‘Zeventig autorijscholen, wat moet je daar nou mee?’
Hij kan er zelf ook wel om lachen, NXXT-directeur Jan Catsburg, als RTL-presentator Harry Mens hem tijdens het programma Business Class grappend vraagt: “Zeventig autorijscholen, wat moet je daar nou mee?” De jonge oprichter van het franchise bedrijf weet het echter heel goed: verder groeien. En wel samen met nieuwe representatieve mensen die liefde voor het vak hebben en mee willen groeien tot grootste rijschool van Nederland zonder daarbij concessies te doen aan de kwaliteit. “Als er hier morgen twintig goede rijinstructeurs op de stoep staan, kunnen ze allemaal zo beginnen.”
NXXT Rijscholen bestaat inmiddels 6,5 jaar en is in die periode als een raket de lucht in geschoten. Tijdens de kritische zoektocht van Catsburg en zijn team naar de beste rijschoolhouders om zijn naam te vertegenwoordigen kon de franchiser uitgroeien naar zeventig rijscholen over heel Nederland. Nu werft het bedrijf tijdens speciale informatie-avonden actief zowel nieuwelingen in de branche als gerenommeerde instructeurs. “Voor de landelijke dekking is het goed om door te groeien naar 120 rijscholen.”
Wamel
Zomaar een voorbeeld. Een instructeur uit het Gelderse Wamel was als rijinstructeur in loondienst bij een grote rijschool met een 0-urencontract. Door die onzekerheid kon hij zichzelf nooit ontwikkelen en geen toekomst beginnen met zijn vriendin. “Hij was eerst bang dat hem het niet zou lukken”, vertelt Catsburg. “Maar ik heb hem overtuigd en gezegd: we gaan dit gewoon doén. Inmiddels is hij drie maanden bezig en heeft hij een volle agenda met momenteel 29 actieve leerlingen. En de instructeur is super tevreden als franchiser.”
Dat is niet voor iedereen weggelegd, zo erkent Jan. NXXT is kritisch in het selecteren van rijinstructeurs voor de eigen formule. Het zoekt vooral de passie in de mensen. “Na zoveel jaar zien we ook vrij snel of iemand geschikt is”, licht de oprichter toe. “Als iemand representatief is, sociaal vaardig en liefde heeft voor het vak, dan is hij de ideale rijschoolhouder voor NXXT. Iemand die een kandidaat op een leuke manier kan opleiden van gevaar op de weg tot veilige verkeersdeelnemer. Maar sommige van die eigenschappen zijn niet aan te leren, die moet je bezitten.”
Oud-criminelen
De kritische selectie van NXXT begint al bij de eigen rijinstructeursopleiding FIRSTT. “We willen absoluut niet dat we van die figuren krijgen net als in het nieuws voorbij kwamen, die rijlessen tegen betaling in natura aanbieden”, is Catsburg stellig. “Daarom vind ik de invoering van een verplicht VOG ook een hele goede zaak, wij hebben dat al jaren, onder andere omdat we aangesloten zijn bij de Bovag. Dan weet je tenminste dat je geen oud-criminelen binnenhaalt. Je moet je kind met een gerust hart naar de rijles kunnen sturen.”
Ook tijdens de franchiseperiode is er veel contact tussen de franchise-rijschoolhouders en NXXT. Directeur Catsburg kan gezien de grootte van het bedrijf niet meer voor iedereen het eerste aanspreekpunt zijn, maar kent nog iedereen heel goed. “Minimaal twee keer per jaar houden we een gesprek om te kijken hoe het loopt, en waar problemen opspelen waarbij wij eventueel ook in oplossingen mee kunnen denken.”
Zo Spartaans mogelijk
Terwijl op de FIRSTT-opleidingen doorlopend honderd rijinstructeurs in opleiding binnen zes tot acht maanden hun diploma halen, is NXXT nadrukkelijk bezig met ‘The NXXT Step’. Die stap is gericht op kwaliteit en vooruitgang in het vak, en niet per sé op innovaties in de verdere toekomst. “Wij zijn niet bezig met zelfrijdende auto’s, nee”, is de eigenaar duidelijk. “Daar zitten zoveel haken en ogen aan. Niet alleen de aansprakelijkheid wanneer er iets mis gaat, maar ook bijvoorbeeld de kosten. Wij houden de opleiding het liefst zo Spartaans mogelijk.”
Catsburg hoopt dat de veranderingen een beetje buiten de branche worden gehouden. “Die volgen elkaar heel snel op. Dan denk ik: laat de branche eens met rust. Laten we ons concentreren op de kracht van goede rijscholen. Wat dat betreft denk ik dat de groei van NXXT goed is voor de branche. Een landelijk bekende en betrouwbare partij die, denken wij, uitstraalt: hier kun je goed en veilig je rijbewijs halen. Daar zijn er meer van in Nederland, en dat is goed voor het imago van de rijschoolbranche.”
Focus op het lesgeven
De groei die NXXT ambieert, naar een totaal van 120 lesauto’s met een nog betere landelijke dekking, gaat sneller waarheid worden wanneer kwalitatief goede rijinstructeurs de stap durven te zetten. In het bijzonder zijn 50-plussers van harte welkom, mensen met ervaring in het vak. “Wij ontzorgen iedereen op het gebied van administratie en dergelijke randzaken, en iedereen krijgt bijvoorbeeld ook een gloednieuwe auto. Zodat de instructeurs echt de focus kunnen leggen op het lesgeven.”
Alle vertrouwen heeft Catsburg dat hij ook tijdens de aanstaande informatie-avonden enthousiaste en inhoudelijk goed ingevoerde vakmensen ontmoet waarmee hij verder kan groeien. “Iedereen is welkom, uiteraard ook van andere instructeursopleidingen. Ik zit echt te springen om goede vakmensen. Als er morgen twintig op de stoep staan, kunnen ze zo beginnen en hebben ze in no-time hun agenda vol.”
Bekijk het interview met Jan Catsburg op RTL7 bij Business Class.
Lars Verpalen