Uitleg over Adaptive Cruise Control in de rijles zeer wenselijk
Het gebruik van Adaptive Cruise Control (ACC) leidt bij een op de drie automobilisten tot verslechterde aandacht tijdens het rijden. Om negatieve gevolgen voor de verkeersveiligheid hiervan te voorkomen, is instructie over het veilig en juist gebruiken van het systeem onmisbaar. Dat blijkt uit een onderzoek van RoyalHaskoningDHV, uitgevoerd door TU Delft-masterstudent Mark Gorter.
ACC is een assistentie-systeem voor de bestuurder, dat aanwezig is op verschillende automodellen. Het stelt de wagen in staat zelfstandig een vastgestelde snelheid te handhaven. Daarbij is een radar of laser aan boord, die de auto voor het voertuig detecteert. Op basis daarvan wordt de snelheid van het met ACC uitgeruste voertuig aangepast. Dit kan zowel door actief te remmen als door het laten uitrollen van de auto en weer optrekken.
Het onderzoek had als doel om te achterhalen wat de invloed is van ACC op het gedrag van de bestuurder, de doorstroming en de verkeersveiligheid. Op basis van een literatuurstudie, een enquete en veldtest zijn daarnaast aanbevelingen gedaan om het gebruik van ACC te optimaliseren.
Aandacht daalt
De rijtaak wordt verlicht door het gebruik van Adaptive Cruise Control, zo blijkt uit de enquete. In totaal geeft 29 procent van de bestuurders hierbij toe dat daardoor de aandacht tijdens het rijden met ACC daalt. 13 procent geeft zelfs aan meer nevenactiviteiten uit te gaan voeren. Dat is problematisch, omdat de bestuurder in alle gevallen verantwoordelijk blijft en in staat moet kunnen zijn om in te grijpen. Daarbij komt dat de antwoorden sociaal beïnvloed kunnen zijn. Dit betekent dat er wellicht nog meer dan één op de drie bestuurders minder aandacht hebben voor het verkeer door ACC.
De enquete toont verder aan dat er een ‘sterk verband bestaat tussen deze groep van onverantwoorde rijders, en de hoeveelheid instructies die ze kregen toen ze begonnen met het gebruik van ACC’. Gebruikers die instructies hebben gehad, ongeveer 45 procent, geeft aan zich meer bewust te zijn van de risico’s. “Dit kan worden onderstreept door het feit dat ACC zich minder vaak onvoorspelbaar gedraagt voor deze groep, bijvoorbeeld door zichzelf te deactiveren of door plotseling te remmen of versnellen”, zo is te lezen in het onderzoek.
Daarnaast blijkt uit het rapport dat er veiligheidsrisico’s zitten aan gebruikers van ACC die geen instructie hebben gehad. Zij zeggen de risico’s te kennen, maar volgens de onderzoeker duidt dit op zelfoverschatting van de eigen kennis of het feit dat zij ACC hebben uitgevonden in de praktijk. “Dit is gevaarlijk omdat het systeem zich op een onverwachte manier kan gedragen, omdat de gebruikers niet precies weten wat er kan gebeuren”, zo wordt gesteld.
ADAS bij praktijkexamen
Onlangs heeft het CBR besloten om ondersteunende systemen (Advanced Drivers Assistance Systems, ADAS) zoals Adaptive Cruise Control toe te staan tijdens het praktijkexamen vanaf 1 januari 2016. Het gebruik van de systemen is vrijwillig, met het toestaan ervan verandert het examen niet.
Lees ook: 12 vragen over ondersteunende systemen in lesauto tijdens CBR-examen