CBR staat ondersteunende systemen in lesauto toe tijdens rijexamen

Examenkandidaten mogen vanaf 1 januari 2016 moderne ondersteunende systemen gebruiken tijdens de rijexamens voor de personenauto en de personenauto met aanhangwagen. Hiertoe heeft het CBR besloten in overleg met de rijschoolbrancheverenigingen. Daarmee volgt het de technologische ontwikkelingen waarbij steeds meer personenauto’s beschikken over de zogeheten Advanced Drivers Assistance Systems (ADAS). Ook sluit het hiermee aan op de rijexamens voor de beroepschauffeurs waar het gebruik van ADAS al langer is toegestaan.

“Het gebruik van ADAS tijdens het rijexamen is vrijwillig. Met het toestaan daarvan verandert het examen niet. De examinator beoordeelt de rijvaardigheid van de examenkandidaat en niet het gebruik van ondersteunende systemen”, licht het CBR toe.

Buitenspiegel

Een kandidaat moet ondanks een dodehoekverklikker toch goed blijven kijken in de buitenspiegel. Systemen zijn immers niet onfeilbaar. Zo blijkt uit Amerikaans onderzoek dat motorrijders in 75% van de gevallen niet worden opgemerkt door een dodehoekverklikker.

Adaptive cruise control zorgt automatisch voor een bepaalde afstand tot de voorganger. Stel dat een examenkandidaat dit systeem op de snelweg heeft ingesteld op 120 km per uur. Achter een vrachtwagen wordt de snelheid dan aangepast naar 80 km per uur. Als de kandidaat gaat uitvoegen en de vrachtwagen niet meer wordt gevolgd, neemt de snelheid weer toe naar 120 km per uur. De kandidaat moet nu zelf de snelheid aanpassen aan de situatie bij het uitvoegen.

Systemen

Systemen die het rijden van de automobilist overnemen, blijven verboden tijdens het examen. Op dit moment hoort alleen het automatisch inparkeren daarbij. Tussen half september en begin december worden de opleiders voorgelicht over het voorgaande tijdens een examenplaatsoverleg in diverse locaties. Hiervoor wordt een uitnodiging verstuurd via de e-mail. Ook worden de data en de locaties vermeld in de CBR Info.

Het gebruik van de dodehoekverklikker in de auto tijdens het praktijkexamen werd onlangs verboden door het CBR in afwachting van het nu genomen besluit. De kwestie werd besproken naar aanleiding van bezwaar van een Dordrechtse rijschoolhouder, die vond dat het hulpmiddel in de lesauto goedgekeurd moest worden tot het moment dat dit besluit definitief is.

Autorijschool

Het gaat om Erma Pieper – van der Post van autorijschool Arnold in Dordrecht. In haar lesauto zit automatisch een dodehoekverklikker ingebouwd, en zij ervaarde dat alle examinatoren hier wisselend mee omgingen: soms mocht het hulpmiddel aan blijven, soms moest hij direct uitgeschakeld worden. Eerder bleek ook al dat andere rijinstructeurs tegen wisselende reacties van examinatoren aanlopen.

Vanaf 1 janauri is er dus een uniform beleid binnen het CBR. Tot die tijd is het gebruik van dergelijke systemen officieel niet toegestaan. Tot die tijd moeten deze systemen tijdens het examen uit, net als nu.

Lees ook:

Auteur: Bart Pals

4 reacties op “CBR staat ondersteunende systemen in lesauto toe tijdens rijexamen”

hans jansen|08.09.15|11:03

Mijn leerlingen rijden in een golf 7, deze auto heeft geen fysieke handrem meer. Lekker makkelijk voor de rijopleiding en examen. Maar in mijn achterhoofd ril ik er van als ik bedenk dat mijn leerling met het rijbewijs een probleem krijgt op een helling in een parkeergararage, omdat hij/zij dit niet geleerd heeft.

Daarom heb ik als tweede lesauto en tevens reserve auto een peugootje 307 benzine met handrem. Lekkere basic auto zonder technische snufjes waarin ik iedere leerling een keer les.

Erma Pieper|10.09.15|18:28

waar het mij om ging is dat er duidelijkheid kwam, zodat de examinatoren en rijschoolhouders wisten waar ze aan toe waren,nu was er niets vastgelegd en was het willekeur van de examinator, nu is er duidelijkheid en vastgelegd.
je zou maar een nieuwe lesauto aanschaffen en je hebt een systeem die je niet uit kan zetten en ze weigeren er mee te gaan rijden met examen, ga je toch mooi voor heel veel geld de boot in.
gelukkig heeft het CBR ingezien dat het vast gelegd moest worden.

Kenny Willemsen|11.09.15|16:27

Kan iemand me uitleggen waarom deze toestemming van het CBR dan pas 1 januari 2016 in kan gaan. Er hoeft toch geen wetswijziging voor te komen alleen een aanpassing die volgens mij direct doorgevoerd kan worden. Wat gebeurt er tussentijds. Wordt er tot die tijd gedoogd of ben je nog steeds bijna 4 maanden aan de willekeur van een examinator overgeleverd?

Els van Voren|16.09.15|17:36

Waarom pas per 1 januari 2016?
Het CBR en de keuringscommissie hebben zitten slapen tijdens het goedkeuren van nieuwe modellen. Nu is er een rijschool die zich niet zomaar even neerlegt bij het mag niet van het CBR en trekt aan de noodrem!
Het CBR ziet in dat ze dit niet kunnen verbieden dus moeten dus iets doen. Toegeven is echter niet de sterkste kant van het CBR dus vandaar dat het pas per 1 januari officieel in gaat. Tot die tijd heeft de examinator het laatste woord!

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

CBR staat ondersteunende systemen in lesauto toe tijdens rijexamen | RijschoolPro

CBR staat ondersteunende systemen in lesauto toe tijdens rijexamen

Examenkandidaten mogen vanaf 1 januari 2016 moderne ondersteunende systemen gebruiken tijdens de rijexamens voor de personenauto en de personenauto met aanhangwagen. Hiertoe heeft het CBR besloten in overleg met de rijschoolbrancheverenigingen. Daarmee volgt het de technologische ontwikkelingen waarbij steeds meer personenauto’s beschikken over de zogeheten Advanced Drivers Assistance Systems (ADAS). Ook sluit het hiermee aan op de rijexamens voor de beroepschauffeurs waar het gebruik van ADAS al langer is toegestaan.

“Het gebruik van ADAS tijdens het rijexamen is vrijwillig. Met het toestaan daarvan verandert het examen niet. De examinator beoordeelt de rijvaardigheid van de examenkandidaat en niet het gebruik van ondersteunende systemen”, licht het CBR toe.

Buitenspiegel

Een kandidaat moet ondanks een dodehoekverklikker toch goed blijven kijken in de buitenspiegel. Systemen zijn immers niet onfeilbaar. Zo blijkt uit Amerikaans onderzoek dat motorrijders in 75% van de gevallen niet worden opgemerkt door een dodehoekverklikker.

Adaptive cruise control zorgt automatisch voor een bepaalde afstand tot de voorganger. Stel dat een examenkandidaat dit systeem op de snelweg heeft ingesteld op 120 km per uur. Achter een vrachtwagen wordt de snelheid dan aangepast naar 80 km per uur. Als de kandidaat gaat uitvoegen en de vrachtwagen niet meer wordt gevolgd, neemt de snelheid weer toe naar 120 km per uur. De kandidaat moet nu zelf de snelheid aanpassen aan de situatie bij het uitvoegen.

Systemen

Systemen die het rijden van de automobilist overnemen, blijven verboden tijdens het examen. Op dit moment hoort alleen het automatisch inparkeren daarbij. Tussen half september en begin december worden de opleiders voorgelicht over het voorgaande tijdens een examenplaatsoverleg in diverse locaties. Hiervoor wordt een uitnodiging verstuurd via de e-mail. Ook worden de data en de locaties vermeld in de CBR Info.

Het gebruik van de dodehoekverklikker in de auto tijdens het praktijkexamen werd onlangs verboden door het CBR in afwachting van het nu genomen besluit. De kwestie werd besproken naar aanleiding van bezwaar van een Dordrechtse rijschoolhouder, die vond dat het hulpmiddel in de lesauto goedgekeurd moest worden tot het moment dat dit besluit definitief is.

Autorijschool

Het gaat om Erma Pieper – van der Post van autorijschool Arnold in Dordrecht. In haar lesauto zit automatisch een dodehoekverklikker ingebouwd, en zij ervaarde dat alle examinatoren hier wisselend mee omgingen: soms mocht het hulpmiddel aan blijven, soms moest hij direct uitgeschakeld worden. Eerder bleek ook al dat andere rijinstructeurs tegen wisselende reacties van examinatoren aanlopen.

Vanaf 1 janauri is er dus een uniform beleid binnen het CBR. Tot die tijd is het gebruik van dergelijke systemen officieel niet toegestaan. Tot die tijd moeten deze systemen tijdens het examen uit, net als nu.

Lees ook:

Auteur: Bart Pals

4 reacties op “CBR staat ondersteunende systemen in lesauto toe tijdens rijexamen”

hans jansen|08.09.15|11:03

Mijn leerlingen rijden in een golf 7, deze auto heeft geen fysieke handrem meer. Lekker makkelijk voor de rijopleiding en examen. Maar in mijn achterhoofd ril ik er van als ik bedenk dat mijn leerling met het rijbewijs een probleem krijgt op een helling in een parkeergararage, omdat hij/zij dit niet geleerd heeft.

Daarom heb ik als tweede lesauto en tevens reserve auto een peugootje 307 benzine met handrem. Lekkere basic auto zonder technische snufjes waarin ik iedere leerling een keer les.

Erma Pieper|10.09.15|18:28

waar het mij om ging is dat er duidelijkheid kwam, zodat de examinatoren en rijschoolhouders wisten waar ze aan toe waren,nu was er niets vastgelegd en was het willekeur van de examinator, nu is er duidelijkheid en vastgelegd.
je zou maar een nieuwe lesauto aanschaffen en je hebt een systeem die je niet uit kan zetten en ze weigeren er mee te gaan rijden met examen, ga je toch mooi voor heel veel geld de boot in.
gelukkig heeft het CBR ingezien dat het vast gelegd moest worden.

Kenny Willemsen|11.09.15|16:27

Kan iemand me uitleggen waarom deze toestemming van het CBR dan pas 1 januari 2016 in kan gaan. Er hoeft toch geen wetswijziging voor te komen alleen een aanpassing die volgens mij direct doorgevoerd kan worden. Wat gebeurt er tussentijds. Wordt er tot die tijd gedoogd of ben je nog steeds bijna 4 maanden aan de willekeur van een examinator overgeleverd?

Els van Voren|16.09.15|17:36

Waarom pas per 1 januari 2016?
Het CBR en de keuringscommissie hebben zitten slapen tijdens het goedkeuren van nieuwe modellen. Nu is er een rijschool die zich niet zomaar even neerlegt bij het mag niet van het CBR en trekt aan de noodrem!
Het CBR ziet in dat ze dit niet kunnen verbieden dus moeten dus iets doen. Toegeven is echter niet de sterkste kant van het CBR dus vandaar dat het pas per 1 januari officieel in gaat. Tot die tijd heeft de examinator het laatste woord!

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.