Theorie: beveiligen of juist voorkomen?
Het was het gesprek van de dag. Of eigenlijk: het gesprek van de week. En in onze branche zijn we er nog steeds niet over uitgepraat. Het theorie-examen ligt op straat en RTL Nieuws toonde tot in detail hoe dat in z’n werk gaat. Ja, wij wisten allemaal wel hoe het zat en ja, we hebben de afgelopen jaren al meermaals daarover achter de schermen aan de bel getrokken. Het CBR wist er ook van en nam alle mogelijke maatregelen om fraude tegen te gaan. Eén dingetje werd echter over het hoofd gezien en dat was de leepheid van een handvol zogenaamde “collega’s”. Hun inventiviteit om trucjes te bedenken beperkte zich niet alleen tot de vraagstelling zelf. Dat schrijft BOVAG Rijscholen-voorzitter Frank Hoornenborg in zijn column voor VerkeersPro.
COLUMN – Wat het CBR de afgelopen jaren heeft gedaan is een beetje vergelijkbaar met het zwaarder beveiligen van een geldtransport. De wagens worden bepantserd en de geldlopers krijgen mitrailleurs, maar het geld is nog steeds aanwezig. De enige echte oplossing om te voorkomen dat je van contant geld wordt beroofd, is het te vervangen door elektronisch betalen. Oftewel: aanpakken bij de bron en in dit geval dus zoveel mogelijk voorkomen dat er ezelsbruggetjes of andere trucs in een examen zitten. Dan hoef je op termijn namelijk ook geen pantserwagens en mitrailleurs meer in te zetten.
Vragen doorlichten
Dat is wellicht makkelijker gezegd dan gedaan, maar met een beetje goede wil kan een externe specialist toch echt wel in korte tijd de vele duizenden vragen doorlichten en per vraag en antwoord een herformulering voordragen. En laten we dan ook meteen het controlemechanisme voor nieuwe vragen onder de loep nemen: fijn, zo’n extern college van deskundigen, maar zonder periodieke verversing treedt daarin automatisch ook gewenning op. Op den duur zie je bepaalde dingen gewoon niet meer. Dat geldt voor de mensen die de vragen en begeleidende beelden verzinnen, maar ook voor de mensen die dat moeten controleren. Bovendien vind ik dat er iemand uit de praktijk, oftewel een rijschoolhouder of instructeur, in zo’n college moet zitten.
Uiteraard moet ook eens het totale systeem tegen het licht worden gehouden. Samen met onze collega-brancheverenigingen, het CBR en I&M de oogkleppen afzetten en kijken welke wegen nog meer naar Rome leiden. Oftewel: kunnen we hetzelfde bereiken met een toekomstig examenmodel, waarbij fraude volledig uitgesloten wordt? Met als hoofddoel meer verkeersveiligheid en een beter ‘product’ om in de markt te zetten.
Frank Hoornenborg, voorzitter Bovag Rijscholen
Geachte heer Hoornenborg, de angel zit in de afsluiting;
“Met als hoofddoel meer verkeersveiligheid en een beter ‘product’ om in de markt te zetten”.
U weet dat verkeersveiligheid en een beter ‘product’ hand in hand gaan met extra kosten en dat wil onze minister niet!
Zij wil de hoogte veiligheid maar dat mag niets extra kosten!
Het rijbewijs moet zo goedkoop mogelijk! Want na het behalen van dit pasje gaat de voor de overheid zo belangrijke economische meter (BPM/BTW/accijns) pas lopen!
Know your systems.
There’s a difference between knowing and understanding and a difference between belief and doing it…