Eindejaarscolumn Frank Hoornenborg: ‘5 voor 12 voor imago rijinstructeur’
De drie branchevoorzitters blikken voor VerkeersPro in de laatste week van 2015 terug en vooruit. Bovag Rijscholen-voorzitter Frank Hoornenborg roept branchegenoten op om te stoppen met commentaar leveren vanaf de zijlijn en mee te werken aan structurele oplossingen. Hij is daarnaast ongelooflijk blij met de definitieve invoering van 2toDrive, maar is tegelijk kritisch op minister Schultz van Haegen.
COLUMN – Het was in alle opzichten weer een roerig jaar voor de rijscholenbranche en de vraag is eigenlijk of dat niet ook gewoon een beetje bij ons vak hoort. Ik heb in elk geval nog geen enkel rustig jaar meegemaakt, er gebeurt altijd wel wat. Een ding stond in 2015 echter wel als een paal boven water: het is steeds duidelijker geworden dat de branche behoefte heeft aan kwaliteit, professionaliteit, betrouwbaarheid en integriteit.
5 voor 12
Bovag heeft daar met de aangesloten ondernemers eindelijk werk van kunnen maken. Dat gaat met horten en stoten, met vallen en opstaan en met een heleboel hoongelach van een grote meute rijschoolhouders die liever niet de hand in eigen boezem steekt. Maar wij zijn ervan overtuigd, en met ons prominenten als minister Schultz en vertrekkend CBR-directeur Zijderveld, dat we op de juiste weg zijn om het imago van de rijscholensector op te poetsen.
Alle branchegenoten moeten echt eens gaan inzien dat het vijf voor twaalf is voor wat betreft dat imago. Wijzen naar anderen en vanaf de zijlijn commentaar leveren heeft geen enkele zin. Als je niet meewerkt aan structurele oplossingen, heb je geen recht van spreken. Het publiek, de politiek en de media verwachten van ons allemaal dat we ook zelfregulerend optreden.
Bovag doet dat nu, voor zover dat in haar macht ligt, en vraagt op andere punten steun in Den Haag of bij het CBR. Dat doen we heus niet omdat we graag zoveel extra regeltjes en bemoeizucht willen creëren, maar juist om te voorkomen dat nog veel zwaardere maatregelen van buitenaf worden opgelegd. Of erger nog: dat de complete branche wordt afgeserveerd. Ik ga ervan uit dat alle rijschoolhouders dat nu eindelijk begrijpen.
Medewerking van Schultz
En hoewel we blij zijn dat minister Schultz onze inspanningen zeer waardeert, verwachten we van haar ook meer medewerking. We kunnen niet alles alleen. Bovag zal begin 2016 bij haar ministerie nogmaals pleiten voor een verplichte VOG voor àlle rijinstructeurs. De voetbaltrainer en de zwemleraar moeten zo’n verklaring hebben, maar een instructeur die met minderjarigen werkt, niet?
En dan ook alle discussie over betaling in natura erbij… Bovag vindt: geen VOG, geen instructeur. Het ministerie en IBKI kunnen zó het systeem en profiel overnemen dat wij met de dienst Justis hebben ontwikkeld. Een VOG kost een paar tientjes en is meerdere jaren geldig. Waar hebben we het over? Als instructeur moet je zo’n VOG juist proactief en met trots tonen.
Daarnaast staat Bovag in 2016 voor grote veranderingen in het Garantiefonds Rijscholen (BGF). Samen met de leden hebben we de kaders bepaald waar een toekomstbestendig en robuust fonds aan moet voldoen. We verwachten tijdens de algemene ledenvergadering in februari een uitgewerkt plan te kunnen presenteren voor een volledig nieuw BGF.
2toDrive lichtpuntje
Laat ik afsluiten met wat wij als de meest positieve ontwikkeling van afgelopen jaar voor de hele branche zien: de definitieve invoering van 2toDrive. Bovag stond destijds mede aan de wieg van het experiment en de beslissing van de minister toont het belang aan van zo vroeg mogelijk kunnen beginnen met professionele verkeerseducatie. Daarin worden we gesteund door de goede examenresultaten van de jonge kandidaten. We hebben er alle vertrouwen in dat zij zich ook tot veiligere weggebruikers zullen ontwikkelen.
Ik wens u allen fantastische feestdagen en een succesvol 2016.
Frank Hoornenborg
voorzitter BOVAG Rijscholen
Als je als Bovag nu steeds negatief bent over de rijschoolbranche en blijft schoppen is het ook niet vreemd dat je je krediet verliest. Ik hoop dat Bovag 2016 met een positievere houding ingaat. Ook richting de rijscholen die er wel voor gaan maar er niet voor kiezen om Bovag lid te zijn. Het beste voor 2016
In de jaren dat ik BOVAG lid was heb ik nooit iets anders vernomen van BOVAG dan een jaarlijkse rekening.
Nu ik geen lid meer ben zou ik als kleine ondernemer ‘de hand in eigen boezem moeten steken’? Omdat er rijinstructeurs zijn die zich in natura laten betalen? Omdat er rijinstructeurs sjoemelen met de belasting? Omdat er rijinstructeurs zijn die zich vergrijpen aan leerlingen? Omdat er rijinstructeurs zijn die via slinkse, oneigenlijke wegen proberen hun leerlingen te laten slagen?
BOVAG blijft in mijn ogen steeds weer benadrukken dat niet aangesloten rijscholen een dubbele agenda zouden hebben. Kan het niet gewoon zo zijn dat het gros van de rijscholen gewoon hard werkt aan het hooghouden van een goede naam? Omdat het nu eenmaal een feit is dat in deze branche mond- tot mondreclame het allerbelangrijkst is om voldoende werk te behouden? Nog nooit heeft een leerling of hebben de ouders van leerlingen mij gevraagd of ik wel aangesloten ben bij een branche organisatie.
BOVAG blijft hameren op een VOG. Terwijl iedereen die nog nooit ‘gepakt’ is voor een strafbaar feit zo’n VOG krijgt. Het kan dus twee dingen zeggen als een rijinstructeur een VOG overlegt. Ten eerste dat het een betrouwbare rijinstructeur is. Zoals volgens mij de overgrote meerderheid dat is. Ten tweede kan het betekenen dat de persoon zo slim is om weg te komen met strafbare feiten. Valse veiligheid roept dit dus op.
Prima hoor, dat er organisaties zijn die op willen staan voor de belangen van de rijschoolwereld. Maar zolang het in mijn ogen meer lijkt op een wedstrijdje ‘leden binnenhengelen’ en niet-leden verdacht maken houd ik mij voornamelijk bezig met dat waar ik goed in ben: het begeleiden van mensen naar het behalen van hun rijbewijs én er voor zorgen dat zij zo veilig mogelijke verkeersdeelnemers worden.
René, je verhaal is zeer herkenbaar.
Onze rijschool bestaat nu 53 jaar, daarvan zijn we een substantieel deel BOVAG lid geweest. Inmiddels alweer tientallen jaren niet meer.
Ik kan niet zeggen dat ik enig verschil merk in de voortgang van mijn bedrijf. Daar heb ik de BOVAG dus niet voor nodig.
In de jaren dat we wel lid waren was het altijd wachten tot ze eens met een constructief plan of initiatief kwamen om de branche naar een hoger niveau te tillen.
Sinds we geen lid meer zijn heb ik de BOVAG alleen maar vanaf de zijlijn een marginale bijdrage zien leveren.
Ik ga me dus niet meer aansluiten, het heeft toch geen meerwaarde.
Er rest maar één ding : hard doorwerken en respectvol met je klanten omgaan.
Dat is DE manier om het in onze branche lang (en met plezier)vol te houden.
Daar kan geen lidmaatschap van welke organisatie dan ook tegen op.
Ik vraag me af of de BOVAG ook zo over de garagebedrijven praat. Die hebben ook niet zo’n goed imago. Bovendien hebben die ook “strenge” lidmaatschapseisen, maar zijn die makkelijk te omzeilen door verschillende voorwaarden en kleine lettertjes op te nemen in koopcontractjes. Ik weet niet of we daar ook heen willen met de rijschoolbranche, maar persoonlijk zie ik daar weinig heil in. En zoals hierboven al is vermeld, een VOG geeft alleen aan dat je nooit veroordeeld bent voor een strafbaar feit.
beste meneer frank hoornenborg
ik zou wel eens willen weten met wat voor rijscholen u praat
ook ik ben geen bovag lid maar bij ons in de regio is er niemand die met u praat of met u gepraat heeft want waarom een vog?
ik hoop op een uitnodiging van u