Brief aan Tweede Kamer: verplicht geluid bij theorie-examen per direct

Geluid moet per direct aan het reguliere theorie-examen worden toegevoegd. Daarvoor pleit Rijschool Vereniging Regio Oost (RVRO) in een brief aan de Tweede Kamer. In de brief wordt verder gesteld dat dyslectische kandidaten die extra hebben betaald voor hun verlengde theorie-examen bij het CBR met terugwerkende kracht moeten worden gecompenseerd. Daarnaast zou het theorie-examen moeten worden vervangen door verplichte verkeerseducatie bij rijscholen en permanente verkeerseducatie in alle lagen van het regulier onderwijs. 

Sinds de invoering van het nieuwe theorie-examen behoort het oplezen van de vragen niet meer tot het standaard examen. Daarvoor moet een examen met extra tijd worden gereserveerd of een individueel begeleid theorie-examen. Dat brengt echter extra kosten met zich mee. Het CBR heeft een compensatieregeling voor dyslectici die hier gebruik van maken, maar dat vindt RVRO niet voldoende.

Geluid

Eind 2015 had het CBR de nieuwe software gereed waarmee geluid aan het theorie-examen kan worden toegevoegd. Dit is nu echter alleen te gebruiken bij het verlengde tijd examen, waar een toeslag voor geldt. Dat is belachelijk, zo stelt RVRO-voorzitter Hans Pierik. “Die toeslag is de omgekeerde wereld. Het CBR heeft haar zaakjes niet voor elkaar, en de kandidaat mag daar dan ook nog eens voor bloeden. Het nieuwe theorie-examen had nooit mogen worden ingevoerd voordat de software up to date was.”

Pierik haalt ook de compensatieregeling aan die het CBR in het leven heeft geroepen. Hierbij kunnen dyslectici de toeslag terugkrijgen voor een verlengd examen wanneer zij dit binnen veertien dagen na het afgelegde examen aanvragen. Maar daarmee worden nog steeds veel slecht-lezenden benadeeld, stelt Pierik. “Zo ook analfabeten en anderen die het Nederlands niet volledig machtig zijn. Dat is discriminatie.”

Gesproken tekst

Om die reden wil de rijschoolvereniging, waar naar eigen zeggen 125 rijscholen bij zijn aangesloten, dat geluid per direct wordt toegevoegd aan het reguliere theorie-examen. Dyslectici die een meerprijs hebben betaald in 2015 voor het bijzondere examen, zouden met terugwerkende kracht moeten worden gecompenseerd.

Daarmee eindigt de eisenlijst van RVRO niet. Pierik concludeert in de brief aan de Tweede Kamer dat het theorie-examen in het geheel niet meer voldoet. Volgens hem zijn er teveel randzaken in het examen geslopen die niets met verkeersveiligheid te maken hebben en wijkt het nauwelijks af van het examen in de jaren 60/70.

Verplichte theorielessen

Daarom zou het theorie-examen moeten worden afgeschaft en worden vervangen door verplichte theorielessen bij een rijschool. “Gelijk aan de huidige scholing bij code 95 en bij het IBKI. Het CBR kan hierop toezien en sancties uitdelen wanneer rijscholen niet voldoen”, stelt de voorzitter.

Hij stelt tegelijk dat de grote inkomstenbron die het theorie-examen voor het CBR is deze verandering in de weg kan staan. “Maar de verkeersveiligheid zou sterk verbeterd worden met deze educatie. En het huidige personeel van de theoriecentra kan dan de controles gaan uitvoeren op locatie”, aldus de voorzitter. Pierik heeft de brief onlangs verstuurd en wacht ondertussen op antwoord.

Lars Verpalen

Auteur: Lars Verpalen

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Brief aan Tweede Kamer: verplicht geluid bij theorie-examen per direct | RijschoolPro

Brief aan Tweede Kamer: verplicht geluid bij theorie-examen per direct

Geluid moet per direct aan het reguliere theorie-examen worden toegevoegd. Daarvoor pleit Rijschool Vereniging Regio Oost (RVRO) in een brief aan de Tweede Kamer. In de brief wordt verder gesteld dat dyslectische kandidaten die extra hebben betaald voor hun verlengde theorie-examen bij het CBR met terugwerkende kracht moeten worden gecompenseerd. Daarnaast zou het theorie-examen moeten worden vervangen door verplichte verkeerseducatie bij rijscholen en permanente verkeerseducatie in alle lagen van het regulier onderwijs. 

Sinds de invoering van het nieuwe theorie-examen behoort het oplezen van de vragen niet meer tot het standaard examen. Daarvoor moet een examen met extra tijd worden gereserveerd of een individueel begeleid theorie-examen. Dat brengt echter extra kosten met zich mee. Het CBR heeft een compensatieregeling voor dyslectici die hier gebruik van maken, maar dat vindt RVRO niet voldoende.

Geluid

Eind 2015 had het CBR de nieuwe software gereed waarmee geluid aan het theorie-examen kan worden toegevoegd. Dit is nu echter alleen te gebruiken bij het verlengde tijd examen, waar een toeslag voor geldt. Dat is belachelijk, zo stelt RVRO-voorzitter Hans Pierik. “Die toeslag is de omgekeerde wereld. Het CBR heeft haar zaakjes niet voor elkaar, en de kandidaat mag daar dan ook nog eens voor bloeden. Het nieuwe theorie-examen had nooit mogen worden ingevoerd voordat de software up to date was.”

Pierik haalt ook de compensatieregeling aan die het CBR in het leven heeft geroepen. Hierbij kunnen dyslectici de toeslag terugkrijgen voor een verlengd examen wanneer zij dit binnen veertien dagen na het afgelegde examen aanvragen. Maar daarmee worden nog steeds veel slecht-lezenden benadeeld, stelt Pierik. “Zo ook analfabeten en anderen die het Nederlands niet volledig machtig zijn. Dat is discriminatie.”

Gesproken tekst

Om die reden wil de rijschoolvereniging, waar naar eigen zeggen 125 rijscholen bij zijn aangesloten, dat geluid per direct wordt toegevoegd aan het reguliere theorie-examen. Dyslectici die een meerprijs hebben betaald in 2015 voor het bijzondere examen, zouden met terugwerkende kracht moeten worden gecompenseerd.

Daarmee eindigt de eisenlijst van RVRO niet. Pierik concludeert in de brief aan de Tweede Kamer dat het theorie-examen in het geheel niet meer voldoet. Volgens hem zijn er teveel randzaken in het examen geslopen die niets met verkeersveiligheid te maken hebben en wijkt het nauwelijks af van het examen in de jaren 60/70.

Verplichte theorielessen

Daarom zou het theorie-examen moeten worden afgeschaft en worden vervangen door verplichte theorielessen bij een rijschool. “Gelijk aan de huidige scholing bij code 95 en bij het IBKI. Het CBR kan hierop toezien en sancties uitdelen wanneer rijscholen niet voldoen”, stelt de voorzitter.

Hij stelt tegelijk dat de grote inkomstenbron die het theorie-examen voor het CBR is deze verandering in de weg kan staan. “Maar de verkeersveiligheid zou sterk verbeterd worden met deze educatie. En het huidige personeel van de theoriecentra kan dan de controles gaan uitvoeren op locatie”, aldus de voorzitter. Pierik heeft de brief onlangs verstuurd en wacht ondertussen op antwoord.

Lars Verpalen

Auteur: Lars Verpalen

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.