd zal leren hoe succesvol dit initiatief gaat zijn.”
Belastingtruc
VRB-voorzitter Peter van Neck moest bij het horen van het bericht direct denken aan de grote weerstand tegen de nieuwe inschrijvingsovereenkomst met het CBR, die destijds uit dezelfde hoek van het land kwam. “In eerste instantie lijkt dit een truc om rijschoolhouders die werken met een dubbele inschrijving te helpen. Het is legaal, dus er is weinig tegen te doen. Maar het stinkt een beetje naar misdaad. Ik denk dat er iets meer achter zit dan wordt gezegd.”
Zo denkt Van Neck dat het nieuwe bedrijf een manier kan zijn om de belasting te omzeilen. “Als dat zo is, en deze rijschoolhouder kan daardoor goedkopere rijlessen aanbieden, dan is het concurrentievervalsing. Ik vind het al met al een vaag verhaal en ben er niet blij mee. Ik verwacht er ook niet veel van, maar hij mag het laten zien. We gaan hier op het branchevoorzittersoverleg binnenkort ongetwijfeld op terugkomen. Het CBR zal ongetwijfeld ook haar vraagtekens hebben en onderzoeken of er juridisch iets tegen te doen is, maar dat zal lastig zijn.”
Daarnaast wijst de voorzitter van de brancheorganisatie op de praktische ontwikkelingen bij de praktijkexamens van De Rijexamen Service. “Normaal kan een examinator iets verwachten van een bepaalde rijschool. Het is goed mogelijk dat men nu beïnvloed wordt door de naam Rijexamen Service, dat men denkt: ‘daar komt weer zo iemand die niet klaar is voor het examen’.”
Dwarsbomen
FAM-bestuurslid en vice-voorzitter Willem Weijers had in de wandelgangen ook al wat vernomen over het nieuwe bedrijf. “We hadden alleen niet verwacht dat hij het zo snel zou opstarten, anders hadden we nog wel geprobeerd maatregelen te nemen”, zo zegt Weijers, die kenbaar maakt dat de FAM hier ‘supernegatief’ tegenover staat. “We zijn net bezig met het verbeteren van de kwaliteit in de rijschoolbranche, en dan krijg je dit weer. Dit heeft niets met kwaliteit te maken, alleen met geld.”
Weijers vreest dat een groepje niet-geregistreerde rijscholen zich om het bedrijf heen verzamelt, voor dumpprijzen rijlessen gaan aanbieden en vervolgens hun kandidaten via De Rijexamen Service op CBR-examen sturen. De brancheorganisatie die veel grote rijscholen vertegenwoordigt is vastberaden om stappen te gaan ondernemen. “We gaan kijken wat we met het CBR hier tegen kunnen doen. Ik vrees wel dat dit lastig wordt. We willen een stapje verder maken in de branche, en dit dwarsboomt alles. We hopen dat het niets wordt, maar ik ben er bang voor. We gaan zeker actie ondernemen om dit in de kiem te smoren.”
Laag slagingspercentage
Het CBR is voorzichtig met haar uitspraken over De Rijexamen Service. Woordvoerder Nathalie Dingeldein: “Het CBR gaat niet over de rijopleiding. Het staat ondernemers vrij om producten en diensten aan te bieden, en consumenten hebben de vrijheid en de verantwoordelijkheid om zelf te bepalen hoe ze hun opleiding inrichten.”
Toch wijst Dingeldein op het feit dat het CBR een goede rijopleiding heel belangrijk vindt. “Het is de basis voor een veilig leven op de weg. Onze examinatoren zien natuurlijk ook het liefst goed voorbereide kandidaten die veilig en zelfstandig rijden. De tijd zal leren hoe het gaat met deze nieuwe dienst, maar we verwachten een niet al te hoog slagingspercentage.”
Lars Verpalen
Lees ook: Nieuwe rijschool biedt CBR-examen zonder rijlessen aan
De vraag is of de consument € 369,00 gaat betalen voor alleen een los examen. Terwijl die bij een andere beunhaas in de regio een pakketje kan krijgen van 10 lessen met examen € 350,00. En die rijschool boeit dat slagingspercentage ook voor geen cent hoor.
Het CBR moet de aanvragen voor praktijk op dezelfde manier laten aankopen als voor theorie. Ik ken geen enkel zinnig argument waarom dit niet zou moeten en kunnen. IK lees tussen de regels door dat de kwaliteit dus door de betere opleiders wordt bewaakt ipv door het CBR. Gooi dan alle opleiders met een lager slaging% dan 60 er direkt uit.
KOm maar op
groet en succes Paul
dan word er zoals nu al heel veel gebeurt zwart aan alle vrienden van turkse en marokkaanse vrienden les gegeven inderdaad om de belasting te ontduiken en gaan ze daar even examen doen .
Het is heel vindingrijk moet ik zeggen .
Het zou heel simpel door het rijk afgesproken worden dat je min 10 rijlessen verplicht moet nemen bij een rijschool en daar dan ook verplicht ex doen .
Het is niet moeilijk om z,n regel te maken maar nee waarom makkelijk doen en nu krijg je dit
Net als 2 rijscholen beginnen en de goede op een rijschool zetten en de slechte op de ander.
Gewoon bij aanmelding rijschool en je hebt daar je lessen gehad ook deze naam moet bij aanvraag examen ingevuld zijn en daar moet je ook examen bij doen .
ziet examinator dat bij examen andere rijschool is geen examen doen .
uiteraard uitzonderingen daar gelaten als je een vervangende auto hebt ,maar dat is dmv garagebon bewijsbaar.
lang leven ons geregelde leven
Hans Jansen heeft een goed punt!!! Het zal vanzelf een stille dood sterven.
Het echte “wilde westen” leeft uitsluitend nog voort in oude westerns. Echter, cowboys blijken heden ten dage nog springlevend!
Te belachelijk voor woorden!!!!!
Beste Paul Sluimer,
Ik ga even tegen je in. Want jij wilt dus zeggen dat rijscholen met minder dan 60% slagingspercentage slecht zijn. Dank je wel. Ik krijg allemaal leerlingen met problemen, die het bij een andere rijschool niet goed doen, zakken met euro’s binnenhalen, 2 of 3 examens en dan maar aangeven dat zij beter naar een ander kunnen. Het rotte is dan dat die examens na overschrijven op jpuw naam komen. Dus, scoor ik 35%.In jouw ogen ben ik dus een slechte rijschool en moet ik oprotten?
Leuk de mening van de brancheorganisaties zodat het lijkt dat ze achter ons staan,in woorden.Helaas hebben ze,de afgelopen jaren, nooit daadkrachtig iets voor ons gedaan tenzij ze er zelf beter van werden. Ze willen kwaliteitsverbetering (dan wel uit eigen koker en anders niet) maar hobbelen achter het totale afbraakproces van de branche aan dat is ingezet door de politiek, het IBKI en het CBR.
Volgens zogenaamde kenners en deskundigen was het een aantal jaren geleden niet nodig om een kennisbank op te zetten Onze jongens en meisjes konden het met hun organisaties zelf wel af. Sterker nog een kennisbank moest tot het bot uitgekleed en het moest de kop ingedrukt worden Dit wat er nu in de branche gebeurt heeft dan ook niets met kwaliteit van de rijles te maken. En brancheorganisaties is het allemaal waard geweest een kennisbank over rijles te negeren? Wordt wakker en ga verbanden leggen
Ik heb zojuist telefonisch overleg gehad en wil daarbij nog wel een stap verder gaan. De brancheorganisaties geven met andere bewoordingen aan onvoldoende argumenten te hebben om het CBR te overtuigen. Het CBR geeft aan dat ze zich niet verantwoordelijk voelen, omtrent deze ontwikkeling die zich nu voordoet. Hetgeen betekent dat leerlingen op niveau 5, in cluster 2,tijdens fase 4 van het rijonderwijs ongemerkt en feilloos, met de huidige examennormering zullen slagen.
De genoemde groep leerlingen weten precies hun houding tijdens het rijexamen aan te passen en daarbij lijkt het dat ze goed rijden. Omdat ze de ontwikkeling in het kader van veilig rijden en de maatschappelijke verantwoordelijkheid tijdens een rijopleiding niet hebben meegekregen zullen zij zich negatief gedragen in het verkeer. Meer hierover in SWOV documentaties. Als het CBR zich verantwoordelijk voelt voor veilig verkeer en de daarbij horende gedragingen in het verkeer, dan grijpen ze in.
Zojuist weer overleg gehad en dit is mijn laatste reactie hier. De twee artikelen inclusief alle reacties rapporteren we naar onze contacten binnen de Ministerie en onze contacten met Kamerleden. Tevens zullen we de consument op de hoogte brengen dat er rijbewijzen worden afgegeven, waarbij geen rijopleiding is genoten. We wachten alle reacties met spanning af. Goed weekend toegewenst, geniet ervan…
@Anjo nu weet ik het zeker, u heeft daadwerkelijk tijd teveel. zucht.
Beste Hans Ja dat klopt, ik geef al een paar jaar geen rijles meer en ik hou me bezig met internationale contacten, met name via mijn Linkedin profiel. We spreken en mailen elkaar op het gebied van Rijonderwijs en dat gaat goed.Leuke ontwikkelingen. Daarnaast heb ik een baan waar ik meestal op tijd vrij ben, dat bevalt me goed. Vandaag had ik een vrije dag, vandaar. Ik wens ook jou een goed weekend. Bedankt voor je reactie. Groetjes
Dit is het bewijs dat de branche op de schop moet!Politiek, CBR, IBKI enz schermen met wet en regelgeving en ontlopen verantwoordelijkheid door problematiek door te schuiven. hiermee faciliteren ze verkeerd zo niet malafide gedrag. Brancheverenigingen blijven lobbyen zonder gericht oplossingen te kunnen aanbieden, aan bovengenoemde, die gebaseerd zijn op onderzoeksresultaten direct van de bron, de branche. Men denkt een Kennisbank te kunnen weren om hun eigen belangen veilig te stellen.
Hoe belachelijk is het dat uw instructeurs bewijs ingevorderd kan worden terwijl het CBR een levenslang “diploma” genaamd rijbewijs afgeeft zonder dat er een gedegen rijopleiding aan voorafgegaan hoeft te worden? Ook een verplichte erkende rijopleiding zou verplicht gesteld moeten worden en een niveau hebben dat het rijexamen alleen een toetsing zou moeten zijn als toefje slagroom op de cake waarmee slagingspercentages onder inspectie niet onder de 80% kunnen komen.
In dit artikel neemt zowel CBR als de brancheverenigingen geen verantwoordelijkheid en ondersteunen ze onze minister die aangeeft dat de verkeersveiligheidsnorm van 2020 niet gehaald kan gaan worden. Ze lopen weg van de verantwoordelijkheid door de bal ergens anders neer te leggen en hun handen achteraf in onschuld te wassen. Daarentegen wordt er grof geld betaald in de vorm van subsidies aan bv rijschool kiezer om hun inzet te tonen en U mag ook wachten op de doorvoer van de evaluatie WRM
Beste mensen, hoe naïef kunnen wij zijn: wat die rijexamen service doet is in mijn ogen helemaal legaal. Laten we duidelijk zijn: het zou niet moeten mogen. Maar hoe meer stennis wij hierover maken, hoe meer deze jongen in het nieuws komt en die gratis reclame moeten we deze instantie niet gunnen, toch?
Dood geboren kindje, geen schijn van kans dat dit uitgroeit tot een veel gebruikte service!
Beste Henk,
Theoretisch gezien heb je, net als alle andere reacties hier groot gelijk. Toch zal ik nog wat verduidelijking geven. Je kunt namelijk geen reactie geven op iets wat je niet kon weten, wel op datgene wat je wel weet.
Drie jaar geleden hebben wij een kennisbank opgericht. Dit is via de officiële weg gebeurt. We hebben voor en na de oprichting van deze kennisbank vele gesprekken gehad met diverse partijen.
Wat gebeurt er? We worden letterlijk nergens voor uitgenodigd.
We zijn dus geen gesprekspartner. Toen ik in het vakblad kwam zijn er leerlingen uit mijn rijschoolbestand gehaald. Ik ging daardoor binnen een maand van 82% naar 16% slagingspercentage. Dit is gebeurt omdat er maar zoveel mogelijk rijinstructeurs konden zien dat een nieuwe lesmethode helemaal niet goed bleek te zijn. (vertekent beeld geven) Een half jaar later werden de geslaagde leerlingen weer administratief toegevoegd.
Ook niet nu ik een andere baan heb. Ik bescherm de consument ten voordele van alle goede rijinstructeurs en hun reputatie in Nederland. Daar blijf ik tot mijn dood achter staan, hoe dan ook. En ik ben er van overtuigd en ik heb bevestiging vanuit Brussel gekregen dat rijopleidingen mogelijk zijn zonder dat daarvoor een rijexamen aan te pas hoeft te komen en dat vindt ik een beter streven dan de consument onvoorbereid naar het rijexamen te laten gaan, waar het CBR beter van wordt.
Ik heb even gebukt, maar de boemerang gaat hoe dan ook terug naar de brancheorganisaties en daarmee bescherm ik ook jullie kwaliteiten en jullie reputatie die verder gaat dan een slagingspercentage en een goede naam van een rijschool. Eerlijkheid duurt het langst, let maar op. Als laatste, ik ben de weg niet kwijt.
A. van Polen helemaal mee eens. De betere opleiders die beweren een hoog slagingspercentage te hebben gaan als volg te werk. Eerst een kandidaat een boel lessen aansmeren en als een kandidaat het woord rijexamen in de mond neemt word diegene volledig in de grond getrapt zodat ze naar een andere rijschool gaan. Zo vullen ze hun zakken. En goede kandidaten laten ze bij hun eigen rijschool afrijden. Ik heb vaak kandidaten gehad die dit hebben meegemaakt. Zo krom is de rijschoolbranche nou eenmaal.
@ Ronald de Graaf lekker makkelijk om je eigen onkunde af te reageren op rijscholen met een hoger slagingspercentage, door te zeggen dat ze leerlingen uitbuiten. Ben blij dat er tenminste nog rijscholen zijn die hun vak verstaan en pas leerlingen op examen laten als ze rijvaardig genoeg zijn.
Nou Hans Jansen, heb ik een gevoelige snaar bij jou aangeraakt of zo, gezien je reactie. Even voor de duidelijkheid, ik heb 30 jaar rijles gegeven en je hoeft mij echt niet te vertellen hoe het gaat in de rijschoolbranche. Mijn slagingspercentage lag altijd tussen de 50 en 60 procent. Dus jij wil nou beweren dat ik slecht rijles heb gegeven. Hoeveel rijscholen in NL hebben of hadden een dubbele naam? Slechte kand. op de slechte naam en goede kand. op de goede en echte naam van de rijschool. Oké
Vrije markt!