Stijging verkoop motorfietsen bevestigt populariteit A-rijbewijs

De populariteit van motorfietsen is ook in de eerste drie maanden van 2016 toegenomen. Er werden in januari, februari en maart 3.511 motoren verkocht en dat is 12,4 procent meer dan in dezelfde periode vorig jaar. Dat blijkt uit de kwartaalcijfers van BOVAG, RAI Vereniging en databureau RDC. 

De aantrekkende economie heeft een dubbel effect op de motorfietsverkoop. Enerzijds stijgt het besteedbaar inkomen en daarmee de interesse voor motoren, die doorgaans als luxeproduct te boek stonden. Anderzijds neemt de verkeersdrukte toe als gevolg van gestegen economische activiteit en daardoor zijn forenzen vaker op zoek naar alternatieven voor woon-werkverkeer. De motorfiets blijkt dan een uitstekende oplossing, aangezien parkeer- en fileproblemen hiermee grotendeels tot het verleden behoren.

Yamaha populairder dan BMW

In 2013 bereikte het aantal nieuwe motoren op jaarbasis een absoluut dieptepunt met 9.335 exemplaren, waarna twee jaar op rij circa 10 procent groei werd genoteerd. Vorig jaar verlieten 11.351 nieuwe motorfietsen de showrooms en op basis van het eerste kwartaal lijkt de teller dit jaar richting 12.500 te gaan. Voor de economische crisis lag dat aantal doorgaans tussen de 15.000 en 20.000.

Het bestverkochte merk dit jaar tot en met maart is Yamaha (529 stuks) en de Japanners nemen daarmee voor het eerst in jaren de koppositie over van BMW (512). Sinds 2010 is het Beierse merk marktleider in Nederland. Honda en Kawasaki volgen op de voet met respectievelijk 485 en 481 verkochte exemplaren in het eerste kwartaal. Harley Davidson maakt z’n debuut in de top-vijf van populairste merken met 312 stuks.

Motoropleidingen

Motorrijden is populair. Het totaal aantal motorexamens (verkeersdeelneming en voertuigbeheersing) bedroeg in 2015 ruim 57.700: zo’n 6.000 meer dan in 2014 (ruim 51.700). Deze toename van ruim 11 procent heeft te maken met de extra instroom van kandidaten voor de rechtstreekse toegang tot het A2-examen (voor middelzware motoren) die op 31 december 2013 is ingevoerd.

Bovendien kozen meer 24-plussers voor het ‘luxe’ product motorexamen, onder invloed van het economische herstel en het aanhoudend goede weer.

Onderwerpen: , , , ,

Auteur: Lars Verpalen

1 reactie op “Stijging verkoop motorfietsen bevestigt populariteit A-rijbewijs”

Ronald Outlook|25.04.16|18:45

Wat zal veiliger zijn, met een scootertje 55 km p.u. op de rijbaan rijden
of met 130 km p.u. rijden op de snelweg? Heel paradoxaal t.o.v. het
voorgaand artikel m.b.t. de “scooterproblematiek”. Gewoon weer een kwestie
van 3 toetsen doen, betalen en alles is opeens heel veilig ??
Het is niet voor niets dat het aantal verkeersdoden weer stijgt, het probleem verschuift zich nu alleen naar de hogere categorieën, alleen komt
de klap nu harder aan (2todrive en jeugd op motor)

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Stijging verkoop motorfietsen bevestigt populariteit A-rijbewijs | RijschoolPro

Stijging verkoop motorfietsen bevestigt populariteit A-rijbewijs

De populariteit van motorfietsen is ook in de eerste drie maanden van 2016 toegenomen. Er werden in januari, februari en maart 3.511 motoren verkocht en dat is 12,4 procent meer dan in dezelfde periode vorig jaar. Dat blijkt uit de kwartaalcijfers van BOVAG, RAI Vereniging en databureau RDC. 

De aantrekkende economie heeft een dubbel effect op de motorfietsverkoop. Enerzijds stijgt het besteedbaar inkomen en daarmee de interesse voor motoren, die doorgaans als luxeproduct te boek stonden. Anderzijds neemt de verkeersdrukte toe als gevolg van gestegen economische activiteit en daardoor zijn forenzen vaker op zoek naar alternatieven voor woon-werkverkeer. De motorfiets blijkt dan een uitstekende oplossing, aangezien parkeer- en fileproblemen hiermee grotendeels tot het verleden behoren.

Yamaha populairder dan BMW

In 2013 bereikte het aantal nieuwe motoren op jaarbasis een absoluut dieptepunt met 9.335 exemplaren, waarna twee jaar op rij circa 10 procent groei werd genoteerd. Vorig jaar verlieten 11.351 nieuwe motorfietsen de showrooms en op basis van het eerste kwartaal lijkt de teller dit jaar richting 12.500 te gaan. Voor de economische crisis lag dat aantal doorgaans tussen de 15.000 en 20.000.

Het bestverkochte merk dit jaar tot en met maart is Yamaha (529 stuks) en de Japanners nemen daarmee voor het eerst in jaren de koppositie over van BMW (512). Sinds 2010 is het Beierse merk marktleider in Nederland. Honda en Kawasaki volgen op de voet met respectievelijk 485 en 481 verkochte exemplaren in het eerste kwartaal. Harley Davidson maakt z’n debuut in de top-vijf van populairste merken met 312 stuks.

Motoropleidingen

Motorrijden is populair. Het totaal aantal motorexamens (verkeersdeelneming en voertuigbeheersing) bedroeg in 2015 ruim 57.700: zo’n 6.000 meer dan in 2014 (ruim 51.700). Deze toename van ruim 11 procent heeft te maken met de extra instroom van kandidaten voor de rechtstreekse toegang tot het A2-examen (voor middelzware motoren) die op 31 december 2013 is ingevoerd.

Bovendien kozen meer 24-plussers voor het ‘luxe’ product motorexamen, onder invloed van het economische herstel en het aanhoudend goede weer.

Onderwerpen: , , , ,

Auteur: Lars Verpalen

1 reactie op “Stijging verkoop motorfietsen bevestigt populariteit A-rijbewijs”

Ronald Outlook|25.04.16|18:45

Wat zal veiliger zijn, met een scootertje 55 km p.u. op de rijbaan rijden
of met 130 km p.u. rijden op de snelweg? Heel paradoxaal t.o.v. het
voorgaand artikel m.b.t. de “scooterproblematiek”. Gewoon weer een kwestie
van 3 toetsen doen, betalen en alles is opeens heel veilig ??
Het is niet voor niets dat het aantal verkeersdoden weer stijgt, het probleem verschuift zich nu alleen naar de hogere categorieën, alleen komt
de klap nu harder aan (2todrive en jeugd op motor)

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.