Rijschoolhouder: ‘Theorie-examen CBR per direct stilleggen’
Het theorie-examen is zo lek als een mandje, voldoet niet en moet per direct worden stilgelegd. Als er nú geen actie wordt ondernomen tegen de aanbieders van louche theoriecursussen, dan accepteren we dat het halen van het rijbewijs niet gaat om verkeersveiligheid maar om het zo snel mogelijk al sjoemelend halen van het rijvaardigheidsbewijs. Dat zegt rijschoolhouder René Brünen uit Enschede, die vindt dat het CBR met het theorie-examen op alle fronten faalt in haar publieke taak ondanks meerdere cosmetische ingrepen zoals detectiepoortjes, cameratoezicht aan de voorzijde.
Brünen is als rijschoolhouder een van de grondleggers van de MBO4-opleiding voor rijinstructeurs. Hij reageert verbijsterd op alle berichtgevingen en dat het CBR zomaar accepteert dat bijna tien procent van alle nieuwe weggebruikers, nog dagelijks, met trucjes het examen haalt, zoals RTL meldde. “Het is alsof het RDW zegt: laten we die één procent van de auto’s waarvan de remmen niet werken maar toelaten, dat calculeren we in.”
“Sinds 2013 is het CBR een publiekrechtelijk bestuursorgaan. Dat betekent dat ze een A-orgaan zijn in de zin van de bestuurswet en daarom volledig aansprakelijk voor de uitvoering van die publieke taak waarmee ze belast zijn, de verkeersveiligheid. Het CBR moet niet vergeten dat ze door de Nederlandse minister van Infrastructuur en Milieu is belast met een verkeersveiligheidstaak!”
Falen in publieke taak
“Het nieuws over het theorie-examen wijst uit dat het CBR faalt in haar publieke taak”, stelt de gerenommeerde rijschoolhouder. Hij vindt het onbestaanbaar dat turbotheorie-klasjes nog dagelijks massaal slagen met trucjes. “De excuses en slappe reactie van het CBR dat het valt onder vrijheid van onderwijs, staat geheel buiten deze discussie. Het theorie examen moet dermate valide en betrouwbaar zijn dat dit soort sluiproutes onmogelijk worden gemaakt.”
“Waarom vallen de verplichte nascholing code 95 en ADR niet onder vrijheid van onderwijs, terwijl deze doelgroep al heeft bewezen dat ze vakbekwaam zijn”, vraagt Brünen zich af. “Binnen het CBR zijn er genoeg voorbeelden waar wel een opleidingsplicht geldt en er een goed functionerend controle en sanctiebeleid wordt gehandhaafd door het CBR (lees: voorheen divisie CCV). De oplossing is wel degelijk aanwezig, maar je moet het willen en ook zien.”
Schamen
Brünen begrijpt niet dat het CBR gewoon dagelijks doorgaat met het theorie-examen terwijl men al jaren op de hoogte is van de massale fraude, zoals blijkt uit interne documenten waar RTL nieuws mee kwam. “Het CBR divisie theorie moet zich schamen dat er zo iedere dag nog mensen slagen. Het theorie-examen zou direct moeten worden stopgezet en het probleem moet worden opgelost voor we verder in de ellende belanden. Ook de rijexaminatoren zullen, al dan niet op korte termijn, te maken krijgen met deze doelgroep en de dupe worden van deze problematiek die alleen maar groeit.”
Brünen vindt het te makkelijk om alleen naar de opleiders te wijzen. “Het mag gewoon niet mogelijk zijn om op deze manier te slagen. Die eindverantwoordelijkheid ligt wel bij het CBR. Het is een publiek taak waarin ze haar taak voor de verkeersveiligheid serieus moeten nemen.”
CBR alleen praktijk laten toetsen
De rijschoolhouder uit Enschede is bang dat het volledig fout gaat met de branche wanneer er nu geen actie komt. “Ook ik heb niet direct de oplossing, maar wel een gedachte, zeg maar idee, welke de rijschoolbranche in een keer een professionele partner in de keten van de verkeersveiligheid maakt”, zegt Brünen. “Maar we moeten nu wel een statement afgeven dat we honderd procent voor verkeersveiligheid staan.”
“Laten we voor een modulair theorie-opleiding gaan waarbij gecertificeerde opleiders kennis, inzicht en gevaarherkenningsdeel voor hun rekening nemen, net als nu al gebeurt bij de verplichte nascholing code 95, ADR etcetera. En laat het CBR uitsluitend het praktijkdeel toetsen. Dat is goedkoper voor de kandidaat, betekent minder administratieve lasten voor alle partijen en het uitschot in de opleidingswereld valt er vanzelf uit.”
Want, zo zegt de rijschoolhouder, anders hebben de theorie-dealers binnen afzienbare tijd misschien wel dertig of veertig procent (meer dan honderdduizend leerlingen per jaar) van de markt in handen. “Ze zijn zelfs al met praktijkexamen-trainingen bezig. De vraag is simpel. Wachten we tot er door hun toedoen meer verkeersdoden gaan vallen, of maken we nu een statement en maken we misschien een paar goedwillende mensen voor een zeer korte tijd even de dupe. Nú is het moment om te kiezen voor 100% verkeersveiligheid.”
Lars Verpalen
Lees ook: CBR kan niets en wijst naar politiek: vrijheid van onderwijs
U las zojuist één van de gratis premium artikelen.
Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een actie abonnement af en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de rijschoolbranche.
Voor slechts € 6,50 per maand heeft u toegang tot alle artikelen.
Bent u al abonnee?
Laten ze het zo maken dat er een bepaalde tijd moet zitten tussen de theorie en praktijk, en bij het praktijk examen b.v. verplicht 10 theorievragen opnemen. Hebben ze er hier 8 of meer goed dan kan het praktijkexamen doorgaan. Of ze moeten kunnen aantonen dat ze de theorie via een rijschool hebben behaald. In de tussentijd kan de rijschool ook nog kijken of de theorie kennis idd aanwezig is. Is maar een idee.
Denk dat het tijd wordt voor een verplichte tussentijdse Theorie-toets. Dan pak je denk ik denk ik 2 dingen aan, namelijk de goed willende leerling die nog niet klaar is voor het examen en het alle belangrijkste de Fraudeurs.
Dit Examen zou dan moeten worden afgenomen, niet door het CBR, maar door een Rijschool, erkende rijschool (Bovag, ANWB, etc).
Beste heer Albers:wat is een “erkende rijschool”? Een rijschool die aangesloten is bij Bovag, ANWB, or whatever? Ik ben een simpele zzp-er, eenmansbedrijf, maar bezit wel de officiele documenten benodigd om les te mogen geven en stop daar vol overgave al mijn energie en kennis in. Sterker nog: getracht mij aan te melden bij zo’n z.g. “Belangenvereniging”, maar werd geweigerd om dat ik mijn lesauto niet bij Blaakverzekeringen heb ondergebracht. Er is veel mis in rijschoolland.
Beste heer Albers, als de leerling nog niet klaar is voor het praktijkexamen, is het de taak van de instructeur om dit aan de leerling duidelijk te maken. Daar gaat een ’tussentijdse Theorie-toets’ echt niks aan veranderen.
Daarnaast, inderdaad: er bestaat niet zoiets als een ‘niet-erkende’ rijschool. Er is ook geen enkele reden om aan te nemen dat de kwaliteit bij een Bovag-rijschool (of de ANWB, of welke grote rijschool dan ook) hoger is dan bij de gepassioneerde eenpitter.
@Remco Toetsen laten afnemen door (al dan niet erkende) rijscholen is vragen om nog meer problemen. Maar stel dat wij dit nu eens via VVN laten lopen?
+/- 2000 bevoegde instructeurs komen in dienst bij VVN en nemen deze toetsen af. Door 2000 instructeurs uit de “markt” te halen ben je in één klap van het overschot van teveel instructeurs af.
VVN weet alles van verkeer is onafhankelijk en heeft de kanalen / ingangen bij de overheid.
Als de kosten voor toets / theorie rond de 95,- worden gehouden zijn de kosten voor de instructeur / auto betaald. En van wat er overblijft kan worden gebruikt om meer verkeersles in het voortgezet onderwijs te geven.
De organisatie is er, de instructeurs zijn er dus dit zou nog dit jaar ingevoerd kunnen worden!
Zou het te maken hebben met het moderne onderwijs? Het onderschatten van de noodzaak van goede theoretische kennis voor een goede uitvoering van een opdracht werkt ook door bij het rijexamen. De onbedoelde, maar wel gekweekte instelling waarmee men hier voor gaat zitten. Met het theorieboekje in de hand achter het stuur, gaat wat lastig.
En spieken hebben we misschien allemaal wel eens gedaan, maar ik kan me niet heugen dat er leraren waren die je uitlegden hoe je dat het beste kon doen.
29.01.16 | 18:42 | Remco Albers
Bovag is geen rijschool, en de ANWB is een freelance bedrijf onder de naam van een pech onder weg hulp.