Belgische minister wil rijbewijs voor snelle elektrische fietsen
Er ligt in België een wetsvoorstel klaar waarbij bestuurders van snelle elektrische fietsen een rijbewijs moeten gaan halen. Dat voorstel heeft de federaal mobiliteitsminister van onze zuiderburen, Jacqueline Galant, neergelegd bij de verschillende gewesten. In Nederland maakt een dergelijke constructie met categorieën geen schijn van kans, zo denkt Veilig Verkeer Nederland (VVN).
In het voorstel worden elektrische fietsen opgedeeld in drie categorieën. Alleen voor de zwaarste categorie, elektrische fietsen die harder dan 45 kilometer per uur kunnen rijden, zou een rijbewijs moeten gaan gelden. Fietsen in de middel- en zwaarste categorie zouden daarnaast ook verzekerd moeten worden. Dat meldt de krant La Libre Belgique. Het voorstel zou in het voorjaar van 2016 goedgekeurd moeten worden.
Drie categorieën
In het voorstel staat dat er drie categorieën elektrische fietsen komen:
- De eerste categorie, waar fietsen met een vermogen minder dan 1 kilowatt in vallen. Deze fietsen mogen niet harder dan 25 kilometer per uur kunnen rijden, maar zijn wel verboden voor kinderen onder de 16 jaar.
- De tweede categorie, waar fietsen met een vermogen tussen de 1 en 4 kilowatt in vallen. Deze fietsen worden volgens het plan gelijkgesteld aan bromfietsen klasse B. Dat betekent dat ze een nummerplaat en verzekering moeten hebben, en dat het dragen van een helm verplicht is. Daarnaast moet voor het besturen van deze categorie elektrische fiets een theorie-examen worden afgelegd.
- De derde categorie, waar de snelste elektrische fietsen onder vallen. Het gaat dan om fietsen die sneller dan 45 kilometer per uur rijden. Deze fietsen zullen worden beschouwd als motorfietsen
Fietsersbond positief
De Belgische Fietsersbond kan zich volgens De Standaard globaal best vinden in het voorstel. Ook al had de bond wel liever gezien dat ook voor de tweede categorie elektrische fietsen een rijbewijs nodig zou zijn. De Fietsersbond heeft geen idee hoe het rijbewijs en het examen er uit zal gaan zien. “Dat moet nog allemaal ontwikkeld worden.”
Zo is ook de reactie van de Goca, het Belgische CBR. Zij nemen de theoretische en praktische rijexamens af en stellen dat alles nog uitgewerkt moet worden. De verplichte verzekering van de fietsen in de tweede en derde categorie moet ongeveer 25 tot 45 euro per jaar aan premie gaan kosten, zo stelt de minister.
Onmogelijk in Nederland
VVN denkt dat het niet realistisch is dat dergelijke wetgeving ook in Nederland toegepast gaat worden. “Je gaat een fietsland dan restricties opleggen”, vertelt woordvoerder Rob Stomphorst. VVN denkt ook niet dat de invoering van een rijbewijs bevorderlijk werkt voor de verkeersveiligheid. Wel staat er iets te gebeuren op het gebied van verzekeringen. “In Nederland staat dit ook te gebeuren met de Speedpedelecs, in combinatie met een helmplicht. Met de Speedpedelec kun je een snelheid halen van 45 km per uur.”
Lars Verpalen
Denk dat dit in Nederland wel kan fietsland of niet. Een fiets waar een motor aan wordt gemonteerd die harder gaat dan 25 km is naar mijn mening geen fiets meer ondanks dat deze eruit ziet als een fiets. Deze vallen qua vermogen en snelheid voor mij onder de bromfiets. De mensen kopen straks geen snor of bromfiets meer maar een snelle elektrische fiets. Voordeel: Geen helm, geen verzekering en geen beperking van de snelheid.