Lesbevoegdheid van 16 rijinstructeurs ingenomen na zakken bijscholing
In 2015 zijn 16 rijinstructeurs voor het B-rijbewijs hun bevoegdheid kwijtgeraakt omdat ze zakten voor hun praktijkbijscholing. Zij slaagden in de herkansing niet voor de WRM-praktijkbegeleiding en mogen niet langer lesgeven. Dat blijkt uit nieuwe IBKI-cijfers. Er zijn 466 nieuwe instructeurs bijgekomen.
De instructeurs die hun lesbevoegdheid kwijtraken kunnen alleen nog het herintrederstraject volgen om weer als instructeur in het lesvoertuig plaats te kunnen nemen. Ook in 2014 ging het om 16 instructeurs voor het B-rijbewijs die geen rijles meer mochten geven na een falende praktijkbegeleiding.
In totaal verliepen er op 1 januari 2016 nog 836 andere WRM-certificaten, waardoor er in totaal 852 minder rijinstructeurs zijn. Dit aantal is in lijn met voorgaande jaren, toen respectievelijk 829 (2014) en 820 (2013) instructeurs hun bijscholing niet haalden of hun WRM bewust of onbewust lieten aflopen.
Herkansing
Wanneer een rijinstructeur niet slaagt voor zijn tweede praktijkbegeleiding, krijgt hij één herkansing. Van de 96 rijinstructeurs die vorig jaar een herkansing voor de WRM-praktijkbegeleiding deden, raakten 16 rijinstructeurs hun lesbevoegdheid kwijt. Het slagingspercentage in de herkansingsgroep lag daarmee over heel 2015 gezien op 83,3 procent. De 17e instructeur die zijn bevoegdheid moest inleveren, kwam uit de categorie C. Daar moesten slechts twee personen een herkansing afleggen.
In het afgelopen jaar vonden in totaal ruim 4.300 eerste en tweede praktijkbegeleidingen plaats. De eerste praktijkbegeleiding is nooit cruciaal, maar moet wel worden afgelegd. De tweede praktijkbegeleiding is bepalend. Er liggen plannen om deze regeling aan te passen in de nieuwe WRM, maar deze gaat pas op zijn vroegst in 2017 in.
Bijscholing
Gedurende 2015 deden ruim 2.300 rijinstructeurs in de B-categorie hun eerste praktische bijscholing. Van die groep slaagde ruim 63 procent voor de test. Zo’n 2.000 B-instructeurs deden daarnaast voor de auto de tweede praktijkbijscholing. Met een slagingspercentage van 94,2 procent lag het aantal voldoendes daar beduidend hoger.
De aantallen zijn opvallend hoger dan een jaar eerder. Toen deden slechts 1.250 rijinstructeurs hun eerste bijscholing en zo’n 1.350 hun tweede. De slagingspercentages zijn wel vrijwel identiek.
Begeleiding
In de motor-categorie deden 87 instructeurs gedurende de aangegeven periode hun eerste praktijkbegeleiding; twee keer zoveel als in 2014. Van die instructeurs gingen er 77 met goed nieuws naar huis. De tweede praktische bijscholing werd door alle 79 van de 80 kandidaten met goed gevolg afgelegd, zo blijkt uit de data. Eén herkanser in de A-categorie slaagde.
In de categorie C werden 92 eerste en tweede praktijkbijscholingen met een examen afgerond. Van die groep zakten 7 instructeurs. Gedurende de becijferde periode werden twee herexamens gedaan. Daarvan was er een niet voldoende afgerond.
Voor de nieuwe T-categorie zijn er 4 rijinstructeurs geregistreerd die hun bevoegdheid hebben behaald. Herkansers zijn er niet, omdat er nog geen bijscholingen in gang zijn gezet.
Nieuwe rijinstructeurs
De B-categorie kent 466 nieuw toetredende rijinstructeurs. Van de 671 kandidaten slaagde 70 procent. Zij hebben een certificaat verworven en treden toe tot de markt.
Mijn herkansing 22 januari was met code geel in de sneeuw zo rekening mee gehouden worden mooi niet kan naar huis na 27 jaar moet advocaat nemen nu tegen dat logge ibki