Groupon-rijlessen nog springlevend door heel Nederland
Tien rijlessen inclusief een praktijkexamen en een theoriebox? Voor 199 euro ben je voorzien. Zelfs theorie-examens en Eigen Verklaringen van het CBR vallen in sommige gevallen binnen het pakket. Via kortingswebsite Groupon bieden veertien rijscholen door het hele land nog altijd lessen aan voor dumpprijzen. Zij erkennen dat dit niet goed is voor de marktwerking in de branche, maar verdienen er wel degelijk wat mee. Een kandidaat krijgt namelijk pas het praktijkexamen als hij voldoende extra lessen heeft bijgekocht. “Wat is het verschil met het aanbieden van rijlessen voor 15 euro?”
Uit een analyse van VerkeersPro blijkt dat het via Groupon nog altijd zeer frequent gebeurt dat rijlespakketten via de kortingssite worden aangeschaft. Het ging bij de veertien betrokken rijscholen samen in de afgelopen periode, afgaande op cijfers op de website, om ruim tweehonderd leerlingen en waarschijnlijk nog een hoop meer. Na een rondgang langs vijf van hen bleken twee rijschoolhouders bereid om het een en ander toe te lichten.
Ongeveer 600 euro korting
De pakketten die worden aangeboden zijn in grote lijnen gelijk bij alle rijscholen. Ze bevatten allemaal minimaal een pakket aan rijlessen en een praktijkexamen bij het CBR. In sommige gevallen wordt het pakket nog aangevuld met een theoriebox, theorie-examen of een Eigen Verklaring van het CBR, in één geval worden als onderdeel van het blok rijlessen ook simulatorlessen aangeboden. Ook worden incidenteel motorrijlessen en zelfs lessen voor het BE-rijbewijs aangeboden.
De prijzen zijn redelijk gelijkgeschakeld over de hele linie. Voor tien lessen met een praktijkexamen betaal je als klant eigenlijk altijd 200 euro. Voor vijftien lessen is dit 280 tot 300 euro, en voor twintig lessen met examen hebben we het over een aanschafprijs van ongeveer 400 euro. Daarmee bespaart een kandidaat tussen de 500 en 700 euro op het grootste en vaakst gekozen pakket.
De rekensom is op VerkeersPro al eens eerder gemaakt. De kosten die direct afgaan van die 400 euro wegen amper op tegen de baten. Groupon krijgt het eerste jaar ongeveer 40 procent van die totaalsom, en dan zijn er nog de btw-kosten (21 procent), de inkoop van het praktijkexamen (96 euro) en alle andere bijkomende kosten van een rijschool (autokosten, verzekeringen, wegenbelasting en andere kosten).
Magere slagingspercentages
De aanbieders van de Groupon-rijlessen vormen momenteel een redelijke landelijke dekking. Het gaat om de volgende aanbieders:
- Relax-drive (Breda)
- Autorijschool Caran (Tilburg)
- Verkeersschool Sens (Amsterdam)
- Rijschool Royalty (Amsterdam)
- Rijopleiding Mentor (Amsterdam)
- Rijschool Content (Dordrecht)
- Autorijschool Destiny (Schiedam)
- Rijopleiding Stip Nederland (Rijswijk/Rotterdam)
- Boulevard Rijopleidingen (Capelle a/d Ijssel)
- Verkeersschool Zeedijk (Hoogvliet)
- Autorijschool Goed Op Weg In Twente (Enschede)
- Autorijschool Keizer Karelplein (Nijmegen)
- Rijschool Verkeer (Dieren)
- Rijbewijs Nederland (Arnhem)
Bij het doorgronden van de betreffende rijscholen valt een aantal zaken op. Groupon heeft bij iedere aanbieding een link naar de website van de betreffende rijschool geplaatst. Bij twee rijscholen blijkt de website uit de lucht te zijn. Een analyse leert verder dat twee (andere) rijscholen niet te vinden zijn op rijschoolgegevens.nl. Het is dus maar de vraag of zij wel ingeschreven zijn bij het CBR, of het gaat om startende rijscholen.
Op het eerste oog lijken de rijscholen in andere gevallen ‘normale’ prijzen te rekenen voor een rijles: rond de 40 euro voor zestig minuten. Wat over de hele linie wel opvalt, is het lage aantal examens en het lage slagingspercentage. In bijna alle gevallen ligt dit ver tot heel ver onder het landelijk gemiddelde (tot 0-5 procent). Bij Rijbewijs Nederland (uit Arnhem) kan wel worden gesproken van bovengemiddeld goede resultaten (slagingspercentage 60-65 procent), en dit lijkt gelijk ook de grootste aanbieder van rijlessen op Groupon.
Koopjesjagers
Rijschoolhouder Jay Bisessar van rijschool Content uit Dordrecht werkt gemiddeld 11-25 eerste examens per jaar af en kent met een gemiddeld slagingspercentage tussen de 40-45 procent geen heel slechte cijfers. Hij begon kort geleden met Groupon om klanten te werven en naamsbekendheid te creëren. “En dat helpt, ik word vaker gebeld”, zo bevestigt hij zelf.
Bisessar merkt dat het een bepaalde slag mensen is die via Groupon bij zijn rijschool terechtkomt. “Onder andere koopjesjagers. Maar dat weet je als je er aan begint, net als bij een veilingsite. Iedereen is op zoek naar een koopje.” Dat beaamt de eigenaar van rijschool Royalty uit Amsterdam, die al twee jaar motorrijlessen aanbiedt via de kortingswebsite. “Ze kopen de deal met het idee dat ze klaar zijn. Maar dat is nooit het geval.”
Algemene voorwaarden
Er moeten namelijk buiten het pakket altijd rijlessen bijgekocht worden voordat een kandidaat klaar is voor het examen. En dat kondigen de genoemde rijscholen vooraf duidelijk aan de leerlingen aan. “Ik vertel het vooraf, maar ik weet ook dat niet alle Groupon-aanbieders dat doen of hebben gedaan”, vertelt de Amsterdammer. “Maar toch stapt 30 tot 40 procent voortijdig uit bij mij omdat ze die extra kosten niet willen maken. Je hebt gemiddeld gewoon twintig tot dertig motorlessen nodig voordat je bekwaam bent, ik stuur iemand ook niet direct de snelweg op.”
Dat herkent Bisessar. Ook hij merkt dat leerlingen zichzelf tegenkomen en meer lessen nodig blijken te hebben. “Er zijn leerlingen bij die boos worden, maar het staat duidelijk in de voorwaarden en ik meld het ook vantevoren. Bij mij is daardoor nog niemand afgehaakt.”
Winstgevend
Het gaat dus om naamsbekendheid. Toch zouden beide rijschoolhouders niet aan Groupon zijn begonnen als het ook niet iets opleverde. En die winstmarge bevindt zich in die kleine lettertjes, in de extra lessen. “In het begin draag je 50 procent af aan Groupon, na verloop van tijd nog 20 tot 30 procent”, legt de Royalty-eigenaar uit. “Als ik dat doorreken, op een pakket, geef ik eigenlijk acht lessen gratis. Met het gemiddeld benodigde aantal lessen heb ik daardoor dus tussen de 12 en 22 lessen om op te verdienen.”
Content-eigenaar Bisessar zit nog in de periode dat hij veel moet afdragen aan Groupon: zo’n 40 procent. Hij ziet het toch als een investering die zich terugbetaalt. “Die eerste lessen geef je inderdaad eigenlijk gratis. Maar zie het zo: anders heb ik toch mijn agenda leeg. Het is dus wel een manier om na die twintig lessen bikkelen echt geld te gaan verdienen. Onder de streep houd je er iets aan over, anders doe je het niet.”
‘Beetje naaierij richting collega’s’
Er is vanuit de rijschoolbranche veel commentaar op rijscholen die via Groupon rijlessen voor dumpprijzen aanbieden. en de Amsterdamse rijschoolhouder erkent dat je eigenlijk inderdaad een beetje de markt verziekt. “Het is een beetje naaierij naar je collega’s, want je dwingt ze eigenlijk om daar in mee te gaan”, zo zegt hij. “Maar ik hield daar altijd wel degelijk rekening mee, bijvoorbeeld door een maximaal aantal vouchers in te stellen. En er zit altijd een filosofie achter om alleen te werken met beginnende bestuurders.”
Bisessar vindt dat er snel een stempel gedrukt wordt op alleen de naam Groupon. “De rijschoolwereld is al kapot aan het gaan met die prijzenslagen. In Rotterdam rijden ze massaal voor twintig euro per rijles, het enige wat wij doen is daarin meegaan. Met Groupon word je daar op aangekeken, maar wat is het verschil met rijlessen aanbieden voor 15 euro? Ik probeer als rijschoolhouder te overleven en werk er voor, dat is nog altijd beter dan met een uitkering gaan zitten.”
Toekomst
De Amsterdamse rijschoolhouder is in een andere branche werkzaam momenteel. Hij heeft best succes gehad met de Groupon-acties en kan daarom anderen moeilijk adviseren om het niet te doen. “Maar toch zou ik het niet nog eens doen. Groupon heeft te veel macht in dat spelletje.” Bisessar kijkt het even aan. “Ik kijk hoe het verloopt met de leerlingen die nu allemaal bezig zijn bij mij vanuit Groupon. En dan zie ik wel weer verder.”
Lars Verpalen
Lees ook: Groupon-aanbiedingen maken de rijschoolbranche kapot
naamsbekendheid krijg je door goed les te geven en te adverteren en als ik even reken dan kun je beter 30 lessen hebben voor €40,= dan 40 lessen voor €30,=
@ Gerard dat klopt jouw berekening. Maar de rijscholen zien met € 30,00 een agenda met 30 leerlingen en met € 40,00 een agenda met 10 leerlingen. Daar zit het probleem in. Dan liever 30x € 30,00 verdienen in een week i.p.v. 10x € 40,00 denken de rijschoolhouders.
Gedegen stukje journalistiek!
Over de opmerking: “is het lage aantal examens en het lage slagingspercentage. In bijna alle gevallen ligt dit ver tot heel ver onder het landelijk gemiddelde” heb ik een vraag.
Er is een branchevereniging en één van de eisen is dat het slagingspercentage van haar leden minimaal –5%(?) onder het kringgemiddelde moet zijn. Verkeerspro noemt zich een Het vakblad voor de rijschool, dus wanneer komt er een overzicht van alle rijscholen die niet aan deze eisen voldoen?
Er is een branchevereniging en één van de eisen is dat het slagingspercentage van haar leden minimaal –5%(?) onder het kringgemiddelde moet zijn???
Lijkt me sterk dat een rijschool verplicht wordt het slagingspercentage nog een extra 5% onder het kringgemiddelde te scoren?