theorie voorbeeld

Nieuw in theorie-examen: wie mag er als laatst op deze kruising?

Verjo, voorrang

Kandidaten voor het theorie-examen moeten beter op gaan letten bij vragen over voorrang op het theorie-examen. Vanaf 1 maart kan bij de bekende afbeeldingen van drie voertuigen bij een kruising of afslag ook gevraagd worden welk voertuig er als láátste mag rijden volgens de voorrangsregels in plaats van éérst. Het CBR voegt regelmatig wijzigingen en nieuwe vragen door in het theorie-examen, welke worden gepubliceerd in een examen-servicedocument. De nieuwe manier van bevragen springt hier duidelijk uit.

Het CBR hanteert het document voor de complete inhoud van het theorie-examen. Uitgevers van theorieboeken hanteren het document om degelijke lesstof te maken met de inhoud. Uit navraag bij theorieboeken-ontwikkelaar Verjo blijkt dat de nieuwe bevraging ook in de lesstof voor de leerlingen verwerkt is.

Trucjestheorie

Wijzigingen en toevoegingen aan het theorie-examen zijn van alle tijden, en de aanpassingen voor 1 maart stonden ook al enige tijd op de rol. Zo ook de nieuwe manier van bevragen. Het lijkt er voor te zorgen dat kandidaten nadrukkelijker moeten gaan lezen. Het zou wellicht ook een actie tegen de louche theorie-opleiders kunnen betekenen. Ezelsbruggetjes worden met de wijziging op dergelijke vraagstukken een stuk lastiger gemaakt.

De bevraging ‘wie mag als laatst’ gaat toegepast worden op de hoofdstukken M en N uit het theoriedocument. Dit betreft het voor laten gaan op kruispunten en voor laten gaan bij het afslaan. Uit eerder onderzoek van VerkeersPro bleek dat op deze onderdelen niet bovengemiddeld hoog gescoord wordt ten opzichte van de andere onderdelen. De vragen over kruisingen worden in 82,5 procent van de gevallen goed beantwoord, en die over afslaan in 83,9 procent van de keren. Ze vallen daarmee beide bij de lastigste categorieën.

Overzicht

Onderstaand een overzicht van de nieuwe onderwerpen die gaan worden bevraagd vanaf 1 maart. Om deze vragen te bestuderen, kan een kandidaat zich uiteraard het beste tot een theorieboek en een theorieles richten bij een gedegen opleider.

Nieuwe vraagonderwerpen:

  • moet je het APK keuringsbewijs bij je hebben tijdens het rijden?
  • wanneer wordt het beginnersrijbewijs ongeldig verklaard?
  • afdekken/zekeren lading: waar vind je hoeveel gewicht je op een autodak mag vervoeren?
  • extra spiegels monteren bij het trekken van een aanhangwagen/caravan
  • regelgeving omtrent inrichting en gebruik van een lastdrager
  • wat te doen bij het knipperen van het waarschuwingslampje motormanagementsysteem (ernstig defect motor)?
  • is het effect van medicijnen altijd merkbaar? (bij rijden met medicijnen)
  • risico van te lage bandenspanning (klapband/te weinig grip)
  • aanpassen bandenspanning bij belading
  • motor uitschakelen bij stilstaande file, voeren verlichting (bij rijden in tunnels)
  • handelen bij ongevallen in een tunnel (bij rijden in tunnels)
  • hoe te remmen bij een noodstop in een auto met ABS?
  • Wat is de afgelegde afstand per seconde bij 120 km/h rijden?
  • hoe kun je filevorming voorkomen? (bij spookfiles)
  • invloed modder op de rijbaan/ nieuw wegdek op de remweg en risico slipgevaar
  • invloed vorstschade op wegdek en remweg
  • wanneer bel je 112?
  • Splitsingsbord snelwegen kan bij zowel splitsing autosnelweg als bij een splitsing autoweg worden geplaatst

Nieuwe afbeelding:

  • Icoon remsysteem

icoon remsysteem

Nieuwe begrippen:

  • Turbo-rotondes: De turborotonde is een speciaal vormgegeven tweestrooks-rotonde, waar men al voor het oprijden van de rotonde de juiste rijstrook dient te kiezen, zodat er op de rotonde geen weef- en snijconflicten meer voorkomen.
  • CO2: Het begrip ‘CO2’ wordt met hoofdletters en een grote 2 geschreven.
  • Baksteenprincipe (rijden in een groep): Volgens dit principe rijdt de eerste motor op de eigen rijstrook links van het midden. De tweede motor rijdt er niet al te ver achter maar dan rechts van het midden. Vervolgens rijdt de derde motor weer zoals de eerste, etc.

Nieuwe manier van bevragen:

  • Volgorde vragen in de onderwerpen M en N kunnen anders bevraagd worden. Naast de huidige vraagstelling ‘wie mag als eerst?’ Kan nu ook gevraagd worden ‘wie mag als laatst?’

Lars Verpalen

Afbeelding: Verjo

Auteur: Lars Verpalen

12 reacties op “Nieuw in theorie-examen: wie mag er als laatst op deze kruising?”

Piet Almeloo|18.02.16|10:55

Als kandidaten het gehele voorrangsverloop moeten gaan bekijken, krijgen ze dan ook meer tijd hiervoor? Nu moet en kun je in een splitsecond beoordelen of je wel of geen voorrang hebt. In de praktijk ga je toch ook niet uitvogelen wie als laatste voorrang heeft? Als je dat doet is iedereen al weg als jij nog aan het nadenken bent, bij wijze van spreken.
Lijkt me geen goede praktijk toevoeging

Floris Ooms|18.02.16|13:25

Als eerste mag de blauwe auto want die zal net zoals de fiets ook groen licht hebben.
Dan mag de fiets omdat die net zo als de blauwe auto groen licht zal hebben.
De vrachtwagen mag pas de kruising oprijden zodra die groen licht heeft.
Dus de vrachtwagen mag pas later de kruising oprijden.

Ron van Maaren|18.02.16|13:40

Sorry hoor maar wat een waanzin wie verzint dit! Weten ze nu echt niets beters te bedenken. Zou er zelf al moeite mee hebben.
Als je dat antwoord moet geven moet je eerst gaan uitzoeken wie als eerste mag en als tweede en dan weet je wie als laatste mag.
Gaan we nu kennis toetsen of gaan we een intelligentie test doen?
Op zich ook al vreemd dat je überhaupt 12 inzichtvragen van de 25 fout mag hebben. En van de kennisvragen van de 40 maar 5.
Zijn de CBR ex. zowel praktijk als theorie nog VALIDE?

Ron van Maaren|18.02.16|13:46

Ben ook van mening dat de voorrangsvragen best wat zwaarder mogen meetellen b.v. 3x en andere onzinvragen 1 x. Dan kan de norm van 35 wat mij betreft ook omlaag naar 30. Zoveel gezakte kandidaten echt bizar. maak mij niet wijs dat al die kandidaten zich niet goed hebben voorbereid.
Uitslagen van de praktijkexamens zijn ook net hoe de wind waait. Bovendien zit er een enorm verschil in de gekozen routes. Uit de NON verbale communicatie blijkt vaak al van te voren dat de kandidaat gaat zakken!!

Ron van Maaren|18.02.16|13:47

BEN BENIEUWD NAAR DE REACTIES!

Jurrien van Dijk|18.02.16|14:01

De situatie bij de vraagstelling (of andersom) maakt het onduidelijk wat het juiste antwoord is.

In deze situatie zijn verkeerslichten de baas, daarvan uitgaande (en niet het verloop van de verkeerslichtenlichten) dan zou de brommer als laatste mogen.

In het verloop van de situatie mag de vrachtwagen als laatst, maar dat is niet de getoonde situatie.. Ik vraag me af hoe 200 instructeurs hierop reageren..

Boy van Drongelen|18.02.16|18:33

Cbr verzin in godsnaam iets beters, wat is dat nou voor onzin wie mag als laatste als ik zo moet gaan auto rijden kan ik beter binnen blijven want dan doe ik over een ritje een uur ipv 15 min

Hou jullie bezig met zinnige dingen en niet met zoiets jullie stampen de rijscholen steeds meer de grond in want wij krijgen het van de kandidaat te horen.

Nicole Buijze|18.02.16|18:46

Het doel van een examen is dat een consument getoetst wordt op verworven vaardigheden. Of het nu hier gaat om theorie examen of waar reacties hier op geschreven worden, een praktijkexamen, het moet een valide examen zijn waarbij er geen discussiepunt bestaat over het antwoord. In de vraagstelling zoals hierboven aan wordt gerefereerd, zijn er mogelijkheden om tot een antwoord te komen waar een discussie over gevoerd kan worden. Zodoende kan je stellen dat er zojuist geen toegevoegde waarde is.

Nicole Buijze|18.02.16|19:05

Zolang rijbewijsleerlingen niet de prikkeling krijgen dat de theorie belangrijk is voor de praktijk en daarna het rijbewijs zullen er altijd lapmiddelen nodig zijn waarbij turboscholen en cbr inspringen op de vraag. Een vervelende bijkomstigheid is dat altijd de rijinstructeurs de zwarte piet toegespeeld krijgen of de kastanjes uit het vuur mogen halen van een beleid met tekortkomingen.Op korte termijn moet hier toch echt verandering in komen anders blijft het dweilen met de kraan open.

René Smoors Deventer|18.02.16|21:55

Fijn dit. Vooral voor dyslectische leerlingen.

Michael Sonderman|18.02.16|22:30

Slecht voorbeeld deze foto! deze vraag zal ook vast niet in de database van het CBR komen.

We weten namelijk niet wat de kleur van het verkeerslicht is, waar de blauwe auto achter staat.

Waarschijnlijk is dat ook groen vanwege de ronde verkeerslichten, maar dit lang niet altijd zo.

Peter Peels|20.02.16|13:36

Als ze willen dat we gaan lezen moeten we wel goed lezen, en dus MAG iedereen als laatste ………

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Nieuw in theorie-examen: wie mag er als laatst op deze kruising? | RijschoolPro
theorie voorbeeld

Nieuw in theorie-examen: wie mag er als laatst op deze kruising?

Verjo, voorrang

Kandidaten voor het theorie-examen moeten beter op gaan letten bij vragen over voorrang op het theorie-examen. Vanaf 1 maart kan bij de bekende afbeeldingen van drie voertuigen bij een kruising of afslag ook gevraagd worden welk voertuig er als láátste mag rijden volgens de voorrangsregels in plaats van éérst. Het CBR voegt regelmatig wijzigingen en nieuwe vragen door in het theorie-examen, welke worden gepubliceerd in een examen-servicedocument. De nieuwe manier van bevragen springt hier duidelijk uit.

Het CBR hanteert het document voor de complete inhoud van het theorie-examen. Uitgevers van theorieboeken hanteren het document om degelijke lesstof te maken met de inhoud. Uit navraag bij theorieboeken-ontwikkelaar Verjo blijkt dat de nieuwe bevraging ook in de lesstof voor de leerlingen verwerkt is.

Trucjestheorie

Wijzigingen en toevoegingen aan het theorie-examen zijn van alle tijden, en de aanpassingen voor 1 maart stonden ook al enige tijd op de rol. Zo ook de nieuwe manier van bevragen. Het lijkt er voor te zorgen dat kandidaten nadrukkelijker moeten gaan lezen. Het zou wellicht ook een actie tegen de louche theorie-opleiders kunnen betekenen. Ezelsbruggetjes worden met de wijziging op dergelijke vraagstukken een stuk lastiger gemaakt.

De bevraging ‘wie mag als laatst’ gaat toegepast worden op de hoofdstukken M en N uit het theoriedocument. Dit betreft het voor laten gaan op kruispunten en voor laten gaan bij het afslaan. Uit eerder onderzoek van VerkeersPro bleek dat op deze onderdelen niet bovengemiddeld hoog gescoord wordt ten opzichte van de andere onderdelen. De vragen over kruisingen worden in 82,5 procent van de gevallen goed beantwoord, en die over afslaan in 83,9 procent van de keren. Ze vallen daarmee beide bij de lastigste categorieën.

Overzicht

Onderstaand een overzicht van de nieuwe onderwerpen die gaan worden bevraagd vanaf 1 maart. Om deze vragen te bestuderen, kan een kandidaat zich uiteraard het beste tot een theorieboek en een theorieles richten bij een gedegen opleider.

Nieuwe vraagonderwerpen:

  • moet je het APK keuringsbewijs bij je hebben tijdens het rijden?
  • wanneer wordt het beginnersrijbewijs ongeldig verklaard?
  • afdekken/zekeren lading: waar vind je hoeveel gewicht je op een autodak mag vervoeren?
  • extra spiegels monteren bij het trekken van een aanhangwagen/caravan
  • regelgeving omtrent inrichting en gebruik van een lastdrager
  • wat te doen bij het knipperen van het waarschuwingslampje motormanagementsysteem (ernstig defect motor)?
  • is het effect van medicijnen altijd merkbaar? (bij rijden met medicijnen)
  • risico van te lage bandenspanning (klapband/te weinig grip)
  • aanpassen bandenspanning bij belading
  • motor uitschakelen bij stilstaande file, voeren verlichting (bij rijden in tunnels)
  • handelen bij ongevallen in een tunnel (bij rijden in tunnels)
  • hoe te remmen bij een noodstop in een auto met ABS?
  • Wat is de afgelegde afstand per seconde bij 120 km/h rijden?
  • hoe kun je filevorming voorkomen? (bij spookfiles)
  • invloed modder op de rijbaan/ nieuw wegdek op de remweg en risico slipgevaar
  • invloed vorstschade op wegdek en remweg
  • wanneer bel je 112?
  • Splitsingsbord snelwegen kan bij zowel splitsing autosnelweg als bij een splitsing autoweg worden geplaatst

Nieuwe afbeelding:

  • Icoon remsysteem

icoon remsysteem

Nieuwe begrippen:

  • Turbo-rotondes: De turborotonde is een speciaal vormgegeven tweestrooks-rotonde, waar men al voor het oprijden van de rotonde de juiste rijstrook dient te kiezen, zodat er op de rotonde geen weef- en snijconflicten meer voorkomen.
  • CO2: Het begrip ‘CO2’ wordt met hoofdletters en een grote 2 geschreven.
  • Baksteenprincipe (rijden in een groep): Volgens dit principe rijdt de eerste motor op de eigen rijstrook links van het midden. De tweede motor rijdt er niet al te ver achter maar dan rechts van het midden. Vervolgens rijdt de derde motor weer zoals de eerste, etc.

Nieuwe manier van bevragen:

  • Volgorde vragen in de onderwerpen M en N kunnen anders bevraagd worden. Naast de huidige vraagstelling ‘wie mag als eerst?’ Kan nu ook gevraagd worden ‘wie mag als laatst?’

Lars Verpalen

Afbeelding: Verjo

Auteur: Lars Verpalen

12 reacties op “Nieuw in theorie-examen: wie mag er als laatst op deze kruising?”

Piet Almeloo|18.02.16|10:55

Als kandidaten het gehele voorrangsverloop moeten gaan bekijken, krijgen ze dan ook meer tijd hiervoor? Nu moet en kun je in een splitsecond beoordelen of je wel of geen voorrang hebt. In de praktijk ga je toch ook niet uitvogelen wie als laatste voorrang heeft? Als je dat doet is iedereen al weg als jij nog aan het nadenken bent, bij wijze van spreken.
Lijkt me geen goede praktijk toevoeging

Floris Ooms|18.02.16|13:25

Als eerste mag de blauwe auto want die zal net zoals de fiets ook groen licht hebben.
Dan mag de fiets omdat die net zo als de blauwe auto groen licht zal hebben.
De vrachtwagen mag pas de kruising oprijden zodra die groen licht heeft.
Dus de vrachtwagen mag pas later de kruising oprijden.

Ron van Maaren|18.02.16|13:40

Sorry hoor maar wat een waanzin wie verzint dit! Weten ze nu echt niets beters te bedenken. Zou er zelf al moeite mee hebben.
Als je dat antwoord moet geven moet je eerst gaan uitzoeken wie als eerste mag en als tweede en dan weet je wie als laatste mag.
Gaan we nu kennis toetsen of gaan we een intelligentie test doen?
Op zich ook al vreemd dat je überhaupt 12 inzichtvragen van de 25 fout mag hebben. En van de kennisvragen van de 40 maar 5.
Zijn de CBR ex. zowel praktijk als theorie nog VALIDE?

Ron van Maaren|18.02.16|13:46

Ben ook van mening dat de voorrangsvragen best wat zwaarder mogen meetellen b.v. 3x en andere onzinvragen 1 x. Dan kan de norm van 35 wat mij betreft ook omlaag naar 30. Zoveel gezakte kandidaten echt bizar. maak mij niet wijs dat al die kandidaten zich niet goed hebben voorbereid.
Uitslagen van de praktijkexamens zijn ook net hoe de wind waait. Bovendien zit er een enorm verschil in de gekozen routes. Uit de NON verbale communicatie blijkt vaak al van te voren dat de kandidaat gaat zakken!!

Ron van Maaren|18.02.16|13:47

BEN BENIEUWD NAAR DE REACTIES!

Jurrien van Dijk|18.02.16|14:01

De situatie bij de vraagstelling (of andersom) maakt het onduidelijk wat het juiste antwoord is.

In deze situatie zijn verkeerslichten de baas, daarvan uitgaande (en niet het verloop van de verkeerslichtenlichten) dan zou de brommer als laatste mogen.

In het verloop van de situatie mag de vrachtwagen als laatst, maar dat is niet de getoonde situatie.. Ik vraag me af hoe 200 instructeurs hierop reageren..

Boy van Drongelen|18.02.16|18:33

Cbr verzin in godsnaam iets beters, wat is dat nou voor onzin wie mag als laatste als ik zo moet gaan auto rijden kan ik beter binnen blijven want dan doe ik over een ritje een uur ipv 15 min

Hou jullie bezig met zinnige dingen en niet met zoiets jullie stampen de rijscholen steeds meer de grond in want wij krijgen het van de kandidaat te horen.

Nicole Buijze|18.02.16|18:46

Het doel van een examen is dat een consument getoetst wordt op verworven vaardigheden. Of het nu hier gaat om theorie examen of waar reacties hier op geschreven worden, een praktijkexamen, het moet een valide examen zijn waarbij er geen discussiepunt bestaat over het antwoord. In de vraagstelling zoals hierboven aan wordt gerefereerd, zijn er mogelijkheden om tot een antwoord te komen waar een discussie over gevoerd kan worden. Zodoende kan je stellen dat er zojuist geen toegevoegde waarde is.

Nicole Buijze|18.02.16|19:05

Zolang rijbewijsleerlingen niet de prikkeling krijgen dat de theorie belangrijk is voor de praktijk en daarna het rijbewijs zullen er altijd lapmiddelen nodig zijn waarbij turboscholen en cbr inspringen op de vraag. Een vervelende bijkomstigheid is dat altijd de rijinstructeurs de zwarte piet toegespeeld krijgen of de kastanjes uit het vuur mogen halen van een beleid met tekortkomingen.Op korte termijn moet hier toch echt verandering in komen anders blijft het dweilen met de kraan open.

René Smoors Deventer|18.02.16|21:55

Fijn dit. Vooral voor dyslectische leerlingen.

Michael Sonderman|18.02.16|22:30

Slecht voorbeeld deze foto! deze vraag zal ook vast niet in de database van het CBR komen.

We weten namelijk niet wat de kleur van het verkeerslicht is, waar de blauwe auto achter staat.

Waarschijnlijk is dat ook groen vanwege de ronde verkeerslichten, maar dit lang niet altijd zo.

Peter Peels|20.02.16|13:36

Als ze willen dat we gaan lezen moeten we wel goed lezen, en dus MAG iedereen als laatste ………

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.